Alle Oldtimers [No ships]

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

Wat is er mis met die bak Jan?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

Als Citroën aficionado kan ik hier heel enthousiast over worden.
@Allen, wat Jan al vroeg, heb je hem nog?
@Jan, de bak is notoir zwak, want op het allerlaatste moment ontworpen i.p.v. de geplande automaat. Ik ken mensen die hem hebben vervangen door een 4-bak uit een DS. Wel veel werk.

Enne watkostie?

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

v+d schreef: 23 sep 2018 12:04De junioren interesseert al dat oude blik niet zoveel, zo gaat dat.
Dat valt toch wel een beetje mee hoor. Ik rijd jaarlijks deze toerrit: Le Citron Pressé en daar rijden ook altijd een paar Tractions mee.

Zelf rijd ik hiermee mee:

Afbeelding

Breeze junior heeft 2 GSen. Hij heeft het Citroën virus overgenomen.

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door v+d »

Jinny, na een stukje rijden schakelt het ding nog slechts in stilstand.
Om dat te onderzoeken moet het hele drijfwerk eruit, in de zomer is het te mooi weer en in de winter zit ik in Portugal.
Bovendien wordt ik te oud voor al dat gedoe met ijzer. Destijds hebben we het ding laten reviseren, motor en bak, om Paijs- Moskou te rijden.
De Citroënspecialist die er mee aan de gang ging liet het ontzettend afweten en zodoende misten wij de rally, wel inschrijfgeld kwijt en alle overige al gemaakte kosten, ik was er dus wel even klaar mee. Twee jaar na de rally kwam het ding pas uit de werkplaats en heeft 2500km gelopen, waarna de bak problemen gaf.
Ik was dus wel even klaar met die specialisten. Camper gekocht, bootje varen en meer van die toch wel aangename zaken gedaan.
Al die tijd staat Truus in een verwarmde garage en laat ik haar af en toe eens uit, hetgeen hier in de buurt zonder schakelen nog wel lukt :) .

Adri, ik was altijd een Citroën-fan en reed alles met een Chevron van eend tot aan de laatste XM, ik heb een paar jaar geleden de eend van Marieke aan een liefhebber verkocht, het ding was geloof ik 28 jaar oud en er moest voor de tweede maal een nieuw frame onder wat ik nog even keurig gedaan heb met een buurjongen samen.
Onze DS 23 injection automatique heb ik een tijd terug geruild voor wat vrachten stookhout, die auto wordt nu keurig in rijklare staat gebracht door een liefhebber, dus wij hebben geen Citroën meer. Er staan nog wat ruiten en onderdelen van een GSA break waarmee ik in Hongarije werkte toe het gordijn nog dicht zat. Een 1200cc luchtgekoelde motor maar ik reed in dat ding in 16 uur van Budapest naar Arnhem.

Ik verkoop de 15/6 alleen aan een liefhebber en niet aan de handel, je moet dan denken aan 30.000,00 euro, daar is een prachtige Fiat 500 cabrio voor te koop met alles erop en eraan. Je moet voor zoiets dus echt een liefhebber zijn, en belangrijk, met zo'n ding kunnen rijden.
Ik weet niet of Jos het kan waarderen dat het hier een marktplaats wordt, dus bij echte belangstelling is een PB beter.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Jinny »

Ik heb geen 30000 in een oude sok liggen....
Maar dat bakje snap ik wel...

Heel vervelend, ik heb de ruimte -en- de centjes niet.
De skils om de klus te klaren heeft deze dame dan weer wel.

Eerst maar eens de oude Kadett opknappen, heb ik ook niet de ruimte voor, maar die is wel betaald -en- ik weet wat er aan mankeert....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Laurent »

de algemene gekende probleem met de "traction avant" versnellingsbakken was de regeling van de langsspeling van de assen. Er moest een schijf daarintussen staan, deze moest ervoor zorgen dat alles goed liep.

Te weinig speling kon ervoor zorgen dat de neus van de bak wegvloog, en met teveel speling kon je de versnellingen niet inschakelen.

Da's wat ik daarover ooit gelezen heb, ik ben geen "traction avant" specialist.

Zo'n 15/6 is wel een prachtwagen! Heeft deze de hydropneumatische vering al achter?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door v+d »

Nee, de vering is met torsiestangen.
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Laurent »

Bedankt v+d!

Mijn twee oldtimers:

BMW R75/5 van 1973, door wijlen mijn vader als nieuw in 1973 aangekocht. Deze heeft voor 25 jaar in een garage gestaan, totdat mijn broer die het van mijn vader gekregen had, het mij gaf, zes jaar geleden.

Hij had maar 17 000 kms op de teller, die heeft nu 38 000 opzitten. Een prachtmotor om op mijn gemak rond te toeren
DSC_0184.JPG
DSC_0184.JPG (148.92 KiB) 2829 keer bekeken
Mercedes-Benz LP 813 van 1982, ik heb dit vrachtwagen vier jaar geleden aangekocht, om het als camper te toveren, het was voorheen een paardenvervoer.

Die is nog niet af, maar het wordt regelmatig gebruikt om op vakantie te vertrekken, verleden jaar drie weken naar de Dordognestreek in Frankrijk, en dit jaar twee weken naar het Zwarte Woud
DSC_0170.JPG
DSC_0170.JPG (97.82 KiB) 2829 keer bekeken
DSC_0244[2].jpg
DSC_0244[2].jpg (116.02 KiB) 2829 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door Breeze »

v+d schreef: 23 sep 2018 21:22je moet dan denken aan 30.000,00 euro
Hm, hij ziet er zo puntgaaf uit dat ik even dacht een koopje gevonden te hebben :wink: .
Mijn probleem is, dat ik wel de kunde en de zin heb voor een restauratie, maar niet de ruimte. En zonder dat begin ik er niet aan.
Begonnen met een Eend '59 (de laatste met ribbeltjes motorkap), maar dat vond ik een complete ramp. Het tochtte, lekte, gierde, rammelde, trilde en ook nog met zonder vermogen. Daarna 2x GS, 2x BX en nu mijn 2e Xantia een V6 Break met handbak. Al 9 jaar in bezit en het beste en degelijkste model dat Citroën ooit gemaakt heeft. De combinatie van comfort, ruimte en vermogen maken het, dat ik hoop er mee te kunnen blijven rijden tot aan het eind der tijden.
Mijn Citroën hoogtepunt was ongetwijfeld in 2014 de herdenkingsrit van 40 jaar CX. Vanaf Kiruna in Noord Zweden in 7 dagen naar Parijs met 17 CXen.

Afbeelding
In optocht toeterend over de Champs-Élysées onder aanvoering van de WW-bus (die we wel nodig hebben gehad).

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Alle Oldtimers [No ships]

Bericht door v+d »

Laurent, zo'n BMW staat bij ons ook nog ergens (ex. rijkspolitie) maar bij jou zie ik iets voor de stuurboordcilinder wat ik niet thuis kan brengen.
Met die omgebouwde paardenwagen kun je mooi in de winter naar het zuiden, je zet het ding in een mooi duinpannetje en de winter kan komen.
Wij hebben hier nog een luchtgekoelde Magirus-Deutz staan (ex BB) uit 1950, die hadden we verhoogd en omgebouwd, leuk om in te rijden maar niet over lange afstanden. Nu maken de jongens er een wagen van om bomen uit het bos te slepen, maar het schiet niet erg op met dit project.
Overigens prachtige diesels zodra er stroom en brandstof is kun je starten en dat doet het ding onveranderd snel met vel lawaai.

Adri, het ding is wel gaaf maar nooit echt gerestaureerd, een van de vorige eigenaars bracht er zijn zweefvliegtuig mee naar de diverse velden om te gaan vliegen. Er komt ooit wel een liefhebber voorbij maar mijn houdbaarheidstermijn begint op te raken dat is meer een probleem aan het worden :lol:


Plaats reactie