Het spoor
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
De Mistral in Nice, klaar voor vertrek naar Parijs. De lok is een in de U.S. gebouwde 141R met nr. 1151
- Bijlagen
-
- SNCF locomotief nr 141R nr 1151 003.jpg (189.05 KiB) 3322 keer bekeken
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Een SNCF electrische locomotief van de 202.9100 serie uit 1950, 5.500 pk, serienummer 9119 met een Parijs Nice sneltrein.
- Bijlagen
-
- SNCF electrische locomotief van de 202 9100 serie002.jpg (94.51 KiB) 3321 keer bekeken
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Hier nog een SNCF loc. Nr. 241P28 met de Parijs Bazel expres trein.
- Bijlagen
-
- Loc nr 241P28002.jpg (226.13 KiB) 3320 keer bekeken
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Een Compound Pacific van de SNCF nr. 231K30, een verbouwde ex PLM machine uit 1912. De trein staat klaar om te vertrekken uit Boulogne Maritime een sneltrein voor Parijs. Gefotograffeerd 1964.
- Bijlagen
-
- Loc nr 231K30 ex PLM001.jpg (168.04 KiB) 3317 keer bekeken
Re: Het spoor
Prachtige foto's van dat materieel.
Hier een plaat van de eerste Pullman-trein na de WW2 op vertrek van Amsterdam naar Brussel en door naar Parijs.
Van het CS op 2 december 1945 om 13.08. Stoom genoeg zo te zien.
Groet, Paul G.
Hier een plaat van de eerste Pullman-trein na de WW2 op vertrek van Amsterdam naar Brussel en door naar Parijs.
Van het CS op 2 december 1945 om 13.08. Stoom genoeg zo te zien.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Dat is een interessant artikel. Opvallend dat Frans den Hollander al in 1977 de energie(milieu)problematiek zag aankomen bij een te hoge snelheid van de treinen. Ook opvallend is dat hij daarbij met geen woord rept over de HSL treinen, terwijl de kogeltrein in Japan al 13 jaar reed en de constructie van TGV in Frankrijk een jaar eerder was begonnen. Als mister Trein moet hij dat toch hebben geweten.
Adri
Adri
Re: Het spoor
Den Hollander was al eerder een vooruitziende directeur door zo snel mogelijk naar afschaffing van die vervuilende stoomtractie te streven.
De NS liep daarmee voorop.
De TEE heeft nog jaren gereden in Canada. Hier wat foto's.
Er zijn nu bakken teruggehaald naar Nederland. Volgens mij staan ze nog steeds op de Dijksgracht.
Vorig jaar heb ik er nog een plaatje van gemaakt. De krantenreclame staat op het dak van een voormalige Werkspoorfabriekshal.
Groet, Paul G.
De NS liep daarmee voorop.
De TEE heeft nog jaren gereden in Canada. Hier wat foto's.
Er zijn nu bakken teruggehaald naar Nederland. Volgens mij staan ze nog steeds op de Dijksgracht.
Vorig jaar heb ik er nog een plaatje van gemaakt. De krantenreclame staat op het dak van een voormalige Werkspoorfabriekshal.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Het spoor
Nog een paar foto's van, vindt ik, mooie locs en treinen.
In Frankrijk bestonden rond 1850 zeven grote maatschappijen waarvan een van de grootste de Paris-Lyon-Mediterranee was, een maatschappij opgericht in 1857 door overnames van verschillende kleinere lijnen.
In Frankrijk bestonden rond 1850 zeven grote maatschappijen waarvan een van de grootste de Paris-Lyon-Mediterranee was, een maatschappij opgericht in 1857 door overnames van verschillende kleinere lijnen.
- Bijlagen
-
- Een echt oude SNCF lok, de serie gebouwd tussen 1869 en 1884 voor de Chemin de Fer de l'Est, later herbouwd met een grotere ketel. Hier nr. 130B-348.
- Ex Est serie gebouwd tussen 1869 en 1884 001.jpg (87.1 KiB) 3129 keer bekeken
-
- Een Nice Parijs "Cote d'Azur Express" in Monte Carlo in 1906, met op kop een P.L.M. "C" klasse 4-4-0 uit 1895. Deze locs hebben nog dienst gedaan bij de SNCF.
- PLM C klas 4 4 0 002.jpg (232.42 KiB) 3129 keer bekeken
Re: Het spoor
Om naar te kijken vind ik het ook prachtige machines en stukken techniek.
Vroeger stond ik in de Rietlanden veel op de luchtbruggen.
Het was altijd weer lekker om de stoom op te snuiven, maar zo'n roetpluim was minder leuk.
Dan stonk je vreselijk als je thuis kwam.
Hier een plaat van de voetgangersbrug bij de Handelskade in Amsterdam met zicht op de Dijksgracht.
De meeste foto's van oude stoomlocomotieven zijn uiteraard in zwart-wit.
Tekeningen vind ik daarom extra mooi, zoals deze van Nico Peeters uit 1996.
Groet, Paul G.
Vroeger stond ik in de Rietlanden veel op de luchtbruggen.
Het was altijd weer lekker om de stoom op te snuiven, maar zo'n roetpluim was minder leuk.
Dan stonk je vreselijk als je thuis kwam.
Hier een plaat van de voetgangersbrug bij de Handelskade in Amsterdam met zicht op de Dijksgracht.
De meeste foto's van oude stoomlocomotieven zijn uiteraard in zwart-wit.
Tekeningen vind ik daarom extra mooi, zoals deze van Nico Peeters uit 1996.
Groet, Paul G.