British Steam Car Challenge
British Steam Car Challenge
Op de Bonneville-zoutvlakte in Utah, USA, wordt over ca. 10 dagen een aanval ondernomen op het wereldsnelheidsrecord voor door stoom aangedreven auto's. Het nieuwe snelheidsmonster is van Britse makelij en heeft met zijn fraaie stroomlijn een heel "coole" uitstraling. De brandstof is lpg en/of bio-gas. Luchtvervuiling dus vrijwel nul-komma-nul!Het oude record staat al ruim 100 jaar op naam van de Stanley Steamer (205,4 km/uur). Er is dus ook nog toekomst voor dit soort tractie bij auto's. Zie voor verdere informatie www.steamcar.co.uk
PS: Dit bericht had ik al eerder per ongeluk op een foutief topic gezet.
Hans Komen
PS: Dit bericht had ik al eerder per ongeluk op een foutief topic gezet.
Hans Komen
citaat: het rendement is veel lager bij stoom
Hallo Jolly,
Met name in Zwitserland heeft de stoom een enorme ontrwikkeling doorgemaakt. Er is daar een fabriek (de DLM) die op bestelling stoomlocs moderniseert en ombouwt, waardoor deze door een man kunnen worden bedient, en het warm stoken van de ketel nog maar een fractie van de tijd duurt, door betere thermische isolatie. Er is op internet een "Kennislink.nl; de comeback van stoom", waar dit allemaal te lezen valt. Ik weet helaas niet hoe ik dit hier op het forum krijg.
Op de tandradbaan Brienz-Rothorn in Zwitserland zijn stoomlocs ingezet die zuiniger en schoner rijden dan diesellocs. Uit de pijp komt alleen schone waterdamp. Het trekt veel toeristen uit de hele wereld, vooral Japanners. Een paar jaar geleden was ik daar, heb er een rit mee gemaakt en het zelf kunnen constateren. Er varen en rijden in het hele land ook door "moderne stoom" aangedreven schepen en treinen op de touristische routes. Echt een mekka voor stoomgekken zoals ik.
Groetjes,
Hans Komen
Met name in Zwitserland heeft de stoom een enorme ontrwikkeling doorgemaakt. Er is daar een fabriek (de DLM) die op bestelling stoomlocs moderniseert en ombouwt, waardoor deze door een man kunnen worden bedient, en het warm stoken van de ketel nog maar een fractie van de tijd duurt, door betere thermische isolatie. Er is op internet een "Kennislink.nl; de comeback van stoom", waar dit allemaal te lezen valt. Ik weet helaas niet hoe ik dit hier op het forum krijg.
Op de tandradbaan Brienz-Rothorn in Zwitserland zijn stoomlocs ingezet die zuiniger en schoner rijden dan diesellocs. Uit de pijp komt alleen schone waterdamp. Het trekt veel toeristen uit de hele wereld, vooral Japanners. Een paar jaar geleden was ik daar, heb er een rit mee gemaakt en het zelf kunnen constateren. Er varen en rijden in het hele land ook door "moderne stoom" aangedreven schepen en treinen op de touristische routes. Echt een mekka voor stoomgekken zoals ik.
Groetjes,
Hans Komen
Hallo Hans
Ik neem aan dat je deze link bedoelt http://www.kennislink.nl/web/show?id=174053
De laatsten in Engeland die stoomtrucks gebruikten waren de breweries zoals deze Foden uit 1928.
Ik neem aan dat je deze link bedoelt http://www.kennislink.nl/web/show?id=174053
De laatsten in Engeland die stoomtrucks gebruikten waren de breweries zoals deze Foden uit 1928.
Stoom
Hallo Jolly,
Ja, deze link bedoel ik inderdaad. Het artikel over de BMW "Turbosteamer"was overigens ook heel interessant. Dat niemand er eerder is opgekomen: gewoon de hitte van de uitlaat benutten om stoom op te wekken! Bedankt voor de gave foto van de Engelse Foden uit 1928. uiteraard gebruikt door een brouwerij. Krijg er ontzettende dorst van!
Groeten,
Hans Komen
Ja, deze link bedoel ik inderdaad. Het artikel over de BMW "Turbosteamer"was overigens ook heel interessant. Dat niemand er eerder is opgekomen: gewoon de hitte van de uitlaat benutten om stoom op te wekken! Bedankt voor de gave foto van de Engelse Foden uit 1928. uiteraard gebruikt door een brouwerij. Krijg er ontzettende dorst van!
Groeten,
Hans Komen
Re: British Steam Car Challenge
Groeten, Hans.
Re: British Steam Car Challenge
HIER een link over de Proposed Advanced Technology Class 5AT 4-6-0 Steam Locomotive.
Opgestuurd door Hans Komen
All the best
Jos
Opgestuurd door Hans Komen
All the best
Jos