Muziek

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Muziek

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik kon alleen maar een plaatje van een mondharmonica googelen, want net als zoveel andere zaken is ook mijn Hohner Bravo in een vorig leven verloren gegaan. Geen idee of ik er tegenwoordig nog een stukkie muziek uit zou kunnen krijgen. Die Bravo moet ik in het voorjaar van 1961 op de sluis in Holtenau of Brunsbuttel hebben gekocht. Ik was toen 1ste stuurman op de Kroonborg om door Otto Lamain gekeurd te worden voor kapitein en Otto vroeg: "Speelt u ook mondharmonica stuurman?"
Bij Otto was het altijd strikt "U", maar dit terzijde.
Ik zei dat ik dat vroeger wel had gedaan, maar dat ik geen mondharmonica bij me had. "Altijd wel leuk om in het stuurhuis een stukkie te spelen," zei Otto.
En dus haastte ik me om een mondorgel te kopen. Tja, als men in de wereld vooruit wil komen, kan men eigenlijk niet zonder een Hohner Bravo, dat blijkt maar weer eens. Overigens nog een geluk dat Otto geen doedelzak of sousafoon speelde. :wink:
Otto Lamain speelde heel verdienstelijk en met volle overgave mondharmonica. Ik kon alleen maar mijn best doen en meer mag men van een mens ook al niet verlangen, maar als mondharmonicaduo klonk het heel aardig, hoor! :-D
      • Afbeelding
Otto Lamain was een merkwaardig mens. Een zeer goede kapitein. Ik zie nu dat ik exact drie maanden bij hem voer en dat ik vandaag ook exact 55 jaar geleden bij hem aan boord kwam: op 7 april 1961. Dat was op een vrijdag, zie ik ook en ik kon niet nalaten om mijn oude, eerste monsterboekje even tevoorschijn te trekken om te kijken waar dat was: dat was in Rotterdam, maar daar herinner ik me echt niets meer van.
Op 7 juli monsterde ik in Delfzijl weer af. Ook dat was op een vrijdag. Ik moest op kantoor komen en daar vertelden Wim en Egbert Vuursteen me dat Otto zeer goede rapporten over me had ingeleverd en dat ik de week daarop mijn eerste schip als kapitein zou krijgen. Dat zou de Scheldeborg worden - lang niet slecht, een 500 tonner van precies twee jaar oud als eerste schip.
      • Afbeelding
Dat moet een mooi weekend zijn geweest, tussen vrijdag 7 en woensdag 12 juli 1961. Wij woonden in Weert in ons eigen huis. Dat hadden we in 1958 gekocht, voor 14.000 gulden en ik zuchtte onder het enorme hypotheekbedrag van 6000 ouderwetse guldens, dus die promotie was niet alleen een eer en een grote voldoening, maar ook financieel zeer welkom. Die huizen deden toen 60 gulden in de maand aan huur en wij waren 80 gulden per maand kwijt. Even gekeken: diezelfde huizen gaan nu voor 180.000 euro van de hand. Alles is relatief, dus ter vergelijking: als kapitein op een kuster had je ongeveer 1000 gulden in de maand en dus had ik me echt niet te zwaar in de hypotheekschuld gestoken.
Het was dat weekend en ook de dagen daarna prachtig zomerweer. Mijn vader vroeg of hij en mijn moeder me naar IJmuiden mochten brengen. Die ouwe was zo mogelijk nog grozer dan ik. Hij bezat een Fiat 600, zijn eerste auto en daar gingen we op op woensdagmorgen, zomers uitgedost van Weert naar IJmuiden. Ik had in 1961 nog geen rijbewijs, laat staan een auto en dus was die rit zeer welkom.

Toen we in de Haringhaven kwamen, bij de IJbunker, lag de Scheldeborg net voor de kant.
"Wij gaan niet mee aan boord," zei mijn vader. "Jij hebt vast wel andere dingen aan je kop." Een begrijpend mens, die vader van mij. Wij namen afscheid en hij ging met mijn moeder naar Amsterdam om er een dagje van te maken. Ik ging aan boord waar Roelf Kanon op me zat te wachten.
Waar blijft de tijd. Toen was geluk écht heel gewoon ... :|

Ik zou rustig nog een halfuurtje kunnen doorgaan, maar ik moet verder. Ik moet proberen om voor de muziek aan te blijven lopen. :-D

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door rspeur »

Waar een mondorgeltje toe kan leiden..... Mooi verhaal.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:maar ik moet verder
Ik tel tien tenen aan mijn voeten, gegroet, we zullen verder moeten.....



Kapitein Hans Nooitgedagt van de 'Metsaborg' speelt de blues. Tja, zijn naam zegt het al!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Muziek

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Good 'Ol Merle played his last tune.

.............set me free, somewhere in the middle of Montana...........
http://www.countryweekly.com/music/seve ... gard-songs
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door ferryvaneeuwen »

Een instrumentale uitvoering van het [url=http://youtu.be/iRPpmW1_4FE]Zweedse volkslied[/url] met bijbehorende mooie plaatjes. Zelf vind ik dit misschien wel het mooiste volkslied dat er is. Melodisch en puur, zonder al te plechtige tierlantijnen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Muziek

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb in verre, vreemde oorden veel merkwaardige dingen gegeten, soms zonder te weten wat het was, vaak alleen gesterkt door de gedachte: "Als zij het vreten, kan ik dat ook." Dat is me altijd goed bevallen. Zo leert men land en volk kennen.
Maar surströmming ...
Er zijn grenzen.
Wie dat vreet, doet ook andere rare dingen.
Het openen van één zo'n blik is voldoende om een ouwe tramper te ontdoen van ratten, kakkerlakken, koraalslangen en dronken kapiteins.
Bah ...
Waarom moet je dat nou toch noemen?
Waarom is Zweden al zo heel lang niet bij oorlog betrokken geweest?
Heel eenvoudig: iedere potentiële aanvaller weet dat de Zweden overal blikken surströmming hebben staan, klaar om bij een invasie open te trekken. Daar slaan legers van op de vlucht.

Goodnight, Irene ...
Dat is al heel oud, maar werd begin zestiger jaren plotseling weer populair en stond hoog op de hitlijsten.
Soms - wat zeg ik? heel vaak - is een bepaald nummer onverbrekelijk verbonden met een bepaalde plaats, soms alleen maar met een bepaald beeld. Om de een of andere reden zie ik bij het horen van Goodnight Irene, een vlakke Oostzee onder eens strakblauwe hemel en aan stuurboord het Zweedse eiland Gotland. Toeval bestaat niet.
Norrlandska flickor, zij mogen er zijn, maar ... kvinnor från Värmland zijn toch echt de mooiste.
Maar ja, als de nood zo hoog is dat je zelfs bereid bent surströmming te vreten, ga je zelfs voor ... Nou ja, vul maar in.
Gatverdamme, zeg ... :shock:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door ferryvaneeuwen »

Als ik jou mag geloven hoort surströmming in de lijst van verboden wapens van de Geneefse Conventie thuis, naast clusterbommen en mosterdgas. Een soort strijdgas dus. Bij het kleinste gaatje in dat blik ruik je die meur meteen, ook al sta je op enige afstand. Je kreeg maar kleine schoongemaakte stukjes vis op een soort knäckebröd met daarbij augurken en vodka en dan viel het best wel mee. Een beetje op de manier van die Zweedse familie hier die er smakelijk van eten. Grappig om te zien dat man en vrouw totaal verschillende manieren hebben om dit te consumeren. Je moet het niet doen op de manier van deze malloot die hele filets zo meent te moeten wegkauwen.
image.jpeg
image.jpeg (51.16 KiB) 6616 keer bekeken
Harry heeft nog een lekker bolstaand blikje staan dat hij uit veigheidsoverwegingen wel in zijn schuur bewaart. Maar misschien ook wel omdat hij bang is dat iemand het in huis wegkeilt, spaarzaam type als hij is. Ik zal maar niet aan hem vragen om dat in zijn baggage mee te nemen als hij nog eens deze kant uitkomt en dat met ons te delen. Met die lage luchtdruk in dat vliegtuig kunnen er natuurlijk dingen gebeuren en zijn straks de claims niet van de lucht. Het is aan hem verkocht als Baltische haring......

Met de Sunetta heb ik ongeveer negen maanden tussen Pernis en een hele rij Zweedse havens gevaren tot het schip naar de sloop ging. Zeer ongebruikelijk voor een tanker maar het schip was voor de grote reizen afgekeurd. Ook de kapitein was alleen voor deze kustreizen goedgekeurd vanwege problemen met zijn hart dus dat viel mooi samen. Op die manier kwam het tot vaste verkering waar anders op de Lange Tanker Omvaart nooit sprake van kon zijn, maar hier op de Korte Omvaart dus wel.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Muziek

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Surströmming mag niet door de lucht worden vervoerd. Dat zegt genoeg, dacht ik. :shock:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Muziek

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Surströmming mag niet door de lucht worden vervoerd. Dat zegt genoeg, dacht ik
Ik heb hier nog een "opgebold en kreukelig" Surstrumming blikkie staan op mijn werkbank.." for the memories" :lol: ooit meegenomen via luchtransport van Lulea naar Stockholm, toen naar Amsterdam en later door naar Halifax via Iceland :roll:
Ik zal er een foto van maken.
Het stinkt ZO ontiegelijk dat --zelfs als je het blikkie ONDER water open trekt-- je bekant over je nek gaat! :mrgreen:
Swedish Memories.........niet beperkt tot Surstrumming :lol:
Misschien trek ik het deze zomer wel open om een paar niets vermoedende Canadezen een plezier te doen :lol:
surstrumming-20160408-b.jpg
surstrumming-20160408-b.jpg (500.07 KiB) 6581 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door ferryvaneeuwen »

Er is nogal eens discussie over de kwaliteit van verschillende soorten audio. Om dit beter te kunnen beoordelen is het wellicht nuttig om wat meer te weten over de technische kant hiervan.

Audio opslaan in 'rauwe' vorm kost erg veel ruimte op een harde schijf. Om het op te kunnen slaan moet het analoge signaal omgezet worden in een digitale datastroom. Omdat een aantal jaren geleden opslagruimte duur was werd na de digitalisering van de audio deze gecomprimeerd om zo kleinere files te krijgen. Om een idee te geven, op een CD neemt een muziekje van 3 minuten tussen de 30 en 40 megabytes in beslag. De vroegere 4 gigabyte iPod's konden zo 130 van dergelijke muziekstukjes of songs bevatten, ongeveer 9 CD's. Voor mij persoonlijk zou dat genoeg zijn maar voor de meesten dus niet. Een MP3 werd door de compressie al gauw een factor 11 kleiner zodat op dezelfde iPod plotseling plaats was voor 1430 songs.
image.jpeg
image.jpeg (15.44 KiB) 6482 keer bekeken
De software die zorgt voor het comprimeren en – wanneer we het bestand willen afspelen – het decomprimeren, noemen we de audiocodec. Codec is een verkorting van EnCoder/Decoder.

We kunnen deze codecs opdelen in twee belangrijke categorieën: de lossless codecs die muziek comprimeren zonder informatie weg te werpen, en de lossy codecs die wel informatie wegwerpen om tot een compact bestand te komen.

Over het algemeen is de compressiefactor van de ‘lossy’ codecs groter dan die van een ‘lossless’ codecs. Anderszijds verliest het geluid aan detail wanneer het met een ‘lossy’ codec wordt gecomprimeerd. Het komt er dus op aan de juiste balans te vinden tussen audiokwaliteit en compressie.

Op het ogenblik zijn er vier kwaliteitssmaken te onderkennen waarvan de eerste tweede de lossy types zijn:

- MP3 128 kbps,
- MP3 320 kbps,
- CD,
- 24 bit studio master.

Zoals eerder gezegd vindt er bij lossy compressie datareductie plaats zodat na decompressie niet meer alle originele gegevens aanwezig zijn. Bij de compressie met MP3 wordt het geluid in het tijddomein in stukjes gehakt die elk afzonderlijk door het toegepaste algoritme gescand wordt op componenten die weggelaten kunnen worden zonder hierbij al te veel schade aan het eindresultaat toe te brengen. De overgangen tussen de tijdsdeeltjes geven verstoringen waardoor het signaal verder gedegradeerd wordt. In de praktijk is van het verschil tussen MP3 128 en 320 kbps meestal niets te horen omdat er over het algemeen koptelefoons of luidsprekers van mindere kwalaiteit gebruikt worden die deze onvolkomenheden verdoezelen. Ook het verschil tussen CD en MP3 kwaliteit is daardoor gering.

Bij de MP3 wordt dus data weggegooid. Bij de lossless varianten is hiervan geen sprake. Alles wat erin gaat komt er ook weer ongeschonden uit. Dit kan bereikt worden met een behoorlijke compressie maar die zal nooit zo groot kunnen zijn als die van de MP3. Bij muziekfiles geldt dan ook dat hoe groter het muziekbestand is des te beter te kwaliteit zal zijn. Voorbeelden van lossless file types zijn bijvoorbeeld FLAC, ALAC en WMA.

Echte audiofielen zullen altijd de voorkeur geven aan CD kwaliteit en deze afspelen op hoogwaardige geluidsapparatuur en dito luidsprekers. Persoonlijk heb ik er allemaal erg weinig baat bij. Ik kan nog net het verschil tussen punten en strepen horen maar dan houdt het wel zo'n beetje op....... :-D

In een vervolg zal nader worden ingegaan op de CD en Studio Master kwaliteit en hoe globaal de analoge signalen worden bemonsterd en omgezet naar digitaal. Tenminste als hier belangstelling voor is want ik kan me ook voorstellen dat het zo wel even genoeg techniek is geweest......


Plaats reactie