keken we in de sluis van Birsfelden,enige km stoomopvaarts,hoeveel traptreden er boven water waren
Staat dat in de opleiding van het Rijnpatent ? Daarin staan heel veel van dergelijke praktische zaken.
....en met de strikvragen (was dit niet Duisburg, of Homburg ?) Vr: Hoeveel bolders staan op de kade van Duisburg ? Antw: géén! Duisburg heeft ringen op de kade
Maar goed, dan nog....
Zoals Jan ook al zei over Woudsend, ken je de eigenschappen van de brug een beetje....
Op de 4-sprong (Indijk Hindeloopen naar de Morra) was een brug die 2,25 m hoog was, en een beetje scheef stond.
Met m'n destijdse motorbootje en een hoogte van 2,20 m stoof ik er ook altijd zo onderdoor, maar op een bepaald moment dacht ik: "verrek, die brug lijkt wel lager....", waarop ik er toch maar deadslow onderdoor ging. Maar wél halverwege vast onder de brug met aan bb m'n (nu ex) toetertje en aan sb m'n (nu ex) marifoonantenne=knikhouder.....
Dus het (ervaren) oog doet ook heel wat....
Met van de KHV het nog altijd ijzingwekkende trukje (vooral Thames en Seine) vlak vóór een iets te lage brug vollekracht achteruit slaan zodat de kop naar beneden ging en je kop precies onder de brug door, en dan vlak voordat de (scheeps-)brug bij de brug was vollekracht vooruit, zodat de schroef nét genoeg water wegzoog onder je kont om ook daar onder de brug door te passen.
Met het schip van pa, bij de 1e eigenaar - dus toen pa zelf nog in kortebroek rondliep- is dat truukje (zoals wel vaker gebeurde) mislukt.... en zattie mooi een tij vast ! Haalde daarmee het Pathé-nieuws (bioscoopjournaal), en de krant, nog ! De link van Pathé is
hier ..... (Wat je allemaal niet vindt op vele zoektochten op internet !)
Dus kijk maar uit, Arie ! Met zo'n snelheid heb je meteen een 'krasje in je mooie lak' !