Rijbewijs

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jan Vos

Rijbewijs

Bericht door Jan Vos »

Heb al diverse verhalen gehoord over de mooie pasfoto's die je tegenwoordig moet hebben.
Vorig jaar een nieuwe ID Kaart opgehaald eerst hier bij de lokale boekenwinkel pasfoto's laten maken 4 stuks a 2 Euro per stuk.
Er mee naar de vensterschool waar de gemeente ook kantoor houd we zijn ja een Dorp in de Stad.
Foto ingeleverd en een aantal dagen later de ID op gehaald.

Dit jaar moest ik mijn Rijbewijs vernieuwen ik had nog 3 pasfoto's over en leg er 1 voor de Ambtenaar neer.
Die bekijk de foto en zegt deze kan ik niet goedkeuren mijn mond valt open van verbazing.
Ik vraag hem of de regels voor een ID en Rijbewijs gelijk zijn zegt de Ambtenaar ja.
Ik leg mijn ID voor zijn neus neer en vraag waarom die foto wel kan en voor het Rijbewijs niet.
En dan komt het slappe gelul van de foto lijkt nergens op nee zeg ik dat is bij iedereen zo lijken net criminelen op de documenten tegenwoordig.

Nou hij zou hem opsturen maar of de foto geaccepteerd werd kon hij niet garanderen waarop ik zeg dan heeft de Gemeente een probleem want ik zoek dan de publiciteit.
Een week later kon ik mijn Rijbewijs ophalen niets aan de hand, maar als je, je mond niet open scheurt dan was je naar de lokale boekenhandel gegaan en had nieuwe foto's laten maken.

Maar het blijkt maar weer dat er geen duidelijke richtlijnen zijn voor de Ambtenaren, elke Ambtenaar kijkt op zijn manier naar een foto.
Op een Forum waar foto's geplaatst worden zijn de meningen over een foto ook verschillend dat zal ook altijd zo blijven.

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Rijbewijs

Bericht door lp »

Maar het blijkt maar weer dat er geen duidelijke richtlijnen zijn voor de Ambtenaren, elke Ambtenaar kijkt op zijn manier naar een foto.
:lol: Dit was typisch een ambtenaar, met de nadruk op "naar".
quo vadis
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Rijbewijs

Bericht door K.Brouwer »

Dacht wel dat er regels voor waren. Die pasfoto's moeten aan strenge voorschriften voldoen.

Nog niet zo lang geleden m'n rijbewijs moeten vernieuwen.Bij het maken van de pasfoto's werd mij
al gezegt dat als ze afgekeurd zouden worden ik gratis weer nieuwe kon laten maken :shock: .

Bij het inleveren bij de ambtenaar werd de pasfoto onder een sjabloon gelegt en kreeg te horen dat
de foto net binnen de marges viel ( en dus goed was) :-D .

Denk dat het er wel mee te maken heeft hoe die ambtenaar met die regels omgaat :wink: .

Groeten,K.Brouwer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rijbewijs

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hoe het met het nieuwe rijbewijs gesteld is, weet ik niet. Ik weet wel dat voor een paspoort de regels niet alleen streng zijn, ook niet elke fotograaf mag een foto maken voor een paspoort. Mijn vrouw heeft een Amerikaans paspoort en daarvoor waren de regels vijf jaar geleden al aangescherpt. In Thessaloniki is één fotograaf die foto's voor een Amerikaans paspoort mag maken en dat kost dan 15 euro. Die zit recht tegenover het Amerikaanse consulaat, dus dat is makkelijk.

Afgelopen zomer was ik aan een nieuw Nederlands paspoort toe en dus de ambassade in Athene gebeld met de vraag wat de nieuwste Nederlandse voorschriften op dat gebied waren. Ook daar was het vooral de foto die van belang was. Ze hadden een lijst van alle fotografen in Griekenland die foto's voor paspoorten mochten maken en dat was er in Thessaloniki - waar ik naar het Nederlandse consulaat moet voor een paspoort - ook precies eentje. Ook die zat net om de hoek van het consulaat en die spraakzame man vertelde me precies wat de vereisten allemaal waren. Die waren voor een Nederlands paspoort nog strenger dan de Amerikanen! Mijn vrouw heeft op haar foto van vijf jaar geleden nog een flauw glimlachje om de mond, maar bij de Hollanders is dat ten strengste verboden. Er valt voor Nederlands helemaal niets meer te lachen; je moet met een "neutrale uitdrukking" recht in de lens kijken. Het hoofd vooral niet achterover, maar de kin ook weer niet naar beneden. Nou, dat valt nog lang niet mee, wil je dat wel geloven? Pas bij de derde poging keek ik stom genoeg en had de fotograaf er vertrouwen in dat het zo wel goed zou zijn. Het moet een soort dodenmasker met de ogen open worden, zeg maar. Wat een geluk dat dat allemaal digitaal kan, anders was je zomaar een dag bezig. Nu duurt het hooguit een halfuur om een pasfoto te maken. Hij moet die foto's dan persoonlijk bij het consulaat gaan afleveren en die hele operatie kostte me 10 euro.

Ach ik kan weer vijf jaar vooruit en heb nu een paspoort met een chip erin. Over twee jaar ben ik aan een nieuw Grieks rijbewijs toe en dat is ook geen misse operatie. Daar mag je gerust ruim op tijd - zeg twee maanden van tevoren - aan beginnen wil je niet zonder rijbewijs komen te zitten.

Niet klagen maar dragen... :)
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Rijbewijs

Bericht door Hannes »

Hier in Duitsland hebben we dat probleem gelukkig niet dat je om de 5 jaar een nieuw rijbewijs moet hebben.
Het eerste rijbewijs is hier na 30 jaar ook nog geldig hoewel de pasfoto dan lang niet meer aktueel is.
Vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs moeten elke 5 jaar naar de medische keuring.

De ambtenaren op het gemeentehuis zijn allemaal best in orde, ze praten het Oostfriese plat en je word er altijd prima geholpen zonder moeilijkheden.

Groeten, Hans.
Jan Vos

Re: Rijbewijs

Bericht door Jan Vos »

:-D
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Rijbewijs

Bericht door Eric »

Ik herken het verhaal van Theo.
Ik zelf moest twee jaar geleden ook een nieuw paspoort hebben, en moest daarvoor dus naar de Nederlandse Ambassade in Lissabon.
Die hebben best een goede website, en bij de informatie over het aanvragen van b.v. een paspoort kon je een aparte PDF pagina openen met een duidelijke, in het Portugees geschreven tekst, afbeeldingen (voorbeelden, afmetingen, etc) die je aan een fotograaf in je woonplaats zou kunnen geven.
Ook stond er bij dat er vlakbij de ambassade een fotograaf zit die ervaring had met de Nederlandse eisen.
Het is/was dus wel zo makkelijk om daar de foto's te laten maken.
Ik moet zeggen, dat die inderdaad zijn werk goed verstond.
Er zijn in totaal drie setjes gemaakt, de eerste viel af omdat hij twijfelde of die wel aan de eisen voldeed, de andere twee kreeg ik mee (voor de prijs van één) zodat ze bij de ambassade zelf konden bepalen welke het beste was.
Al met al leverde dat dus geen problemen op.
Uitstekende service van de ambassade, maar ook dus van de fotograaf.

Vorig jaar moest ik nieuwe foto's hebben voor de aangvraag van een Amerikaans visum.
De eisen qua houding van hoofd, achtergrond etc. zijn dezelfde als bij die voor een Nederlands paspoort, echter het formaat moet groter zijn.
Kon ik dus helemaal opnieuw foto's laten maken.
Omdat ik op dat moment in Nederland was (ivm zeevaartkeuringen e.d.) kon ik dus niet terecht bij de 'bekende'fotograaf in Lissabon.
De keuringen vonden plaats in Den Helder, en dus ben ik daar ook in DRIE fotozaken geweest, die geen van allen konden helpen.
vervolgens ben ik een internetcafé ingedoken, ben daar gaan zoeken naar fotografen in Noord-Holland die wel dergelijke foto's kunnen maken, en zo in Schoorl terechtgekomen.
Daar zit dus een fotograaf die snel, efficient en voor een redelijke prijs dat formaat foto's kan maken. Volgens zijn zeggen zijn er in Noord-Holland maar een handjevol fotograven die dat kunnen. Niet vanwege het feit dat het moeilijk is, want dat is het niet, maar vanwege het formaat foto, daar schijn je andere printers voor te moeten gebruiken.
Heb ilk verder geen verstand van, maar het is natuurlijk wel heel vreemd dat je zo'n beetje half N-Holland moet doorkruizen om een paar pasfoto's te laten maken.
Afijn, dat is geregeld.
Ik heb nu een paar pasfoto's waarop ik de eerste de beste Mexicaanse drugsmokkelaar lijk, maar heb nu dus wel een Amerikaans visum.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
boyat-1

Re: Rijbewijs

Bericht door boyat-1 »

Nog nooit een probleem gehad met pasfoto's.
Toch al 3 keer paspoort, rijbewijs, taxichaufeurspas en diverse andere bewijzen voor
taxirijden moeten verlengen.


Groet en fijne jaarwisseling Derk
Rose
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 aug 2005 11:20
Locatie: Westzaan

Re: Rijbewijs

Bericht door Rose »

Kom ik vandaag om 1630 op het gemeentehuis....zijn ze al om 16u dicht !
Maar je mag de ambtenaren niet lui noemen.....
Ben meteen een beetje minder happy,en ik heb toch echt vanmorgen m'n rijbewijs gehaald !!!!
Havenmuts
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Rijbewijs

Bericht door jeroen »

Gefeliciteerd met het halen van dat papiertje (of pasje tegenwoordig :? ??)
Morgen weer een poging ondernemen om het af te halen neem ik aan.
Groeten Jeroen


Plaats reactie