Linux

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Linux

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zijn hier mensen die met Linux werken en die ook inderdaad de voorkeur geven aan Linux boven Windows?

Ik begin aardig terug te komen van het gesleur met een 17" laptop van vier kilo plus toebehoren en ben van plan om binnenkort zo'n mini-laptop - ook wel netbook genoemd - te kopen. Ik overweeg om die niet met Windows XP, maar met Linux te nemen. Niet vanwege het verschil in prijs, maar omdat ik wel eens wat ervaring met Linux wil opdoen. XP gaat verdwijnen - in elk geval de updates en ondersteuning - en Vista kan op die kleine dingen niet draaien. Mijn verwachtingen van Windows 7 zijn niet hoog en ik blijk daarin niet alleen te staan. Zie HIER, bijvoorbeeld.

Vandaar mijn vraag: wie gebruikt er Linux en hoe bevalt dat? Ik ben geen gamer, dus daar heb ik Windows niet voor nodig. In plaats van Microsoft Office gebruik ik net zo lief de office-suite van openoffice.org, dus daar hoef ik allemaal geen rekening mee te houden. Ik weet het: dat zijn - met uitzondering van een tekstverwerker - allemaal geen zaken voor zo'n klein netbook, maar het gaat me dus om Linux in het algemeen.

Ik hoor graag eens wat ervaringen.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Linux

Bericht door Compass »

Hallo Theo,

Hetzelfde gevoel kreeg ik ruim een jaar geleden al. Een laptop die eigenlijk voor een bureau computer nog te groot is qua oppervlak. Opstarten een eeuwigheid en batterijen na 1,5 uur leeg. Gevolg: fraaie HP Pavillion met 3 GB /2x160GB heeft na ongeveer 10 draaiuren de rest van het jaar op de grond in zijn tas stof staan te verzamelen en 1000 euro aan waarde te verliezen. Heb hem een maand geleden gelukkig nog kunnen verkopen voor 500 euro.

Had inmiddels al wel een 13" MacBook van Apple gekocht en die bevalt verder goed maar is net even te duur en net iets te groot om in het werk mee te kunnen nemen. Daarom heb ik 4 maanden geleden, nog vóór de grote rage begon ook nog een Acer Aspire One met 8'9'' - 1GB- 120GB aangeschaft als aflosser voor mijn oude trouwe Psion 5.

Ik had hem al veel langer 'op het programma' staan (ben vele malen argwanend bekeken door verkopers als ik weer eens met mijn taperuler de uitwendige maatvoering van de mini-books opnam) maar aanvankelijk was hij alleen met Linux te krijgen en daar was ik niet zo weg van. Als oude MS-Dos rot ben ik daar wel eens mee bezig geweest en het heeft ook vele overeenkomsten maar is door zijn mogelijkheden ook véél ingewikkelder. Een zéér steile leercurve zeg maar. En ik had geen zin om me, naast mijn MS-Dos commando's ook nog eens die van Linux eigen te maken. Het zou niet alleen een proces van leren geworden zijn maar tevens een van AFleren. Bovendien was er op dat gebied eigenlijk geen goed boek te krijgen waarin de hele materie duidelijk en beknopt, mét voorbeelden behandeld werd. Wel hele dikke pillen met allerlei duistere commando's zonder nadere uitleg. Ook nu is Linux, ondanks de vele grafische schillen die er omheen getrokken zijn toch overwegend nog een Commandline gestuurd gebeuren als je er wat dieper in wilt gaan graven. Dit is evenzeer het geval (maar veel minder vaak noodzakelijk) met het OS van Mac (tegenwoordig Tiger of Leopard)

Kortom, mijn advies zal duidelijk zijn. Niet meer aan beginnen tenzij je er verder niet anders van plan mee bent dan internet en het Open office pakket Maar dan mis je de de mogelijkheid om nou net even dat ene handige Windows programmatje er op te gooien. En vaak een heel gezoek naar drivers voor exotische accesoires.

Verder kan ik je nog een paar andere adviezen geven:

De Netbooks met sollid state drive zijn, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, NIET sneller dan die met harde schijf

De aanvankelijk geleverde Netbooks hadden allemaal een zgn 3 cells batterij (1800-2200 mAh) met een levensduur van plm 1,5 tot 2,5 uur. Op het ogenblik gaat de tendens naar 6 cells met plm 4500-5200 mAh) dus zo'n 4-6 uur

Ook even letten op de inkijkhoek van de schermen. Die van Acer is horizontaal prima maar verticaal (als je iets hoger staat) werkelijk knudde.

p.s. Er zijn er nu ook al die onder Vista draaien. (de 'betere' merken)

Groeten,
Bert de Boer
Jolly Sailor

Re: Linux

Bericht door Jolly Sailor »

Kijk eens hier op de Nederlandse website van Ubuntu er is ook een forum bij.

Heb dit programma ook zelf een tijdje getest en het werkt prima en is niet groot je kan het branden op een CD.

Het had een nadeel al mijn programma,s werden niet ondersteund door Ubuntu maar het is alweer 2 jaar geleden en de ontwikkeling zal wel weer verder zijn nu.

Maar als je een compu over hebt haal de Windows er af en instaleer dan Ubuntu er op en test of het je bevalt en je kan dan ook nog ondersteuning vragen op hun forum.

Vele gemeente,s in Nederland stappen ook over opensource software voor besturing zowel als Office.

Trouwens Windows XP blijft ondersteund door Microsoft tot 2012.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Linux

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor deze reacties.
Het is waar: die Toshiba 17" is een volwaardige machine en die hou ik ook, omdat ik graag een tweede machine beschikbaar wil hebben. Hij heeft in de weken die ik in bed moest doorbrengen uitstekende diensten bewezen en ook nu heb ik hem vaak erbij aanstaan. Maar waar hij eigenlijk voor bedoeld is: als portable computer, daar vind ik zo'n ding toch echt te zwaar voor. Daarom lijkt zo'n Asus Eee me ideaal. Blijft de vraag XP of Linux. Het eenvoudigst is natuurlijk om gewoon Windows te nemen, maar anderzijds is Linux proberen misschien ook wel goed.

Linux ontwikkelt zich inderdaad nog steeds en van de Ubuntu versie hoor ik alleen maar goeds. Ik ben sowieso een voorstander van open source software en Openoffice.org gebruik ik veel. Het is dat de uitgeverijen nog steeds Word willen hebben, maar anders vertaalde ik er ook op. Zou me niet verbazen als die ook over zouden gaan op open source. Het is waar wat je zegt, Jolly: vooral de overheid gebruikt het veel en ook binnen de organisatie ven de EU wordt het meer en meer gebruikt.
Ik heb ook mijn vorige laptop nog omdat ik daar geen cent meer voor kan krijgen en het is eigenlijk best een goed idee om daar Linux eens op te zetten.

Tja, ondersteuning van XP tot 2012. Dat is het voordat je er goed en wel erg in hebt.

Ik zoek en kijk nog wel eens rond.
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Linux

Bericht door peter arendz »

Moi Theo,
Zelf werk ik - op mijn werk - al jaren met diverse Unix-varianten, tegenwoordig is dat over het algemeen Linux. Dan kan het thuis ook simpeler zijn om het te gebruiken. Maar ik ik zal het nooit iemand aanraden, tenzij voor bijzondere opstellingen. Het is toch allemaal wat ingewikkelerder om te onderhouden, dat wil zeggen, je moet er meer van begrijpen :lol: :lol: :lol: .
Voor een laptop moet je altijd van tevoren bekijken of de grafische kaart/chip wel goed ondersteund wordt. Dat is soms een lijdensweg.
Het is wel veeeeeel bedrijfszekerder.
Zo'n bijzondere opstelling ben ik als eens een paar keer tegengekomen in een guesthouse of zo. Daar staat dan een oud ding opgetuigd met ubuntu en als enig serieus programma firefox. Modernere versies van Windows willen al niet eens meer op draaien op dat ding. De gasten willen immers alleen maar kunnen e-mailen en browsen. En dan is het wel handig dat het moeilijk op de knieen is te krijgen.
Zelf heb ik thuis trouwens al jaren een Mac, heeft inmiddels als onderliggend bedrijfssysteem ook een Unix-variant, dat heeft, voor mij althans, wel een toegevoegde waarde.
Maar toen ik mijn eerste Mac kocht, was dat ook met het idee: geen busman's holiday - een buschauffeur die in zijn vrije tijd / vakantie op busreis gaat :wink:.
Van Dos & Windows weet ik eigenlijk niets, nooit nodig gehad.
Het enige bezwaar dat Bert tegen een Mac heeft is dat hij hem te duur vindt om mee te nemen naar het werk. Ik werk voor wiskundigen, die zaten eigenlijk altijd te worstelen met Windows op laptops. Tegenwoordig kopen ze vaak een Mac-book en dan gebruiken ze die altijd, ook de Windows-doos raakt dan in het verdomhoekje, het is gewoon allemaal veel intuitiever. En daardoor zijn ze dus productiever! Ze zien er natuurlijk ook heel gelikt uit - jaja, ijdelheid wil ook wat. :lol: :lol: :lol:
Het verbaast me trouwens dat er nog uitgevers zijn die Word willen hebben, ik kom al een mooi poosje vaak PDF als gewenst formaat tegen. En de echte vragen natuurlijk om TeX, hoe wil je anders een serieuze formule fatsoenlijk in beeld krijgen? Behalve echte ambtenaren dan, zoals van de EU, die sturen je gewoon een aanvraagformulier in Word, waar je je maar mee moet zien te redden. :cry: :evil:
Maar om kort te gaan, Windozen ( :lol: ) zijn relatief goedkoop, er is veel kennis in de buurt - moet ook wel - ; Macs zijn duur, maar prettiger om mee te werken ; Unix is wat ingewikkelder, verder niet duur - maar de keus als je kiest voor open-source.
Zo nou kannie wel weer.
Hartelijke Groet,
---Peter.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Linux

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Inmiddels draait Ubuntu ruim een week op mijn oude Toshiba Satellite Pro 6100. De resultaten zijn boven verwachting goed; die oude laptop is werkelijk aan een nieuw leven begonnen. Ik heb hem wel eerst een facelift gegeven: hij had van oorsprong maar 256Mb RAM en dat maakte hem tenenkrommend traag. Vanuit Amerika 2 x 512Mb laten komen - $26 per stuk, dus daar kun je ook geen armoe meer voor lijden en dat is sneller en goedkoper dan dat ik hier naar geheugen voor een al wat oudere laptop ga zoeken.

Toen Ubuntu gedownload. Dat is uiteraard zo gebeurd, maar daarna is het wel voorwaarde dat je even gaat kijken hoe die installatie precies verloopt. Ook dat is een fluitje van een cent, maar je moet het wel doen en niet, zoals ik, denken: ach, dat weet ik allemaal wel. Dan gaat het gegarandeerd mis. Volg de stappen die ze op de fraaie site van UBUNTU NEDERLAND aangeven en dan verloopt dat allemaal heel soepel. Meer nee, ik wist het natuurlijk beter. Je moet een installatie-cd branden en dat wilde ik met Nero doen, maar dat wordt niks. Het is een iso-file en die moet je branden met een iso-brander, een klein stukkie software dat geheel gratis te downloaden is. Dat ging door. Maar ik nog steeds niet goed lezen. Die isobrander heeft een maximumspeed van 47x en een minimum van 7x. Aangeraden wordt om langzaam te branden en dus niet op 47x zoals ik deed. Neem even de tijd en doe het op 7x en je hebt een prima installatie-cd.

Daarna wijst het zich vanzelf en dan is het klaar, vooropgesteld dat je ook daarna de aanwijzingen volgt zoals duidelijk aangegeven in het hoofdstuk "Na de installatie" van diezelfde fraaie site. Maar nee, ik haastig haastig en benieuwd naar Ubuntu en als je dan zo te werk gaat als ik, dan denk je al snel: Wat een waardeloze kolerezooi is dat Linux!
Maar dat is dus niet zo. Het is een heel mooi operating system dat voor dagelijks gebruik zeker niet onderdoet voor Windows. Je hoeft helemaal niets opnieuw te leren en het wijst zich allemaal vanzelf.

Wat Peter zegt van de ondersteuning van de grafische kaart, is waar. Maar ook daar word je duidelijk op gewezen. Gewaarschuwd wordt voor een NVIDIA-kaart en dan met een LCD-scherm. Daar is een driver voor, maar Ubuntu waarschuwt voor mogelijke problemen. Het beste kun je naar de site van NVIDIA gaan en daar bij "downloads" automatisch laten checken of er een goede driver is voor jouw kaart met Linux als OS. Ik kreeg daar te horen die niet beschikbaar was, maar ja, ik toch weer eigenwijs en die driver gedownload die Ubuntu aanbood met een duidelijke waarschuwing dat er problemen konden ontstaan. Die ontstonden: niets meer te zien, alleen maar allerlei vreemde kleuren. Weinig anders te doen dan weer opstarten met de cd in de drive en helemaal opnieuw installeren. Ubuntu heeft overal drivers voor en als je gewoon de driver neemt die standaard wordt meegeleverd, is er niks aan de hand.

Anyway: het loopt allemaal als een tierelier. Ik vind het bijzonder mooi. Dat wil niet zeggen dat ik nu onmiddellijk van Windows af zal stappen en Linux op mijn desktop en andere laptop ga installeren. Dat is natuurlijk onzin; waarom zou je? Maar die kleine notebook, die Asus Eee die ik van plan ben te kopen, die neem ik toch echt met Linux. Ik zou niet weten waarom niet. En wie nog een oude laptop heeft of een heel oude pc, moet daar toch ook eens Ubuntu op proberen. Het zal een verrassing zijn. Voor dagelijks gebruik en ook voor kantoorgebruik doet het alles wat Windows ook doet en zelfs beter. Bovendien is Linux met heel weinig tevreden. Andere voordelen:
  • Geen last van virussen, dus geen anti-virussoftware nodig
  • Geen last van malware en andere troep
  • Geen firewall nodig
  • Door de manier waarop Linux met bestanden omgaat, defragmenteren ze niet, dus geen HDD meer te defragmenteren
En nog iets: het installeren van Windows is niet ieders werk. Als je gewoon de installatie-cd erin stopt dan loopt het eindresultaat van geen kanten. Ik ben er verschillende keren bij geweest als de computerboer mijn pc installeerde - een nieuwe of na een opknapbeurt - en daar komt toch heel wat bij kijken, wil je het helemaal goed hebben en wil alles probleemloos lopen - voor zover Windows probleemloos kan lopen. Bij Linux hoeft dat allemaal niet en dus is het een oplossing voor iemand met weinig geld te besteden. Koop een kale machine - moederbord, HDD en CD-R - en zet er Linux op. Zo gebeurd en met de bij Ubuntu meegeleverde software kun je alles doen wat je ook onder Windows doet. En geloof me: er zit véél software bij en er is nog veel meer - gratis - te downloaden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jan Vos

Re: Linux

Bericht door Jan Vos »

Theo heb je daar ook een fotobewerkings programma bij neem aan dat de foto's uit je Nikon wel bewerkt worden.
Je hebt geen FF camera zoals bij de oude analoge. :lol: :lol:
En dan nog een programma om video te bewerken opnemen kan ik maar bewerken doe ik met Pinnacle in XP.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Linux

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:Theo heb je daar ook een fotobewerkings programma bij neem aan dat de foto's uit je Nikon wel bewerkt worden.
Zie op een na laatste screenshot. Dat is GIMP, een fotobewerkingsprogramma dat ik zo nu en dan ook onder Windows gebruik en dat zeker niet onderdoet voor Adobe Photoshop en heel zeker niet voor Photoshop Elements. Het grote verschil is dat Photoshop in de Nederlandse versie dik 800 euro kost en Elements toch ook nog 90 euro terwijl GIMP geheel gratis is.

Dat Audioprogramma AUDACITY is exact hetzelfde en werkt net zo goed als Adobe Audition 3 waarvan ik jarenlang een oude, illegale versie heb gebruikt. Voor Audition moet je altijd nog iets van 400 dollar betalen terwijl Audacity precies dezelfde mogelijkheden heeft en in bepaalde opzichten zelfs nog beter is, maar dan geheel gratis en voor niks. Ook dat gebruik ik onder Windows en dan vooral voor het overzetten van vinyl naar cd. Dat deed ik ook op die oude Toshiba. Daar sluit ik een USB platenspeler op aan omdat je dan met dat hele spul niet gebonden bent aan je desktop pc maar ergens rustig aan een aparte tafel kunt gaan zitten. Onder UBUNTU kan ik dat dus ook blijven doen en me - met Audacity - eindelijk eens door die ontstellende stapel lp's heenwerken. :)

Video weet ik niet, maar er zal vast wel - gratis - software voor zijn. Op de site van UBUNTU NEDERLAND kunnen ze je dat vast wel vertellen en even googelend op "Linux video editing" kom ik ook al heel wat tegen.
Toch denk ik dat je, als je goed met Pinnacle overweg kunt, daar beter bij kunt blijven. Vandaar dat ik ook zeg: ik zie geen reden om van een goed werkende Windowsversie over te gaan op Linux want dat heeft wat software betreft uiteraard nog een hoop in te halen op Windows. Maar ik ben ervan overtuigd dat Microsoft meer en meer terrein gaat verliezen aan Linux en dat is alleen maar goed. Dan zullen de prijzen van de software ook dalen. Waarom zou je geld uitgeven aan Office terwijl OpenOffice.org beter is en helemaal gratis?

Ik weet nu wat ik wilde weten en daar ging het me maar om.
Jan Vos

Re: Linux

Bericht door Jan Vos »

Wist je trouwens dat de Marine ook Linux gebruikt op de Marine schepen.
Voor alle wapensystemen maar dat alleen omdat er minder virussen zijn in Linux.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Linux

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dat wist ik niet. Je zegt "minder virussen", maar je kunt beter zeggen dat het virusvrij is.

Macedonië gebruikt Linux in het onderwijs voor 180.000 kinderen, het Spaanse onderwijs heeft 195.000 pc's met Ubuntu, de Franse Nationale Vergadering, de Gendarmerie en de militaire politie gebruiken 80.000 pc's met Ubuntu.

In de EU - in het administratieve apparaat van de EU, bedoel ik - wordt veel Linux gebruikt. Niet omdat het gratis is, want die lieden kijken niet op een paar euro, maar om uniformiteit in de systemen te krijgen. Ook bij de Nederlandse overheid gaat men meer en meer over op open source software en wordt het "office" pakket OpenOffice.org veel gebruikt. De tekstverwerker daarvan gebruik ik al heel lang onder Windows. Het is dat de uitgeverijen manuscripten nog steeds in Word aangeleverd willen hebben, maar anders zou ik Microsoft Office helemaal niet meer gebruiken. OpenOffice is gratis en veel beter dan Word. Het opmaken van een boek is daarin een fluitje van een cent. Ik zie de uitgeverijen daar ook nog wel op overgaan.


Plaats reactie