TE KOOP

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
mink

TE KOOP

Bericht door mink »

van mijn schoonzoon TE KOOP een complete dus alles , kleding uitrusting van 1 e matroos.2002
v/d marine nieuw , enkele kleding een maal gedragen bij uitvaart.
maat 54/56 .(is GEEN ECHTE zeeman geworden)
h.g.mink


wie doet een bod.

Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Toch wel een flinke jongen geworden Mink! maat 54/56 :wink:
grts jan.
mink

te koop

Bericht door mink »

ja jan , ik moet ook u zeggen tegen hem.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Mink,
Hij was eerste matroos en toch geen zeeman?
Vroeger hadden we al weinig gemeen met de marine en ook op het forum komt er weinig uit de marinehoek.
Ik kan me van vroeger herinneren dat er op de koopvaardij altijd een beetje lacherig gedaan werd over de marine.
De Karel Doorman, kranen omver als die aanmeerde en een aanvaring met een visserboot zodra Karel maar even buitengaats was en nog wat incidentjes. Had te maken met de comminicatie op de brug?
Teveel mensen op de brug en dan heb je dat al gauw.
Zeven man die aan een klein trossie lopen te scheuren.
En in de staphavens kwamen we vroeger vaak de Amerikaanse zevende vloot tegen.
Daar heeft niemand van ons echt goede herinneringen aan.
Misschien wel leuke herinneringen?
All the best
Jos
mink

te koop

Bericht door mink »

hallo jos
dat wist ik niet dat de marine niet populair was bij zeelui
de grotebedrijven hier in de europoort lopen er mee weg als ze een van de marine hebben kunnen inlijven.
m,n schoonzoon is goed terecht gekomen bij een woning cooperatie
daar speelt hij de grote man heel wat anders dan in helicopters vroeten.
h.g.mink
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Jos Wij waren niet gelukkig als die Yanks met hun vloot in de haven lagen waar wij ook lagen.
De prijsen van Alcoholische dranken steeg toen net zo hard als met de invoering van de Euro.

Gr Jan
Leen B

Marine.

Bericht door Leen B »

Goede avond Compadres, een avond cq een nacht de wal op daar wil ik het eens over hebben. We lagen het was in de Zestiger jaren met de Aprodite in Huelva Machine onderdelen te lossen. En na de avondpot gingen we met de hele reutemeteut de wal op om bij te tanken. Onze ouwe Cor was ook van de partij hoe kon het ook anders. Jopie de Drinker, Henk de Blauwe en Kees Bloemkool niet te vergeten brulden om het harst dat ze hem goed zouden raken. Niet wetende dat het niet alleen de drank zou zijn die we zouden raken. Gerrit Zwaargeschapen ging eerst even naar de vrouwtjes zei hij en zou zich daarna weer bij ons voegen. We kwamen in de kroeg van José waar we vaak naar toe gingen aan. De grote ramen stonden wijd open en het was nog vrij rustig dus allemaal aan de Tap en hijsen maar. Na vele kouwe toeters verder kwam de stemming er al behoorlijk in. En begon Kees met rauwe stem zijn gore liedjes te zingen. Onze Ouwe die altijd kopstoten dronk viel met Kees in, die was daar erg verguld mee want meestal kreeg hij op zijn donder van hem. Gerrit zwaar geschapen die net terug was van het plompzakken zei dat er een Yankekruiser in de haven lag. Toen hij bij de meiden aankwam stonden er vijf van die opgedirkte pikkies met hun Dollars in hun klauwe te wachte om op de dot te kenne, zei hij. Maar hij had effe voorrang bedongen zei hij zijn vuist tonend. Dan mag je wel uitkijken Gerrit zei de Ouwe tegen hem want als die gasten je tegen komen ben je nog niet jarig man. We zaten nog een paar uur flink te hijsen toen we gestommel en geschreeuw voor de kroeg hoorden. En daar stapten een hele horde van die Wereld veroverende Yanken door de ramen de kroeg binnen. Het duurde niet lang of zo,n Yank met een lelijk blauwoog kreeg Gerrit Zwaargeschapen in de gaten. Hij wees naar Gerrit en brulde dat die vent was die hem dat blauwe oog bezorgd had. Een van die gasten liep op Gerrit af en sloeg hem voor zijn kop. Kees Bloemkool die bij de bierpomp zat werd door twee man besprongen. Kees sloeg met zijn kolossale vuisten naar zijn belagers maar raakte daarbij vol de bierpomp. Die brak finaal af en het bier spoot met kracht in Kees zijn gezicht. Die hield zich over de bierstraal heen aan de andere kant van de tap vast. Ėén van de twee Yanken kreeg Kees los, hij sloeg zijn machtige op knoesten lijkende armen om Kees zijn rug heen en begon de lucht uit Kees zijn longen te persen. Kees liep helemaal blauw aan en keek de Yank verbaast aan hij wist niet wat hem overkwam. Alleen dat hij steeds minder lucht in zijn longen kreeg wat de Yank er langzaam uitperste. Hij keek vol triomf naar Kees in de overtuiging dat hij die Hollander wel even zou overwinnen. En toen sloeg Kees die menig gevecht gewonnen had toe. Zijn knie schoot omhoog en plette de ballen van zijn kwelgeest, en voor die met een hoge stem kon gaan zingen ramde Kees hem met zijn voorhoofd tegen zijn neus.Die uit elkaar spatte als een overrijpe pruim. Met zijn beiden handen voor zijn gezicht waar het bloed door heen gulpte stortte de Yank op de grond. Daar die Yanken in de meerderheid waren werden we aardig in de hoek gedreven al gaven we ook aardig wat klappen terug. Op een zeker moment hadden drie van die gasten me te pakken, en al sloeg ik waar ik kon, langzaam maar zeker werd ik door ze op gepakt. Met mijn kop naar voren toe renden ze naar het raam en donderden me naar buiten. Toen ik naar buiten vloog hield ik mijn handen voor mijn kop, om die te beschermen als ik op grond terecht zou komen. Maar toen ik dacht op de grond terecht te komen vingen een stel armen me op. Het bleek de bemanning van een Duits vrachtschip de Gunter Spiesse te zijn naar later bleek. Die op weg naar Jossé zijn kroeg waren om de bloementjes buiten te zetten. Ik brulde dat we door zo,n rot stel Yanken werden aangevallen. De Manschaft vloog naar binnen en mengden zich in het gevecht. Na korte tijd hadden we de kroeg van die wereld veroveraars schoon geveegd. En zijn de hele nacht doorgezakt met mannen wiens familie vijftien jaar terug nog onze vijanden waren. Dus zo als je ziet bier verbroederd.
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Even de wekelijkse update :wink:
Nog maar eens naar boven halen, de nieuwe LR is binnen.
Afbeelding
Afbeelding
groetjes ruud
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Mooi verhaal, Leen.

Het kan ook andersom en een beetje voordeel opleveren.

In de late jaren 50 was er weer eens stront aan de knikker in Indonesia. Met name in midden Sumatra liepen de gemoederen hoog op. Ik kan me herinneren dat er zelfs met een luchtmacht van twee vliegtuigen gebombardeerd werd in de buurt van Pakan Baru.
Onze Amerikaanse vrienden meenden, zoals gewoonlijk, toch even de tanden te laten zien en een stuk van de Pacific vloot richting het woelige gebied te sturen.
Voor de Stanvac betekende dat dat deze oorlogschepen gebunkerd moesten worden. Dat gebeurde in Singapore. En daar werden de Stanvac tankers voor gekozen.
We kwamen op de rede langszij zo'n joekel van een brandstofvreter te liggen. En daar we hadden op liggen wachten: we konden contact maken met de Yankees Toen was er hier en daar nog wel een patrijspoortje. Of we ook whisky in de verkoop hadden... Nou dat was geen enkel probleem. We hadden het al aan zien komen dus net bij onze normale shipchandler extra ingeslagen. Winstmarge: een Straits dollar werd even gelijk aan een US dollar (Fl 1,25 versus Fl 3,80 toen!)

Die shipchandler vond het fantastisch. Bleef met zijn boot maar steeds lanszij liggen. Wij kochten in bij hem van de winst die we maakten! Liep als een gieter! Moesten het alleen over dek naar de hut brengen.

Het was een goede dag voor ons. Dank zij de Marine.

Gr

Jan
Leen B

Te koop.

Bericht door Leen B »

Hallo Jan uiteraard kan het ook andersom, ik heb ook goede ervaringen met Yanken gehad hoor. Maar vijftien jaar na de de grote krieg van Hitler zo iets meemaken is toch wel uniek vind ik. Op dat moment waren we blij dat die moffen voorbij Jose zijn kroeg voorbij kwamen, anders hadden we slaag gekregen zeker weten.Want ondanks die Duitsers waren die Yanken nog in de meerderheid. Maar we wonnen dat gevecht omdat die Yanken ons onderschatten. Later hoorden we dat die gasten dachten dat wij ook moffen waren, en daar hadden zei de oorlog zei [ of ze de oorlog alleen gevoerd hadden] van gewonnen nietwaar. Leen :wink:


Plaats reactie