Vogelhuis

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Vogelhuis

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal en zeker de modelbouwers onder ons,
Bij het reorganiseren van mijn bestanden kwam ik deze tekening tegen. Zo'n twintig jaar geleden heb ik dit vogelhuis in elkaar gezet. Dat was in een periode dat je ook wel eens wat anders wilde bouwen, dan alleen maar (zeil)schepen. Het is niet moeilijk en heel leuk om te doen. Ik heb hem toen weggegeven aan een oud collega die nu ergens in Zuid Limburg woont en ben hem uit het oog verloren.
Afbeelding
Ik kan mij herinneren dat ik niet de Engelse maten heb aangehouden en dat de grootste oppervlakte 50 x 50 cm bedroeg en al het andere daar aan aangepast had, maar je kunt hem net zo groot maken als je zelf wilt.
Als ik dat ding nu weer voor me zie krijg ik ineens weer zin om hem te bouwen. De winter staat immers weer voor de deur.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat doet me onmiddellijk terugdenken aan Sikke Bakker, schipper naast God van het goede schip Balticborg. Zijn echtgenote - tante Ruurdje - had de wens te kennen gegeven dat ze die winter thuis, in Nijland, een vogelvoederhuisje in de tuin wilde hebben, waarop oom Sikke zei dat hij dat met alle genoegen voor haar zou maken.
Dat hebben wij dus gedaan, want hoewel oom Sikke de ontwerper was en de algemene leiding van het ambitieuze project had, was het een gezamenlijke inspanning van een wisselend deel van de bemanning van de Balticborg. Wie trek in jenever had, ging oom Sikke op het sloependek helpen met zijn vogelhuis, daar kwam het op neer.
Daar zijn we nog vrij lang zoet mee geweest, wat voornamelijk kwam door de uitvoerige discussies hoe een en ander moest worden aangepakt, maar ik meen dat we het toch in één zomer hebben gefikst. Ook weet ik nog dat het kleurenschema rood, zwart, groen en wit was en dat het een vrij zwaar huis werd, meer iets om koningsadelaars te voederen, zeg maar. Of het ooit in Nijland terecht is gekomen, weet ik niet, maar als dat het geval is, dan moet het daar nog te bezichtigen zijn, want het was gebouwd om de eeuwen te trotseren en met jenever en Beerenburg geconserveerd tegen het Friese klimaat.

Die rode, witte en zwarte verf was nog over van het beschilderen van de brandslangenkastjes waarmee oom Sikke zich ook een keer had belast. Hij deed dat in samenwerking met de hoofdwerktuigkundige en gesteund door de producten van verschillende bekende distilleerderijen. De hoofdwerktuigkundige zou de letters op de kastjes schilderen want zijn hand was vaster dan die van Sikke, zei hij zelf.
Toen het eerste kastje klaar was, stond er met keurige, witte letters: BLANDSLANG.
"Maar, meester,' zei oom Sikke, "hoe komt dat nou?"
"Splaakgeblek," ze de meester.
Waarop ze het voor die dag voor gezien hielden en het project in de salon gingen evalueren.

Ach, those were the days, my friend.
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi Wim,
Wat let je,?
Ik heb iedere winter een mezenkast op mijn balcon, daar slaapt 1 pimpelmees in, en in het voorjaar als dank een nestje jongen,
Alhoewel je deze bijeneters er niet in krijgt. Dit is een screenshot die ik vanmiddag genomen heb op National geografhic.

http://www9.nationalgeographic.com/ngm/ ... index.html

Afbeelding klik op de foto
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Adrie,
sorry dat ik nu pas reageer, ik schaam me dood. Ik had niet meer verwacht dat er nog een reactie zou komen.
Ik ben nog steeds niet begonnen met het bouwen van het vogelhuis, het lijkt wel of ik steeds luier word.
Heb jij alweer bezoek in het mezenhuis ? De site van National Geographic ken ik en heb zo af en toe aan staan.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Arie van Wingerden

Bericht door Arie van Wingerden »

Hallo Wim,
Met een touwtje is alles mogelijk, ook vogelhuisjes is geen probleem.
foto nr.2 is geplaast in de Hoop van het Maritiem museum te Rotterdam.
groet Arie

Afbeelding

nr.2
Afbeelding

Afbeelding
Arie van Wingerden

Bericht door Arie van Wingerden »

Ik had er nog een, dit is een Turks geknoopt vogelhuis voor Nederlandse vogels.
Geknoopt van elektrasnoer, is al 2 jaar ingebruik door vogels van div. pluimages.
Te zien in Jachthaven de Put te Zuid-Beijerland.
Arie

Afbeelding


Plaats reactie