Ratjetoe

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rattjetoe

Bericht door jdbvos »

Dergelijke dingen heten 'bellyboats', en je ziet ze steeds meer...
Sommige (eerste) bellyboats hadden een ingebouwde "broek" met aangebouwde flippers (zwemvliezen).
Of dat nu nog zo is, weet ik niet: als je op een steentje je broek openhaalt, is je bellyboat stuk, dus ik denk dat je een soort waadbroek draagt, met flippers ;
Die flippers zijn dan je aandrijving, maar ik heb hier in Groningen in het Reitdiep al eens eentje gezien met een E-buitenboordmotor....
Er is veel op internet over te vinden, want de hype wordt steeds groter, kijk bijv maar eens hier ....
Maar je ziet ze steeds vaker....gelukkig op de rand van het onderwater-talud van het vaarwater, maar ik zie ze ook al wel eens midden in het vaarwater....
Lijkt me op de Rijn, Maas, of Waal of een Keulse Vaart (AR-kanaal) geen goed idee..... 8)

De tijd dat je met een bamboe-hengeltje en een emmer langs de kant zat een lekker maaltje binnen te halen, ligt minimaal een generatie achter ons. De biznizz heeft haar kansen gepakt en van vissen een high-tec gebeuren gemaakt... Een "echte" moderne vaste hengel met minimaal 14m lengte en minimaal 10 verschillende 'topjes' waarmee de wedstrijdvissers tegenwoordig vissen, loopt al gauw richting €1000 of een veelvoud daarvan....Tel daarbij alle accessoires bij op, en als pa dan een daggie gaat vissen, bij voorkeur in IJsland, Schotland, Ierland of zelfs Canada, gaat hij op pad met het equivalent van een nieuwe auto.
Héél soms ga ik nog wel eens kustvissen, vroeger op de afsluitdijk aan de waddenkant, maar daar zit helemaal geen vis meer, en zelfs de garnalen worden er al schaars. De beroepsvissers denken dat de immer uitbreidende (Zeeuwse) mosselpercelen daarmee van doen hebben, maar dat zou ik niet weten... Kan me moeilijk voorstellen dat die open gezwellen die op alle gevangen vissen zaten door mosselen werden veroorzaakt. Maar een reden die ik hoorde, dat de mosselpercelen de spiering en de pieren verjaagde, en dus het voedsel voor de vis is verdwenen, zou hout kunnen snijden.
Gelukkig ben ik geen bioloog.
Nee, ik ga dan op een koude of natte dag naar de Noordzeekust (op de Eems staat veel te veel stroming), want op dergelijke dagen zijn de "vaste-stek-eigenaren" er niet om je weg te sturen....
...En ik draaf weer eens door op deze vroege ochtend....sorry ! :oops:
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Rattjetoe

Bericht door leo-shof »

Hier voor de kust van Ter-Heijde waren de mannen vorige week druk bezig
garnalen visser.JPG
garnalen visser.JPG (365.83 KiB) 4424 keer bekeken
UK 12.JPG
UK 12.JPG (314.77 KiB) 4424 keer bekeken
UK 266.JPG
UK 266.JPG (313.78 KiB) 4424 keer bekeken
WR.JPG
WR.JPG (254.28 KiB) 4424 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rattjetoe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En ik draaf weer eens door op deze vroege ochtend....sorry !
Was de koffie soms TE sterk Jan, maar ga d'r rustig even voor zitten, dan trekt het wel weer weg :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Rattjetoe

Bericht door Martinus »

JVDBos, draaf gerust door, zo leer ik er weer wat bij!

Feit blijft natuurlijk wel dat je met een ouderwetse hengel net zo goed vis kunt vangen, niet alles hoeft hight tech te zijn, in tegendeel dat verpest het plezier dikwijls.

In Brazilië op het boorschip viste men met lange nylon lijnen. Die sneden dan wel door je handen als er een vis naar boven gehaald moest worden. Er werd daar zoveel gevangen dat het verboden werd. Men deed de beroepsvissers teveel concurrentie aan. De vissen werden in de vriesruimte gedaan en bij de bemanningswisseling mee naar wal genomen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rattjetoe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

JVDBos, draaf gerust door, zo leer ik er weer wat bij!
Martinus , je moet toch rustig aan doen met Jan "aaan te moedigen".soms raakt ie daar van in de war en verslijt dan bulkkfietsjes voor olie-potten en/of andersom....maaar misschien was dat wel van " voor jou tijd" en is het inmiddels weer weg getrokken :lol: :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Rattjetoe

Bericht door Bob R.I.P. »

Vissers zijn een onbegrijpelijk volkje. Regelmatig zie ik hier aan het kanaal Alkmaar - Kolhorn op de dijk een, twee tentjes staan met vissers, te zien aan het grote aantal hengels die uit de tent steken. Die tentjes staan vlak bij een brug, die de bijnaam "donderbrug" heeft. De rust is ver te zoeken, terwijl een paar honderd met geen verkeer meer is. Zeg het maar. Ook zie ik volwassen kerels met een ultra klein stokje met een draadje er aan langs de kant scharrelen. Het draadje hangt meestal vlak bij een afgemeerd bootje. Na een tijdje blaast er iemand op een fluitje en gaan ze tellen hoeveel visjes ze in een emmer hebben.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Rattjetoe

Bericht door Joost.R »

onderweg naar :oops:
P1180468.JPG
P1180468.JPG (239.07 KiB) 4310 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Rattjetoe

Bericht door Patru (R.I.P) »

Er kwam vanmorgen op een spiegelgladde IJssel een vissersboot rustig de rivier afdrijven bij Harculo.
Even later kwam Rijkswaterstaat stroomopwaarts voorbij. Het bootje verdween helaas net uit mijn zicht. :)
Visser bij Harculo 30-10-2016.jpg
Visser bij Harculo 30-10-2016.jpg (307.38 KiB) 4250 keer bekeken
RWS 58 bij Harculo 30-10-2016.jpg
RWS 58 bij Harculo 30-10-2016.jpg (260.14 KiB) 4250 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14409
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Ratjetoe

Bericht door Joost.R »

Recreanten op de Waal bij Rossum
P1120226.JPG
P1120226.JPG (986.02 KiB) 4035 keer bekeken
P1120229.JPG
P1120229.JPG (880.35 KiB) 4035 keer bekeken
ook in de Waal
ook in de Waal
P1120234.JPG (660.23 KiB) 4034 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Ratjetoe

Bericht door peelander »

Wie spreekt me tegen :-D
Hoe heeft de onderstaande Kagenaar gereist naar het stuwmeer van de Rio Guardiana?
05 02 2017 monsaraz (9).JPG
05 02 2017 monsaraz (9).JPG (376.35 KiB) 3267 keer bekeken
Zelf denk ik per, zoals ze in de binnenvaart zeggen, zeeboot naar Setubal, dan zover mogelijk de Rio Sado op gevaren en ergens op een dieplader verder, of gelijk in Setubal of misschien wel Lissabon op een dieplader.
Huelva in Andalucie zou ook een optie zijn via de weg.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie