Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jossie....helaas denkt ze dat,gisteren weer terecht gewezen...was te jofel met een buurvrouwtje.beentje allang verdwenen :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Mart,
40 jaar geleden hield ik ook van de natuur,kijken of alles op zijn plaats zat en geen nep etc etc.
Ja,de wilde haren ben ik nu wel kwijt,en heb tot mijn veertigste gebutterflied.
Nu de andere helft van het trouwboekje vertrouwt me wel.Gelukkig maar want zaterdag ga ik naar de Wallen
gr Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Leliard »

Woensdag 11 febr met de ferry naar het zuidereiland.Overtocht ongeveer 3 uur.
Straat Cook was vrij kalm,briesje 4 a 5.Beetje hobbelen beetje slingeren heerlijk.
Op het achterdek de aromatische geuren van de vetput opgesnoven,die had ik toch wel een klein beetje gemist de laatste jaren.Bij aankomst lag de Volendam van de HAL ook voor de kant.Gelijk op de terrasjes in Picton een dansgroep om te inlandse dansen te showen.
Toen wij vroeger met een schip van de K.R.L.aankwamen stond er nooit een dansploeg klaar.
De man van de auto verhuur stond ons bij de ferry op te wachten en bracht ons naar zijn bedrijf waar we auto ophaalde.
Op het zuidereiland plaatsen bezocht zoals Greymouth,Hokitika,Fox en Franz Josef gletcher.Haast,Moeraki boulders,Kaikoura,tussen alle plaatsen stonden veel wandelingen en bezienswaardigheden die we hebben bezocht.
Zal volstaan met wat foto's en commentaar erbij.De bushwalks waren redelijk zwaar,op en neer,soms 10 minuten maar ook langere wandelingen 4 uur.
Het goede van al die wandelingen was,dat ik 12 kilo was afgevallen aan het einde van de vacantie.
Bijlagen
Wellington-Picton.
Wellington-Picton.
route Wellington-Picton.jpg (47.52 KiB) 2315 keer bekeken
HAL
HAL
H.A.L.jpg (39.19 KiB) 2315 keer bekeken
HOlland Amerika Lijn
HOlland Amerika Lijn
Hol.Am.Lijn.jpg (41.73 KiB) 2315 keer bekeken
Volendam.jpg
Volendam.jpg (35.54 KiB) 2315 keer bekeken
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Leliard »

De dansgroepen stonden op de terrasjes.
Bijlagen
op de terrassen
op de terrassen
dansgroep.jpg (53.62 KiB) 2305 keer bekeken
Nog even gekeken op het Zeebeest er lag.Maar was al vertrokken volgens de havenmeester
Nog even gekeken op het Zeebeest er lag.Maar was al vertrokken volgens de havenmeester
waar ligt het Zeebeest.jpg (46.89 KiB) 2305 keer bekeken
Hier heb ik ff de weg gevraagd naar Warffum
Hier heb ik ff de weg gevraagd naar Warffum
45 graden ZB weg gevraagd naar Warffum.jpg (42.73 KiB) 2305 keer bekeken
Hier gevraagd of ze een cd hadden van de tunnelzangers,maar helaas waren uitverkocht
Hier gevraagd of ze een cd hadden van de tunnelzangers,maar helaas waren uitverkocht
shantytown.jpg (69.94 KiB) 2305 keer bekeken
jail
jail
jail house rock.jpg (40.75 KiB) 2304 keer bekeken
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Leliard »

Bij het plaatsje Kaikoura,hebben we ook aan een tocht deelgenomen om dolfijnen en walvissen ,en albatrossen te bekijken.De foto's zijn niet je van het,ten eerste klote weer en ten tweede eer dat het fototoestel goed gefocust was,waren de dolfijnen pleite.
De walvissen konden we tot op een meter of 20 naderen,maar wat je zag was ongeveer 5% van dat dier,de rest was onderwater.Ze kwamen daar allen om lucht te happen en doken dan weer voor een tijdje onder.De diepte van de zeebodem was tot ongeveer een kilometer of drie
vanaf de kust een 100 meter.Dan opeens meer dan 3000 meter diep.Hier doken de walvissen op zoek naar voedsel.Dat was een pracht gezicht,als ze doken zag je de staart.
(foto is van een ansicht kaart)Indrukwekkend gezicht.



Hier nog enkele foto's die ik gemaakt heb tijdens de wandelingen.
Bijlagen
dolfijnen.jpg
dolfijnen.jpg (52.69 KiB) 2194 keer bekeken
walvis.jpg
walvis.jpg (39.45 KiB) 2193 keer bekeken
albatros.jpg
albatros.jpg (57.6 KiB) 2194 keer bekeken
Boulders bij Moeraki,die dingen schijnen er al eeuwen te liggen
Boulders bij Moeraki,die dingen schijnen er al eeuwen te liggen
boulders.jpg (40.28 KiB) 2194 keer bekeken
Spiegel meer,dat is vlak je ziet geen rompeltje
Spiegel meer,dat is vlak je ziet geen rompeltje
mirror lake.jpg (36.62 KiB) 2195 keer bekeken
Tea creek,prachtige kleuren<br />Vind dit zelf een van de mooiste foto's
Tea creek,prachtige kleuren
Vind dit zelf een van de mooiste foto's
tea creek.jpg (71.25 KiB) 2196 keer bekeken
Lake Taupo op het Noorder eiland
Lake Taupo op het Noorder eiland
Lake Taupo.jpg (47.49 KiB) 2195 keer bekeken
Borden langs de weg die je niet in Breda ziet
Borden langs de weg die je niet in Breda ziet
pas op kiwi.jpg (46.24 KiB) 2196 keer bekeken
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Leliard »

Aangezien mijn gastvrouw verbonden is als biologe aan de Victoria Universiteit
en zich bezig houdt met het terugbrengen van inheemse dieren heb ik enkele van deze bijzondere soorten gezien.
Zoals de tuatara.Zijn op het Noorder eiland alleen aanwezig in het Karori Wildlife Sanctury in het wild en op de universiteit.Ze hebben allemaal een zendertje om hun nek zodat men precies weet waar ze zijn.
Het park is vrij van muizen en artten en possums dus die kunne de eirene van die beesten niet opvreten.Het was voor het eerst in 100 jaar dat de tuatara broedde op het Noorder eiland in het "wild " dus in dat park.


Brughagedissen of tuatara's (Sphenodontidae) zijn een familie van reptielen en de enige nog levende vertegenwoordigers uit de orde Sphenodontia.
Brughagedissen behoren ondanks de naam en de sterke uiterlijke gelijkenis niet tot de hagedissen, maar vormen een aparte groep binnen de reptielen. De reden hiervan is de zeer vroege afsplitsing van de andere moderne reptielen, wat terug te vinden is in de afwijkende anatomie die als zeer primitief wordt beschouwd. De ribben bijvoorbeeld hebben kenmerken die alleen gevonden worden bij de vissen en de schedel is gedurende 200 miljoen jaar niet veel veranderd. Brughagedissen worden door deze primitieve kenmerken, en het feit dat ze de enige moderne vorm van de groep zijn, wel levend fossiel genoemd.
In het Trias en het Krijt leefden er vele verschillende soorten sphenodontiden, maar allemaal zijn ze op de 2 nog levende soorten na uitgestorven. De andere sphenodontiden zijn niet recentelijk verdwenen maar alleen bekend als fossiel en tenminste 60 miljoen jaar geleden uitgestorven. Dit artikel beschrijft daarom tenzij anders vermeld alleen de 2 moderne soorten, die voor het gemak met "de brughagedis" worden aangeduid.
De brughagedis is endemisch in Nieuw-Zeeland en komt nergens anders ter wereld voor. Het lichaam is grijsgroen tot bruin van kleur en de lengte varieert van 40 tot 60 centimeter. Alleen grotere mannetjes bereiken een maximale lengte van ongeveer 80 centimeter. De brughagedis is aangepast op een koel klimaat, in tegenstelling tot vrijwel alle andere reptielen. Het reptiel trekt zich gedurende een groot deel van het leven terug in holen.
De brughagedis geniet enige bekendheid onder het grote publiek omdat het dier lange tijd zeer sterk bedreigd was. Vooral in de jaren 70 kregen de reptielen veel publiciteit omdat ze op het punt van uitsterven stonden.
De brughagedis wordt streng beschermd en werd al in 1895 geclassificeerd als bedreigde
diersoort. Dit is indirect aan de mens te danken; de meegebrachte ratten hebben de brughagedis bijna uitgeroeid door de eieren op te eten. Tegenwoordig komt het reptiel alleen voor op 32 eilandjes. Er zijn projecten opgezet om de brughagedis terug te brengen naar de hoofdeilanden, door exemplaren in goed afgeschermde en beheerde natuurgebieden te introduceren, zoals in Karori Wildlife Sanctuary.
Ook een bijzonder beest was de Weta,een soort grote kakkerlak,ook deze dieren waren daar aanwezig en ook op de universiteit.
In het wild komen ze nog voor op enkele kleine eilandjes in Straat Cook.en op Steward eiland.
Op de plaatsen enkele van die dieren(60) gevangen en per vliegtuig overgebracht naar Wellington.(Universiteit en Karori parK)
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Leliard »

Weta's zijn nachtdieren, hebben geen vleugels en kunnen dan ook niet vliegen. Ze zijn opgewassen tegen grote temperatuurverschillen en kunnen daarom in allerlei omgevingen voorkomen. Ze komen onder andere voor in zowel berg- als bosachtig gebied, op grassteppes, grasland en in grotten en tuinen. De meeste weta's eten vegetatie, fruit en wat hun omgeving maar te bieden heeft aan natuurlijk afval en van sommige soorten is bekend dat insecten en andere ongewervelden ook op het menu staan.
Nieuw-Zeeland heeft, vleermuizen daargelaten, miljoenen jaren lang geen inheemse zoogdieren gekend. Waar in andere delen van de wereld zoogdieren een bepaalde rol in het ecosysteem vervulden, zijn het in Nieuw-Zeeland de inheemse soorten die deze rol op zich hebben genomen. Zo is de plaats van de weta in het ecosysteem vergelijkbaar met die van de muis en andere knaagdieren elders: het zijn nachtdieren en alleseters met een vergelijkbaar dieet, hebben dezelfde soorten vijanden (o.a. de uil) en ze doen dienst als verspreider van (een select aantal) plantenzaden.
De boomweta kan bijten. De beet van de boomweta kan pijnlijk zijn maar komt zelden voor: in geval van nood zal het dier eerder iedere mogelijkheid aangrijpen om weg te komen. De achterpoten zijn 'gevaarlijker': de stekels op deze poten kunnen pijnlijke schrammen veroorzaken die kunnen ontsteken.

The Weta of New Zealand
Morphology The purpose of this page is to give people a better understanding of this national treasure in the hope that we may be able to preserve them for future generations of New Zealanders to appreciate. This page was written as an assignment for a Waikato University Advanced Zoology paper. The weta is an amazing insect, found not just in New Zealand but also in South Africa, Australia, and South America. Although not unique to New Zealand, the weta is found here in its largest forms. Here it is able to grow lengths of up to 90mm and weighs up to 70grams. The weta exists in almost every habitat that New Zealand has to offer, from the warm sandy climates of Northland to the alpine environments of the Southern Alps, displaying true diversity.Weta is strictly a New Zealand name that derives from the Maori name of wetapunga that was given to the giant weta. Wetapunga translates roughly to "God of ugly things". Other Maori names, tokoriro and putangatanga, have been applied to the Auckland tree weta that is found throughout the northern and central parts of the North Island (Gibbs, 1998).The wetapunga, now found only on Little Barrier Island, off the Coromandel Peninsula of New Zealand's North Island, once inhabited much of the upper North Island. The introduction of rats and stoats has been to the detriment of our giant weta as well as our native birds. Our giant weta now remain only on protected islands or high in the mountains where the rats cannot reach them. Some of the more agile hole-dwelling weta have beaten the odds and survived despite the predators (Gibbs, 1994)
Bijlagen
Tuatara
Tuatara
Tuatara.jpg (64.99 KiB) 2179 keer bekeken
tuatara met zender
tuatara met zender
tuatara met zender.jpg (64.99 KiB) 2178 keer bekeken
weta.jpg
weta.jpg (54.87 KiB) 2178 keer bekeken
weta op hand
weta op hand
weta op hand.jpg (58.08 KiB) 2175 keer bekeken
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Cor,
Weta's zijn nachtdieren, hebben geen vleugels en kunnen dan ook niet vliegen.
Je hebt daar wel een fikse dosis cultuur opgesnoven. :lol:
Maar een prachtige reportage :-D en leuk dat je daar de weg vroeg naar Warffum. :)
All the best
Jos
Rose
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 aug 2005 11:20
Locatie: Westzaan

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Rose »

Cor,ik zit te genieten!Alsof ik m'n eigen NZ-reis overnieuw doe!
Wat een prachtig land is het toch!Ik zit wel eens te denken om er weer heen te gaan,maar ik ga dan wel proberen om er geen 40 jaar tussen te laten ! :lol: havenmuts
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn reis naar Nieuw Zeeland

Bericht door Cor Leliard »

Ja,inderdaad cultuur en natuur,In Wellington ook nog naar een tentoonstelling van Monet geweest en zijn maten,Degas en Jongmans.Botnische tuin in Wellington.
Ook naar een eilandje in de baai geweest Somes/Matiu,diende vroeger als quarantene voor zieken 1840-1890.Een Chinees waarvan ze dachten dat hij lepra had op een klein eilandje in de buurt.Kreeg om de maand eten,na 5 jaar is hij overleden.Later bleek hij geen lepra gehad te hebben.Later qurantene voor alle beesten die ingevoerd werden.Nu is het eilandje een natuurpark,streng bij binnenkomst.Je gaat eerst naar een apart lokaal,schoenen uit en over een borstel halen,in tassen wordt gekeken,ze willen absoluut geen "vreemde "dingen op het eiland hebben.Zijn daar een uur of 5 geweest en toen weer met een speciaal pontje terug.
Ook bij een fabriekje geweest dat de kleding gemaakt heeft voor de hoofdrolspelers van de Lord of the rings.Prachtig spul,heb daar een dolman voor Tineke gekocht.Zelfs ik zag dat de kleding super kwaliteit is en dat wil wat zeggen.Toen ik thuis kwam wist ik niet meer hoe dat ding moest worden omgeslagen heb toen maar een e-mail naar de eigenaresse gestuurd.Kreeg een prima uitleg plus foto's.Stanborough heet dat bedrijfje
In een plaatsje vlakbij Foxtown,stond een Hollandse molen uit 2000.Gemaakt door een man uit Lisse(Stubbe).Was van alles te koop rol pepermunt,drop etc etc.
Enfin heb een dagboek bij gehouden en dat is 68 blad zijden dik.Ben van plan dat plus een 600 foto's op een dvd te zetten.Heb ook zo'n 60 uur film moet ook terug gebracht worden tot 8 uur.
Al met al een enorme fijne en leuke vacantie gehad
groeten uit Breda Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie