Muziek

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Muziek

Bericht door Allen »

Tsja Ferry toen ik op de video klikte kreeg ik onderstaande te zien. :? :oops:
Adele.JPG
Adele.JPG (55.38 KiB) 5916 keer bekeken

Ik neem aan dat je deze bedoeld.

>>> https://www.youtube.com/watch?v=6y7yRtaVH-c
Grtn @Allen

Patru (R.I.P)

Re: Muziek

Bericht door Patru (R.I.P) »

ferryvaneeuwen schreef:Toch een goede smaak die Russen of is het omdat het een zanger uit het proletariaat voortkwam.....
Het zal er wel meer mee te maken hebben dat Armand begin jaren '80 met dit lied kwam als protest tegen de plaatsing van de kruisraketten: :)
Liever een Rus.jpg
Liever een Rus.jpg (56.13 KiB) 5903 keer bekeken
Ferry, Armand was wel een protestzanger en zette zich ook af tegen het kapitaal, maar of hij daarmee voortkwam uit het proletariaat? Beetje vreemd gebruik van het woord vind ik.

Groeten, Paul G.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door ferryvaneeuwen »

Die was er al weer snel af!

Probeer deze link eens, zo lang het nog duurt.... Wel even in de pagina naar beneden scrollen tot de video.
'Ben ik te min' gaat naar verluidt over Marijke, een meisje uit Roosendaal waar Armand niet mee om mocht gaan. Het klasseverschil was te groot, de ouders van Marijke waren rijk waardoor hun relatie geen kans had. Zo ging dat in de jaren zestig. Armand was hier zo gefrustreerd over dat hij besloot er een lied aan te wijden.
Met het woord proletariaat is volgens mij niets vreemds aan de hand. Wikipedia geeft als definitie van proletariaat de arbeidersklasse. Als je dat liever hoort vind ik dat prima of moet ik de 'gewone man' zeggen? Ook goed hoor, ik ben best wel flexibel. Het wordt wel een woordenspel zo, jammer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Muziek

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De biografie die hij op zijn website schreef, is buitengewoon plezierig om te lezen. Nooit geweten dat hij zo schrijven kon. Mooi, vloeiend, foutloos Nederlands. Hij gebruikt woorden die ik niet kende, maar nu nooit meer zal vergeten en misschien ook nog wel eens zal gebruiken. Helaas is hij, voor zover ik dat kan zien niet compleet, maar als de rest ook nog ergens is, zou ik er er bijna iets om durven verwedden dat die biografie over niet al te lange tijd in druk zal uitkomen. Het zou de moeite waard zijn. Of het mag, weet ik niet, want hij las die biografie in 2000 voor op VPRO radio, in het programma OVT. Overigens lees ik liever dan dan dat ik naar hem luister terwijl hij het voorleest. Ja, toch een beetje een ontdekking.
Zijn columns op diezelfde website zijn ook goed.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door ferryvaneeuwen »

Om als tekstschrijver succesvol te zijn moet je de Nederlandse taal goed beheersen en dat deed hij. Ooit was hij zwaar aan de heroïne of cocaïne, in ieder geval aan een hard drug, maar het was knap dat hij daar vanaf is gekomen . Alleen de wiet heeft hij nooit afgezworen en ook niet willen afzweren.

Ik moest nog aan hem denken bij die discussie over drank aan boord. Hij reed altijd zelf naar en van zijn optredens, twee of drie keer per week, zo stoned als een garnaal. Maar hij dronk geen druppel dus ze hebben hem daarop nooit kunnen betrappen en naar drugs wordt nooit gekeken omdat er toch geen test voor is. Dus zonder drank aan boord, geen nood gewoon wiet meesjouwen.

Hij heeft ooit gezegd dat ze hem na zijn dood maar per gram moesten verkopen, zo doorrookt was hij......
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Muziek

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------------------------------Afbeelding

Een groot musicus is van ons heengegaan. Zondag overleed de Canadese jazzpianist Paul Bley op 83-jarige leeftijd in zijn huis in Ottawa.

Paul “Buzzy” Bley speelde in zijn lange loopbaan met alle groten uit de jazzwereld en dat is allemaal op YouTube te vinden. Wie hem puur als pianist wil horen, moet naar zijn interpretatie van The Nearness of You van Hoagy Carmichael luisteren. Ga er twaalf minuten voor zitten.

Maar wie in een wat zwaarmoedige stemming is en mogelijk nog wat dieper in melancholie wil zwelgen, moet naar het album Diane luisteren. Daarop speelt Paul Bley met Chet Baker. Een fantastische combinatie. Voor mij is Chet Baker de grootste jazztrompettist ooit. In mei 1988 viel hij, geheel verwaarloosd door de drugs, uit het raam van zijn hotelkamer op de tweede verdieping van Hotel Prins Hendrik in Amsterdam. Een gevelsteen herinnert hieraan. Chet Baker werd slechts 58 jaar, maar speelde, ondanks zijn enorme drugsprobleem, tot de laatste dag van zijn leven zo zuiver als goud.
Het mooiste café van Amsterdam was voor mij “Het Doktertje” in de Rozenboomsteeg, met een vloeroppervlak van 18 vierkante meter het kleinste café van Amsterdam. Dat was – en is waarschijnlijk nog – bekend om zijn enorme collectie whisky en whiskey, maar ook om de muziek die daar werd gedraaid. Chet Baker kwam daar ook en nog een aantal groten. Sommigen werden geëerd met een bescheiden kopereen plaatje met hun naam op de rand van de bar. Je bofte als je bij de eigenaar, Jan Beems, in de smaak viel en niet alleen mocht blijven, maar ook terugkomen, want hij was erg kieskeurig wat klanten betrof. Hij overleed vorig jaar en zit nu waarschijnlijk in de hemel naar jazz te luisteren. Kan hij Paul Bley nu misschien de hand schudden.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door rspeur »

Theo, we delen sowieso "fandom" voor Chet Baker, Paul Bley wordt te weinig genoemd in mooie rijtjes.
Een uurtje geleden verscheen een aardig in memoriam over hem op YouTube.
René

https://www.youtube.com/watch?v=njqmPTgHkCQ
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door jdbvos »

Nou ben ik al vanaf heel vroeger een fan van Fleetwood Mac (Albatros, Dr Brown, Man of the world, oa, weet je nog ?)
Maar ook van de CD Rumours, vooral "Never going back again"....
Van die Rumours is ook een 3-delige set, en op de laatste CD, het laatste nummer, is wederom die song, maar dan alleen maar instrumentaal.
Om één-of-andere reden maakt dat liedje mij altijd vrolijk....
Luistert hier !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Muziek

Bericht door rspeur »

Voor de liefhebbers: op NPO3 is vandaag een serietje "De zwarte lijst" gestart.
Er wordt gewerkt met "stedenafleveringen", vanavond kwam New Orleans aan bod.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Theo Horsten (R.I.P.)

SPOTIFY

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

SPOTIFY ...
Ik begrijp iets niet zo goed.

Ik heb nu al enige jaren een gratis Spotify account, alleen maakte ik er tot voor kort nauwelijks gebruik van. Alle cd's en lp's en singles die ik nog uit mijn vorige leven had en waar mijn vrouw in 1983 nog eens een forse hoeveelheid aan toevoegde - Elvis Presley geheel compleet op lp (zij woonde in Brooklyn, New York toen hij overleed en reisde naar Graceland) en daarbij een werkelijk zeer indrukwekkende hoeveelheid Griekse lp's en nog veel en veel meer Griekse 45-toeren plaatjes uit de zestiger en zeventiger jaren - heb ik een jaar of vijftien geleden niet alleen op de harde schijf gezet en backups gemaakt op twee verschillende externe harde schijven voor je-weet-maar-nooit, maar ik heb die ook ondergebracht in een database van eigen ontwerp waarin ik alles binnen seconden kan vinden. Zo goed als de software is om je boeken te catalogiseren, zo slecht, zo waardeloos, zijn de verschillende programma's om je muziekcollectie in onder te brengen. Dat heb ik dus zelf opgelost.

Ik heb niet alles in iTunes ondergebracht, maar alleen de muziek die ik daar bij de hand wilde hebben en als ik daar naar wil luisteren kan ik 5 dagen, 19 uur, 47 minuten en 39 seconden vooruit. Continu en dat is een hele zit, hoor. Dat is dus muziek van eigen keuze en naar eigen smaak.
Waar heeft een mens dan Spotify eigenlijk nog voor nodig, zou je dan denken. Dat is natuurlijk niet helemaal waar en dat weet iedereen die de streamingdiensten kent. Maar voor een dagelijks stukkie muziek - een ronzebonsje, zou mijn vader zeggen, een begrip waarvan de betekenis nu werkelijk heel snel begint te vervagen - is mijn muziekverzameling meer dan voldoende. Die strekt zich uit van de klassieken tot André Hazes en de Twee Pinten, van de Mattheus Passion tot Corry Konings en het dweilorkest "Het Zooi" uit Den Bosch, en van Kathleen Ferrier tot Dolly Parton, van Nelson Eddy tot Willy Nelson, van "Sally, queen of the alley" tot Madame Butterfly. Ik bedoel maar - zoals ik al opmerkte - waar heb je Spotify dan nog voor nodig?
Waarom zou je 7 euro per maand betalen? Om van de reclame af te zijn, zeggen ze bij Spotify. Maar ik luister nu al bijna een week vele uren per dag naar mijn gratis Spotify en ik moet de eerste reclame nog horen, en dat begrijp ik dus niet.

Afgelopen zaterdagavond vergeleken ze bij "Kassa" de verschillende streamingdiensten. Daar snapte ik ook al geen reet van. Een hoop geklets over gebruiksgemak en prijzen en vooral over de geluidskwaliteit. Ik dacht: ben ik nou zo dom? Ik ben een groot muziekliefhebber met een zeer brede belangstelling, maar ik hoor echt geen verschil tussen al die diensten. Ik ben een groot voorstander van betalen voor werk van anderen waar ik dagelijks gebruik van maak. Ik koop nooit meer een cd, maar ik probeer ook niet om muziek gratis te downloaden. Als ik mijn muziekverzameling wil aanvullen, betaal ik daar bij iTunes graag 95 cent of zoiets voor. Voor die 7 euro per maand van Spotify kan ik dus zeven ronzebonsjes downloaden. Dat doe ik niet, Misschien tien per jaar, dan is het wel bekeken.

Hoe zit dat nou met Spotify, dat zou ik wel eens willen weten. Dat ik er nu al een week vele uren per dag naar luister, heeft een reden en een oorzaak. Dat ik even de tijd neem voor een stukkie als dit, is een pauze. Even weg van de vertaling, even de gedachten verzetten. Ik werk namelijk van 's morgens acht tot 's avonds elf - voor mij het begin van Nieuwsuur. Dat moet ik doen, wil ik de deadline van mijn vertaling halen. Ik zit exact op schema, maar dat is een verdomd krap schema. Ik heb graag een muziekje bij het werk, maar alle muziek is daar niet voor geschikt. Het mag niet afleiden. Ik heb zo mijn eigen playlists voor dat werk, maar ik merkte een week geleden dat Spotify werkelijk heel sterk is in dat soort dingen: exact de muziek uitzoeken die bij de gelegenheid past. Bovendien leert het programma al snel je smaak kennen en weet wat je zoekt. Zo luister ik nu naar "Gentle Classical: from Dawn to Dusk" een playlist van 9 uur van precies de muziek die ik zoek.

Maar ik heb nu al een week geen enkele reclame gehoord. Alles gratis voor niks. Hoe zit het dan eigenlijk met het verdienmodel van die muziekleveranciers? Ik begrijp het niet zo goed. Ik weet het, ik weet het: ik had erg lang nodig om tot mijn vraag te komen, maar niemand is volmaakt, of wel soms? :wink:

Kom ik pak een drankje met een schaaltje olijven en ga weer verder. Nog zeventig pagina's en dat is precies een week werk. Moedig voorwaarts op de tonen van Lieder ohne Worte van Felix Mendelssohn, vertolkt door JAVIER PERIANES. Mooi hoor. Persoonlijk ben ik nooit verder gekomen dan "De klok van Arnemuiden" en soortgelijke klassiekers op een Hohner Bravo. Klonk ook mooi, hoor. Het kon mezelf tot tranen toe roeren.
      • Afbeelding


Plaats reactie