Toen geluk nog heel gewoon was
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Inderdaad Allen, eigenlijk ben ik nog steeds dat jongetje alleen nu met een grijze kop en een brilletje op.
Ik ben van september 1958 en werd aan boord 2 dus het zal ergens in 1960 geweest zijn.
De laatste reis was in 1964 met de Mediterenean Sprinter dat was naar de Canarische eilanden ( tomaten) kort daarna is mijn vader definitief afgemonsterd en aan de wal gaan werken.
Gr
Denis
Ik ben van september 1958 en werd aan boord 2 dus het zal ergens in 1960 geweest zijn.
De laatste reis was in 1964 met de Mediterenean Sprinter dat was naar de Canarische eilanden ( tomaten) kort daarna is mijn vader definitief afgemonsterd en aan de wal gaan werken.
Gr
Denis
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Denis, ik heb even wat scheurtjes weg gehaald en wat witte stip.
De verticale strepen dat lukt niet, komen waarschijnlijk door de bladzijde van het album.
De verticale strepen dat lukt niet, komen waarschijnlijk door de bladzijde van het album.
Groetjes Gerrit.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Indoctrinatie.
mvg
Bob
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Tegenwoordig zou je worden opgesloten als je je eigen kleine kindertjes op ZOO een manier dwingt om een beroepskeuze te maken DAT wordt recentelijk als " geestelijke Mishandeling van minderjarigen" betiteld.........EN DAN kinderen in de MK...........zonder een hellumpie en schoenen met stalen neuzen.....in de machine kamer van de Geestar met een grote steeksleutel in mijn jatten.
Heppie dan nu je verf-kwassie aan z'n steeksleuteltje geknoopt Denis
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
En iedereen maar zoeken naar een schip dat "GEESTAR" heette. Denis wist vast wel beter.
Wie weet exact hoe de voortstuwing was? Marishdata maakt daar volgens mij een beetje een zootje van. Die wil er een Werkspoor stoomturbine in hebben en bovendien "Vier vrije zuiger gasturbines".
Oorspronkelijk stonden er blijkbaar gasturbines in, maar in 1964 is er een diesel in gekomen. Ik citeer Marishdata: "20-cylinder 2-tact Smit-Bolnes V-Diesel (Motorenfabriek Smit & Bolnes N.V., Zierikzee). RPK 3400"
In 1984 is ze in Korea als Banana Reefer gesloopt.
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Ahoy Theo,
Dit vond ik over de GEESTSTAR:
Both the Geestland and Geeststar (1960) had free-piston gasifiers and gas turbine for their main propulsion. They were both re-engined in 1967.
The free-piston concept was first introduced by R.P.Pescara (Wikipedia and others have descriptions of the design, etc under
'Free-piston engine'). I vaguely remember a free-piston unit being installed in the NZS Otaio in 1958 during construction but it never worked during the first two voyages because of problems with the supply of the turbine/generator.
M/S GEESTSTAR 'S GRAVENZANDE
Bouwjaar 1960
Imo no. 5127140
L.xB.xH. 99.29m.x13.70m.x5.72m.
Brt. 1937 T.
Deadweight 2110 T.
Voortstuwing 4t. 8 cyl. WERKSPOOR 3800 pk
Snelheid 17 Mijl
Type Koelschip
Werf de Groot en van Vliet Slikkeveer
Mutatie
1984 gesloopt Pasan Z.Korea
Dit vond ik over de GEESTSTAR:
Both the Geestland and Geeststar (1960) had free-piston gasifiers and gas turbine for their main propulsion. They were both re-engined in 1967.
The free-piston concept was first introduced by R.P.Pescara (Wikipedia and others have descriptions of the design, etc under
'Free-piston engine'). I vaguely remember a free-piston unit being installed in the NZS Otaio in 1958 during construction but it never worked during the first two voyages because of problems with the supply of the turbine/generator.
M/S GEESTSTAR 'S GRAVENZANDE
Bouwjaar 1960
Imo no. 5127140
L.xB.xH. 99.29m.x13.70m.x5.72m.
Brt. 1937 T.
Deadweight 2110 T.
Voortstuwing 4t. 8 cyl. WERKSPOOR 3800 pk
Snelheid 17 Mijl
Type Koelschip
Werf de Groot en van Vliet Slikkeveer
Mutatie
1984 gesloopt Pasan Z.Korea
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
En dat lijkt me dus niet juist, als ik op Marishdata afga.Voortstuwing 4t. 8 cyl. WERKSPOOR 3800 pk
Er is vast wel iemand die weet hoe dit allemaal gegaan is.
Gasturbines was duidelijk een verkeerde beslissing en dan vraag je je toch af hoe dat zo kon komen. Dat moeten toch grote investeringen zijn geweest en als je die dan na vier jaar alweer af moet schrijven, dan kun je je toch afvragen wie daar dan verantwoordelijk voor was.
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Theo schreef:
En iedereen maar zoeken naar een schip dat "GEESTAR" heette.
Theo, toch vond ik maar mooi een knipseltje omtrent de GEESTAR
En iedereen maar zoeken naar een schip dat "GEESTAR" heette.
Theo, toch vond ik maar mooi een knipseltje omtrent de GEESTAR
Grtn @Allen
Re: Toen geluk nog heel gewoon was
Dat van ie gassiefires ( vrije zuiger motoren) klopt wel , niks dan rottigheid op de reis die ik mocht meemaken lagen we kort na vertrek uit preston in de ierse zee al met pokke weer te drijven, moeders werd zeeziek pa in de machine kamer aan het sleutelen en ik stierlijk verwend door de stuurlui die toch geen pest te doen hadden. de voorkeur ging uit naar cola en chocola.
Prima spul voor en manneke van twee.
Kan mij daar niets meer van herrinneren, ik heb het allemaal uit de overlevering, maar het is nooit meer goed gekomen, ik drink nog steeds elke ochtend voor ik naar mijn werk ga een glas cola .
Op de topic over koelshepen " reefers" staan ook nog fotos van de Geeststar als hij door de bruggen in rotterdam vaart.
mijn vader is afgelopen maart overleden, maar hij had tot in detail nog kunnen vertellen over het wel en wee van die gasturbine installatie.
Het enige wat ik nog weet is dat het iets te maken had met een lucht inlaat klep die bleef hangen of niet goed werkte, maar weet absoluut geen details meer.
gr
Denis
Prima spul voor en manneke van twee.
Kan mij daar niets meer van herrinneren, ik heb het allemaal uit de overlevering, maar het is nooit meer goed gekomen, ik drink nog steeds elke ochtend voor ik naar mijn werk ga een glas cola .
Op de topic over koelshepen " reefers" staan ook nog fotos van de Geeststar als hij door de bruggen in rotterdam vaart.
mijn vader is afgelopen maart overleden, maar hij had tot in detail nog kunnen vertellen over het wel en wee van die gasturbine installatie.
Het enige wat ik nog weet is dat het iets te maken had met een lucht inlaat klep die bleef hangen of niet goed werkte, maar weet absoluut geen details meer.
gr
Denis