Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Hannes »

Hallo Swier,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb het geheel even na gekeken en het is inderdaad Assen, geen twijfel meer mogelijk.
Ook de positie van de goederenloods klopt, in de jaren 60/70 zat van Gend & Loos daar in.
Vroeger kwam ik regelmatig met de trein in Assen en dagelijks in Hoogeveen waar een station van het zelfde type stond.
De herinneringen beginnen zo langzamerhand te vervagen.
Jammer dat deze mooie gebouwen met de mooie wachtkamers door, in mijn ogen, lelijke abstracte gebouwen met Albert Heijn winkels er in vevangen zijn.

Op stationsweb vond ik een foto waar het gebouw met de toren op de achtergrond goed te zien is.
Links daar van is de schoorsteen van de melkfabriek Acmesa nog te zien.

Voor de liefhebbers van oude stationsgebouwen, hier een link: http://www.stationsweb.nl/

Groeten, Hans.
assen.jpg
assen.jpg (68.49 KiB) 1680 keer bekeken

Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Spoorders,
Mooie video's van dat sneeuwruimen. Het is toch die onovertroffen dieseltractie die daarvoor moet zorgen; geen last van ijsafzetting op de bovenleiding. Die lokken van Kiwirail zijn ook wel behoorlijk gewichtig met ca.100 ton elk en ieder een vermogen van 3000 pk.:!: Daar zit nog eens muziek in; ze worden Dixies genoemd. Je hebt ze ook in de modelbouw; voor je wintertafel moet je er dan wel een spuitbus sneeuw bij aanschaffen.
Maar in ons landje kan het ook wel. In de winter van 1979 bleven vooral die Zwolse dieseltjes rijden. Op bijgaande foto zie je een DE-III bij Visvliet. En die had toen nog een Werkspoor RUHB 1616 dieselmotor van maar van 1000 pk.
DE-III 1979.jpg
DE-III 1979.jpg (46.41 KiB) 1649 keer bekeken
Overigens was bij de introductie van de dieselstellen in 1934 de animo om een graantje mee te pikken zo groot dat wasmiddelenfabrikant Adelaar uit Wormerveer daar op inspeelde door huisvrouwen te adviseren hun was met dit nieuwe merk te doen onder het motto: "Met Diesel wast iedereen vlug, veilig en voordelig".
Wassen met Diesel.jpg
Wassen met Diesel.jpg (177.4 KiB) 1649 keer bekeken
Kon men in elk geval na een reisje met zo'n stel de dieselgeur uit de kleren spoelen :lol:.

Groetjes, Paul
aegis R.I.P.

Re: Het spoor

Bericht door aegis R.I.P. »

Het viel mij gisteren al op dat er weinig Fyra's reden maar nu zijn ze weer beschadigd door het winterweer!
Het is ook altijd wat met die dingen en de Taly's rijden gewoon door.

Nu gaan ze niet meer naar Brussel en de Belgen willen van de Fyra af!

Om te kijken waar ze rijden en andere treinen. http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/

Groet Feike.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Foto: Flickr Kohn Andreas

--------------------------------------------------------------------------------






RTV Utrecht


UTRECHT - Oud-directeur van het Spoorwegmuseum Marie-Anne Asselberghs is dinsdag in Utrecht overleden. Ze had vanaf 1961 meer dan twintig jaar de leiding over het Utrechtse museum en bleef ook na haar afscheid actief betrokken bij het wel en wee van de treinencollectie. De Utrechtse is 93 jaar oud geworden.

Als klein meisje groeide Marie-Anne Asselberghs al op tussen de treinen. Haar vader Henri was sinds 1928 directeur van het Nederlands Spoorwegmuseum. Op 18-jarige leeftijd kwam de jonge Marie-Anne ook in dienst bij het museum, als assistent van de directie. Met de heropening van het Spoorwegmuseum in het voormalige Maliebaanstation, eind 1954, werd ze benoemd tot conservator.

In 1961 trad ze in de voetsporen van haar vader en werd ze directeur van Het Nederlands Spoorwegmuseum. Het was een bijzonder gegeven dat in een mannenwereld, wat het spoorbedrijf in die tijd was, een vrouw de scepter zwaaide. "Zonder haar grote gevoel voor de samenstelling van de collectie zou Het Spoorwegmuseum nooit zo bijzonder geworden zijn. Haar bijdrage aan de samenleving is van onuitwisbare waarde, waarvoor wij haar blijvend dankbaar zijn'' aldus de huidige directeur Paul van Vlijmen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bestaat toeval? Vanmorgen heb ik in een 2e-hands boekwinkeltje nog haar boek "Daar komt de Trein" uit 1981 voor een prikje op de kop getikt. En dat plaatje van dat wasmiddel komt daar uit :!:.

Jammer dat ze is overleden. Nog bedankt.

Groet, Paul G.
aegis R.I.P.

Re: Het spoor

Bericht door aegis R.I.P. »

Leuke berichten over het spoor helaas is de link over de Fyra verwijderd misschien toch te gevoelig.

http://www.nicospilt.com/nieuw/index.htm

groet Feike.

PS: Toch te vinden op bovenstaande site index dan hogesnelheidstrein en scrollen.
Gebruikersavatar
HKL
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 okt 2009 16:57

Re: Het spoor

Bericht door HKL »

Hoogste spoor ter wereld

[De extensie pps is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Niemand kan de wind van richting doen veranderen.
Maar wij kunnen altijd de zeilen bijstellen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door Roy »

Vandaag kreeg ik een filmpje aangeleverd over sneeuwruimen bij de CN Railways.
Dat ging wel even met donders geweld. Twee loc's achter een wagon met een flinke sneeuwruimer ervoor. Ik neem aan dat er ook nog eens een aantal gewichten in die platte wagen lagen !.
Het vergelijk werd getrokken met "de watjes" in Nederland, maar dat gaat natuurlijk niet helemaal op. Het spoorwegennet in Canada en de States is wel even wat lang gestrekter dan de warwinkel in Nederland. En we hebben ook nog eens het meest intensief bereden spoorwegennet van Europa heb ik wel eens gelezen.
Ook zie ik de claims van passagiers al aankomen als zo'n sneeuwruimende trein langs een station dendert. :!: :idea: :|
Ook werd gewag gemaakt maak het eindeloze vergaderen in Nederland, afgezet tegen het doorpakken van die Yanken en Canadesen !. Welnu, daar ben ik het van harte mee eens !. Want O.H., pamperen en polderen kunnen we in dit land !!!.

Uh.........., uh............, hoe zit het met de vervanging van die kruimeldieven, ( ook wel Fyra genoemd ), of zijn die getrokken Fyra's al weer terug geleverd aan Duitsland en Oostenrijk ?. Hoe hard konden die Traxx loc's met stam rijtuigen eigenlijk om een gewenste dienstsnelheid te kunnen onderhouden ?.
De Thalys lijkt mij al een zeer redelijk alternatief voor een vliegtuig naar Parijs !. Als we de incheck tijd en bagageafhandeling op plaats van bestemming meerekenen is die Thalys helemaal zo gek nog niet !. Moet wel op tijd gereden worden natuurlijk.:idea: :wink:

O ja, m'n plannen voor een M³ baan zijn drastisch gewijzigt............ Het kan n.l. niet door de deur. Dus of max. 80 cm. breed, of 80 cm. hoog. De deur opening is nl. 85 cm.
Maar daarover later meer.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Het is al eens eerder fout gegaan met nieuw materiaal bij de NS. Toen de eerste dieseltreinen kwamen werden die met veel bombarie ingezet. Het ging fout en het al oude stoom moest de zaak redden. Stoomdiesels werden ze genoemd. Aanvankelijk sceptisch want de snelheid van de diesel was hoog ingeschaald. De stoomloks haalden het. Toen was er nog materiaal.
Voor de Fyra zijn er twee oplossingen. Extra Thalys inzetten als ze er zijn, want ze moeten geschikt zijn voor twee spanningen 1,5 en 25 kilo volt. De andere mogelijkheid is de Traxx loks laten terug keren. Waar zijn die trouwens? Je kan natuurlijk ook een diesellok voor een aantal rijtuigen zetten, maar ik ben bang dat deze trein dan de Thalys in de weg zit. Zou alleen in de zomermaanden kunnen want verwarmingwagens hebben we niet meer.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
aegis R.I.P.

Re: Het spoor

Bericht door aegis R.I.P. »

Bob dat klopt helemaal dat waren diesels die wel even de stoomloks zouden laten verdwijnen de toenmalige directeur van de NS had een gruwelijke hekel aan de stoomloks.

Ze zagen er uit als de elektrische 1000 serie en doordat er geen stroomafnemer op zat een heel glad dak en gaf ze de bijnaam de Beelens na een minister met een hele brede scheiding op het hoofd.

Echter deze diesels reden ook voor geen meter en nadat er enkele zijn gebouwd ik dacht ongeveer 5 zijn ze met zeer stille trom afgevoerd en gesloopt.

Groet Feike.
Foto op http://www.nicospilt.com/nieuw/index.htm. op index onder B.


Plaats reactie