IJsdikte

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: IJsdikte

Bericht door dita »

hba schreef: ik ben wel een taatje Henk Baas
Ja dat jij een taatje ben dat moet haast wel met zo´n naam!
Ik woonde toendertijd op de Nieuwe kerklaan en we werden "Kampioentjes" genoemd naar de bakkerij. Ben sinds 1964 weg uit het "dearp".
All the best
Martin/Hamina
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: IJsdikte

Bericht door Ton Pekel »

Had ik op 6 januari jl een foto geplaatst van een reiger.....blijkt het een te zijn uit een serie van 3
Dan doen we het even over, blijft met vorst in de nacht toch actueel
Bijlagen
Fotoserie van Hr.Reuvenkamp
Fotoserie van Hr.Reuvenkamp
reiger-upload.jpg (45.05 KiB) 4029 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: IJsdikte

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Beetje ijs op de Eems.
Harry
Afbeelding
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: IJsdikte

Bericht door Albert »

We zijn vanmiddag even bij Monnickendam aan de Gouwzee gaan kijken. In de verte stoven de ijszeilers met een rotgang voorbij. Dichterbij gingen ze met kites en schaatsen aan de gang.
Die gele kite hing even later zelfs boven dat driewielertje.
HPIM2241.JPG
HPIM2241.JPG (73.54 KiB) 3941 keer bekeken
Marjanne weet me over te halen om even naar Marken te rijden en daar een stukje zeedijk te bewandelen. 'Kom op Albert, laten we nog een stukje verder lopen dan zie je de vuurtoren veel beter.'
'Ja schat, dat ding heet, zoals jij heel goed weet, "Het Paard van Marken maar we kunnen terug want ik heb hem al op de kiek, compleet met een stuk bevroren en een stuk vrije zee.'
HPIM2245.JPG
HPIM2245.JPG (85.36 KiB) 3941 keer bekeken
'Kom schat nog een kléín stukje verder dan is hij nog mooier.'
'Ja, je kan me wat, we hebben al een kilometer of drie gelopen, ik vindt het zat! Nog even dan laat je me dat hele klo.. uh rot eiland rond struinen.' 'Helemaal rond?' zegt ze met een duivelse glimlach, 'goh, daar had ik nog niet aan gedacht maar nu je het zelf voorstelt ... '
Hoe ze het voor elkaar krijgt snap ik nu nog niet maar na een minuut of twintig glibberen over het dijkje, neem ik van nóg dichterbij een foto van "Het Paard".
HPIM2246.JPG
HPIM2246.JPG (65.77 KiB) 3941 keer bekeken
We zijn "Het Paard" voorbij en volgens Marjanne al op de terugweg. Ik kan lullen als Brugman en uitleggen dat Marken een driehoekig eiland is en dat het in de aard van een driehoek ligt dat ze drié en niet twéézijdig is, daar heeft ze niets mee te maken, ik móét mee strompelen.

Er komt ons een echtpaar tegemoet over het smalle glibberige paadje op de kruin van de dijk. Ik ga aan de kant staan zodat ze kunnen passeren. De man kijkt naar mijn lekker warm, water en winddicht jack, waar "Provincie Noord-Holland" op staat.
'Goeie middag, bent u van de Provincie"?' Vraagt hij. Verdomme, ik ben moe, hongerig en moet nog een kolere stuk lopen, dan vraagt zo'n luilebol nog naar de bekende weg. Ik houd me in en inplaats van hem af te snauwen zeg ik beleefd:'O, u bedoelt vanwege deze jas? Nou nee hoor, deze hing bij de kapper en leek me een stuk warmer dan mijn eigen jas, goeie middag.'Ik loop door naar Marjanne die een stukje verder op me staat te wachten. Ze zegt:'Wat heb je tegen die mensen gezegd? Ze staan je zo vreemd na te kijken.'
'Oh, niets bijzonders, we hadden het over de kapper en zo.'
Ze kijkt me wantrouwend aan en bestookt me met haar beruchte "röntgen blik", dus draai ik me af om een foto van het Zuidersoppie richting Hoorn te maken.
HPIM2247.JPG
HPIM2247.JPG (85.36 KiB) 3941 keer bekeken
Wanneer ik me, een dik uur later, uitgeput in de auto hijs heb ik er, onder onmenselijke arctische omstandigheden, dik negen kilometer lopen op zitten!


Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: IJsdikte

Bericht door leo-shof »

jij bent toch een BIKKEL albert dat in die vrieskou!!!

en allemaal voor je meissie :?
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
g.h.hagels

Re: IJsdikte

Bericht door g.h.hagels »

Hallo Albert,

Ik geloof dat Marjanne nu bezig is om je voor te berijden , :lol: :lol:

op je tijd thuis , je bent in iedergeval goed bezig geweest. :roll: :roll:

Vr Gr Gerrit H Hagels. :lol: :wink:
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: IJsdikte

Bericht door dita »

Wat betreft ijsdikte herinner ik mij een bijzonder voorval dat zich voordeed in het begin van de winter in 1987. Dat jaar had extreme temperaturen van min 37 tot min 41 graden tussen 8 en 10 januari. Het vrachtschip “City of Piraeus” had orders om 50.000 kubieke meter gepakketeerd gezaagd hout te laden in Valko en Hamina bestemd voor Alexandrië. De Valko lading, 6000 kubieke meter, stond al weken lang op de kade. De gemiddelde temperatuur in December was zo rond de -20 graden en in Januari -30 graden uitschietend tot -41 graden. De lading was dus in- en inkoud en werd geladen eind Januari. Vervolgens werd opgestoomd naar Hamina een 40 mijl oostwaarts om hier de rest van 44000 kubieke meter in te nemen. Op 14 februari had het schip een diepgang van 8 meter en werd verhaald naar een aflaadkade en zij kon afladen tot 10 meter diepgang. Na het vastmaken van de sleepboten werd geprobeerd om het schip los van de kade te krijgen hetgeen niet gelukte. Zij zat vastgevroren niet in het ijs wat vaak voorkomt en normaal is, maar nu aan de bodem. Na het vlak onderzoek door een duiker bleek dat er onder en aan het schip een ijsmassa zat vastgevroren van 130 meter lang en 5 meter breed met een dikte van ruim een meter. De volgende dag werd begonnen met lossen en pas na drie dagen kwam het schip vlot. de diepgang was toen 7,90 meter. En er bleek dat onder de aan het vlak vastzittende ijsklomp slechts een meter water stond. Vervolgens werd de “City of Piraeus” verhaald naar de buitenrede, waar het schip gaande werd gehouden. De Griekse reder had de gedachte dat als het schip gaande gehouden word dan zal het ijs wel smelten daar water altijd een plus temperatuur heeft. Nee dus. Na een week op en neer gevaren te hebben besefte zelfs Athene dat dit systeem niet hielp en besloot aldus nog het advies van het havenkantoor op te volgen hetgeen inhield dat er met behulp van duikers staaldraden onder het schip door getrokken en in de kranen gehangen werden. En dan maar zagen. Het duurde toch nog een drie dagen voordat het schip de ijsmassa kwijt was. De “City of Piraeus” vertrok 7 Maart naar Alexandria met een pracht van een lading: 50000 kubieke meter hout en een diepgang van 9,72 meter.
Napraat: De ijsvorming aan het vlak kan vergeleken worden met het vriesvakje in een koelkast. Op de “City of Piraeus” was de ijsvorming al begonnen in Valko, toen bij het openen der ruimen de zich daar bevindende warme lucht omhoog steeg en daarvoor in de plaats zeer koude pakketten hout kreeg. Vervolgens werden de ruimen weer gesloten, de koude bleef er in en de ijsafzetting nam een aanvang. Overigens bij gastankers is ijsvorming onder het vlak een normaal verschijnsel. Propaan gas wordt namelijk vervoerd in vloeibare vorm en heeft een temperatuur van - 42 graden C. Dus logisch dat er ijsvorming ontstaat. Echter de diepgang van die schepen bedraagt geen 8 meter en er blijft dus genoeg speelruimte over tussen de zeebodem en de kiel.

Groeten uit de ijskast van Hamina
Martin
Bijlagen
City of Piraeus 41000 ton dw, lengte 192 mtr
City of Piraeus 41000 ton dw, lengte 192 mtr
city of piraeus.JPG (72.66 KiB) 3811 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: IJsdikte

Bericht door dita »

Het is al aardig wat winter en heb dus het topic IJsdikte uit de schuur gehaald.
De Finse ijsbrekers zijn allemaal, nou ja allemaal is een verkeerd woord daar er verscheidene vercharterd zijn naar oa. Italië en ook naar Groenland om daar de olieaanvoer op gang te houden. Wat die ene ijsbreker op Sicilië doet is voor iedereen een groot vraagteken maar het heeft iets met de off-shore te maken.
Hier voor de deur in Hamina is de ijsdikte vandaag zo rond de 30 tot 40 cm.
Op onderstaande link is een kaart te bezien van de situatie in de Oostzee en de wateren rond Finland.

http://www.itameriportaali.fi/html/icef/jaakartta.pdf

groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: IJsdikte

Bericht door Brazuca »

@Martin,
wat waren dat voor Propaan tankers die last hadden van ijsafzetting aan het vlak ?
Ik heb op gastankers gevaren (ook in de Scandinavische winter), maar zover ik me kan herinneren hadden we daar geen last van. Die schepen hebben toch allemaal een dubbele bodem, en de tanks liggen niet op het vlak.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJsdikte

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een schip als de City of Piraeus heeft ook een dubbele bodem, maar kan toch ijs onder het vlak krijgen als de temperatuur in het ruim maar laag genoeg wordt. Een gas carrier vervoert gas dat een zeer lage temperatuur heeft, dus die zal bij temperaturen van -30 graden en nog lager helemaal gevoelig zijn voor ijs onder het vlak.


Plaats reactie