Ratjetoe

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ratjetoe

Bericht door jdbvos »

Die gozer flikte het wel.
Eigenlijk was dat nou juist de pest...dat gaf de branie de schijn van gelijk.
Op een Beck-schip vertelde de strm eens over zo'n akkefietje wat hem overtuigd had van de waarde van veilgheidsmiddelen.
Een jonge matroos op z'n eerste reis durfde niet op de boom te zitten (bij het lapzalven?) zonder een lijntje. De bootmansmaat zat bij hem op de boom om het eea voor te doen. Uiteraard zonder lijntje... Beide vielen eraf om eoa reden die ik niet meer weet, maar de bootsmansmaat had z'n ruggegraat beschadigd op zo'n dek-oog, en de leerlingmatroos had wat rode schaafplekken op z'n bast van canvas van de lifeline.

Op een Nedlloyd schip (Zonne- Boven- of Spaarnekerk ???) hadden we in de dieptanks graan geladen, ik meen voor Djeddah, maar ik weet het niet mee precies: kan ook Alexandrie geweest zijn. Die dieptankdeksels waren een soort geboutte klep, die bij openen naar achteren (een schip ligt het meest achterover getrimd) scharnierden .
De 'klep' word vastgehouden dmv een zelfsluitende haak, en die haak behoort geborgd te worden met een kettinkje.
Hoe dan ook: er waren een paar locals in witte soepjurken (vandaar de vermoedelijke losplaats) in het ruim om de bubs te lossen.
Plotseling, wellicht omdat we een ietsje koptrim hadden gekregen, kwam dat deksel los en begon dicht te vallen.
De meeste mensen doken het graan in, maar ééntje probeerde nog gauw uit het ruim te klauteren.
Resultaat: de klauteraar lag letterlijk in tweeen...de bovenhelft lag krijsend op de tanktop, de onderhelft lag blijkbaar in het graan....
De mannen die het graan ingedoken waren, waren allemaal doof: het bloed liep sommigen uit de oren.
Oorzaak: de haak was behoorlijk versleten en de borging was niet gedaan. De haak loste uit zichzelf toen het schip koplastig werd.
Tegen de tijd dat we met brancards aan kwamen rennen, was de 'bovenhelft' net stil geworden en blies net de laatste adem uit....

En het gekke was: na hooguit een half uur, was alles en iedereen weer aan het werk alsof er niks gebeurd was, en we (iig ik, althans) hebben er nooit meer iets over gehoord..
Ik zat op het dekhuis aan de voorkant van het ruim bij een onwillige winch, en hoorde de commotie. Ik zag nog net het tanktopdeksel vallen, maar kon gelukkig net niet diep genoeg het ruim inkijken. Andere scheepsmaten konden dat wel....

Ik heb er nog lang last van gehad, maar gelukkig heelt de tijd dergelijke wonden. Ik hoop dat die scheepsmaten van toen het ook goed hebben kunnen verwerken.

Dergelijke dingen hebben mij altijd geholpen met het check, doublecheck, en recheck van veiligheidsvoorzieningen. En altijd met z'n tweeen....
Maar ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik bij haast ook wel het credo "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar ff zoals het gaat"
En die instelling is nou juist de grote killer wanneer het wél een keertje fout gaat....
Oost, west...ook best

Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ratjetoe

Bericht door Jacob Bothof »

De opmerking van V+D : ik zie nog steeds binnenvaartpersoneel zonder reddingsvest om.
Ik ben als schipperskind opgegroeid op het water, mijn vader was kapitein op de Rijnvaart en op latere leeftijd
kwam ik alleen aan boord tijdens de schoolvakanties .Mijn vader had ons geleerd, als je niet kan zwemmen dan niet in
het gangpad lopen. Op het schippersinternaat waar ik op zat was zwemles verplicht.
Zwemvesten heb ik in mijn herinnering nooit gezien aan boord.
Wel hing er hing aan SB en BB op de brug een reddingsboei die na gegooid kon worden mocht er onvoorzien toch
iemand overboord gaan. De matrozen bij mijn vader aan boord konden wel allemaal zwemmen. Behalve mijn moeder :)
Ik was stomverbaasd toen ik later naar zee ging dat ik collega's had die niet konden zwemmen.
Maar dat was toen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ratjetoe

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een paar jaar geleden maakte ik deze foto op de MPS Horizon ergens in Duitsland.
Geen veiligheidsbrillen, zwemvesten etc.
Toen ik de schipper vroeg of dit zomaar mocht antwoordde hij: "In Duitsland doen ze daar niet zo moeilijk over."

MPS Horizon bikken.jpg
MPS Horizon bikken.jpg (124.15 KiB) 4790 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ratjetoe

Bericht door jdbvos »

collega's had die niet konden zwemmen
Mijn pake vertelde wel, dat het niet kunnen zwemmen vaak een pre was bij vele rederijen en/of kapitein-eigenaars, en vooral in de visserij....
Reden was, dat de reder ervan uit kon gaan dat de zeelui veel beter hun best deden als 'het knijp liep'....

Maar ook in mijn jeugd konden maar weinig binnenvaartmensen, vissers (die ik kende), en vele Beck-mensen, daadwerkelijk zwemmen....
Kapitein van Rijn vertelde desgevraagd dat hij als kind wel (school)zwemmen had geleerd, maar dat absoluut (sprak het met hoge stem uit als 'ab-so-lúút') het water niet meer inging, want "...daar schijt ik in !" :lol:
Toen ik een jaar of 17 was, heb ik voor de gein alle strijdmachtkeuringen gehad voor de net ingevoerde kortverbandvrijwilligers; dus 4 dagen DenHelder, 3 dagen Gilze-Rijen, en 3 dagen 'De Harskamp". Was echt wel een leuke ervaring ! En overal, op de laatste dag, "kunt u hier even tekenen ?"
Maar in DenHelder was 1 vraag "kunt u zwemmen ?", waarbij ik de tegenvraag stelde "...hebben we geen schepen meer, dan ?"
Er kon nog geen glimlachje van af....
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ratjetoe

Bericht door Jacob Bothof »

zwemmen.jpg
zwemmen.jpg (71.61 KiB) 4761 keer bekeken
OK, wat denk je hiervan, waterskien op de snelstromende Rijn zonder zwemvest met een leuke achtergrond.
Waar hoort hij thuis, bij de jeugd die geen gevaar ziet :-D of bij mooie Coastertjes of mooie kontjes.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ratjetoe

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Waar hoort hij thuis
Bij Ratjetoe, helemaal on topic dus. :wink:
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Ratjetoe

Bericht door Henk van der Moolen »

http://www.flabber.nl/linkdump/plaatjes ... en-gebouwd

Wat nou veilig werken, als je dat toen tegen je baas zei kun je oprotten.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ratjetoe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

snelstromende Rijn zonder zwemvest
Ik zal de " verzamelde en zeer geachte Kombuis lezers"maar niet verder gaan vervelen met mijn bekant 50 jaar tanker-scheepswerf-offshore en andere " diverse veiligheids ervaringen" in welke vorm dan ook, want dan 1e raken we vooralsnog niet uitgepraat en 2e verzeilen we ook snel in haast on-geloofwaardige zaken. Er zijn er echter 2-twee- die ik hier wil plaatsen, als volgt:
1) Vanaf mijn 5e jaar tot mijn 18e dat ik naar zee ging, ALLES gedaan wat mijn Moeder of de goede God verbood in kano's en zeilbootjes op de toch wel snel stromende en commercieel druk bevaren Ijssel, als voorbeeld het met de kano diagonaal stroomafwaards komende en met een ontiegelijke rotgang dan ONDER de sleepdraad stijf voor de kop van een diepgeladen gesleepte bak doorschieten. Je moest IN de kano bukken anders stootte je je kop.Over kopstandjes in de kano net bovenstrooms van de veerpont -zeker niet ter leeringhe, maar WEL ende vermaaeck van de pont passagiers en niet van Biesterbosch en De Weerd de veerknechten die mijn Vader verzochten dat rotjong wat in te tomen, mijn beste vader zaliger dacht aan zijn eigen jonge jaren en zei: " Ach dat loopt wel los, hee kan goed zwem'n" -ga ik het nu maar niet meer hebben........ik heb nooit goed begrepen waarom die schippers dan of met de vuist of met een bezem stonden te zwaaien naar " die rotjochies in die ouwe kano".....Zwemvessies.........noooooit van gehoord, NOCH ooit gezien!

2) Vele en vele jaren later- laten we maar zeggen " NA al doende leert men"- was inmiddels mijn veiligheids lampie toch wel ietwat beter gaan branden en zo kreeg ik in de Alberta olie-bisnis te maken met een andere dan bovengenoemde veiligheidscultuur, kursussen en " Wat Dies meer zei" .Zo nam ik ooit deel aan een zeer uitgebreide kursus betreffende " van alles en nog wat" te maken hebbende met H2S op een oliebron/put lokatie.Dit spul is dus NET zo dodelijk als een 9 mm kogel midden tussen je ogen en de kursus werd dan ook gegeven door de 2-twee- meest ervaren personen/field boor/completion supervisors van mijn toenmalige baas- een inmiddels failliete olieboer die toendertijd toch wel een kleine 10.000 man in dienst had.( Ik heb de nullen echt wel goed!) Dus geen lullig kluppie, met een serieus " Safety Department"- Je kwam dus NIET op een van de genoemde boorlokaties van de klup zonder dat voornoemde knipkaartje PLUS nog een identiek stempel kaartje van " Het Petroleum Instituut" ( of hoe dat Trainings kluppie dan toen ook maar heette.)
Een van de VELE zaken die deze twee voornoemde en voormalige kollega's ( R.I.P.) er bij ons kursisten IN- hamerde was:
Ga NOOIT en ik bedoel NOOIT NEVER NOOIT achter iemand aan als je hem/haar bedwelmd ziet raken/onderuit ziet gaan door H2S in een olieveld of bij een bron. Roep hulp in etc. etc. ( Uiteraard komt testen etc. etc. eerst, maar ik hou het even kort!)

Niet lang na die kursus werd het bekend in de toko dat beiden waren omgekomen in een H2S olieveld, beiden in een field inspektie truck. Een stopt en loopt naar een bron toe...test niet en valt neer...maatje vergeet ALLES...ervaring...training etc. en handelt instinctief, roept dus NIET de centrale field office om hulp maar rent naar zijn maat. DOODse stilte als gevolg op de radio.....zodanig stil dat na een poossie een van de jongens op het centrale field kantoor zegt : " Gut ik heb ook al eventjes niks van Jan & Piet gehoord" ik zal ze eens oproepen.......DOODse stilte.!

En toevallig schiet me nu net een leerzaam 3e geval te binnen, ik was er dus NIET bij toen het gebeurde, maar was wel ietsie betrokken bij de bijzonder rampzalige na-weeen!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111

Swiss Air 111.

Op Wikipedia is er van alles over te lezen toen die DC 11 hier vlak bij in zee stortte zonder enige overlevenden. Het enige punt dat ik hier wil maken is dat die kist werd gevlogen door 2-twee- kennelijk zeer ervaren en uiteraard bijzonder vakbekwame piloten. Toen het daar in die cockpit een beetje veel uit de klauwtjes ging lopen toen waren kennelijk de meningen betreffende de beste wijze van handelen tussen de 2 piloten verdeeld. Als ik het me goed herinner was het de co-piloot- die overigens net zo ervaren was als zijn kollega DE pilot- was dus de co-piloot van mening om die kist linea recta en zonder pardon en vol met fuel in Halifax op de landingsbaan te pletteren, vol met fuel of niet….NEER met die hap. ( Er is een soortgelijk geval bekend van een DC10 of 11 heavy met fuel, waar ze dat deden en wonder boven wonder waren er vele overlevenden ( en ook vele doden!) NIKS d’r van zei DE Piloot doen we dus NIET…..we gaan hier volgens HET boekie blz. tig , draaien een rondje EN dumpen fuel. ( Net boven St. Margarets Bay waar ik vanmiddag nog lekker heb gezeild met een opblaasbaar zwemvessie an!!!) en DAN gaan we naar Halifax aan de grond. “ZE ” hebben dus Halifax nooit gehaald, geen enkele overlevende, ook hier werd het DOODse stilte op de radio.

Misschien had die co-piloot toch wel ietsie beter in de peiling dat “ dit bakkie” ECHT niet goed ging, wie zal het zeggen?
Uitzonderingen bevestigen waarschijnlijk de trainings regel!
Waarvan akte
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ratjetoe

Bericht door Da Silva »

Goeiemiddag Harry.
Ik snap wat je bedoelt met wat je schrijft over de ramp met die MD-11. Los van het feit wie er juist gehandeld heeft, zie ik toch wel verschil in ervaring tussen gezagvoerder (10800/900 uur) en de co-piloot (4800/230 uur). Nogmaals ik wil hier niet meezeggen, dat de gezagvoerder op grond van deze uren , automatisch een “heilige” is. In een vliegtuig is de beslissingstijd erg kort. Ik kan uit dit stuk en uit de documentaire niet uitmaken met hoeveel brandstof ze zijn vertrokken en hoeveel ze nog aan boord hadden, toen de problemen begonnen. Het “MAXIMUM TAKEOFFWEIGHT” van dit toestel is 630.500 LB en het ”MAXIMUM LANDINGWEIGHT” 430.000 LB. Neem van mij aan, dat met volle bak landen niet goed afloopt. Het is dus altijd een afweging. En soms blijkt die goed te zijn. Maar we weten ook niet hoe de landing met volle bak ook goed zou zijn afgelopen. Het probleem is ook vaak, dat men niet precies weet, wat er nu aan de hand is. Ik kan me voorstellen, dat je bij brand op een schip wat meer tijd hebt voor de beeld- en besluitvorming . Daarmee is niet gezegd, dat een scheepsbrand niet rampzalig kan zijn.

Dat ongeluk met die DC-10 ken ik ook, maar die kan je niet vergelijken met dit. Die konden ook niet anders, omdat die een motor “kwijt” waren en grootschalige uitval van systemen hadden. Die hadden dus heel andere problemen. Ik weet ook niet hoe het daar met de gewichten zat, maar dat was beslist geen gecontroleerde landing. Het blijft dus een gok. Soms gaat het (gedeeltelijk) goed, zoals hier. En soms loopt het helemaal uit de klauwen, zoals met de El Al Boeing in de Bijlmermeer.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ratjetoe

Bericht door Harry G. Hogeboom »

omdat die een motor “kwijt” waren etc. etc.
Bedankt Mario, ik wist dat er verschil was in de uren van de piloten, maar kon de details niet meer vinden. Ze hadden nog wel kans gezien om een deel van de fuel te dumpen, het was te ruiken bij St. Margarets Bay. Hoe dan ook allemaal zeer triest.( Erg lange ervaring "kan" trouwens soms tot een "nadeel" uitgroeien.)
Van die andere DC10 spatte de rotor van de staartmotor uit elkaar en " verdween" in eerste instantie om later te worden terug gevonden door een boer in een maisveld of zo, hij stuitte er op met zijn ploeg.Was iets met verkeerd inschatten van een miniem defect op de X-ray van het rotor smeedstuk "of zo iets"?
Na enkele " near misses" in choppers en de Chopper crash offshore Newfoundland ( waar ik met het zelfde geluk ook in had kunnen zitten!) ben ik een voorstander geworden van " als je niet omhoog gaat kun je ook :roll: niet omlaag"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie