Toen geluk nog heel gewoon was

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Bob R.I.P. »

Dan had je nog Monus de man van de maan. Ik heb het zelf niet gezien maar men zei dat het een hele grote vent was. Op de HBS hadden we een klein mannetje die nederlands gaf. Zijn bijnaam , Monus.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dan had je nog Monus de man van de maan.
Ja, Monus. Maar dat was een hoorspel en geen tv. Tenzij je op 31 maart 1952, want veel later kan het niet geweest zijn, toen bijna nog niemand televisie had, druk bezig was geweest om een glazen plaat in te smeren met naar ik meen maizenapap of zoiets, met een stukje zilverpapier aan de achterkant en een draadje naar de radio zodat je op 1 april gewoon via de radio televisie kon kijken.
Misschien was dat een geintje van het Eindhoven Dagblad, dat weet ik echt niet meer.
Nee, het Eindhovens Dagblad kan het niet zijn geweest. Die hadden op 1 april 1947 al eens een zeperd gehaald, dus die zullen wel link uitgekeken hebben.
Wie wel op dat lumineuze idee was gekomen, weet ik niet meer, maar er is toen heel wat maizenapap versmeerd. :-D
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door rspeur »

Nu Theo de radio heeft aangeroerd: Koning Kaskoeskielewan en Krokeledokus. (Schrijf ik het goed?)
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

Helaas; Monus en Krakkemelorus (of zo) is weer van vóór mijn tijd.....
Maar die 1april-grap vind ik hilarisch !
Weten jullie die grap nog -begin jaren 70 ???- van de TV-nieuwsdienst NTS, waarin werd aangekondigd dat er een nieuw 'kastje' was uitgevonden, die -in een auto geplaatst- door de straten reed en zo iedere zwartkijker feilloos kon aanwijzen ??
De volgende dag werd de kijk-en-luistergeld-opbrengst ongeveer verdubbeld.
Schitterend !! Wat een (goedwerkende !) grap ! Vind ik nog steeds DE media-aprilgrap...!
Maar die "nepatomaire (of zoiets) wolk", of die maizenapap komen er ook dichtbij...
Prachtig !
Oost, west...ook best
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Klopt Jan, maar tegelijk werd er bij verteld dat als je aluminiumfolie om je tv deed het kastje niet werkte. ook dat spul was toen niet aan te slepen.
Harry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Harry G. Hogeboom »

door de straten reed en zo iedere zwartkijker feilloos kon aanwijzen ??
Vroegaaah ....heeel vroegaah, waren we net in een nieuw huissie getrokken en raakten op een gegeven moment aan de praat met de buren over " Luister & Kijkgeld"..........de buurman was een "zwart kijker" en ik deed alsof ik DAT verschrikkelijk vondt en in feite wel vondt dat je zoiets "aan moest geven"............laaat die gozer nou een paar weken later kontrole krijgen :oops: ............EN keek mij natuurlijk donders scheef aan!! Mijn wederhelft stond in een beter boekje en kon gelukkig haar soortgenoot overtuigen dat ik onschuldig was :mrgreen: we wisselen NU nog steeds Kerstkaarten uit :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Joop Kieviet (RIP)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Oud worden nu is niet makkelijk:
Het is gewoon niet voor te stellen,
Je moet met een mobieltje bellen,
Je kunt er ook een tekst op lezen
Je moet altijd bereikbaar wezen
En dat kan dus niet gewoon
Met een vaste telefoon.

Wil je een treinkaartje kopen,
Nee, niet naar de balie lopen,
Daar is niemand meer te zien,
je kaartje komt uit een machien.
Je moet dan overal op drukken
in de hoop dat het zal lukken.
Pure zenuwsloperij,
achter jou zie je een rij
kwaad en tandenknarsend staan,
want de trein komt er al aan.

Bij de bank wordt er geen geld
netjes voor je uitgeteld.
Want dat is tegen de cultuur,
nee je geld komt uit de muur.
Als je maar de code kent,
anders krijg je nóg geen cent.
Om je nog meer te plezieren,
mag je internetbankieren
Allemaal voor jouw gemak,
alles onder eigen dak.
Niemand die er ooit om vroeg:
blijkbaar is het nooit genoeg.

Man, man, man wat een geploeter,
alles moet met een computer
Anders sta je buiten spel.
Op www en punt nl
vind je alle informatie,
wie behoed je voor frustratie?
Als dat ding het dan niet doet,
dan word je toch niet goed.
Maar dan roept men dat je boft,
je hebt immers Microsoft.

Ach, je gaat er onderdoor,
je raakt gewoonweg buiten spoor.
Nee het is geen kleinigheid,
oud worden in deze tijd.

Gr.Joop
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door dita »

Mooi Joop,
Je slaat de spijker precies op de kop! :-D
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Jos Komen (R.I.P)

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Aan boord van de Sibonga in 1954. :wink:
Bron: http://www.snesejler.dk/
Sibonga 1954.jpg
Sibonga 1954.jpg (107.95 KiB) 1919 keer bekeken
Sibonga 1954-1.jpg
Sibonga 1954-1.jpg (123.03 KiB) 1919 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen geluk nog heel gewoon was

Bericht door jdbvos »

Mooie foto's ! Zo ken ik het ook nog niet, een wedstrijdje zaklopen..... PG-reisje, zeker ??

Om nog even terug te komen op Geep z'n verhalen...
M'n ouders hadden vroeger een 45T-plaatje van de Amsterdamse zangeres Zwarte Riek, genaamd "muh wiegie was een stijfselkissie". Het was dacht ik een flinke hit, want ik herinner me dat het vaak op de radio te horen was, en anders galmde het zo nu en dan wel door de werf-hal/loods....
Dat plaatje heb ik -zoals al die 45T platen van m'n ouders, en zelfs pa's enorme bakkelieten (70T ?) platen, letterlijk grijsgedraaid op pa's opwindgramofoon met grote toeter. Dit was niet bevorderlijk voor de vinyl-platen, met als gevolg dat pa de opwindgramofoon én alle bakkelieten platen met een grote boog het majem van de haven insmeet.
Maar de B-kant van die stijfselkissie (ik meen dat het de B-kant was, anders was het een andere plaat) vond ik véél mooier, en zeer indrukwekkend, met name om de verhalen die ik met de paplepel binnenkreeg.
Dat was dit plaatje, wat je hier kunt horen.....
Zelfs nu weer maakt het grote indruk op me........het timbre verraad een bijzondere relatie met haar lied, dunkt me.
Sorry voor het (alweer) oprakelen, maar het loopt weer richting mei, moet je maar denken....

PS
Ik goegelde net even op de naam Rika Jansen. Ze leeft nog ! Die verdient m.i. alsnog een lintje voor dát lied !
Oost, west...ook best


Plaats reactie