Een vraag aan de Stadjers...

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Een vraag aan de Stadjers...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Als ik 's morgens mijn pc opstart, kom ik op Google en zet daar dan allereerst het nieuws op. Daarna open ik een nieuw venster, ga naar de site van Radio Noord en zet de webcam van de Grote Markt aan. Dan weet ik wat voor weer het in Appingedam is, vandaar. :)
Verder heeft Radio Noord om die tijd altijd een aardig stukje muziek, dus dat zet ik dan ook gelijk op.

Daarna laat ik die webcam de hele dag aan en dat is een intrigerend gebeuren. Alleen al de gedachte dat je vanuit een gehucht op het platteland van Noord-Griekenland naar de mensen op de Grote Markt in Groningen zit te kijken.
Zo zie je soms heel wat. Zaterdagmorgen zet ik om kwart voor zeven die webcam aan - dat was dus kwart voor zes Groningse tijd - en wat zie ik? Vijf politiewagens, een ambulance en een hoop volk. Daar was iets gebeurd, dat kon niet anders. Om goed zeven uur reed de ambulance weg, maar de politiewagens bleven en toen het licht begon te worden werd er een flink stuk met roodwitte tape afgezet: een PD! Een plaats delict.
Pas om acht uur Nederlandse tijd hoorde ik op het nieuws dat het een steekpartij was geweest. Ik was getuige van het onderzoek van de technische recherche op de plaats delict; nummertjes neerzetten, foto's maken en zo.
Maar zo zie je dus wat je vanuit je kamertje in Griekenland allemaal kunt zien en beleven. Daar kan natuurlijk geen realty tv tegenop. :)

Daar gaat het nu echter niet om. Ik heb een vraag die iemand vast wel voor me kan beantwoorden.
Met belangstelling kijk ik hoe de markt wordt opgebouwd. Niet elke dag een volledige markt, maar toch altijd wel een paar kramen. Zo zie ik meestal dit:

Afbeelding

Mijn vraag is nu - en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken: wat interesseert dat die gozer in Griekenland nou toch in godsnaam, maar zo ben ik nu eenmaal, ik kan het ook niet helpen - wat die kraam hier op de voorgrond, bestaande uit twee afzetcontainers, eigenlijk verkoopt. Is dat vis? Of is dat brood en gebak?

's Morgens al heel vroeg zet hij die eerste, container af, de kleinste, de linkse. Zo tegen zessen komt hij dan met de tweede en dan kijk ik met belangstelling en bewondering hoe hij die precies tegen die eerste aan zet. Dat doet hij helemaal alleen en ik vraag me af hoe hij dat zo precies kan doen. Alleen op zijn spiegels of heeft hij zo'n moderne voorziening die je ook in personenauto's hebt, met een schermpje op het dashboard en exact de afstand? Hij heeft daar ongeveer twee minuten voor nodig. Vooral de laatste decimeter kost tijd. Daarna stapt hij uit, maakt aan de linkeronderkant van de container een luikje open en zet hem op zijn poten. Enfin, het is een heel ritueel voordat het allemaal staat, maar ik vind het mooi om naar te kijken.
Daarna gaat die klep op de kop van de container open en wordt er één tafeltje neergezet, waarna er al gauw een paar mensen komen. Wil dat zeggen dat je daar zo vroeg al een bakkie koffie kan halen?

Nou begrijp ik heel goed dat niemand van jullie Stadjers zo vroeg al over de Grote Markt zwerft, maar ik zou het toch graag willen weten. Als je weer eens bij die kraam staat, moet je toch eens zwaaien naar die webcam. Wie weet zie ik het hier en dan maak ik er snel een screenshot van. :-D
Misschien kan je dan ook gelijk tegen die vent die die handel drijft, zeggen dat er een gozer in Griekenland is die hem dagelijks zit af te loeren. :lol:

De eerstvolgende keer dat ik in Groningen ben, ga ik daar iets kopen, kan me niet schelen wat het is dat hij verkoopt.

.

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
Als ik als Ommelander, wonende op het Hoogeland, een dezer dagen met het boemeltje naar Stad ga zal ik even aanwippen bij deze nijvere neringdoende :wink:
(Moet het wel terrasweer zijn). :lol:
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, doe dat en doe hem mijn groeten. :)
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hier een webcam gericht Poelestraat het uitgaansgebied in Groningen.

Hier een mooie webcam met zicht over het Verbindingskanaal en Oosterhaven.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
We zijn vanmiddag naar Stad weest, komen zojuist terug met het rood-witte boemeltje na een daggie boemelen. :wink:
Vanmiddag zoals beloofd even langs de webcam gelopen, ik heb nog staan zwaaien. :)
Het is een Pizzeria. :-D
Er zijn broodjes met van alles en nog wat erop te koop, de specialteit van de week is: Italiaanse Bol.
Maar we hadden net een paar heerlijke harinkies achter de kiezen, dus we hebben ze nog niet uitgeprobeerd. :wink:
Er stonden een paar aardige dames achter de toog, maar de groeten uit Griekenland heb ik maar niet gedaan.
Ik zag ze al denken: "Wa's dat nou weer voor rare knakk'r" :lol:
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een pizzeria... Vandaar die Italiaanse vlaggen. :-D
Ik ben niet zo'n pizzaliefhebber; ik prefereer ook een haring. Of twee. Of drie. :roll:
Bedankt voor de verkenningstocht, Jos. :)
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik was er vanmiddag, dacht: ik zal hem even de groeten doen, maar geen tent te bekennen. :wink:
Staat hij er alleen op zaterdag, als er markt is?
Er stonden wel allemaal houten kisten op de marktplaats.
Waar dat voor was weet ik ook niet.
Veemarkt? Kistkalveren? :wink:
Ik had het te druk met shoppen om dat na te gaan.
Nou ja, druk, voor een winkel staan wachten... :roll: :roll:
Of op een terassie of in een keilewinkel. :lol:
All the best
Jos
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hoi Jos

Dat die er niet stond zal wel te maken hebben dat de winkels pas om 13.00 uur openen op maandag dus dan is er weinig te verdienen.

Die kisten hadden te maken met een manifestatie een vervolg van de vorige keer toen met die bedden op de markt ,trouwens kwam ik ook pas achter na OOG TV te hebben gezien.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Jos, op maandag is hij er niet. Morgenochtend om 6 uur begint hij de zaak weer te plaatsen. Ik volg dat allemaal nauwkeurig. Het was daar vandaag prachtig weer. :)

Die kisten heb ik ook gezien; geen idee waar ze voor zijn. Op dit moment - 19.50 Ned. tijd - zijn ze ze anders aan het neerzetten.
Zo ziet een mens nog eens wat. :)
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hier meer over die aardappelkisten.


Plaats reactie