Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep » 28 jan 2017 07:31

Goede morgen, medereizigers op deze ronddraaiende bol.
Ik wens u allen; ,,kongsie fath tsja'' -gelukkig nieuwjaar- vooral die geboren zijn onder het Chinese sterrenbeeld De Haan. Fhoe, fhoe, fhoe.
vrgr.Geep

K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer » 29 jan 2017 00:14

Bedankt Geep!

Groeten, K.Brouwer

warbout

Bericht door warbout » 29 jan 2017 11:08

Jij ook Geep of moet ik zeggen: "Woef, waf blaf",
want volgens de Chinese horoscoop ben ik een hond. :)

Grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Geep

Bericht door Geep » 02 feb 2017 20:38

Bedankt voor uw attentie, ik zelf durf haast niets zeggen,
Ik vraag mij nog steeds af, in verre goede tijden a/b van de Oranje, hoe de Chinese bemanning, wist dat ik geboren was onder het Chinese sterrenbeeld, jaar van het varken.

Mijn 1e reis op de Oranje, moest ik overschakelen van sleepboot > naar KNSM naar grote passagiersschepen.
Die hadden wel een paar mensen meer aan boord, via de linnenkamer kwam ik ook in contact met de scheepswasserij. De vele Chinese, opvarende, volgens mijn indruk leek het wel een Siamese tweeling van 14 man, onder gezag v/d wasserij chef/hofmeester A.Boone.
Geassisteerd door zijn wasser, de meest markante, persoonlijkheid die ooit de Oranje ooit heeft gehad, Joep Douma….
Ik was de onderste in de rangorde, Mijn toebedeelde zware taak was het bezorgen van was/linnengoed, gemiddeld
dertig (30) plunjezakken per dag, 3 trappen omhoog, langs de verblijven/hutten v/d machinekamer-chinezen handlangers,
op weg naar de scheepswasserij.
Langs het gespuis bij de bemanningsbar, kreeg ik het koosnaampje, met de hoop mij op de kast te krijgen;
,,Ha…., Linnenscheur’’ Plat mokums, gaf ik als antwoord! Prima, maar??? Jehepensepertjekennietmetmenabet!
Er werd een retourzak, in gepakt, bestemd voor de linnenkamer!
Het liedje Heen en Weer, moest nog gecomponeerd worden! Dag in dag uit….
Vrolijk deinend, op weg naar de wasserij!
Daar kreeg verdere instructies, schoon wasgoed, helpen inpakken, totdat ik m’n inpakbewijs c, b, en a kreeg!
De foefjes snapte, hoe je op bewegend, slingerend schip moet lopen, sjouwen, een hand voor je zak…. eh, de andere
vast aan de gangleuningen
Een nadeel, schoon wasgoed is meer inhoud, compacter, zwaarder, wel minder zakken, sjouwen. Hum!

Dan komt de grote dag, dat ik ook wat anders mag doen, “tellen”, wat dat allemaal, voor je neus komt.
Rooie lappen, groene lappen, lakens, badhanddoeken enne.. Ja…. die ook, kinderluiers, met de meest onmogelijke geuren! Door dat ik een stevige ouwehoer ben, kon ik met, al aardig snel met de buitenlandse bargoense taal, tsijing’s-chinees
mee kleppen, tot lachen toe. Ik had maar 1 leraar, de….. gehele Chinese crew, ik kreeg toestemming van mijn 2 hogergeplaatste maten, mee te mogen draaien, in de linnenkamer zelf, adenoï…..? Bar, pantry, koksdoeken, was inmiddels wel bevordert, tot ass.chef van de lege zakken!.
Kreeg nu ook het Singapore; > Maleis > Chinees > en Engelse steenkool, tussen mijn tanden.!
Het baldadige, Amsterdamse straatjongentje brak los, dat er geen muiterij ontstond verbaasde mij het meest,
als onderscheiding van de Indonesische jongens kreeg ik de bijnaam; Orang ,,Kontol’’ Orang dinges.
In die tijd was ik minder gezet, wat slanker….eh, als je niet snugger bent, schrijven men er meestal, ’n U, tussen!

De machinekamer-Kanton Chinezen die waren wat directer, eerlijker, tegen mij, bij mij duidelijk zichtbaar,
Mang Zai ,,Schele! Hoe weet ik echt niet……van hen kreeg ik ook de bijnaam ,,chui’’ Zwijn:
Ik kwam op de juiste Chinese(geboorte)dag met meeste kansen, die ik nooit benut hebt.
Wel dat ik graag schrijf, er zijn nog wel een paar andere hobby’s daar laat ik me niet over uit! o.a. verzamelwoede.
De contacten die ik met hen hebt gehad zorgden er wel voor dat ik meer van hen, aan de weet kwam, hun thuis, wonen,
hun leven, jaren lang van huis, hun feestdagen aan boord, ik had interesse, ik denk aan Pieuw, een jonge Chinese wasser,
van mijn leeftijd aan boord , kwam uit Singapore, Die de moed had mij Chinees aan te leren hij sprak voldoende
Nederlands, wij zouden elkaar helpen, opdat wij ons verstaanbaar kon maken.
Plotseling was hij van boord, zijn vader was overleden, als oudste zoon moest hij thuis de wasserij beheren.
Als de Oranje in Singapore afmeerde, stond hij altijd op de kant.
Kreeg v/d overige Chinezen, meer vertrouwen, had officieel m’n eigen eetstokjes.
Met de uitnodiging, in hun messroom, gast te zijn bij het Chinees nieuwjaar;
Febr. 1959; het Jaar van de Hond, wat de prak was weet ik niet, friebeltjes, snotjes slurpdingen, smakdingen en
stukkie vuurwerk onder m’n stoel, en ’n varkenskop op mijn bord……., gemaakt van Bamibladerdeeg en pruimen,
om dat ik geboren was in het jaar van het zwijn……
Joep, kwam met spoed naar mij toe; ,,Geep, deel die toffees uit, aan iedereen, twee!
Wacht maar af wat er gebeurt.
Door het heftige boeren kreeg ik in de gaten dat het festijn geëindigd was, deelde toffees uit, iedereen verbluft, ik ook!!
Zonder dat ik het wist, had ik (met hulp) allen ‘n Ana Pau geschonken, 2 muntjes,
veel geluk, voor het komende jaar.

Vrgr. Geep

Plaats reactie