Er komen hier zoveel foto's en verhalen voorbij uit mijn eerste autoperiode, dat ik ook maar eens wat schrijf en laat zien.
Mijn eerste auto was een donkerrode 2CV AZ 1959 (een van de laatsten met ribbeltjesmotorkap), als vervanging van mijn prachtige rode Heinkel-scooter.
Ik dacht toen dat een auto altijd beter was dan een scooter, ja wist ik veel.
Aangezien ik op de vlb. Leeuwarden “lag”, moest er wekelijks mee heen en weer gereden worden naar mijn ouderlijk huis in Doesburg. Er waren al een paar stukken snelweg, maar het grootste deel was toen nog éénbaans (1967/68). En dat is niet goed voor je bloeddruk met 9 (twijfelachtige) kW. 12 pk klinkt al een stuk leuker. Het adrenaline-gehalte steeg elke keer bij het je laten lanceren door het zog van een vrachtwagen en dan maar hopen dat de boeggolf het niet alsnog tot een kansloze inhaalmanoeuvre maakte. Een poging om de compressie en daarmee het vermogen wat op te peppen door montage van z.g. “tijger”zuigerveren, was ook jammerlijk mislukt.
Statistiek: gereden van 108 500 naar 118 000 km in 8 maanden. Aankoop ƒ 450, verkoop ƒ 100
Na driekwart jaar was ik de Eend spuugzat. Ik wilde nu wel eens rijden in iets wat niet tochtte, lekte, rammelde, trilde, gierde en wel een hoeveelheid vermogen bezat dat hoorde bij het begrip automobiel.
De keus viel op een inruiler van de Doetinchemse Opeldealer. Een werkelijk schitterend voiture voorzien van alle luxe en gemakken voor die tijd, zoals een binnenspiegel met anti-verblindingsstand, een dashboardklokje, een doorlopende voorbank, een mistlamp, enz, enz.
Opel Rekord P1. 40 kW (54 pk), 1488 cm3, b.j. 1958
Statistiek: gereden van 80 000 naar 115 000 km in 3 jaar. Aankoop ƒ 1000, verkoop ƒ 50 (sloopwaarde).
Daarna alleen maar Frans, voornamelijk Citroën, gereden.
Adri