Het spoor
Re: Het spoor
Het was het Noordhollands Dagblad / Helderse Courant van maandag 15 april 2013, Paul.
Of er erg veel onderzoek achter het artikel zit durf ik niet hardop te zeggen..........
m.v.g., Roy
Of er erg veel onderzoek achter het artikel zit durf ik niet hardop te zeggen..........
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Roy, ik kan via internet die foto niet te pakken krijgen. Misschien kan hij gescand worden?
Den Helder is trouwens al sinds Spoorslag '70 een intercitystation .
Groet, Paul G.
Den Helder is trouwens al sinds Spoorslag '70 een intercitystation .
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Geen idee om wat voor foto het gaat, maar dit is in ieder geval de Koegras spoorbrug
Grtn @Allen
Re: Het spoor
Da's inderdaad de huidige brug Allen.
Mogelijk is deze Mat.24 in de vorm van "Jules" te zien.
m.v.g., Roy
Mogelijk is deze Mat.24 in de vorm van "Jules" te zien.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Zie even je mailbox Paul.
gr., Roy
gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Hallo Roy, dank voor de toegestuurde informatie, die ik hierbij plaats.
De foto dateert uit het najaar '57/voorjaar '58. Ik maak dat op uit het loknummer 2272 dat nog net te lezen is; deze lok is op 5 maart 1957 in dienst gesteld en verder is van de electrificatie, die op 1 juni 1958 gereed was, nog niet veel te zien.
Deze mooie foto is typerend voor de overgangsfase van stoombedrijf naar electrisch. Er is een tijdje gedieseld op het traject, maar regelmatig was er tekort aan dieselmaterieel. Voor die gelegenheden werden treinen als op de foto samengesteld, namelijk een diesellok met een stoomverwarmingsrijtuig erachter (voor de rijtuigen die nog uit het stoomtijdperk stamden) en een stalen D-bagagerijtuig, waarschijnlijk voor de express-goederen. Onzichtbaar is of er achter de rijtuigen ook nog een lok aan de andere kant staat maar voor het gemak van de dienstuitvoering is dat zeer waarschijnlijk.
Zoals al eerder opgemerkt is Den Helder een IC-station sinds Spoorslag '70. De opmerking over "pas in 1986 het eerste IC-treinstel in Den Helder" kan ik dan ook niet plaatsen, of de schrijver moet bedoelen de 1e koploper (ICM-treinstellen 1977).
Dit materieel werd inderdaad eerst ingezet op de hoofdcorridors tussen de randstad en de noordoost. De ander IC-diensten werden toen nog onderhouden door de Hondekoppen (mat'54) en getrokken materieel.
Ik heb het maar globaal gehouden; als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel weer Roy.
Groeten, Paul G.
De foto dateert uit het najaar '57/voorjaar '58. Ik maak dat op uit het loknummer 2272 dat nog net te lezen is; deze lok is op 5 maart 1957 in dienst gesteld en verder is van de electrificatie, die op 1 juni 1958 gereed was, nog niet veel te zien.
Deze mooie foto is typerend voor de overgangsfase van stoombedrijf naar electrisch. Er is een tijdje gedieseld op het traject, maar regelmatig was er tekort aan dieselmaterieel. Voor die gelegenheden werden treinen als op de foto samengesteld, namelijk een diesellok met een stoomverwarmingsrijtuig erachter (voor de rijtuigen die nog uit het stoomtijdperk stamden) en een stalen D-bagagerijtuig, waarschijnlijk voor de express-goederen. Onzichtbaar is of er achter de rijtuigen ook nog een lok aan de andere kant staat maar voor het gemak van de dienstuitvoering is dat zeer waarschijnlijk.
Zoals al eerder opgemerkt is Den Helder een IC-station sinds Spoorslag '70. De opmerking over "pas in 1986 het eerste IC-treinstel in Den Helder" kan ik dan ook niet plaatsen, of de schrijver moet bedoelen de 1e koploper (ICM-treinstellen 1977).
Dit materieel werd inderdaad eerst ingezet op de hoofdcorridors tussen de randstad en de noordoost. De ander IC-diensten werden toen nog onderhouden door de Hondekoppen (mat'54) en getrokken materieel.
Ik heb het maar globaal gehouden; als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel weer Roy.
Groeten, Paul G.
Re: Het spoor
Neen, is keurig zo Paul !.
Het ging mij eigenlijk alleen om de stam samenstelling.
Dat er een stoof achter de dieselloc hing vermoede ik al en die Stalen D was wel heel duidelijk. Dat er verschillen in Stalen D's zit beschouw ik maar even als een detail.
Bedankt voor de medewerking.
m.v.g., Roy
Het ging mij eigenlijk alleen om de stam samenstelling.
Dat er een stoof achter de dieselloc hing vermoede ik al en die Stalen D was wel heel duidelijk. Dat er verschillen in Stalen D's zit beschouw ik maar even als een detail.
Bedankt voor de medewerking.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Gisteren een oud album (uit 1954) van Hildebrand op de kop getikt. Nostalgische plaatjes ; bijgaand die van de uniformen/werkkleding uit die tijd. Toen was er nog draagplicht van de petten; gelukkig voor de mensen is dat nu alweer een tijdje afgeschaft.
Groet, Paul G.Re: Het spoor
Bij mij weten heb ik al die functies nog daadwerkelijk meegemaakt !. Dan moet je toch echt oud zijn.........
Ik had nog een vraagje over een Plan K rijtuig en wel rijtuig nummer 5084 3837 082-9.
Dat was een begeleidingsrijtuig van de Koninklijke trein.
Er is een model van op de markt uit tijdperk IV, in de uitvoering 1987 -heden.
Mijn vraag is nu; van wanneer tot wanneer heeft dit rijtuig als dusdanig dienstgedaan en in welke configuratie was dat ?.
Het vreemde is wel dat het rijtuig een doorlopende zandgele bies onder de dakrand heeft maar volgens de klasse borden een AB rijtuig is.
Nog vreemder; er zitten twee witte bordjes met een zwarte 1 en twee zwarte bordjes met een witte 2. Wie weet / kan hier meer over te vertellen ?.
m.v.g., Roy
Ik had nog een vraagje over een Plan K rijtuig en wel rijtuig nummer 5084 3837 082-9.
Dat was een begeleidingsrijtuig van de Koninklijke trein.
Er is een model van op de markt uit tijdperk IV, in de uitvoering 1987 -heden.
Mijn vraag is nu; van wanneer tot wanneer heeft dit rijtuig als dusdanig dienstgedaan en in welke configuratie was dat ?.
Het vreemde is wel dat het rijtuig een doorlopende zandgele bies onder de dakrand heeft maar volgens de klasse borden een AB rijtuig is.
Nog vreemder; er zitten twee witte bordjes met een zwarte 1 en twee zwarte bordjes met een witte 2. Wie weet / kan hier meer over te vertellen ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Dag Roy,
Op http://www.seinarm.nl/Staal/planK.aspx staan de antwoorden.
Dit is de fabriek-af uitmonstering uit 1957. En dit de Koninklijke Trein uitvoering uit 1987. Groet, Paul G.
Op http://www.seinarm.nl/Staal/planK.aspx staan de antwoorden.
Dit is de fabriek-af uitmonstering uit 1957. En dit de Koninklijke Trein uitvoering uit 1987. Groet, Paul G.