R.dam in de 50er jaren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie

Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: R.dam in de 50er jaren.

Bericht door gerardk »

Beste Kombuizers,
Ik ben een hele tijd weggeweest en dat had z'n reden helaas, maar als jullie geen bezwaar hebben kom ik af en toe weer terug op het forum.
:lol: Als eerste wil ik de Rotterdam adepten een hele mooie website aanbieden waar van alles te vinden is over oude Rotterdamse zaken, incl. havens, oorlog ,scheepvaart enfin kijk zelf maar.

Bijgaande link voor de liefhebber van Rotterdamse nostalgie.

gewoon even klikken
http://www.rotterdam010.nl/Rotterdam-toen-02.html

Ik hoop dat het lukt
groetjes gerardK
l
Adrie

Re: R.dam in de 50er jaren.

Bericht door Adrie »

Beste Gerard,
Ik ben jaren lid geweest en heb er een behoorlijk steentje aan bij gedragen, tot dat er een oud journalist bij kwam Rein Wolters, en die wist het allemaal veel beter, Dus niet he!!
Ik heb er verscheidene keren een rectificatie met commentaar geleverd, en toen werd die lieve Lady Adrie geband. :cry: :cry: :cry:
Moesten niks hebben van een wijze grijze duif. :) :)
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: R.dam in de 50er jaren en eerder

Bericht door gerardk »

Beste mensen,
Ik kreeg een web adres binnen over Rotterdam die ik met bewondering voor de samensteller
heb bekeken.
Het is pure nostalgie en voor de liefhebbers van deze stad een belevenis. Geschiedenis in oude foto's met tekst.

Ik wil hem dan ook hier plaatsen, hopelijk met toestemming van de samenstellers.

http://www.oud-rotterdam.nl/

Aan allen die dit lezen de allerbeste wensen voor een gezond en gelukkig 2012.

Groet
Gerard
l
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: R.dam in de 50er jaren.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tjonge, Gerard, dat is lang geleden. Jij bent net de komeet van Halley, man; zo nu en dan word je zichtbaar. Ik hoop dat het je goed gaat.

Wat een prachtige site over Rotterdam. Daar heb ik heel wat te kijken. Het is vreemd, maar ik blijf toch altijd heel sterk hechten aan Rotterdam en telkens als ik er ben, heb ik weer het gevoel een beetje "thuis" te zijn. Ik ben ook een "terugkeerder": ik ga telkens weer even kijken op al die plaatsen van vroeger, sommige rij ik alleen maar langs, op andere plaatsen zet ik de auto ergens neer en ga lopen. Op de plaatsen waar ik vroeger woonde de namen op de deuren lezen en stiekem naar binnen kijken. Soms begint er dan iemand argwanend te kijken, zo van: "Wat doet die gozer hier? Kijkt ie soms waar ie vannacht eens zal gaan inbreken?" Hoewel ze me nu eerder aan zullen zien voor een gluurder, een vieze ouwe man. :-D
In zo'n geval maak ik dan een praatje en vertel waar ik zestig of zelfs zeventig jaar geleden woonde en als het een ouder iemand iemand is vertel ik wie daar vroeger nog meer woonden en dan kom je soms leuke dingen aan de weet.
"Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan".

Bedankt voor de link!
Adrie

Re: R.dam in de 50er jaren.

Bericht door Adrie »

Ik kreeg hem zojuist ook binnen, dacht ga hem even plaatsen,
Maar je was me voor. :wink:
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: R.dam in de 50er jaren.

Bericht door gerardk »

Beste Theo,
Sorry voor de late reactie maar had het nogal druk met diverse dingen, vooral vrouw ziek op bed dus huisman spelen. Bovendien tot overmaat werd onze hond ook ernstig ziek zodanig dat medicijnen niet meer hielpen en op 23 Dec. had dat dier zo'n pijn dat in overleg met de dierenarts werd besloten haar te laten inslapen. Op 27 Dec. is ze gecremeerd. Wij hebben zolang we getrouwd zijn (dat is in November 50 jaar) altijd 2 honden gehad tot 4 jaar geleden Linda overleed en we met Kyra verder gingen tot nu.
Gezien onze leeftijd willen we niet meer aan een nieuwe pup beginnen.
Linda en Kyra.jpg
Linda en Kyra.jpg (121.17 KiB) 4232 keer bekeken
Ofschoon ik in Haarlem geboren en getogen ben, heb ik veel affiniteit met Rotterdam. Mijn grootouders komen van de eilanden, mijn moeder is in Rotterdam geboren en mijn opa was knecht op een rijnaak totdat hij kort voor de oorlog een eigen schip kocht dat hij naar mijn oma vernoemde.
Bij het bombardement in 1940 is dat schip verloren gegaan. Om de een of andere reden, ik durfde daar nooit naar te vragen, is hij nooit gecompenseerd en na de oorlog nam hij een baan als wachtsman bij de Rott.Lloyd.
Na zijn pensionering was hij nog een tijd bootjesbeheerder bij de Kralingseplas.
Mijn oma overleed in 1938 en dat was mijn eerste bewuste reis van Haarlem naar Rotterdam.
Ik kom nog regelmatig in Haarlem en dan, net als jij, kijk ik bij mijn vroegere woningen en constateer dat er heel veel veranderd is. Ik zie in gedachten mijn moeder uit het dakkapel naar ons spelend op straat kijken in 1944 toen een granaatscherf pal langs haar oor suisde en rokend naast onze voeten op straat viel. Ze heeft die scherf nog jaren bewaard, maar die dakkapel is weg en vervangen door een hoge dakopbouw.
Zo gaan er inderdaad veel jeugdherinneringen verloren.
Voor mijn kinderen ben ik nu wat vroege herinneringen aan het opschrijven (hebben ze om gevraagd).
Op je eerste vraag kan ik bevestigend antwoorden: met mij gaat het goed en als komeet van Halley: als ik wat te melden heb kom ik wel tevoorschijn.

Groet
Gerard
l


Plaats reactie