British Steam Car Challenge

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
komen019

British Steam Car Challenge

Bericht door komen019 »

Op de Bonneville-zoutvlakte in Utah, USA, wordt over ca. 10 dagen een aanval ondernomen op het wereldsnelheidsrecord voor door stoom aangedreven auto's. Het nieuwe snelheidsmonster is van Britse makelij en heeft met zijn fraaie stroomlijn een heel "coole" uitstraling. De brandstof is lpg en/of bio-gas. Luchtvervuiling dus vrijwel nul-komma-nul!Het oude record staat al ruim 100 jaar op naam van de Stanley Steamer (205,4 km/uur). Er is dus ook nog toekomst voor dit soort tractie bij auto's. Zie voor verdere informatie www.steamcar.co.uk


PS: Dit bericht had ik al eerder per ongeluk op een foutief topic gezet.

Hans Komen

:lol: :twisted:

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er is dus ook nog toekomst voor dit soort tractie bij auto's.
Terug naar stoom, dit is al vaker gesteld op Kombuispraat. :lol:
All the best
Jos
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Er is dus ook nog toekomst voor dit soort tractie bij auto's.

T,ja maar je bent nog altijd olie, gas of kolen nodig om stoom te krijgen en het rendement is veel lager bij stoom.
komen019

citaat: het rendement is veel lager bij stoom

Bericht door komen019 »

Hallo Jolly,

Met name in Zwitserland heeft de stoom een enorme ontrwikkeling doorgemaakt. Er is daar een fabriek (de DLM) die op bestelling stoomlocs moderniseert en ombouwt, waardoor deze door een man kunnen worden bedient, en het warm stoken van de ketel nog maar een fractie van de tijd duurt, door betere thermische isolatie. Er is op internet een "Kennislink.nl; de comeback van stoom", waar dit allemaal te lezen valt. Ik weet helaas niet hoe ik dit hier op het forum krijg.
Op de tandradbaan Brienz-Rothorn in Zwitserland zijn stoomlocs ingezet die zuiniger en schoner rijden dan diesellocs. Uit de pijp komt alleen schone waterdamp. Het trekt veel toeristen uit de hele wereld, vooral Japanners. Een paar jaar geleden was ik daar, heb er een rit mee gemaakt en het zelf kunnen constateren. Er varen en rijden in het hele land ook door "moderne stoom" aangedreven schepen en treinen op de touristische routes. Echt een mekka voor stoomgekken zoals ik.
:lol:
Groetjes,

Hans Komen
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hallo Hans

Ik neem aan dat je deze link bedoelt http://www.kennislink.nl/web/show?id=174053

Afbeelding
De laatsten in Engeland die stoomtrucks gebruikten waren de breweries zoals deze Foden uit 1928.
komen019

Stoom

Bericht door komen019 »

Hallo Jolly,

Ja, deze link bedoel ik inderdaad. Het artikel over de BMW "Turbosteamer"was overigens ook heel interessant. Dat niemand er eerder is opgekomen: gewoon de hitte van de uitlaat benutten om stoom op te wekken! Bedankt voor de gave foto van de Engelse Foden uit 1928. uiteraard gebruikt door een brouwerij. Krijg er ontzettende dorst van!

Groeten,

Hans Komen

:shock:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het gaat dus eigenlijk over de DKW.
Dampf Kraft Wagen. :)
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: British Steam Car Challenge

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier staat het laatste nieuws over het stoommonster. :)

http://www.steamcar.co.uk/news/index.htm
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: British Steam Car Challenge

Bericht door Hannes »

01stoom.jpg
01stoom.jpg (244.68 KiB) 3112 keer bekeken
02stoom.jpg
02stoom.jpg (238.91 KiB) 3111 keer bekeken
03stoom.jpg
03stoom.jpg (253.16 KiB) 3107 keer bekeken
04stoom.jpg
04stoom.jpg (250.41 KiB) 3107 keer bekeken
05stoom.jpg
05stoom.jpg (251.71 KiB) 3097 keer bekeken
06stoom.jpg
06stoom.jpg (247.68 KiB) 3095 keer bekeken
Groeten, Hans.
Jos Komen (R.I.P)

Re: British Steam Car Challenge

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER een link over de Proposed Advanced Technology Class 5AT 4-6-0 Steam Locomotive.

Opgestuurd door Hans Komen

All the best
Jos


Plaats reactie