Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Geep »

Hr. Paul goedemorgen,ik gokte eerst voor het s'Gravensandeplein, of de Andreas Bonstraat, ik voelde wel aan, dat er betere namen zouden komen!
Het duo J & J, was mij echt onschoten!
Vele handen maken licht werk. Mijn dank.
Vrgr. GeeP

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Piet Bruijns »

Gisteren was geluk nog heel gewoon!
In een heerlijk voorjaarszonnetje, onder het genot van een kopje koffie, aan de oude haven van Rotterdam zitten tekenen.
Carpe Diem zou ik zo zeggen.
Groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (62.84 KiB) 2949 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een prachtig tekeningetje, Piet. Een van mijn favoriete plekken in Rotterdam. In september was ik er nog. Ik zat op loopafstand in een hotel. De reden van mijn bezoek aan Holland was triest, maar daar een poosje tussen de mensen zitten, glaasje bier met een ijskoud borreltje en vervolgens een smakelijk hapje, verzette de gedachten een beetje. Ik kon toen alleen nog maar denken aan vroeger, toen geluk nog heel gewoon was en als je niet uitkijkt gaat dat op den duur aan je vreten.

Ik wou dat ik zo kon tekenen, man. Ik probeer het wel en het lukt - soms - best aardig, maar het duurt zo verschrikkelijk lang voordat ik een tekeningetje heb dat voor mijn doel geschikt is en helemaal naar mijn zin. Ik wil boven de kop van elk van de zes verhalen voor mijn nieuwe bundeltje een passende tekening hebben en als het een wat langer verhaal is, bij voorkeur ook nog eentje ergens middenin om de tekst wat te breken. Het lukt me nog steeds - drie verhalen zijn nu klaar - maar ik vind het verdomd moeilijk. En nu ik daar eenmaal aan begonnen ben, wil ik echt boven alle zes een tekening hebben.
Een vraag: op welk formaat is het origineel? A5?
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Piet Bruijns »

Ik heb van kleins af aan al goed met een potloodje om kunnen gaan, Theo en ik ben daar enorm dankbaar om. Daarom is voor mij geluk zo gewoon, iedere dag weer opnieuw.
Altijd heb ik een schetsboekje op zak, formaat 10x15 cm. A6 dus.
Groter is weer te omslachtig. Voor mij zijn het altijd momentopnamen.
Zo liep ik pas door Dordt en passeerde toevallig een smederij, waarin de tijd was stil blijven staan.
Aan de smid gevraagd of ik even een schetsje mocht maken en thuis even met waterverf ingekleurd.
Leuk toch. Iedere keer weer een juweeltje.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (99.88 KiB) 2928 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door v+d »

Piet wat kan jij toch prachtig tekenen, de smederij leeft en je kunt het vuur ruiken!
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Piet Bruijns »

Over Dordt gesproken, wat is dit toch een geweldige stad!
Daar is geluk heel gewoon.
Met je kop in de zon, genietend van al die prachtige oude gevels, die zo vooruitleunend naar je toe buigen.
Neem nu de Wijnstraat. Practisch allemaal statige huizen en zodra je ergens een deur opendoet word je verrast door leuke tweedehands spulletjes, boeken of een ambitieuze viool- of cellobouwer.
Ze zegen weleens: "Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt" maar dat heeft alleen maar betrekking op de vis!
Kortom een heerlijke stad!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (84.45 KiB) 2882 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Piet Bruijns »

v+d schreef:Piet wat kan jij toch prachtig tekenen, de smederij leeft en je kunt het vuur ruiken!
Het was dan ook net of dat ik in de smederij in de fabriek van mijn vader binnenkwam.
Vooral de geur! Jammer dat je geuren niet kunt weergeven, maar ik heb geprobeerd om die stoffige, bijna kleurloze omgeving vast te leggen, hetgeen me toch aardig gelukt is moet ik zeggen.
Het vuur in de smidse komt daardoor goed tot z'n recht; je voelt als het ware de warmte.

Maar wat een rotzooi daarbinnen. Heerlijk!!
Ik mag nog een keer terugkomen om de rest vast te leggen. Er hangt nog een echte blaasbalg tegen de zolder die zeker in mijn schetsboekske moet komen.
Ik hou je op de hoogte.
Allemaal bedankt voor het mooie compliment!

Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door rspeur »

Over Dordt: mee eens Piet, hoewel ik er nooit rotte vis heb meegemaakt. Neem alleen al de haringboer op de Vriesebrug! Ik heb er een tijdje gewerkt, en tussen de middag - ik teken niet - nam ik vaak een camera mee de stad in. Ik had overigens twee collega's die wél tekenden. Elke woensdagmiddag zochten/vonden ze een plek. Koesteren dat schetsboekje van je!
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Piet Bruijns »

rspeur schreef:Over Dordt: mee eens Piet, hoewel ik er nooit rotte vis heb meegemaakt. Neem alleen al de haringboer op de Vriesebrug! Ik heb er een tijdje gewerkt, en tussen de middag - ik teken niet - nam ik vaak een camera mee de stad in. Ik had overigens twee collega's die wél tekenden. Elke woensdagmiddag zochten/vonden ze een plek. Koesteren dat schetsboekje van je!
René
René, dit is schetsboekske nummer 7.
Mijn dochter zegt altijd "je mag strakjes alles wegdoen, maar die zeven heb ik nu allemaal bij voorbaat al gereserveerd!".
Wie weet komen ze nog weleens in een of ander museum terecht. Je weet maar nooit.
De Vriesebrug ligt dacht ik vlak bij het stadhuis. Ik heb daar ook wel eens staan te tekenen, dacht ik.
Kijk maar:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (61.9 KiB) 2758 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door rspeur »

Prachtig daar inderdaad, maar de Vriesebrug ligt de andere kant op. Aan het eind van de Vriesestraat, waar die asociaal lekkere banketbakker rechts zit..... Jij hebt staan tekenen op het bruggetje achterin de foto die ik bijvoeg. Ik heb de boom een seizoen gevolgd.
René
Bijlagen
071106.jpg
071106.jpg (338.15 KiB) 2755 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie