Ratjetoe
Re: Rattjetoe
Leo, mooi dat zoiets verder gaat. Hierbij een plaatje van de website van Bol.
Re: Rattjetoe
Ja mooi he , Jan
ik heb v Waveren nog gekend , een vreemde eend maar wel een op en top vakman
ik heb v Waveren nog gekend , een vreemde eend maar wel een op en top vakman
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Rattjetoe
de schroef is 180 graden draaibaar,en de mogelijkheid om er ook op vooruit te varen,b,v op een erg droog stuk vaarwater.
dat is tenminste wat ervan denk.(van dat jacht op de vorige pagina)
gr.Herman
dat is tenminste wat ervan denk.(van dat jacht op de vorige pagina)
gr.Herman
Re: Rattjetoe
Jij bedoeld die boegschoef van de barracuda ?
Nou ik heb er naar staan kijken
maar hij is niet draaibaar
Ik ga misschien morgen nog er eens daar naar toe en zal dan wat detail foto´s zien te maken
en mocht er iemand rond lopen vraag ik het hem gewoon !
Nou ik heb er naar staan kijken
maar hij is niet draaibaar
Ik ga misschien morgen nog er eens daar naar toe en zal dan wat detail foto´s zien te maken
en mocht er iemand rond lopen vraag ik het hem gewoon !
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Rattjetoe
De schroef van alle boten die ik ooit heb gehad waren allemaal repeterend 360' draaibaar
Maar ik begrijp dat je een soort Schottelsysteem bedoeld...
Maar ik begrijp dat je een soort Schottelsysteem bedoeld...
Oost, west...ook best
Re: Rattjetoe
Inderdaad Jan de boegschroef is 360 gr roterend
van morgen met de eigenaar gesproken , is 1 van de gebr Bol
en hij vertelde mij de werking van de schroef
ik zet nu een paar foto´s er bij van dichterbij genomen het rooster aan de onderkant waar hij zijn water weer weg pompt
en als hij vast zou komen te liggen met de boeg kan hij op die manier het zand weg spoelen om weer los te komen
van morgen met de eigenaar gesproken , is 1 van de gebr Bol
en hij vertelde mij de werking van de schroef
ik zet nu een paar foto´s er bij van dichterbij genomen het rooster aan de onderkant waar hij zijn water weer weg pompt
en als hij vast zou komen te liggen met de boeg kan hij op die manier het zand weg spoelen om weer los te komen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Rattjetoe
Wat een eigenaardig systeem !
Hoe krijg je nu stuwing naar BB resp SB ? Zit er een soort klep in of zo ? Foto 007 geeft wel een soort klep aan achter de schroef (vanaf de as gezien), maar door diezelfde as lijkt me de schroef niet langs de verticale as draaibaar....
Kun je dat een ietsje verduidelijken ?
Of wacht eens: nou gaat me een lichtje op: die klep met de schotjes eraan is draaibaar, en de richting van de straal wordt bepaald dmv de uitstroom aan de onderkant van het schip ! Die BB/SB openingen zijn de zuigzijdes.....
Klopt m'n gedachtengang ???
PS: ik zie nou juist je laatste opm onder de laatste foto....
Hoe krijg je nu stuwing naar BB resp SB ? Zit er een soort klep in of zo ? Foto 007 geeft wel een soort klep aan achter de schroef (vanaf de as gezien), maar door diezelfde as lijkt me de schroef niet langs de verticale as draaibaar....
Kun je dat een ietsje verduidelijken ?
Of wacht eens: nou gaat me een lichtje op: die klep met de schotjes eraan is draaibaar, en de richting van de straal wordt bepaald dmv de uitstroom aan de onderkant van het schip ! Die BB/SB openingen zijn de zuigzijdes.....
Klopt m'n gedachtengang ???
PS: ik zie nou juist je laatste opm onder de laatste foto....
Oost, west...ook best
Re: Rattjetoe
Daar staarde ik me eigen ook blind op , ik heb me camera in dat gat gestoken maar ik kon niet zien wat ik deed
maar ik kan je niet vertellen hoe of wat , kan misschien nog eens een foto te maken met de camera achter de schroef
als ik er bij kan komen
hier heb ik nog een link naar Marine traffic
http://www.marinetraffic.com/en/ais/det ... /244780247
hij zit ook op smoelenboek onder scheepswerf Bol , daar had hij ook een hele serie foto´s op staan , weet alleen niet of dat openbaar is
anders zou je hem daar kunnen vragen hoe of wat
Gr Leo
ps ik ben ook op en in zijn boot geweest heb daar ook nog het een en ander op foto vast gelegen
maar ik kan je niet vertellen hoe of wat , kan misschien nog eens een foto te maken met de camera achter de schroef
als ik er bij kan komen
hier heb ik nog een link naar Marine traffic
http://www.marinetraffic.com/en/ais/det ... /244780247
hij zit ook op smoelenboek onder scheepswerf Bol , daar had hij ook een hele serie foto´s op staan , weet alleen niet of dat openbaar is
anders zou je hem daar kunnen vragen hoe of wat
Gr Leo
ps ik ben ook op en in zijn boot geweest heb daar ook nog het een en ander op foto vast gelegen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Rattjetoe
Mooie geschiedenis van dat werfje en wat die werking betreft van die boegschroef,ik moet zeker goed kijken waar die klep zit, maar zie het nog niet, misschien met wat meer foto's toch de werking boven water te krijgen.
Groet en toch weer leuk om die mooie plaatjes te zien,
Jan
Groet en toch weer leuk om die mooie plaatjes te zien,
Jan
Re: Rattjetoe
Het kwartje moet even vallen, Jan !
Op foto's 6,7 en 9 zie je de "roerkoning" met daarop allemaal geleideschotten om het water neerwaarts (naar de enige opening) te dwingen.
Onderaan in de uitstroomopening is een draaischijf met schotten onder een hoek geplaatst. Die uitstroomopening mét daarboven de neerwaartse geleideschotten én de daaronder geplaatste draaischijf zie je op foto 7.
Die roerkoning gaat door een hennegatskoker (die buis zie je midden in de neerwaartse geleideschotten) en is ahw een verticale bus (trommel), waaronder de verdraaibare schijf aan die koning , en daarmee dus de richting van de straal -vanwege die schotten in die schijf....(zie ook foto 90)
Het water komt dus onder een hoek --ik schat in dit geval even aan de hand van foto40)-- van ca 45' uit die opening.
Zolang de boegschroefmotor draait, is er dus altijd stuwing in een bepaalde richting -al-naar-gelang- van de stand van de trommel; alleen met gasgeven bepaal je de stuwkracht.
Je kunt met zo'n boegschroef alléén (dus zonder de hoofdmotor) zelfs (een beetje) met je schip varen
Op foto's 6,7 en 9 zie je de "roerkoning" met daarop allemaal geleideschotten om het water neerwaarts (naar de enige opening) te dwingen.
Onderaan in de uitstroomopening is een draaischijf met schotten onder een hoek geplaatst. Die uitstroomopening mét daarboven de neerwaartse geleideschotten én de daaronder geplaatste draaischijf zie je op foto 7.
Die roerkoning gaat door een hennegatskoker (die buis zie je midden in de neerwaartse geleideschotten) en is ahw een verticale bus (trommel), waaronder de verdraaibare schijf aan die koning , en daarmee dus de richting van de straal -vanwege die schotten in die schijf....(zie ook foto 90)
Het water komt dus onder een hoek --ik schat in dit geval even aan de hand van foto40)-- van ca 45' uit die opening.
Zolang de boegschroefmotor draait, is er dus altijd stuwing in een bepaalde richting -al-naar-gelang- van de stand van de trommel; alleen met gasgeven bepaal je de stuwkracht.
Je kunt met zo'n boegschroef alléén (dus zonder de hoofdmotor) zelfs (een beetje) met je schip varen
Oost, west...ook best