Ratjetoe

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ratjetoe

Bericht door v+d »

Als je naamgenoot het zelf mooi vindt en er van kan rondkomen is het prima.
Wat mij betreft hadden ze beter een mooie half ontmantelde ketel van de centrale aan de natuur kunnen teruggeven.

Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ratjetoe

Bericht door Jacob Bothof »

test1-combuis.jpg
test1-combuis.jpg (133.06 KiB) 4560 keer bekeken
Hoezo safetyriempie,valhellumpie en safetyslippers :lol:
Een hand voor je sopdot :lol: en een voor je zelf. :-D
Anders werd het : onderuit :lol: , een paar keer laten stuiteren op de tuimelaars :-D ,
Troep opruimen en verder gaan met soppen. :x
Patru (R.I.P)

Re: Ratjetoe

Bericht door Patru (R.I.P) »

Citaat:
Wat mij betreft hadden ze beter een mooie half ontmantelde ketel van de centrale aan de natuur kunnen teruggeven.


Een paar kilometer stroomafwaarts, langs de Schellerdijk, heeft de kunstenares Tanja Smeets gebruik gemaakt van het restant (11 stuks) van de 40 palen die ooit het palenpad van de familie Groten vormden. Als het hoogwater was legden ze er planken op en liepen zo van het huis naar de dijk. Johan Groten heeft dat eigenhandig gemaakt. Door het project Ruimte voor de Rivier is gebruik van dat pad niet meer mogelijk. Aan de palen is nu symbolisch de rommel gehangen die achterbleef als het hoogwater is geweest.

Restant Palenpad-0.jpg
Restant Palenpad-0.jpg (274.73 KiB) 4517 keer bekeken
Achter de link meer informatie, waaronder een oude foto met op de achtergrond die palen.
https://ijsselbiennale.nl/nl/nieuws/
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ratjetoe

Bericht door v+d »

Het wordt al beter om je daar iets bij te kunnen voor stellen.
Mooie schilderijen als het hoge IJSSELWATER zich terug trekt.
Ik was even met bootjes druk, zal eens gaan kijken of er hier iets fraaiste staat ( behalve het witte lint ).
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ratjetoe

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hoezo safetyriempie,valhellumpie en safetyslippers
Mooie actiefoto, Jacob! :-D
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ratjetoe

Bericht door Bob R.I.P. »

Als je het begrijpt, snap je het. :roll:
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Patru (R.I.P)

Re: Ratjetoe

Bericht door Patru (R.I.P) »

Deze is vast wel te begrijpen.
Kinderen altijd prijs vandaag op het 16e Straatkorenfestival in Luttenberg (Overijssel).
Je mocht rechts aan de handel trekken dan toonden de jonge dames hun verschillende fruitjes. :-D

Fruitautomaat Luttenberg.jpg
Fruitautomaat Luttenberg.jpg (227.4 KiB) 4329 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ratjetoe

Bericht door Jacob Bothof »

Safety first :
wat ik met deze foto wilde laten zien is hoe er vroeger aan boord in de machinekamer o.a. werd gewerkt.
Als je nu je kop buiten de controlekamer steekt , van waar is je helleumpie.? :-D
Is tegenwoordig alles zo gammel gebouwd dat ze bang zijn dat er iets op je kop kan vallen.
Als je op zee iets aan dek moet doen, hellumpie :lol: niet vergeten , stel dat er ineens een meeuw
neerstort.In de tien jaar dat ik in de machinekamer heb gewerkt is er bij ons aan boord nooit iets
ernstigs voorgevallen .Ik heb tijdens een reis een gebroken arm opgelopen maar dat was in een haven gebeurd omdat
we zo nodig tegen dronken Noren moesten voetballen :lol: .Maar zelfs met mijn arm tot boven de elleboog in
het gips, gewoon zeewacht lopen anders moesten je collega's 6 op 6 af draaien.In de havens mocht ik de administratie
van de Hoofdstoker biiwerken want sleutelen dat ging iets moeilijker.
En nu, pas op , vooral geen risico lopen .Moet je nu in je kooi ook met een rooie overall en hellumpie gaan slapen :lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Ratjetoe

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
In de tien jaar dat ik in de machinekamer heb gewerkt is er bij ons aan boord nooit iets ernstigs voorgevallen.
Dan heb je erg veel geluk gehad, Jacob. Ik heb in 40+ jaar toch nogal wat ongelukken meegemaakt en van nog veel meer gehoord. Kleine ongelukken, wat grotere ongelukken, ernstige ongelukken, dodelijke ongelukken. Soms domme, onnodige ongelukken die met een paar simpele veiligheidsmaatregelen voorkomen hadden kunnen worden. Vandaar dat ik goed veertig jaar geleden al een groot voorstander was van helmen, opblaasbare zwemvesten, veiligheidsgordels, veiligheidsschoenen. Daar werd dan vaak ook wat lacherig over gedaan. Gelukkig is die tijd lang voorbij.

De laatste keer dat ik op school zat - in 1982 of daaromtrent - zaten we met maar vier man voor 1ste rang. We hadden daar in Delfzijl een uitstekende dokter - Tjeerd Havinga, in 2013 overleden. Die leerde ons dingen waar we werkelijk iets aan hadden. We waren allemaal bevaren mensen, dus een elleboogverband aanleggen en een mitella of de kenmerken van een druiper hoefde hij ons niet meer te leren. Daarom begon hij een van de eerste lessen met ons te vragen om voor de volgende keer een lijstje te maken van alles dat we aan boord ooit hadden meegemaakt aan ziekte en ongevallen. Dat werden bepaald indrukwekkende lijstjes. Het maakte je ervan bewust waar je voor kon komen te staan. Zelf had ik een paar ervaringen waar we uitgebreid over konden praten. Dat was prettig want er was een geval bij dat me vele jaren dwars heeft gezeten vanwege de vraag of ik meer had kunnen doen toen er iemand onder mijn handen stierf. Nee, zei Tjeerd, je had niet meer kunnen doen. Toen zat ik met de vraag of Tjeerd de waarheid sprak of om mijnentwil een beetje loog. :-D

Maar ik kon hem ook vragen wat ik moest doen als dat gebeurde waar ik werkelijk het meest bang voor was: als er bij iemand een arm of been werd afgeklemd. Ik was net van een schip af toen het mijn collega overkwam. Was ik een paar weken langer gebleven, had ik er mogelijk voor gestaan. Helaas zijn ook dat vrijwel altijd ongelukken door onveilig werken. Net als in het ruim of overboord vallen. Beide heb ik meegemaakt.

Wees maar blij dat je zo geboft hebt, Jacob.
-------------------------------
Patru (R.I.P)

Re: Ratjetoe

Bericht door Patru (R.I.P) »

Gehoor van Jacob.jpg
Gehoor van Jacob.jpg (29.58 KiB) 4221 keer bekeken

Maar nog geen maand geleden had je indertijd toch blijkbaar wél graag goede gehoorbescherming willen hebben Jacob. :?
Groetjes, Paul G.


Plaats reactie