Ratjetoe

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru
Berichten: 1840
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Ratjetoe

Bericht door Patru » 18 jan 2018 21:56

Iedereen valt nu over de NS die niet door wil rijden
De kritiek richt zich voornamelijk op de informatievoorziening aan de reizigers.
Maar ProRail (lees: de overheid) is verantwoordelijk voor het vrijmaken en vrijgeven van de spoorbanen en rijwegen.
Pas daarna mogen NS en andere vervoerders rijden.
Groet, Paul G.

Geep
Berichten: 500
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Ratjetoe

Bericht door Geep » 19 jan 2018 11:55

Tuinieren, pracht hobby
Ben eindelijk klaar met mijn tuinonderhoud, het was vanochtend een stevige klus,
al dat tuingereedschap, op de juiste plek weer terug hangen en plaatsen!.
Gisteren een hele dag aandacht besteed aan de voor en achtertuin.
Moe van het staan kijken, wat er nou precies gebeurde.
Het is me wel gelukt.
Prima zelfs, ik hoefde niets te doen! Geen vinger. De wind zorgde er wel voor.
Alles is verwaaid, het oude blad, ligt op straat, ook bij de buren.
Op die manier helpen wij elkaar!
Vrgr.Geep

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6265
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ratjetoe

Bericht door jdbvos » 05 feb 2018 11:20

Ik ga effe hier verder met een antwoord voor Leo mbt vrachtauto's bij het topic 'Innovatie'....Maar zoals gewoonlijk: ook algemeen, natuurlijk

Leo, ik heb helemaal niks tegen vrachtauto's: die blijven altijd bestaan, en zijn letterlijk broodnodig.
Wat ik bedoel is wat anders...

Iedereen in NL zit zich vreselijk te ergeren aan alle file's op de wegen, en de vrachtauto, een boot waarvoor een brug open moet, toeristen, en wát dan ook krijgt daarvan de schuld.
Iemand die niet onmiddellijk bij het achteropkomen van (vroeger de BMW, maar nu: ) een AUDI tussen 2 rechtsrijdende vrachtauto's duikt, wordt nadat die AUDI eindelijk heeft kunnen inhalen, als dank voor het oponthoud even flink gedwongen om sterk af te remmen, of moet de vluchtstrook op om te voorkomen dood gereden te worden.
De max snelheid is 130, en dus rijdt managend NL 130+49(jaja), en dat plebs heeft dan maar aan de kant te gaan.
De agressie viert hoogtij op de wegen, en dat komt uiteraard omdat de ruimte steeds kleiner wordt op diezelfde weg..

M.i. komt dat doordat alle kleine bedrijven uit de bewoonde wereld weg moesten, en liefst op grote bedrijfsterreinen, en voor middenstand op winkelcentra, worden geclusterd.
Hoe personeel en/of klandizie daar diende te komen, was hun probleem. Daarna gingen vele bedrijven uitbreiden, en vestigden zich op 'strategische locaties', en wederom: hoe personeel en/of klandizie...enz
Het overgrote deel van de file is dus woonwerkverkeer. Maar ook de meest chauffeurs van de vrachtauto's hebben dagbanen, en gaan 's chtends weg en komen laat 's middags weer terug.

Inmiddels is er een nieuw fenomeen ontstaan: het internet-shoppen, met het "vandaag bestel, morgen in huis !"-motto.....
Stel je de volgende situatie voor:
Ik bestel in R'dam iets, een kleinigheid: zeg, een boek, bijvoorbeeld. In Utrecht een paar sokken, in Den Bosch nog iets, in Roermond, en nog iets in Enschede..... En ik woon (in het echt in Groningen, maar ik zeg hier ff:) Uithuizermeeden. Als ik dan om ca 3 uur 's middags ff in de stad moet zijn, en daarna terugrijdt naar Uithuizermeeden, rij ik dus achter een file van 5 vrachtauto's voor m'n neus.
Wanneer nu 10 andere medebewoners ook 5 auto's aan het werk zetten middels internetshoppen, rij ik (indien alle plaatsen anders zijn) achter 50 vrachtauto's aan, van Grunn's-staad naar Uithuizermeeden.....en dan heb ik het niet eens over diezelfde ongemakken voor alle andere weggebruikers "en-route"....

Ik durf rustig te stellen dat als bedrijven weer personeelswoningen naast het bedrijf neerzetten, het fileprobleem voor 75% is opgelost. Wanneer de bezorgdiensten ophouden, nog eens 10%, en als je via het water je vracht vervoert, de laatste 15%. Iedereen weer tevreden....

Voer de beurtvaart weer in op ons haast idioot grote waterwegennet, en maak distributiehavens in de buurt van bedrijfs-, winkel-, en woonclusters, en laat iedere pakweg 8 uur na elkaar een beurtschip vertrekken op een 'lus' in beide richtingen... De 'havens', of liever laad&losplaatsen moet je dan zien als in een stad de weg met een vluchtheuvel, dus een eiland in het midden van de doorvaart, en kranen op die eilanden om ruimte te houden voor vrachtauto's op de walkant.
De vrachtauto zou z'n taak niet kwijtraken: die doet het vervoer van- en naar deze los&laad-plaatsen, en hoeft niet meer het hele land door, én terug.

Ik denk dat daarmee een groot deel van het fileleed kan worden voorkomen, en tevens die prachtige water-infrastructuur beter wordt benut...
Wanneer je de sluizen onderweg nou als zo'n laad&los-plaats inricht, sla je nog eens 2 vliegen in 1 klap.

De tijd om van R'dam naar Groningen te varen is eveneens binnen een dag, dus die "vandaag besteld, morgen in huis" zou bij goede planning nog steeds kunnen, maar de wegen zijn dan wél ontlast

En dát bedoelde ik met die opmerking Leo... Nogmaals: ik heb NIETS tegen vrachtvervoer of openbaarvervoer. Allebei prachtig, en allebei broodnodig.
En al die "vliegende auto's" waar iedereen zo mee bezig is... Zie je het voor je: spitsuur boven de randstad war iedereen kriskras door elkaar heenraast ? Ik denk dat de bewoners van de Bijlmer daarover wel het eea kunnen vertellen: die hebben al wat ervaring met de gevolgen-van-de-gevolgen.

En als we die beurtschepen als Schuco-bootjes autonoom laten varen, kan Jos ook dit terugplaatsen naar topic Innovatie :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Fluks
Berichten: 498
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ratjetoe

Bericht door Fluks » 05 feb 2018 11:44

Wat te denken van het werkverkeer.Even 3 bouwkeetjes schoon maken in Heerlen,dus even met het autootje vanaf Dordrecht daar naar toe.
De verwarmingsmonteur en de liftmonteur komen uit Den Haag,alsof we die in Dordrecht niet hebben.Het wel handig als er storing is en de monteur in de file staat. Groet,Arie.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2137
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Ratjetoe

Bericht door leo-shof » 05 feb 2018 14:57

Jan : ik begrijp je wel, dat je niks tegen vrachtwagens hebt, dus wat dat betreft geen rancune
Hier in de woonwijk waar ik woon zie ook de hele dag van die busjes rijden, mijn buren kopen volgens ons alles via internet
Wij niet, wij zijn ouderwets, en proberen hier de plaatselijke middenstand mee te laten profiteren van onze aankopen
maar ja als we allevrachtwagens van de wegt af zouden halen, wat dan.
Want zonder vervoer staat alles stil
Het probleem met industie parken is, dat men dan weer dicht bij het werk wil wonen, en dan krijg je het gezeik weer van geluids overlast of stank
en dan moeten de bedrijven weer weg, want er woont altijd wel een zeikert tussen
Zo het is een moeilijk probleem, en iedereen wil toch zijn boterham met of zonder beleg verdienen

Om met Fluks zijn antwoord verder te gaan
Toen ik in de bouw werkte, zaten we met 5 man in een dubbel cabine busje, tegenwoordig komt iedere werknemer in "zijn eigen bus"
en als het kan in een dikke Vito met alluminium velgen met overmaat banden, side bars en wat al niet nog meer rotzooi
Ja en dat werk ver van huis dat heb ik ook nooit begrepen, het kost toch klauwen met geld, al dat ge rit
En uiteindelijk mag Jan met de korte achternaam het betalen (nee niet vos)
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13650
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Ratjetoe

Bericht door Joost.R » 25 mar 2018 16:03

Ook in het Brabantse.. :idea: ....@...Harry Hogeboom. Maas Rijn IJssel rundvee.
P1000958.JPG
P1000958.JPG (246.01 KiB) 1791 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Joost.R op 15 apr 2018 00:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11160
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ratjetoe

Bericht door Harry G. Hogeboom » 27 mar 2018 23:42

@...Harry Hogeboom. Maas Rijn IJssel rundvee.
Ik mot niks van dat "zwart-witte" vee hebben Joost, ut mot Rood-Bont weeezuh! :lol:
Bijlagen
IJSSEL.jpg
IJSSEL.jpg (58.79 KiB) 1701 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6265
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ratjetoe

Bericht door jdbvos » 29 mar 2018 17:32

Voor de knopenliefhebber (nee, KnopenKees, niet op jouw manier :-D ): Het "Ashley Book Of Knots"
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13650
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Ratjetoe

Bericht door Joost.R » 02 apr 2018 15:32

Van Uden ULV Road Cargo
P1010268.JPG
P1010268.JPG (92.02 KiB) 1537 keer bekeken
Afbeelding

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2137
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Ratjetoe

Bericht door leo-shof » 02 apr 2018 20:34

Een L.Z.V. : een trekker met oplegger + oplegger
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13650
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Ratjetoe

Bericht door Joost.R » 03 apr 2018 21:39

leo-shof schreef:
02 apr 2018 20:34
Een L.Z.V. : een trekker met oplegger + oplegger
U.L.V. Ultra Large Vehicle :wink: :wink: :idea:
Afbeelding

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2137
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Ratjetoe

Bericht door leo-shof » 03 apr 2018 23:05

[/quote]U.L.V. Ultra Large Vehicle :wink: :wink: :idea:[/quote]

Helemaal goed Joost
Maar kijk eens hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Langere_e ... combinatie
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13650
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Ratjetoe

Bericht door Joost.R » 05 apr 2018 19:46

Oké Leo nog maar een L.Z.V. :wink:
P1350130.JPG
P1350130.JPG (202.13 KiB) 1352 keer bekeken
Afbeelding

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6265
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ratjetoe

Bericht door jdbvos » 05 apr 2018 20:28

Hoe zwaar zijn die dingen eigenlijk maximaal ?
Ik kan me nog een discussie herinneren tussen de voorzitter van (auto) vrachtvervoer met Neelie Smit Kroes op tv: de voorzitter wilde dat het max. laadvermogen hoger moest, want "...het is technisch heel goed mogelijk om vrachtwagens te bouwen van 85T en méér..."
Waarop Neelie antwoordde "...en de wegen in Nederland zijn wegens de zachte ondergrond gebouwd voor het huidige maximum van 25T. Als uw bedrijven nu eens wegenbelasting gingen betalen per gewicht, zoals voor personenauto's normaal is, zou NL misschien wel uw soort wegen aan kunnen leggen"
De voorzitter zweeg....

Maar dit soort jongens met tig wielen, zijn naar mijn inschatting véél zwaarder dan 25T....
Aangezien de bodem noch de fundatie van de wegen niet zijn aangepast, dan......(zelf invullen :lol: )
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 5085
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ratjetoe

Bericht door v+d » 05 apr 2018 22:20

60 ton tegen 50 ton voor een normale , die 10 ton meer maakt het verschil niet tenslotte bepaalt de druk per wiel en hoe kort of ver die wielen van elkaar staan of de weg werkelijk slechter belast wordt. Dus 80 ton moet wel kunnen mits het rijwerk aangepast wordt toch?

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2137
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Ratjetoe

Bericht door leo-shof » 05 apr 2018 23:24

Goeie avond

Even gegoogle´d , en vond dit hier over
gewichten.jpg
gewichten.jpg (60.9 KiB) 1299 keer bekeken
En van de RDW dit
https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... ichten.pdf
gew.jpg
gew.jpg (37.32 KiB) 1299 keer bekeken
Maar als je die grote kraanwagens ziet, zo´n 4 of 5 honderd tonner die wegen wel ietsje meer
en dat gaat ook over de weg
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Plaats reactie