Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Vandaag met een Dagkaart per spoor 't land doorgereisd. Ook in de gemoderniseerde VIRM. Treinstel 9412. De modernisering is wat mij betreft zeer goed geslaagd, met een heerlijk binnenklimaat en verlichting. Als ex ov-schoonmaker vind ik het een goede zet dat de 2e klasse weer een hygiënische en goed te reinigen bekleding heeft i.p.v. het vuilgevoelige, stoffige en moeilijk te reinigen stoffen bekleding van de oorspronkelijke VIRM's. Enig nadeeltje is dat ik mijn hoofd stootte tegen de lage bagagerekken. :(

Overigens: wat staan er nog steeds veel uitgediende Buffels in Nijmegen. Jammer dat ze nog niet aan hun volgende inzet zijn begonnen.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Een artikel over de NS Buffels vanuit Nijmegen:

Uitgerangeerde Buffels van Nijmegen krijgen tweede leven in Roemenië

Er wordt onder dat artikel overigens behoorlijk gemopperd over de Buffel.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mijn mening is dat, ondanks de tekortkomingen, de introductie van DM'90 voor de reizigers een hele verbetering was t.o.v. de Plan U en de Blauwe Engel. Maar door liberalisering en andere ontwikkelingen van de spoorwegmarkt heeft het dit materieeltype niet meegezeten.
Destijds werd in het plan Rail 21 een exploitatiemodel voorzien met 3 treinsystemen (Euro-/Intercitytreinen, Interregiotreinen en Agglo-Regiotreinen) maar dit is nooit van de grond gekomen.
Voor SM'90 en DM'90 was daarin een belangrijke rol weggelegd. Voor deze Agglo-Regiotreinsteltypen was zelfs een eigen kleurenschema bedacht, zoals hier te zien bij de 2103. Gelukkig is het niet door gegaan. Het doet mij pijn aan de ogen. :(

SM90 Aglo-Regio proefkleuren maart 1993.jpg
SM90 Aglo-Regio proefkleuren maart 1993.jpg (141.54 KiB) 3875 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Dank voor de wederom informatieve bijdrage Paul. Het rood doet pijn, maar de drie blauwe reclamebanen vond ik altijd karakteristiek. Deze hadden wat mij betreft ook de Buffels mogen sieren, om de grote gele vlakken te breken.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Binnenschip ramt spoorbrug bij Gouda.

Het containerschip "Gouwenaar II" heeft zondagavond 13 mei de "Vierde Gouwespoorbrug bij Gouda geramd, waardoor deze flink beschadigd raakte en zowel het trein- als scheepvaartverkeer voor schepen hoger dan 7m gestremd raakte.
Het scheepvaart verkeer voor deze schepen was overigens op het moment van de aanvaring al gestremd i.v.m. gepland groot onderhoud aan de wat zuidelijker liggende "Derde Gouwespoorbrug". Kort voor het einde van deze stremming vond dus de aanvaring plaats waardoor de stremming aanhoudt.
De brug ligt in een deel van de "Staande mast route" waarvoor geen alternatief is, bij een langdurige stremming zullen veel schepen dus een grote omweg moeten maken over open zee.

Prorail is er in geslaagd om de brug tijdelijk zodanig te herstellen dat vandaag (15 mei) de treinen weer over de brug kunnen, tot vandaag was de dienstregeling gehalveerd, waarbij de treinen die wel reden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, via overloopwissels werden omgeleid over de "Derde Gouwespoorbrug. Later deze week zal Prorail verder onderzoeken hoe groot de schade aan het draaimechanisme van de brug is en of dit snel (tijdelijk) te herstellen is.

Meer informatie vindt u:
Hier, hier, hier, hier hier en hier.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

OLAU-fan schreef: 14 mei 2018 22:40 de drie blauwe reclamebanen vond ik altijd karakteristiek. Deze hadden wat mij betreft ook de Buffels mogen sieren, om de grote gele vlakken te breken.
SM'90 is dacht ik de laatste materieelserie waar de blauwe banen nog op zijn aangebracht.
De kosten waren te hoog en de reclame bracht niet genoeg op. Ach, de blauwe banen hebben het vanaf 1968 uitgehouden. Zelfs een aantal van de groene Mat'46 en de rode Diesel V heeft nog met die lichtblauwe schuine banen rond gereden. :-D

In het voorontwerp van DM'90 werd wel rekening gehouden met de blauwe banen, maar in de besluitvorming zijn ze gesneuveld.
Het plaatje heb ik helaas niet in kleur.

DM'90 Ontwerp.jpg
DM'90 Ontwerp.jpg (242.42 KiB) 3681 keer bekeken
Groet, Paul G
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Spoorbrug bij Gouda draait weer.

Nadat afgelopen dinsdag het treinverkeer weer kon worden opgepakt na noodherstel van de schade door de aanvaring van afgelopen zondag, is het ook gelukt om het draaimechanisme van de brug weer zodanig te herstellen dat deze weer bedient kan worden. Ook hier is sprake van een tijdelijke oplossing, definitief herstel volgt later.

Lees meer bij ProRail.
73 es gud dx de pe7eb eric k
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

De omgekeerde wereld. B&W van Olst-Wijhe zijn tegen spoorverdubbeling naar Deventer.

Station Olst.jpg
Station Olst.jpg (130.78 KiB) 4648 keer bekeken
https://www.destentor.nl/salland/olst-w ... ~aa89cdb1/

Wat een kromme redenatie; ik ben niet gewend van Olstenaren dat ze tegen de vooruitgang zijn. :)
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Het spoor

Bericht door v+d »

Ja, wie wil er nu naar Deventer! :wink:
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Patru schreef: 23 mei 2018 15:21 De omgekeerde wereld. B&W van Olst-Wijhe zijn tegen spoorverdubbeling naar Deventer.
https://www.destentor.nl/salland/olst-w ... ~aa89cdb1/
Wat een kromme redenatie; ik ben niet gewend van Olstenaren dat ze tegen de vooruitgang zijn. :)
Groet, Paul G.
Als regelmatig treinreiziger vanuit Deventer, merk ik dat bij de route naar Zwolle er af en toe VANUIT Zwolle een vertraging is. De trein NAAR Zwolle kan niet vanaf station Deventer vertrekken omdat de vertraagde trein het enkelspoors baanvak bezet houdt.
En dat leidt weer tot vertraging richting Zwolle en vanwege de verlate aankomst te eindpunt Zwolle soms ongetwijfeld ook weer tot vertraging op de terugreis naar Deventer/Roosendaal. Een bestaande vertraging wordt dus amper ingelost. Uit oogpunt van logistiek begrijp ik het belang van verdubbeling.


Plaats reactie