Wiskundige Vierkant

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Bob R.I.P. »

Dit sommetje kregen we van een wiskundeleraar. Waar gaat het fout?

a² - b² = (a-b)(a+b)
dus
a² - a²= (a-a)(a+a)
ook is a² - a² = a(a-a)
dus a(a-a) = (a-a)(a+a)
delen aan weerszijden van gelijkteken
a = (a+a)
a= 2a
1=2

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Teamspirit

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Teamspirit »

Bob schreef:a² - a²= (a-a)(a+a)
ook is a² - a² = a(a-a)
Aan de rechterzijde laat je gewoon een A verdwijnen zonder deze wiskundig aan de linkerzijde te laten verdwijnen. Hier trek je de vergelijking uit zijn verband.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik zag dat ik een typfout had gemaakt in de eerste wiskunderegel.
Nieuwe kansen
Trouwens Teamspirit zit er naast, ondanks de schrijffout.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

a² - a²= (a-a)(a+a)
Dat kan best, maar als je dat oplost, dan krijg links: a² - a² = 0
en rechts krijg je (a-a) dat is eveneens 0
en (a+a) = 2a

Dus daar staat dan 0 = 0 x 2a en omdat 0 x 2a uiteraard 0 is, staat er 0 = 0 en dat klopt als een bus. 8)
Vul voor a elk willekeurig getal in, dat maakt het (nog) eenvoudiger.
a=3

9 - 9 = (3-3)(3+3)
0 = (0)(6)
0 = 0
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Bob R.I.P. »

Bob schreef:dus a(a-a) = (a-a)(a+a)
delen aan weerszijden van gelijkteken
a = (a+a)
De "fout" die gemaakt wordt is dat er gedeeld wordt door 0 (nul), wat niet mag.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Rudy de Groot (RIP)

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Rudy de Groot (RIP) »

Bits + bytes, binair + decimaal?


Bits en bytes verschillen, en bytes verschillen onderling weer decimaal en binair.
De bytecapaciteit van een computer wordt namelijk anders uitgedrukt dan die van internet.

Ik heb het voor jullie [en mezelf] eens op een rijtje gezet, zodat je bijvoorbeeld precies kunt
zien hoeveel bits een binaire Exabyte telt. Vraag me niet wat je er mee kan, maar ik kon op
internet die bitaantallen voor grote byte-eenheden nergens uitgeschreven ontdekken, en
daar moest maar eens een eind aan komen.




bit / b = 0 of 1

Kilobit / Kb = 1000 bits

Megabit / Mb [1000 Kb] = 1000.000 bits

Gigabit / Gb [1000 Mb] = 1000.000.000 bits

Terabit / Tb [1000 Gb] = 1000.000.000.000 bits

Petabit / Pb [1000 Tb] = 1000.000.000.000.000 bits

Exabit / Eb [1000 Pb] = 1000.000.000.000.000.000 bits




byte / B = 8 bits [decimaal = internet]

Kilobyte / KB [1000 B] = 8000 bits

Megabyte / MB [1000 KB] = 8000.000 bits

Gigabyte / GB [1000 MB] = 8000.000.000 bits

Terabyte / TB [1000 GB] = 8000.000.000.000 bits

Petabyte / PB [1000 TB] = 8000.000.000.000.000 bits

Exabyte / EB [1000 PB] = 8000.000.000.000.000.000 bits




byte / B = 8 bits [binair = computers]

Kilobyte / KB [1024 B] = 8.192 bits

Megabyte / MB [1024 KB] = 8.388.608 bits

Gigabyte / GB [1024 MB] = 8.589.934.592 bits

Terabyte / TB [1024 GB] = 8.796.093.022.208 bits

Petabyte / PB [1024 TB] = 9.007.199.254.740.992 bits

Exabyte / EB [1024 PB] = 9.223.372.036.854.775.808 bits

Als je dat eenmaal weet, sta je nooit meer met een mond vol tanden.
Bonnicky

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Bonnicky »

Misschien een rare vraag,
maar is er misschien iemand die weet of het vierkant van Durer een half magisch vierkant is??
Je moet het vierkant van Durer vermenigvuldigen met zijn transformatie (de eerste rij van het vierkant wordt de eerste kolom, de tweede rij wordt de tweede kolom enz.) Je bekomt een half magisch vierkant als de som van de kolommen en die van de rijen hetzelfde is.
Ik denk van niet, maar ik kan dit echt nergens vinden....
Dankje,
Bonnicky
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door jdbvos »

Bedoel je misschien 'de gulden snede' ?
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bonnicky schreef:je moet het vierkant van Durer vermenigvuldigen met zijn transformatie
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Die transformatie verandert immers niets aan het magisch vierkant? De som blijft 34, hoe je ook optelt en ook de hoekvakken 16, 4, 1 en 13 leveren nog steeds 34 op Alleen het jaartal, 1514, waar het Dürer om te doen was, staat nu niet meer mooi onderaan naast elkaar, maar rechts onder elkaar. Als het een halfmagisch vierkant was, zouden de som van de diagonalen niet langer de magische constante opleveren en dat is hier wel het geval.
Maar nogmaals: misschien begrijp ik je niet goed.
      • Afbeelding
Kijk, nou heb je mijn interesse voor magische vierkanten weer gewekt, dus nog even:
Persoonlijk vind ik de 64 velden van het schaakbord zoals de Zwitserse wiskundige Leonhard Euler (1707-1783) die nummerde, nog steeds de interessantste. Daar leveren rijen en kolommen steeds 260 op en halve rijen en halve kolommen steeds keurig 130. De diagonalen leveren deze magische constante dan wel niet op en dus is het een half-magisch vierkant, maar daar staat tegenover dat je met het paard van het schaakspel, bij 1 te beginnen met de paardensprong het hele bord over kunt gaan in de juiste volgorde van de getallen. Ik vind dat knap, om niet te zeggen knap magisch. :-D
        • Afbeelding
Ik stuitte daar in 1976 op bij het schrijven van mijn eerste boek en dat paste toen wonderwel in het verhaal. Over toeval gesproken... Bijna magisch. :wink:
Later noemde een recensent het een "magisch-realistische roman" en als je de definitie daarvan volgt, klopte dat ook wel. Het ging mij in dat boek toen niet zozeer om de magie van bepaalde zaken en gebeurtenissen, maar vooral om de vraag wat kans is en wat kunde is en wat puur - of stom - geluk is. Er was toen zelfs een boek met die titel dat ik nog steeds op de plank heb staan. Nou ja, een tweede tweedehandsje, want het eerste ging in woelige tijden verloren. Maar ja, nou dwaal ik weer veel te veel af... :oops:
        • Afbeelding
Patru (R.I.P)

Re: Wiskundige Vierkant

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef:Bedoel je misschien 'de gulden snede' ?
Dag Jan,
Voor de Gulden Snede in een vierkant moet je in het vierkant gebouwde Elburg zijn. :)
Daar ligt voor de muziektent in de Beekstraat een mooie plaquette in de bestrating. Maar of de Gulden Snede veel met een magisch vierkant te maken heeft betwijfel ik.
Gulden Snede.jpg
Gulden Snede.jpg (115.49 KiB) 7681 keer bekeken
Groeten, Paul G.


Plaats reactie