Pagina 79 van 95

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 26 mar 2018 23:55
door Da Silva
Adri was me net voor. Niet gezien tijdens het typen.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 00:01
door Breeze
Heel goed Mario, hier de historie van Kaptein: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaptein
Als ik me goed herinner (maar het is ook al weer 55 jaar geleden) had die van mijn vader een soort variomatic versnelling. Je kon er niet mee stoppen en wegrijden, dus geen centrifugaalkoppeling, die de latere EEG Mobylettes wel hadden.
Dit alles IIRC.

Adri

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 16:13
door Lupo
:-D Ik reed vroeger ook op een mobylette. Je had twee modellen. Met ketting-aandrijving en met spanrol-aandrijving. Het type met ketting had inderdaad twee kettingen. Eén van de twee kettingen was nodig om de motor aan te kunnen fietsen, waarbij je de kleppenlichter in de cilinderkop met een handeltje moest openen om de compressie op te heffen. Als de motor aansloeg liet je het handeltje los, waarbij met voldoende gas de centrifugaalkoppeling de brommer vooruit stuwde. Bij het twee-kettingen model zorgde een schijf, waaraan een tandwiel van de ketting zat en een V-snaar tussen de koppeling en de schijf voor de aandrijving. Als je stopte bleef de motor langzaam doordraaien, zonder de koppeling inwerking trad. Bij gas geven greep de koppeling weer aan en ging je weer vooruit.
Bij de spanrol-aandrijving was de schijf met ketting, vervangen door een spanrol. Als je aan een handel trok, duwde je de rol tegen de achterband. De rol werd aangedreven door een V-snaar tussen de rol en de koppeling. De grap was dat de motor linksom draaide, daar moest je bij het eventueel afstellen van het ontstekingspunt wel rekening mee houden, want anders reed je achteruit.Voor het overige was de werking gelijk aan het kettingmodel, later het bekende EEG brommertje.
Naast de Ural rijd ik ook nog een andere motor. Die staat momenteel bepakt klaar om dit Paasweekend mee naar Texel te rijden.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 17:23
door Jacob Bothof
volgens mij staat er nog een dikke naast ook :wink:

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 27 mar 2018 19:02
door Lupo
:-D Die "dikke" is een antieke BMW R100 EML uitvoering, dus met zijspanbak. Een leuke bijkomstigheid is (net als Ural) dat er een achteruitversnelling op zit. Eén van de vorige eigenaren heeft de versnellingsbak ooit laten aanpassen. (kostte toen een bom duiten)
Deze motor is inmiddels een Oldtimer.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 28 mar 2018 17:24
door Lupo
Allemaal een:

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 29 jun 2018 10:41
door Lupo
Afgelopen maand met deze fiets /Yamaha XVS 650/ 14 dagen wezen toeren. Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Hongarije en Polen.
Met volle bepakking, bleek toch wat vermogen in de bergen te missen, maar was niet echt hinderlijk.

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 29 jun 2019 03:51
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
TT van Assen wie durft?
Iemand met info over deze racer?
+
tt.jpg
tt.jpg (50.16 KiB) 2480 keer bekeken

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 29 jun 2019 09:54
door Allen
Harley Davidson Crotch Rocket

Re: Motorfietsenhoekie

Geplaatst: 30 jun 2019 04:07
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Bedankt voor de informatie Allen