Vacantie informatie

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Vacantie informatie

Bericht door Cor Leliard »

Prachtig Bert,ik geniet ervan
gr Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

20-8-09 donderdag
Om te beginnen wederom druilerig weer maar op basis van de voorafgaande dagen voorspelde ik aan de ontbijttafel al dat het rond de middag wel weer op zou klaren en waarachtig!
Met een rustig gangetje naar Stornoway gereden en daar weer gas gebunkerd. Een typisch vissersplaatsje en nog steeds dezelfde Britse winkelstraatjes zoals die al decennia lang op mijn netvlies gebrand staan. De auto op een parkeerterrein langs de haven geparkeerd. Ook de parkeertarieven hier zijn heel redelijk. Geschikt voor export naar Holland. 50 pence voor twee uur.
Natuurlijk een rondwandeling langs de bootjes gemaakt. Redelijke bedrijvigheid op de binnen liggende bootjes. Allemaal van het kleinere slag. Mannen aan het boeten en met de scheerborden aan het werk. Mocht ze met plezier fotograferen nadat ik het even gevraagd had. Ook hier heeft de Filippijnse koorts al toegeslagen. Er stond er eentje niet onverdienstelijk te boeten. Even een praatje gemaakt en het bleek dat er in Stornoway al negen Filippijnen op de vloot zitten . “We are happy to find a job here”
De meeste bootjes zagen er wel redelijk uit maar er lagen ook een paar die duidelijk ‘ocean battered’ waren. De kompassen, op traditionele visserij manier in het stuurhuisdak, zagen er allemaal uit alsof ze wel eens door een kompassteller onderhanden konden worden genomen.
Hier brak het zonnetje door en even door de winkelstraat gekuierd en een bak koffie en een steak pie gehaald in een coffee house. (=3,30) Zag er van buiten wel leuk uit maar binnenin allemaal formica en rvs. Gr…..
Om 12.30 de auto ingecheckt bij de terminal en weer even het dorp in voor nog wat foto’s. Eigenlijk had ik een hele mooie kunnen schieten van een del (leek me deze keer een echte; niet dat ik er nou echt verstand van heb …) ; Zat mistroostig op een bankje onder een wegwijzer een sigaret te roken. Aan haar kapsel te zien was ze door de ratten besnuffeld of had ze met een collega uit de zaadverwerkende industrie gevochten en haar gezicht zwaar aangetast door de tand des tijds. Maar zoiets mag nu eenmaal niet zonder toestemming en ik betwijfel ten zeerste of ik die gekregen had ….
Jammer; een zwart/wit met hoge contrasten in tegenlicht had haar ‘schoonheid’nog wel wat kunnen verdoezelen.
Ook nog even bij een real estate broker de onroerend goed prijzen vergeleken. Helemaal niet verkeerd. Voor tussen de 80.000 en 130.00 Pondjes heb je een vrijstaande 4 slaapkamer woning.
Bij de terminal zag ik een Duitse bus met surfplanken op het dak en toen realiseerde ik me ineens dat ik op al die meren, meertjes, plassen vennen en poelen geen enkel surfer heb gezien terwijl het toch ideaal gebied lijkt.
Om 13.40 de boot opgereden en om 14.00 los (10 min te laat)
Onderweg nog bezoek van een Coast Guard Heli, uiteraard sensatie van de bovenste plank voor de passagiers. Jongens waren even goed aan het stunten. Op een veerboot met de brug voorop bij 17 knoop Wind van SB in (=SSW) kracht 4/5 en dan even een mannetje op de bak droppen en weer oppikken. En die bak is echt niet lang! Chapeau !!
Om 16.50 toch precies op schema gemeerd en toen nog 300 meter naar het hotel. En ook hier weer internet. Denk dat het de laatste keer is want vanaf morgen zal het wel B&B worden. Nog niks geboekt verder en dus op de bonnefooi (op roakeldais) verder.
Denk eerst maar een richting Peterhead en dan zuidwaarts.
Prima gedineerd. Scotch Broth (soep) en salmon in wine- and shrimp sauce en trifle (???zoetigheid) achterna
Zal straks weer barinspectie houden.
Korte bar inspectie want om 23.00 is het taptoe naar oud Britse traditie.

Groeten,
Bert de Boer
g.h.hagels

Re: Vacantie informatie

Bericht door g.h.hagels »

Hallo Bert,

Mooie foto,s van je vacantie , kan wel zien dat je je hebt vermaakt daar.

Alleen zie ik ook weer de bekende kruisjes staan , dat is jammer. :?:

Ik kijk al uit naar de volgende serie, bedankt tot zover. :wink:

Vr Gr Gerrit H Hagels.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

Afbeelding

Onderweg naar Portree kwam ik langs dit oude kerkhofje. En toen viel mijn blik op een paar opschriften. “Passing place” !!! (to pass away) en op de vuilnisbak “No hot ashes” (dus geen crematie ...).
Beetje morbide maar toch .....



Afbeelding

Maar ook een fraaie waterval .....


Afbeelding

.....die dan weer overgaat in en snelstromend riviertje.


Afbeelding

Gelukkig ligt Portree ook aan een haventje dus kan ik daar met een gerust hart overnachten.



Afbeelding

De zoete ‘Engelse kleurtjes’ zijn nog steeds in de mode. Het bovenste witte gebouw achteraan was het hotel.


Afbeelding

Voor de argeloze toeristen is er genoeg te doen.


Afbeelding

Onderweg naar Uig ; dit zou ook bij Jos voor de deur kunnen zijn.



Afbeelding

En daar ligt dan de wereldhaven van Uig vanwaar we over gaan steken van Skye naar de Buiten Hebriden. In dit geval Uist.


Afbeelding

Bootje komt zo !


Afbeelding

In de passagierssalon haden ze gelukkig een zeekaart projetie op een beeldscherm zodat de ter zake deskundige passagiers de navigatie konden controleren.


Afbeelding

Kijken jullie daarboven wel effe uit voor die steentjes ??
Onderweg een lekker knobbeltje en regen.



Afbeelding

En daar ligt dan de eveneens ‘wereldhaven van Lochmaddy’

Wordt vervolgd.
Bert de Boer
g.h.hagels

Re: Vacantie informatie

Bericht door g.h.hagels »

Hallo Bert , ze zijn nu wel te zien, bedankt.

Vr Gr Gerrit H Hagels.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

21-8-09 vrijdag
Door de gordijnen heen zie ik de zon al uitbundig zijn werk doen en dus veelbelovend voor de komende dag. De hele verdere dag is het zonnetje er bij gebleven met prachtige wolkenlucht en een enkel buitje met de bijbehorende regenbogen. Had het helemaal naar mijn zin.
Wilde eerst de grootcirkelroute via het noorden naar Inverness nemen maar besloot toch maar linea recta te gaan. Het landschap ZO van Ullapool is indrukwekkend mooi met veel naaldbomen op de steile hellingen. Daarna gaat het van steil over in sterk glooiend met heide. Dichterbij Inverness wordt het wat onregelmatiger en lager. Volg voorlopig maar een beetje de hoofdroute tot ik richting zuidkust Moray Firth kan afdraaien. Na Nairn afgebogen richting kust en als eerste vissersplaatsje
Lossiemouth met een bezoek vereerd. Nou, vergeet het maar; allemaal witte bootjes en mensen met camera’s. Maar het was inmiddels wel 12.30 en tussen de toeristen toch maar een bak koffie met een zoete hap genuttigd.
Dan komt Portgordon en is het ineens rustiger. Haventje lijkt nauwelijks nog gebruikt te worden. Paar vissersbootjes en een paar pleziervaartuigen is alles.
Vervolgens Buckie en dat is tenminste weer een vissersplaats zoals het hoort met leven in de brouwerij. Vissersboten, charters, services, een loodsboot en een reddingsboot. Op de wal ligt nog een reddingsboot. Zo te zien nieuwbouw door de plaatselijke werf.
Daarna Findochty waar het heerlijk rustig lijkt. Net een haventje om eens met een jachtje binnen te lopen. Ik weet net tussen de pieren een zeilbootje bij het binnen lopen te snappen met de camera.
In Portsoy is het weer toeristen maar in acceptabele hoeveelheid. Haven lijkt alleen daaraan nog zijn bestaansrecht te ontlenen.
Banff lijkt overwegend nog pleziervaart te herbergen maar niet overdreven veel. Ook een haventje waar ik met een bootje wel eens binnen zou willen lopen. Ruimte genoeg.
Natuurlijk ook Macduff; de haven waar het mij eigenlijk om begonnen was (overigens om hele onbenullige redenen). Had verwacht dat dit gehucht ook buiten gebruik zou zijn maar werd even wakker geschud. Een bedrijvigheid die zeker niet onder deed voor Buckie, zij het dan ook dat het haventje wat kleiner is. Veel vissersschepen binnen en activiteit te over. Bovendien ook nog nieuwbouw en reparatie.
De wereldhaven van Sandhaven & Pittulie kun je ook niet omheen. Zo staat het op het bord en zo zal het dus heten. De container feeders zijn helaas net allemaal aan de reis en de Cruiseschepen komen pas morgen  Maar het zal er toch druk zijn want het is goed te zien dat ze in de breakwater al een tweede ingang aan het creëren zijn. ;) Zie later de foto maar. Kortom ; volledig buiten gebruik.
En dan de laatste haven aan het Firth; Fraserburgh. Een enorm aantal grote en kleine vissersschepen in een totaal onoverzichtelijk aantal havenkommen, insteken en kruip door sluip door gaten. Hoe ze er in en uit komen is mij een raadsel. Voor foto’s hopeloos beroerd dus. Maar wel een mooi gezicht. Zie in de massa ook nog een Vroon schoorsteen.
Hetzelfde geld ook voor de laatste haven en eindpunt van vandaag ; Peterhead. Daar nog een Reefer zien liggen maar om voornoemde reden geen knappe plaat van kunnen schieten.
Verder vermeldenswaardig dat het langs de hele zuidkant van het Firth stikt van de golfbanen in alle soorten en maten. Maar dat spel is voor mij niet weggelegd. Lijkt tegenwoordig meer op een ‘Kijk mij eens ; ik hoor ook bij jullie’ spelletje. Gaat trouwens ook helemaal niet eerlijk want om te beginnen zetten ze al een vlag in zo’n gat. Ja, zo krijg je de bal er natuurlijk nooit in.
Vandaag nog geld bij moeten tappen en dus weer die %#(*&^ Schotse ponden. Dit volk is nog erger dan Friezen.  Om 18.00 Tom Tom om een hotel gevraagd en binnen 5 minuten kon ik er het anker laten vallen. Was eigenlijk wel een maatje te luxe maar het was dan ook een dure Tom Tom. Ach, wat kan het verrotten, die Schotse ponden moeten toch ook op.
Vanavond nog een Hollander uit de offshore blij gemaakt met een pakje zware van Nelle. Was wat langer uitgebleven dan hij verwachtte.
Internet wel aanwezig maar slechts tegen betaling en dan moet ook nog de halve Internet Explorer omgebouwd worden dus laat maar zitten.
De maaltijd maar eens op vleeskoers gelegd met een prime steak en een Cabernet Sauvignon wijn.
Bar vanavond maar overslaan. Pak wel een Bokma.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dan het hotel waar aandacht aan het eten werd besteed. Duidelijk 'in the middle of nowhere'. Om het huis een beetje rommelig maar goede kamers, internet en bar.


Afbeelding

De vermaledijde Schotse ponden.


Afbeelding

Het weer is aanzienlijk opgeknapt.


Afbeelding

En hier dan, ook in the middle of nowhere, het voetbalwalhalla van FC. South Uist ??


Afbeelding

Afbeelding

Langs het voetbalveld liep een karrenspoor. Ben dat maar eens gevolgd en dan ontpooit zich voor je oog het strand stil en verlaten ……


Afbeelding

…..met eenzame wandelaars…….


Afbeelding

…..een eenzame auto…..


Afbeelding

….en een lekkere bos Jappen voer……


Afbeelding

……en stenen die je volgens de borden NIET mee mocht nemen.

Wordt vervolgd
Bert de Boer
Rose
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 aug 2005 11:20
Locatie: Westzaan

Re: Vacantie informatie

Bericht door Rose »

Prachtige foto's Bert !
Is het wat om met een brommer te doen ...? :roll:
Havenmuts
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

Hoi Rose,

Lijkt me heel goed te doen. Kwamen ook erg veel fietsers. Heb Albert trouwens niet gezien :lol: . Zal wel incognito geweest zijn :wink:



22-8-09 zaterdag
En alweer het zonnetje dat door de ramen en gordijnen heen de kamer in een helder licht zet. Een mooi begin van de dag.
Het ontbijt in de ‘Waterside Inn’ was een absolute chaos. Veel erger nog dan op de ferry. Heb me dan ook kranig geweerd in commentaar en verwensingen. Tien personen die in een rij staan te wachten op gebakken eieren die in een soort hot-pot in de olie met niet meer dan drie tegelijk heel geleidelijk aan wit beginnen te worden. Heb eens even mijn technische blik er op geworpen en zag dat de thermostaat maar op ‘halve kracht’ stond. Ding volop open gezet en in no time was mijn ei klaar. Jammer dat toen de spek en ook de tomaten op waren. Die kwamen een kwartier later. Maar al bij al was ik wel een klein half uur verder!! Toen een bak thee waar ik drie keer om heb moeten vragen en dat bleek dus koffie te zijn. Toen was de maat vol en ben bij de receptie mijn beklag gaan doen en heb gezegd dat er bij het afrekenen nog wel op terug zou komen en dat ze dus intussen hun gedachten er maar eens over moesten laten gaan. De boel in de auto gegooid en weer naar de receptie om de sleutel in te leveren en te vragen welke oplossing ze in gedachten hadden. Daar waren ze al net zo vlot mee als het ontbijt. Niks dus. Heb ze toen voorgesteld de nota minus 10 pond te betalen en anders helemaal niks en dat ik dan ter plaatse het hoofdkantoor zou bellen om ‘arbitration’. Toen begon het kennelijk door te dringen en hebben ze het maar zo gelaten.

Dus een half uur achter op het schema vertokken en toen eerst nog even tanken. LPG is in Gr.Br. lang niet zo populair als bij ons en vaak ergens achteraf bij een pompstation aangelegd. Zo ook hier. Was er gisteren al langs gereden en rijdende geen LPG ontdekt maar volgens het ANWB boekje moest het er toch echt zijn. Het erf maar opgedraaid en langzamerhand ervaring krijgend aan de achterkant van het gebouw gekeken en ja, waarachtig. Grote witte tank met een omgebatterijde benzinepomp uit de ‘60er jaren en keurig afgesloten met een hangslot. Daarbij nog een losse meter zoals die ook bij het bunkeren gebruikt wordt ; indicatie alleen in hele liters en geen prijsomrekening! In de garage even ‘volluuuk’ geroepen en jawel, de oude baas van het spul kwam aanlopen. Eerst moest er even een geparkeerde occasion uit de weg gereden worden en toen werd de sleutel uit de goudkast gehaald en de pomp gestart. De oude bleek een voetbalfanaat te zijn en toen hij de NL op mijn nummerbord zag was voetbal natuurlijk zijn gespreksonderwerp. Met zijn Schotse accent en een gebit waar ik zelfs mijn valse niet voor zou willen ruilen kon ik hem niet goed volgen maar meer dan af en toe een voorzet van een paar woorden had hij ook niet nodig. Maar goed ook,want voetbal is helemaal niet mijn ding. Integendeel ….Of die pomp nu echt zo langzaam ging of dat hij de regulateur wat geknepen hield weet ik niet maar de oude baas vond het kennelijk vreselijk gezellig en het duurde dan ook minstens een kwartier voor de tank vol was. Heb nog mee gekregen dat zijn broer vroeger beroepsvoetballer was bij ‘FC Peterhead’ of i.d. Verdiende toen 30 pond per overwinning. Maar die jonge gasten tegenwoordig kregen zomaar 500 pond per maand !!! Hoeveel heeft die l.. bij Real Madrid ook maar weer opgebracht ? Misschien toch eerst maar even een tijdje acclimatiseren bij ‘FC Peterhead’!! De getankte liters werden op een tafeljapanner omgerekend. Betaald en dus pas op 10.30 op weg.

Eerst nog de kust gevolgd en een plaatje geschoten nabij Buchan Ness en verderop het haventje van Cruden Bay er nog op geknipt. Er zaten vier man op het leugenbankje maar volgens hen werden er alleen waargebeurde verhalen verteld. Waar ken ik dat ook nog maar van ? …..
Daarna naar het westen afgebogen om Aberdeen letterlijk en figuurlijk links te laten liggen. Maar er zal wel een vloek op rusten want ongewild kwam ik toch dwars door de stad in het drukke zaterdagochtend verkeer terecht. Het loopt bij mij in Aberdeen altijd uit de klauw; al sinds ik er mijn onschuld heb verloren …….

Verder via de A93 in westelijke richting de loop van de River Dee gevolgd. Goede weg en bijzonder mooie route. Komt ook nog in de buurt van Balmoral Castle maar wilde niet onuitgenodigd komen dus ook maar links laten liggen. Het laatste gedeelte van deze A93 in zuidelijk richting is aanzienlijk slechter. Heet dan ook terecht de ‘Old Millitary Road’. Als een stormbaan waarbij het gebit uit je mond klappert. Schijnbaar heel populair bij motorrijders wan ze kwamen bij bosjes voorbij gieren.

Wilde nog steeds de Tay Bridge op mijn lijstje zetten en dus verder weer ZW richting Dundee en daar Firth of Tay over gestoken. Verderop weer de kustlijn opgepikt en via St. Andrews (lijkt heel een heel populaire toeristische plaats te zijn en ben er dus maar aan voorbij gegaan) en nog wat van die kustgehuchten kwam ik tot mijn verassing en geheel ongepland toch door Neuk. !!! En niet veel verder ook nog door Leven. Jawel; ze liggen van west naar oost gesorteerd op biologische volgorde!

Heb na Cruden Bay eigenlijk niet meer gestopt voor foto’s want de oververzadiging slaat toe en omdat ik toch dat half uurtje verlies begon te merken. Dacht om een uur of vier een B&B op te zoeken ergens tussen Kircaldy en Dunfermline maar dat werd pas tegen vijven. En dan slaat Murphy genadeloos toe. Kun je normalerwijze geen tien minuten rijden zonder B&B tegen te komen, als je er een zoekt lijken ze door de aardbodem verzwolgen. En steeds dichterbij komt de Forth Bridge.
Neem dan het besluit en ga dan maar door naar de overkant. Bij de afrit van de brug warrige aanduidingen voor mensen die plaatselijk onbekend zijn. Dat is overigens op veel belangrijke knooppunten het geval. Zoals ook al bij Aberdeen. Zeker als je alleen bent en het zonder kaartlezer moet stellen. Rij dus grandioos op de verkeerde baan en kan me er door de einde middagdrukte ook niet meer tussen wringen en neem maar de eerste de beste afrit om me te herbezinnen. En daar, na de bocht ligt dan zomaar een hotel in al zijn glorie op me te wachten. Ook eigenlijk weer een maatje groter dan de bedoeling was maar het is 18.00 en dan heb ik het wel gehad. De kamerprijs bleek zelfs zonder blikken of blozen ook nog zonder ontbijt te zijn! Overigens is dat ontbijt maar 7,50 extra dus als het een puinhoop wordt weet ik precies waar ik op inzetten moet ! Dus overnachten in Queensferry.

In elk geval is daarmee het probleem met de Schotse ponden voorgoed opgelost en resteren er alleen nog een handjevol Engelse als ‘petty cash’
Ook hier weer internet als gisteren dus niet aan mij besteed. Ga thuis wel aan de gang.
Ook de menulijst in het restaurant is nagenoeg een kopie van die van gisteren. Als het ontbijt ook zo is kunnen we nog wat beleven !!
Heb na het eten getracht de barkeeper uit te leggen dat Irish Coffee of variaties daarop niet in een recht frisdrankglas geserveerd moeten worden maar in een bol glas met nauwere bovenkant. Soort cognacbel zeg maar. Omdat het anders onmogelijk is de koffie onder de roomlaag weg te drinken. De beste man keek of hij water zag branden. En dan vind je op het bureau een vragenlijstje waarin je je zielen zaligheid kunt blootleggen als je daar behoefte aan hebt. Een van de vragen was hoe je dacht over ‘het team’. Heb er maar opgezet dat ik niet kwam om te voetballen maar om te pitten. Dat woord team is schijnbaar een verplicht nummer op de management cursussen.
Barinspectie gehouden en bij ronde alles wel.

Morgen de laatste 200+ kilometer. Ferry check in tussen 14.30-16.30 dus tijd genoeg. Laat de route wel aan het toeval over maar probeer geen doublure te maken van vorig jaar.

Groeten,
Bert de Boer
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Vacantie informatie

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Rose,

Zie dit forum: http://www.schotlandforum.nl/

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie