Vacantie informatie

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vacantie informatie

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Bert,

Demerara rum komt uit Guyana. Georgetown ligt aan de Demerara rivier en daar heb je ten westen een gebied dat West Demerara heet en te oosten van die rivier uiteraard East Demerara. Dacht dat de rum die de Navy aan z'n matrozen verstrekte hier ook vandaan kwam.

De beste rum vind ik persoonlijk Appleton uit Jamaica of Flor de Cana uit Nicaragua :-D .

Groeten,K.Brouwer.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Vacantie informatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert,
heel mooi dat je ons mee laat genieten. :-D
En zo leren we en passant ook nog iets over rum....
Nog een hele fijne vakantie toegewenst! :)
Jos en Akkie
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vacantie informatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Bertus,

WAT maaakuh ie mien noe kloar :roll: RUM in Schotland............. :oops: en dan nog niet eens " Appleton Estate" :twisted:

Tja het is me wel eerder overkomen dat ik de Schotten een beetje bij de les moest brengen over hun eigen "huisdrankjes" maar geen Dalwhinnie..........???? hebben die lieden geen enkel gevoel voor schaamte :roll: Het hoeft niet perse 15 jaar oud te zijn hoor.

Vraag nou bij een volgende gelegenheid gewoon maar naart een slokkie " The Balvenie", zelfs de 10 jaar oud is alsof dat Engeltje.....je weet wel. 12 jaar is een ietsie beter maar persoonlijk ga ik voor de " The Balvenie Portwood" van 1989.

Verder kan je niet stuk met Highland Park van 12 jaar. Zit je nou helemaal klem dan moet " Laphroaig" je uit de prut helpen, 10 jaar en goed te drinken. Bij deze wel een beetje "zacht water" doen, een beetje pungy en "aards" maar dat past wel bie un Grunning'r. D'r zit een sniffie barley en hei'achtigs an, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik hoop dat je nou weer "FF verder kan"- zo niet stuur een PB tje en ik zal m'n best doen.

Voor het geval dat je als "een bereisde Grunnign'r" door wilt gaan......... vraag dan naar een " Old Pulteney" van Wick, 12 jaar en een echte " zeeman's whisky"

Zit je nou in een situatie waar je die Schotten "echt even een poepie wil laten ruiken" vraag DAN naar een " Caperdonich" van 1968 als zijnde "je persoonlijk vavoriete drinkje. ( Het is matured in een Madeira cask- is een Speyside whisky- in de fles in 2005 door Bruichladdich Murray McDavid. D'r zijn "slechts 312 flessies" van- DUS je hebt gegarandeerd aandacht!!!! ( Ik vind de whisky op geen stukken na zo goed als " The Balvenie" van 10 jaar- maar dat maakt niet uit.. :mrgreen: )

Goeie reis
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

Tja, die Hogeboom komt ja weer met mosterd noa de maaltied. Zulve bestel ik zulkse dure dranjes allene as een ander betaolt. Woar mot ik dat allemoal van betoaln??


14/8/09 vrijdag
Goed bed en goed geslapen maar uit het raam kijkend gestadige regen dus helaas….
Temperatuur is ook een T-Shirt en trui gezakt naar 12 graden.
Prima ontbijt ; geen eieren en spek uit de opschepbak maar lekker vers gebakken en geserveerd.
Tegen 9 uur niks meer te doen en maar richting veerboot afgezakt ook al was ik pas geboekt voor 11.45. Geen enkel probleem. Boot zat niet vol en dus om 09.30 voor en achter. Dit laatste is een beetje tweeslachtig want het was zo’n boot met twee voorkanten cq achterkanten. Maar het geeft natuurlijk geen pas om ‘vooooor en voooor’ te roepen. Na een half uurtje varen vastgemaakt in de wereldhaven van Armadale en toen de smalle weggetjes van Skye onveilig gemaakt. Zulke rijd ik het liefst. Wegenkaart bij de hand en Tom Tom op groot bereik. Wegen van slechts een auto breed en dus links/rechts rijden ook opgelost. Heb daar overigens geen enkele moeite mee. Toen ik vorig jaar terug kwam in IJmuiden was de overgang van links naar rechts groter dan anders om.
Ondanks de regen toch wel een mooie route gereden. Lijkt een beetje op het Kielerkanaal; als er een tegenligger aan komt moet je naar een ‘weiche’ en voorbij laten gaan of, stijgend zelf doorgaan. Net tegen de tijd dat ik wat overmoedig door de bochten begon te driften werd mijn enthousiasme plots afgeremd door een groene Audi waarvan de chauffeur kennelijk aan dezelfde kwaal leed en zo een riviertje ingedoken was. Heb nog even gekeken of er nog mensen inzaten maar later viel mijn blik op een achtergelaten geel hesje als een soort teken ‘we zijn er al bij geweest’
Tegen 14.00 werd de regen aanmerkelijk minder maar het bleef wel doorsijpelen. Even gestopt bij een soort bistro om een hamburger te scoren. Ook hier viel de prijs weer mee. Net 6 pond voor een handgemaakte en verrekte goeie hamburger plus een groot glas drinken.
Heb alvast de veerhaven voor morgen, Uig even verkend en vastgesteld dat de LPG pomp er inderdaad staat. Werd net volgeplempt dus plenty op voorraad. Morgen van Uig naar Logmaddy met de ferry en dan een ritje naar het hotel te Lochcarnan. Zal daar twee nachten dooorbrengen.
Daarna te 17.00 afgemeerd in Portree. Ook weer zo’n klein vissershaventje. Net even groter en iets levendiger dan Mallaig maar ook niet veel en verder alles hetzelfde recept. Volgens mij liggen die vissersbootjes er alleen maar om de Fish, die ze ’s middags en ’s avonds verkopen, aan te voeren.
Deze keer geen uitzicht uit hotelkamer. Zit aan achterkant maar dat was vooraf bekend gemaakt.
Hotelgasten nu gemengd en geen Russisch gehoord. Wel Italiaans, Duits, Nederlands en nog een paar talen die ik niet thuis kon brengen maar waarschijnlijk wel voormalig oostblok.
In de kroeg wat barfood genuttigd. Mosselen a 12,75. Zo’n portie zou Jaap5 bij de thee nemen (als hij dat tenminste ooit drinkt). Veel schaal met kleine mosseltjes. Een Zeeuw zou ze weggooien. Niet eens geschikt voor inleggen. Toen dus toch ook nog maar even een visje gescoord in de shop hier tegenover.
Ga aanstonds de bar maar weer verkennen.
Prijzen op de penny nauwkeurig hetzelfde als gisteren. Behalve de obligate sociale smalltalk verder geen schokkende belevenissen.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

15/8/09 zaterdag
Ook nu weer prima geslapen en ontbeten.
Het weer lijkt beter dan gisteren. Nog wel bewolkt maar af en toe lijkt het zonnetje zich ook wat in de strijd te willen mengen. Lage wolkendrijvende lucht met matige ZW wind. Beter foto weer dan gisteren.
Doe het vanochtend rustig aan. Hoef pas om 14.00 bij de ferry te zijn dus tijd zat. Ben met een slakkengangetje naar de ferry gereden. Nog een paar shots van de haven van bovenaf de heuvel.
In de haven de gastank volgegooid en zie dan bij de opstelplaats dat het volgens Board of Trade verboden is om reserve voorraad brandstof dan wel LPG containers te vervoeren. Nu maar afwachten of dat ook voor een ‘vaste’ tank geldt. In de Kanaaltunnel mag het niet …. Doe maar gewoon net of ik gek ben. Is niet zo moeilijk ….
De haven is een piertje met was commercie er om heen, paar restaurants en bar maar verder niks. Geen echt dorp of zo. Bakje koffie gehaald en dan, bij het afrekenen, word je ineens weer teruggezet naar het verleden. Ik wist niet eens dat ze nog bestonden, die Schotse Ponden. Rijmt toevallig ook nog. Meer dan 40 jaar geleden, zeg maar in min Beck tijd, gaven de diverse Schotse banken al hun eigen ponden uit die overal in Schotland werden geaccepteerd. Het probleem als zeeman was echter dat je er in Engeland echt helemaal niks mee kon. Dus bij wisselgeld ontvangen altijd om Engelse biljetten vragen. Maar wel tactisch, om vooral niet op gevoelig langen tenen te trappen. Vorig jaar in Schotland niet gezien en zelfs niet eens aan gedacht maar nu kreeg ik dan op de veerboot zomaar een echt Schots 5 pond biljet van de Clydesdale Bank als wisselgeld. Op zo’n moment ga je toch echt even terug in de tijd.
Ben nog ruim twee uur te vroeg maar ga zo lang een boek lezen. Af en toe regen en aanwakkerende wind. Geen controle gehad en dus met LPG en al de boot op gereden. Redelijk formaat schip en vrij druk beklant. Maar met dit weer toch een beetje beweeglijk en zonder dat ik het merkte ging mijn koffiebeker door het trillen gecombineerd met een beetje SB windhelling aan de wandel en van de randloze !! (slecht zeemanschap) tafel naar de vloerbedekking. Schip lag (door het weer?) een half uurtje achter op schema. Tegen half vijf voeren we de al net zo weinig voorstellende haven van Lochmaddy binnen en daarvandaan nog een korte maar heel mooie rit naar het hotel in Lochcarnan door een soort laag duinlandschap met veel helmgras maar ook heide en rotsen. Overal dellen ( rustig maar heren ….zo heten toch die duinmeertjes? Heeft niets met dames of computers te maken!); het lijkt een beetje op een waterlandschap met allemaal aan elkaar geknoopte stukjes grond ; mooi en heel eenzaam.
Het hotel staat in the middle of nowhere heerlijk stil en rustig en ziet er goed uit. En , last but not least, eindelijk internet verbinding. Niet al te snel maar goed genoeg om even te mailen en een berichtje te plaatsen.
Had in de folder al gelezen dat de gastvrouw van dit hotel ook al eens in een kookprogramma op de TV was opgetreden en de verwachtingen waren dus hooggespannen en dat heeft ze helemaal waar gemaakt!! Begonnen met een Soep van schelpdieren. Garnalen, scalops en mosselen met ui en wortel. Perfect van smaak ; geen enkele aanleiding om er ook maar iets aan toe te voegen. Een prima Chablis erbij en daarna scalops (St. Jacobsschelpen) in een saus van witte wijn geserveerd met gepofte aardappelen, dunne groene asperges, geroosterde worteltjes en geroosterde ‘parsnip’ (zal wel pastinaak zijn). Afgesloten met een Gealic Coffee (drank dus!!) Heb in tijden niet zo gegeten. Was na het eten zelfs een beetje dizzy ; zal wel door de scalops komen; nooit eerder gehad.
Na het uitbuiken nog even een uurtje aan de bar gezeten. Daarnet had ik het over bankbiljetten en aan de bar omhoogkijkend zag ik deze ook volgeplakt met biljetten uit allerlei landen. Zie je wel vaker in kroegen maar uit principe kom ik daar niet ….
De wind giert gezellig door de schoorsteen maar voor de rest is het absolute stilte en duisternis. Gezellig als een ouderwetse sinterklaasavond maar dan in de zomer.
Dacht even naar het thuisfront te bellen maar in deze wildernis dus mooi geen GSM ontvangst! Zijn we eigenlijk niet een beetje strontverwend? Heel in de verte zie ik een Qk.Fl.(G) dus toch open verbinding met zee.
Zal wel door het eten en de drankjes komen maar ik voel me op het ogenblik zeer relaxed

Groeten,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vacantie informatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert,
De wind giert gezellig door de schoorsteen maar voor de rest is het absolute stilte en duisternis.
Hebben we hier in Warffum ook last van. :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vacantie informatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dellen
Hoi Bert, na ZO"N " DINNER" had er toch feitelijk een "eerste klas whisky" NA bijgehoord, had je mooi met die " Schotse Ponden" kunnen betaaaaaluh :mrgreen:

Vroeger gingen we OOK, naar " De Dellen" op de Veluwe bij Heerde.......... :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ruud (R.I.P.)

Re: Vacantie informatie

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Compass schreef:15/8/09 zaterdag
Begonnen met een Soep van schelpdieren. Garnalen, scalops en mosselen met ui en wortel. Perfect van smaak ; geen enkele aanleiding om er ook maar iets aan toe te voegen. Een prima Chablis erbij en daarna scalops (St. Jacobsschelpen) in een saus van witte wijn geserveerd met gepofte aardappelen, dunne groene asperges, geroosterde worteltjes en geroosterde ‘parsnip’ (zal wel pastinaak zijn). Afgesloten met een Gealic Coffee (drank dus!!) Heb in tijden niet zo gegeten. Was na het eten zelfs een beetje dizzy ; zal wel door de scalops komen; nooit eerder gehad.
Groeten,
Bert de Boer
Ahoy Bert,
Wat had ik graag met jou daar aan tafel gezeten,heerlijk eten,lekkere wijn,en goede afsluiter!
Inderdaad die scalops(St.Jacobsschelpen=Coquilles St.Jacques) zijn ook mijn favoriet,en heb ze vaak gegeten in Normandië,op diverse manieren klaar gemaakt,maar het lekkerst vindt ik ze toch in de schelp zelf,gegratineerd in de oven,dan ben je in staat de schelp uit te likken. :lol: Inderdaad is "parsnip" een pastinaak[wortelachtig],en heeft een lichte anijs smaak,wat goed past bij zo'n menu,zelf heb ik ooit een recept uitgeprobeerd,door aan escargots in kruidenboter iets meer cachet te geven met een klein beetje [Ricard/Pastis/51] er aan toe te voegen,wat niet verkeerd was.
Wij[Jos en ik] zullen het volgende week met Bratwursten,en daar zijn er ook diverse van, moeten doen,mit pommes!
Verder nog veel plezier daar,en misschien tot in Beldorf?
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vacantie informatie

Bericht door Compass »

16-8-09 zondag
Om te beginnen heb ik me maar verslapen. Was nog net op tijd voor het ontbijt. Ook hier weer net dat beetje extra. Een groot buffet met vers fruit; bramen, bosbessen, kersen, aardbeien, witte en rode druiven, appels sinaasappels, perziken en een meloensalade. En verder een enorme keuze tot zelfs kippers en gerookte schelvis. Heb het maar gewoon bij eieren, spek en tomaat gehouden.
Uit het raam weer het zonnetje en cumulus te zien. Vrolijk gezicht. Wind is afgenomen tot plm. 3 Bft Wilde om 10.00 gaan rijden maar toen kwam er toch nog even een plensbui. Heb die eerst maar voorbij laten gaan en om 10.30 achter het stuur. Verder de hele dag prachtig weer gehad en tussen de 17 en 19 graden. Geen airco nodig maar met de trui aan ook geen jas. Prima dus.
Heb eerst South Uist in zuidelijke richting doorkruist. Lekkere stille landweggetjes met een rustig gangetje. Op een zeker moment wel zeer rustig omdat een boer zijn koeien een kilometer verweiden moest en daar kun je echt niet voorbij. Ben er lekker achter blijven keutelen. Best wel een pittoresk gezicht. Verder overal gestopt om foto’s te maken van baaitjes, bootjes, stranden en al wat dies meer zij. Een paar keer op de gok een karrenspoor opgereden. Dat is altijd maar afwachten of je nog ergens keren kunt. Heb dus een keer 300 meter achteruit moeten rijden omdat het dood liep.
Maar onderweg zaten er toch weer een busje en een auto in de clinch. Allebei voorrang genomen en dan gaat het mis. En als het op deze smalle weggetjes misgaat lig je ook gelijk in het struweel. Zo dus ook het busje. Luxe auto had schade links voor en dat kan ik niet helemaal rijmen met links verkeer. Was geen Hollander anders was alles verklaard!
Ben verder gereden naar het Eiland Eriskay. Ligt tussen South Uist en Barra en is sinds 2002 met een strekdam verbonden met South Uist. Naar Barra kun je dan nog met de veerboot. Eiland is toch weer anders; een stuk hoger.
De prijzen van allerlei zaken vallen echt heel erg mee. Sprak onderweg nog een Hollands echtpaar met een Campertje. Kwamen hier al 9 jaar. Die hadden ook opgemerkt dat met het zakken van het pond alles toch echtgoedkoper was geworden. Zeker als je in aanmerking neemt dat een pond net 1,15 Euro is. Zelf heb ik nog altijd de neiging om een pond hoog in te schatten. Komt nog van de tijd dat je er ruim 10 gulden voor moest betalen. Als je dan een bedrag in ponden leest zit je gelijk aan hoge bedragen te denken.
Om niet beschuldigd te worden van cultuurbarbarisme nog even een plaatselijk museumpje bezocht. Mocht er niet fotograferen en de baas liep het permanent te controleren. Het leek wel of hij me niet vertrouwde….. Er hingen prachtige foto’s van oude Clydepuffers en die had ik er graag even opgeknipt. Er stond ook nog een oud harmonium maar ook daar mocht ik niet aankomen. Verder eigenlijk een allegaartje wat ooit eens door een plaatselijke predikant was ingezameld. Een soort oecumenische Harry G. H. zeg maar.

Daarna weer in noordelijke richting terug gereden langs andere ongebaande wegen en verzeilde op het eind nog op defensie terrein. Schietbanen, lanceerplaatsen en weet ik wat voor ongerief nog verder. Maar het schijnt te mogen want er stonden borden dat bij rode vlaggen het terrein niet betreden mocht worden en die stonden dus niet uit. Heb daar voor de zekerheid toch maar geen foto’s genomen. Voor je het weet zit je in de bak wegens spionage.
Was rond 17.00 weer terug in het hotel en eerst even gedoucht en verschoond. Kijk nu al weer uit naar het diner.
Morgen om 13.30 check in voor de boot van Berneray naar Leverburgh op South Harris dus als ik op tijd ga rijden kan ik eerst nog rustig North Uist verkennen.
Diner was weer uitstekend maar heb me nu iets bescheidener opgesteld met ‘yorkshire puding and roast beef’.

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Vacantie informatie

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Bert,
Bedankt voor de reisverslagen.Ik kijk steeds op een map waar je uithangt.
Leuk om te zien waar je bent,had nog nooit van die plaatsen(jes) gehoord.
gr uit een warm Breda
Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie