Permanent wonen op een recreatiepark

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Permanent wonen op een recreatiepark

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Beste Kombuizenaars en Kombuizenarinnen,
Zoals bekend ga ik in oktober in de VUT en heb ik inmiddels mijn huis verkocht per 1 november. :wink:
Dus zijn we via internet al wekenlang uitgebreid op huizenjacht.
We zijn een tijdje geleden in Belgie geweest en hebben in een mooi huisje gelogeerd op een recreatie terrein.
Permanent wonen werd oogluikend toegestaan, maar we willen niet het risico lopen net toevallig de verkeerde ambtenaar tegen te komen en dan in een vervelende situatie terechtkomen.
Ik heb geinformeerd naar een mooie bungalow in Dirkshorn en daar mag je 365 dagen per jaar wonen, maar er blijkt geen permanente bewoning mogelijk te zijn.
Permanent wonen is helaas niet mogelijk op het park. De gemeente, de
landelijke overheid en derhalve de beheerder ontmoedigen het permanente
wonen op het park. Zoals zij dat doen op alle recreatieparken in Nederland.
Wanneer u de woning zou kopen, dient u te tekenen dat u deze woning niet als
u permanente verblijf-plaats zal aanmerken.
Het park is echter wel het gehele jaar toegankelijk, dus u zou er 365 dagen
per jaar kunnen verblijven. Mocht u dus bijvoorbeeld gedurende enkele
maanden per jaar in het buitenland "overwinteren", wordt het natuurlijk een
ander verhaal.
Wie heeft ervaring met dit soort zaken?
Ben wel benieuwd, want het lijkt me wel leuk wonen daar.
Overigens blijven we ook verder kijken naar huisjes in Groningen en Friesland. :wink:
Duitsland denk ik toch maar niet"¦
All the best
Jos

Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Jossie

Mijn ervaring is als je b.v 2 a 3 mnd in de periode Jan. Febr. en Maart in de omgeving Zuid Spanje een overwinterings reis boekt(ik kan natuurlijk niet in je knip kijken (en dat hoeft ook niet) Kosten ongeveer
Fl 3300,00 pr mnd , in het jaar 2000 ,dan ben je gedekt en heb je ook de slechtste maanden gehad. 8)

meer info .PBtje.of mailtje je kan natuurlijk ook een tappie komen halen :wink:

Groets Bram :-D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Brammetje,
Dat zie ik niet zo zitten, dat overwinteren, vandaar mijn vraag. :wink:
Ik wil juist lekker genieten van een koude winter en dan NIET om zes uur mijn nest uit moeten :lol:
We zijn sowieso van plan om regelmatig op vakantie te gaan, van die Vutreissies. :wink:
Maar we willen niet "zonder woon en verblijfplaats" verder door het leven gaan. :wink:
En dat tappie doen we uiteraard nog een keer! :-D
All the best
Jos
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Jossie

Dat dacht ik al (het overwinteren)

moet het het via een personelijk gesprek :)
wij spreken in Delfziel wel verder.

Wij spreken elkaar,in Delfziel of Alkmaar 8)

Groets Bram :-D
Bob

Jos in Dirkshorn

Bericht door Bob »

Hallo Jos

Binnenkort komt er een appartement vrij in Broek. Uitzicht op het water. Bootje voor de deur.
Dat ik in dat complex woon is misschien een klein bezwaar voor je.

mvg

Bob
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bob,
bedankt voor de tip, maar in eerste instantie zijn we toch op zoek naar een vrijstaand huisje.
Een recreatiebungalow zien we waarschijnlijk toch maar van af vanwege de ambtelijke problemen die we ongetwijfeld op ons pad zullen tegenkomen.
Heb me uitgebreid verdiept in deze materie, maar je bent dan vogelvrij, kunt een dwangsom tegemoet zien, kortom...je bent dan een soortement crimineel, zonder vaste woon- en verblijfplaats. :cry: :cry:
Het ontbreekt er dan nog net aan dat we het land uitgezet worden... :roll:
Maar gelukkig is er genoeg aanbod van mooie huisjes in Friesland en Grunningen, ook aan het water met een eigen steigertje :-D
Na de reunie gaan we uitgebreid rondkoekeloeren. :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Há die Jos,
Ook dat overwinteren is niet dé oplossing.
Als ze zeggen dat je er niet je permanente verblijf-plaats mag maken, betekend dat dus dat je je ook niet als zondanig in kan schrijven bij de gemeente, en dus elders moet "resideren".
Het huisje in Dirkshorn wordt dan 2e woning, kortom, raadzaam om eens aan een boekhouder te vragen wat voor gevolgen dat heeft.
Ik ben natuurlijk wel alweer een poosje weg uit Nederland, dus wellicht weet je de oplossing al.

Een optie zou zijn als je je bij iemand anders zou inschrijven, b.v. bij een familielid "op kamers". Dat heeft enkele fiscale gevolgen, maar die kunnen nooit zo groot zijn.
Je woont dan 365 dagen per jaar in Dirkshorn, en aangezien je daar niet als woonachtig staat ingeschreven (uiteraard wel postadres) is er ook geen probleem.
Wellicht dat jouw boekhouder je meer kan vertellen over de financiële kant van het verhaal.

Enne................waarom niet in Portugal?
http://www.portugalimo.com

Ik weet hier nog wel een leuke hobbie voor je ook :wink:
Neem jij mijn toko over, ga ik weer varen! :P
Huis met 3 slaapkamers, wk, keuken, bijkeuken, terrassen, airco, ADSL, zwembad(je, gastenverblijf, tractor, 2,2Ha kurkeiken en fruitbomen, stukje zeezicht, 10min van het strand, 15min van winkels, aardige buren (w.o. José Herman, de bekende Portugese showmaster) enz.
Hou je van honden? Heb er hier drie. :wink:

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eric,
Neem jij mijn toko over, ga ik weer varen
Ik ga van mijn welverdiende rust genieten en neem dus geen toko's over. :-D
Maar we hebben de recreatiewoning al helemaal uit het hoofd gezet, je zal zien dat ze er dan opeens veel scherper op gaan letten en ik ben nu eenmaal iemand die dan als eerste tegen de lamp loopt. :(
Dus gewoon een huissie in Friesland of Groningen en me netjes in laten schrijven bij de gemeente.
Steigertje voor de deur en een Polyester bootje die onder alle bruggen door kan met een knap buitenboordmotorretje. :-D :-D
Snelle kabel of ADSL, een laptoppie om rustig in de tuin te gaan zitten schrijven.
Regelmatig op vacantie, en een reissie maken op een vrachtschip. :-D
Zo komt Jan Splinter wel door de winter. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

VAN HOLLAND (ANP) "“ Wonen en slapen op nog geen honderd meter van de zee. Op het strand van Hoek van Holland worden de komende weken zestig strandhuisjes geplaatst. En 'huis' moet je volgens initiatiefnemer Hans Fatels in de letterlijke zin van het woord nemen. "žAls een van de eerste plekken in Nederland mogen mensen hier ook op het strand blijven slapen", aldus Fatels In Noord"“Holland en Zeeland zijn de strandhuisjes inmiddels een bekend fenomeen. Maar in Zuid"“Holland, de andere kustprovincie, lag volgens Fatels nog een gat in de markt. "žDe strandhuisjes zijn hier een primeur". In 2003 zijn de mogelijkheden voor de exploitatie van strandhuisjes in Zuid"“Holland onderzocht. Uiteindelijk heeft de Rotterdamse deelgemeente Hoek van Holland interesse getoond.

Op 12 mei zal de eerste bewoner zijn strandhuis betreden. Volgend jaar hoopt Fatel nog eens veertig huisjes te verkopen, zodat er honderd strandhuisjes naast elkaar staan. "žWonen in zo'n huis op het strand is iets dat je zelf moet ervaren. Ik noem het ook wel veredeld kamperen op de
mooiste locatie die je kunt voorstellen", aldus Fatels.
De huisjes liggen "žmet hun kont" tegen de duinen aan. De kans is volgens Fatels dan ook "žnihil" dat de zee tot aan de deur komt. De huizen zijn voorzien van water en aangesloten op het riool.

REF Dagblad


Jos het iets anders als je zoekt, maar lijkt je dit niet wat
Klimaat, zegt men, verandert toch, en de beentjes blieven droog


Groet Nico.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo Bokkum »

Jammer dat ik dit onderwerp nu pas lees.:(

Ik heb al zo'n 15 jaar ervaring als "bootjeszigeuner" en weet dus hoe het met wonen/verblijven in NL in elkaar zit.
Hieronder ff een stukje wat ik elders al over dit onderwerp geschreven had.
Jos heeft er niets meer aan, maar misschien komt er ooit nog wel eens een andere kombuizer op het slimme idee om een beetje vrij te gaan wonen/verblijven.
***************************************************


...
Maar er is wel degelijk een officiele manier om volwaardig ingezetene van Nederland te blijven, namelijk een briefadres.(officiele benaming)

Een briefadres is een officieel adres wat je via de gemeente moet regelen.
De bewoners van dat adres moeten een (op het gemeentehuis verkrijgbaar) formulier tekenen waarin oa. staat dat je ze toestemming geven om hun adres als briefadres te gebruiken.
Tevens verplichten ze zich om, zodra ze je zien, de post te overhandigen die aan jou geadresseerd is.
Dit formulier lever je weer in bij de gemeente, en dan is het geregeld.

Als je het op deze officiële manier doet, dan voorkom je dat de belastingdienst je aanslaat als voordeurdeler oid.
Het kan evengoed bij een huurhuis, want de bewoners (onder)verhuren helemaal niets, ze nemen slechts een verplichting op hun schouders waar de verhuurder niets mee te maken heeft.

Ook krijg je naar dat briefadres je stemformulieren opgestuurd, je kunt gewoon landelijk én plaatselijk stemmen.
Je blijft gewoon een volwaardige Nederlander met alle rechten en plichten die daaraan verbonden zijn, je hebt alleen geen vaste woon- of verblijfplaats.
Dus ook verzekeren is met een officieel briefadres gewoon mogelijk.
Je hoeft absoluut nergens een kamertje in te richten ofzo.
Rijbewijs en paspoort verlengen doe je gewoon bij het gemeentehuis van je briefadres.


Als je het wilt nalezen: Wet van 9 Juni 1994: Houdende regels ter zake van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Het is een enorme kluif om door te worstelen, maar dan weet je ook écht hoe het zit.
Dat voorkomt allerlei misverstanden. :)

(Ga naar www.wetten.nl en typ daar bij het zoekprogramma bovenstaande datum in.)
******************************************************


Naschrift tbv kombuizers op de situatie van bv een recreatiewoning, boot, camper of boerenstal op de Grunninger vlakte:

Er is een enorm verschil tussen wonen en verblijven.
Als je ergens woont ben je op dat adres ingeschreven bij de gemeente.
Dan komen alle belastingen & vergunningen zoals riool, waterschap, ozb etc om de hoek kijken.
Al die dingen zijn namelijk toegespitst op een vaste woonplaats.


Bij verblijven is dat ff anders.(daar heb je dat briefadres voor nodig)
Zo heb ik dus 15 jaar op mijn schepen verbleven.
Helaas voor de ambtenarij deed ik dat wel 365 dagen per jaar, maar dat is niet verboden.
Ik had dan ook geen speciale (woonboot)ligvergunning nodig, gewoon het havengeld betalen was genoeg.
Zo is het dus ook nooit verboden om in een recreatiewoning te verblijven: Kan jij er wat aan doen dat je zo veel vrije tijd hebt? :wink:
Daar de in de vorige alinea genoemde vergunningen en (woon)belastingen alleen blijken te gelden voor de burger die "vastigheid" wil, betaal je eigenlijk niks aan dat soort dingen.
Of zoals een beroemd Amsterdammer zou zeggen: "Ieder nateel hep s'n foordeel"... :P


Over een paar dagen ben ik bootloos.
Heb het spul verkocht en stop met het bootjesleven.
De leeftijd en olie-speculanten hebben het gewonnen van mijn bootjesbloed.
Echter, het zwerversbloed blijft kriebelen, dus hebben we een touringcar gekocht waarin we weer op reis gaan. :)
Ook dan blijven we natuurlijk ons postadres gebruiken.

We zijn en blijven dus gewoon brave Nederlanders die toevallig de wetten van dit land kennen.
Als we werken komt aan het eind van het jaar gewoon de beruchte blauwe brief die braaf betaald wordt, niks bijzonders.
Verder bedruipen onszelf en hebben geen overheidsdienst nodig.
We hebben alleen nergens een huis staan, da's alles.:)

Ten slotte waarde kombuizers (grinnn):
Om nog ff een errug kortzichtig volksbijgeloof te ontkrachten:
Van het leven zonder vaste woon of verblijfplaats wordt niemand opeens een slecht mens.
Of een stropdas, net pak, flitsende bolide, bonusregeling en villawijk hetzelfde effect heeft is nog maar de vraag. :roll:


Als je een beetje vrijer wilt gaan leven, is er geen wet in NL die dat verbied.
Pak die kans. 8)
Einde van deze preek..



Mvg, Leo.:-D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is


Plaats reactie