Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Goede morgen, medereizigers op deze ronddraaiende bol.
Ik wens u allen; ,,kongsie fath tsja'' -gelukkig nieuwjaar- vooral die geboren zijn onder het Chinese sterrenbeeld De Haan. Fhoe, fhoe, fhoe.
vrgr.Geep

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door K.Brouwer »

Bedankt Geep!

Groeten, K.Brouwer
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door warbout »

Jij ook Geep of moet ik zeggen: "Woef, waf blaf",
want volgens de Chinese horoscoop ben ik een hond. :)

Grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Bedankt voor uw attentie, ik zelf durf haast niets zeggen,
Ik vraag mij nog steeds af, in verre goede tijden a/b van de Oranje, hoe de Chinese bemanning, wist dat ik geboren was onder het Chinese sterrenbeeld, jaar van het varken.

Mijn 1e reis op de Oranje, moest ik overschakelen van sleepboot > naar KNSM naar grote passagiersschepen.
Die hadden wel een paar mensen meer aan boord, via de linnenkamer kwam ik ook in contact met de scheepswasserij. De vele Chinese, opvarende, volgens mijn indruk leek het wel een Siamese tweeling van 14 man, onder gezag v/d wasserij chef/hofmeester A.Boone.
Geassisteerd door zijn wasser, de meest markante, persoonlijkheid die ooit de Oranje ooit heeft gehad, Joep Douma….
Ik was de onderste in de rangorde, Mijn toebedeelde zware taak was het bezorgen van was/linnengoed, gemiddeld
dertig (30) plunjezakken per dag, 3 trappen omhoog, langs de verblijven/hutten v/d machinekamer-chinezen handlangers,
op weg naar de scheepswasserij.
Langs het gespuis bij de bemanningsbar, kreeg ik het koosnaampje, met de hoop mij op de kast te krijgen;
,,Ha…., Linnenscheur’’ Plat mokums, gaf ik als antwoord! Prima, maar??? Jehepensepertjekennietmetmenabet!
Er werd een retourzak, in gepakt, bestemd voor de linnenkamer!
Het liedje Heen en Weer, moest nog gecomponeerd worden! Dag in dag uit….
Vrolijk deinend, op weg naar de wasserij!
Daar kreeg verdere instructies, schoon wasgoed, helpen inpakken, totdat ik m’n inpakbewijs c, b, en a kreeg!
De foefjes snapte, hoe je op bewegend, slingerend schip moet lopen, sjouwen, een hand voor je zak…. eh, de andere
vast aan de gangleuningen
Een nadeel, schoon wasgoed is meer inhoud, compacter, zwaarder, wel minder zakken, sjouwen. Hum!

Dan komt de grote dag, dat ik ook wat anders mag doen, “tellen”, wat dat allemaal, voor je neus komt.
Rooie lappen, groene lappen, lakens, badhanddoeken enne.. Ja…. die ook, kinderluiers, met de meest onmogelijke geuren! Door dat ik een stevige ouwehoer ben, kon ik met, al aardig snel met de buitenlandse bargoense taal, tsijing’s-chinees
mee kleppen, tot lachen toe. Ik had maar 1 leraar, de….. gehele Chinese crew, ik kreeg toestemming van mijn 2 hogergeplaatste maten, mee te mogen draaien, in de linnenkamer zelf, adenoï…..? Bar, pantry, koksdoeken, was inmiddels wel bevordert, tot ass.chef van de lege zakken!.
Kreeg nu ook het Singapore; > Maleis > Chinees > en Engelse steenkool, tussen mijn tanden.!
Het baldadige, Amsterdamse straatjongentje brak los, dat er geen muiterij ontstond verbaasde mij het meest,
als onderscheiding van de Indonesische jongens kreeg ik de bijnaam; Orang ,,Kontol’’ Orang dinges.
In die tijd was ik minder gezet, wat slanker….eh, als je niet snugger bent, schrijven men er meestal, ’n U, tussen!

De machinekamer-Kanton Chinezen die waren wat directer, eerlijker, tegen mij, bij mij duidelijk zichtbaar,
Mang Zai ,,Schele! Hoe weet ik echt niet……van hen kreeg ik ook de bijnaam ,,chui’’ Zwijn:
Ik kwam op de juiste Chinese(geboorte)dag met meeste kansen, die ik nooit benut hebt.
Wel dat ik graag schrijf, er zijn nog wel een paar andere hobby’s daar laat ik me niet over uit! o.a. verzamelwoede.
De contacten die ik met hen hebt gehad zorgden er wel voor dat ik meer van hen, aan de weet kwam, hun thuis, wonen,
hun leven, jaren lang van huis, hun feestdagen aan boord, ik had interesse, ik denk aan Pieuw, een jonge Chinese wasser,
van mijn leeftijd aan boord , kwam uit Singapore, Die de moed had mij Chinees aan te leren hij sprak voldoende
Nederlands, wij zouden elkaar helpen, opdat wij ons verstaanbaar kon maken.
Plotseling was hij van boord, zijn vader was overleden, als oudste zoon moest hij thuis de wasserij beheren.
Als de Oranje in Singapore afmeerde, stond hij altijd op de kant.
Kreeg v/d overige Chinezen, meer vertrouwen, had officieel m’n eigen eetstokjes.
Met de uitnodiging, in hun messroom, gast te zijn bij het Chinees nieuwjaar;
Febr. 1959; het Jaar van de Hond, wat de prak was weet ik niet, friebeltjes, snotjes slurpdingen, smakdingen en
stukkie vuurwerk onder m’n stoel, en ’n varkenskop op mijn bord……., gemaakt van Bamibladerdeeg en pruimen,
om dat ik geboren was in het jaar van het zwijn……
Joep, kwam met spoed naar mij toe; ,,Geep, deel die toffees uit, aan iedereen, twee!
Wacht maar af wat er gebeurt.
Door het heftige boeren kreeg ik in de gaten dat het festijn geëindigd was, deelde toffees uit, iedereen verbluft, ik ook!!
Zonder dat ik het wist, had ik (met hulp) allen ‘n Ana Pau geschonken, 2 muntjes,
veel geluk, voor het komende jaar.

Vrgr. Geep
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Een leven onder vreugde en verdriet, is ‘n leven, zonder halte plaatsen…

September 2015, toen op Prinsjesdag ging ik gewoon met de gele intercity, richting de operatiezaal, te daaro!
Nu de herhaling…, 2017: Zelfde plaats, mooi ruim uitzicht onder een weids stralende zon….
Via, ‘n groot zonnig parkeerterrein, vol met fietsen, door omstandigheden, iets met vastgelopen treinen, van uit het zuiden, of zo….,
Auto’s hadden last, van versperde overwegen…… Ding/dong; Dames en Heren !!!! Reizigers, in de richting……..van..
Het werd wel een wedstrijd, wie het eerste een parkeerplekje kon bezetten, fietsers wonnen!
Eindelijk de voetgangers, visa versa, die kunnen nu zonder rennen, ‘t zebrapad normaal gebruiken

Moest op een herhaling onderzoek komen. Ook voor nieuwe knie-foto’s.
Er was mij een paar dagen eerder wat opdrachten toegestuurd, gelijk met tabletten & drankjes,
die volgens voorschrift verwerkt moesten worden.

Dinsdag 09:00 uur voorbespreking, over ’n 2e stuk ijzer ( roestvrije stalen knie ) nu aan de linkerkant.
Krijg ook vrije keus als transportmiddel, met schroef a/d voorkant kan ik via Schiphol vertrekken, schroef aan de achterkant, zijn er wat meer waterige havenvertrekpunten!
Het voltallige operatie team, met ernstige studiegezichten om mij heen, er werd heftig bedenkelijk het hoofd geschud!
Schudde mee, op de onderzoektafel. Uiteindelijk wordt, meneer, al een daggie ouder’’, alsof ik dat zelf ook niet wist??
De ploeg vertrok, de smeerkezen……, op de gang.., staan zij schaterend mij, nog effe op stang te jagen…….

Na afloop wordt ik met de rolstoel verplaatst naar duistere ruimtes! Aan de andere kant van ’n scherm, wordt stiekem gesmiespeld! Krijg de opdracht, drink dit bekertje, effe leeg.
Wordt gevolgd door ’n paar tabletten, mag ook even liggen.
Kan mij aankleden. Krijg direct de diagnose: hoe voelt u zichzelf, vandaag, op dit moment?? ,,Goed’’
Niet anders dan gisteren, als ’n paar dagen terug, prettig, plezierig! Het was echt zo, ik voelde mij goed!

Stilte, …………………………………………………’t is erger, dan wat u denkt, we houden u een paar dagen vast.
U; staat er niet best voor, het is niet alleen Uw knie….,het is erger als u zelf vermoed.
Als u wilt, kunnen we uw echtgenote inlichten, dat wij u hier langer vasthouden.
-……………………..?
,,U, mag ook zelf uw echtgenote, inlichten. Zij is elk moment welkom.

,,Aha, is het zover’’ ???. ,,Ik neem nu even zelf het lot, in mijn *eigen* handen, ik weet mijn leeftijd, ik ben ruim op tijd om aan de beurt te zijn. Ik kies voor de menselijke vorm. Ik weet hoe zij (mijn echtgenote) is??
Willen jullie a.u.b, mijn gade niet benaderen, ik wil het aan haar zelf uitleggen.
In mijn bureau thuis, ligt al lange tijd, een flinke door mijzelf persoonlijk, ’n met de handgeschreven brief,
aangetekend verzonden naar ons privéadres. Is nog ongeopend, pas openen, op het moment als definitief nodig is.

Met mijn eigen laatste wens, wat en hoe te doen na mijn overlijden, aangetekende met datum van verzending.
Als extra bewijs. Klaar, voor ieder, een kopzorg minder, zelfs mijn uitvaartbedrijf is al lange tijd van alles op de hoogte!
Ik kwam ooit alleen, verdwijn stilletjes…..ook alleen.

’n Zwijgzame stilte aan de tafel……… Zo?.......…..U, gaat ver!!! Er werd besloten, na de lunch, het een en ander te bespreken, en direct ingrijpen, wat te doen! In een rustkamertje mocht ik mijn lot en zonde overdenken, de huishoudelijke dienst zou mijn broodmaaltijd verzorgen! Na lunch, de technische dienst zet een groot koffiezetapparaat-jukebox-flipperkast als een breedbeeld tv toestel, naast m’n *bed*.
Wordt verbonden met slangen, kabels met plakkers en drukknopen, rijkelijk verstrooid over borst en rug.

Zo! Scheveningen Radio, was aangesloten, de uitvoerige disco-lichtshow-uitzending kan beginnen!
Het enige wat ik bemerkte, dat ik beurtelings warm en koud werd?

Word wakker, door heftig gekreun van een patiënt, die gescheiden door een wit schuifgordijn,
aan de andere kant naast mij ligt…..

Ik was tijdelijk geparkeerd, op de EHBO, afd. spoed-eisende hulp…..(verwacht elk moment het geluid v/d rits) 

Naast mij zat ’n vrijwilligster, die mij wat te drinken gaf, de staf opriep. De vrijwilligster, werd bedankt, en vertrok.
De goocheltruc, de aap kwam uit de mouw.
Voor een onderzoek naar mijn gestel was geen ruimte (met toeters en bellen) voor mij beschikbaar, de EHBO, was de beste optie, voor het onderzoek. Daar was toch alles aanwezig. De eerste uren onderzoek, gingen onbewust voorbij.
Dan realiseer ik mij, dat ik op de spoed eisende eerste hulp lig, op een onderzoektafel, met alle drukte, gehuil, kreunen, geschreeuw van pijn, om mij heen?
Ik was wel constante bij de tijd. Het enige wat mij bij plaats vond.
Was steeds mijn bloeddruk meten, verschillende soorten pillen innemen.
Elke keer na 50 min. Begon dat circus opnieuw, na een paar uur werd ik goed nijdig, ik had al een volle werkdag
achter de rug, stijf als een plank, hoorde niets, geen uitslag, niets! Ik was al vanaf 9 uur, in het gebouw.
Ik vond het genoeg. Melde mij om 17:45 uur, wel netjes af……Doei.
Wilde met de Noorderzon, vertrekken.
Paniek aan de vertrekbalie, dit mocht niet, ik kon niet zomaar weggaan,,, waarom niet, ik meld mij af.
Ik vind het hier genoeg!
Via de vertrekbalie, kreeg ik telefonisch, opnieuw het verzoek om toch even te wachten.
Ik kreeg een kladje in mijn handen met het verzoek naar mijn apotheek te gaan, daar zouden de andere dag mijn medicijnen gereed zijn.
Rond 18:30 stap ik in de trein, ook de laatste, na deze trein waren geen er geen reis mogelijkheden meer.
De gebruikelijke kettingreactie, van uitvallende treinen!

Was de volgende dag, niet in staat goed te kunnen reageren, volgens mij was ik stevig onder invloed van diversen verdovende middelen, traag, tranen, niets willen eten!
Het ergste, iets wat ik niet doe, de hond een schop geven,
Ik wens u alle betere momenten toe…….
Ik ga wel een paar dagen, *alleen* met onze hond ergens naar een rustig plekje toe!
Wel waar honden welkom zijn. Heeft zij wel verdient.
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

Poeh...heftig, Geep..
Ik begrijp dat de onderzoeken nog wat doorgaan ?
En weet je inmiddels al wát het is ??
Raar, dat ze je nog niks hebben verteld, en ik moet zeggen: ook een hele vreemde gang van zaken bij je onderzoeken....
Zal wel weer met geld te maken hebben... :roll:
'het geld, dat stom is, maakt recht wat krom is..."

In ieder geval wens ik je veel sterkte toe met de onderzoeken, en de uitgestelde uitslag....
Mooi, dat je je voorbereid hebt, maar het is hopelijk nog lang geen doomsday.
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dat is schrikken, Geep.
Veel sterkte toegewenst!
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door warbout »

Sterkte Geep.

groet, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door rspeur »

Alle sterkte gewenst Geep.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Knisten »

Hang in there Geep, en sterkte.

MVG Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie