Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru
Berichten: 2072
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 16 jul 2018 17:06

Dat punt bij de aansluiting naar de Katwolderhaven is veel op de plaat gezet.
Op de foto met de DE186 is de wissel om van de stamlijn onder het Kamperlijntje door terug te steken naar de haven nog in aanleg.
Maar dat is ook alweer allemaal opgebroken. En de Vossloh-lokjes rijden nu rond in NS-Reizigerskleuren.
De 702 stond vanmorgen te glimmen op het emplacement Zwolle.

Vossloh 702.jpg
Vossloh 702.jpg (197.81 KiB) 1945 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 358
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan » 21 jul 2018 12:00

Bovenstaande een "voordeel" van een organisatiewijziging: het bestaande materieel krijgt een nieuw kleurtje. Hopelijk komen ook de van buiten verweerde 1700'en in andere handen. ;-)

Terug naar de diesels: De Buffels hebben vele jaren FOR SALE gestaan bij NS op de website van het speciaal voor belastingvoordelen opgerichte NS Financial Services Ltd. in Dublin gestaan. Echter ze komen nu niet meer voor:
http://www.nsfinancialservices.ie/fleet-all/

NS is die belastingconstructie aan het afbouwen. Zouden de Buffels al zijn overgeboekt naar NS?
En zou NS de op Nijmegen gestalde Buffels ook af en toe omdraaien om ze -zie Batavia-schip Lelystad- gelijkzijdig te laten verbleken?

Patru
Berichten: 2072
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 21 jul 2018 16:01

En zou NS de op Nijmegen gestalde Buffels ook af en toe omdraaien om ze -zie Batavia-schip Lelystad- gelijkzijdig te laten verbleken?
Zulke grote draaischijven zijn er niet. :-D
Dus allemaal in een kraan pakken en draaien of in optocht een driehoek rijden en terug zetten.
Zou een mooi schouwspel opleveren. :lol:
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 21 jul 2018 20:37

Patru schreef:
21 jul 2018 16:01
in optocht een driehoek rijden en terug zetten..
En dat word dan ook een leuk ritje... Nijmegen, Arnhem, Utrecht, 's-Hertogenbosch, Nijmegen.
"Afsnijden" via Geldermalsen en Elst gaat niet werken, want dan staan de neuzen weer dezelfde kant op :)
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2072
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 21 jul 2018 21:08

pe7eb schreef:
21 jul 2018 20:37
"Afsnijden" via Geldermalsen en Elst gaat niet werken
Bedankt voor het meedenken Erik.
Het was me anders vermoedelijk ontgaan dat de zuidelijke poot bij Vork opgebroken is. Dan was er een verkeerd plan gemaakt. :? :)

We lieten vroeger in de werkplaats Watergraafsmeer vaak een DEL 22/2300 driehoeken om bepaalde werkzaamheden te kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld de dieselmotor verwisselen. Het driehoeken werd dan gedaan door naar de Rietlanden te rijden, dan een klein stukje richting CS en via de lage sporen terug naar de Watergraafsmeer.
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 22 jul 2018 11:29

Qua spoor zou het ook via de Betuweroute kunnen: Nijmegen, Arnhem, Utrecht, Geldermalsen, en dan via Lent weer naar Nijmegen.
Maar of dat organisatorisch ook gaat lukken... :-D

Bij Haarlem kan het mooi via de verbindingsboog :)
73 es gud dx de pe7eb eric k

Gert Schouwstra
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Gert Schouwstra » 22 jul 2018 13:57

Als het dieselmaterieel is kun je ook naar het noorden komen.
Rondje Meppel-Leeuwarden-Groningen-Meppel en staat met je neus de andere kant op.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1074
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Het spoor

Bericht door peelander » 22 jul 2018 19:38

Niet van hier, maar wel spoor.
18 06 2018 braunschweig (7).JPG
18 06 2018 braunschweig (7).JPG (226.81 KiB) 1682 keer bekeken
18 06 2018 braunschweig (4).JPG
18 06 2018 braunschweig (4).JPG (184.45 KiB) 1682 keer bekeken
18 06 2018 braunschweig (8).JPG
18 06 2018 braunschweig (8).JPG (186.09 KiB) 1682 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Patru
Berichten: 2072
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 22 jul 2018 21:45

Mooi Jan, een prachtig monument van vergane glorie daar bij Station Braunschweig. :-D
Als het dieselmaterieel is kun je ook naar het noorden komen.
Rondje Meppel-Leeuwarden-Groningen-Meppel en staat met je neus de andere kant op.
Ook een mooie driehoek.
Groet, Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 23 jul 2018 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jacob Bothof
Berichten: 442
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Het spoor

Bericht door Jacob Bothof » 22 jul 2018 22:49

Als ik effe naar het typeplaatje kijk dan heeft hij het wel 50 jaar volgehouden.
In mijn jonge jaren heb ik heel veel gebruik gemaakt van de Lorrelei Express als ik naar mijn ouders ging.
Prachtig die stoomgevallen. :)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos » 22 jul 2018 23:37

Die aangebouwde tender, ik dacht eerst dat een gasolietank was, maar daar istie wat vreemd van vorm, én een beetje groot voor...
Kan dat een condensor met waterbak zijn, of zoiets, en daaronder misschien een gasolietank ? (met een handbediende snelsluit-afsluiter aan de buitenkant bij de trap)
Of is het een soort automatische kolentrem-installatie ???
Kortom: wie weet wat die tender (wat een kolenvoorraad suggereert, tóch ?) in destijdse 'medèrne tiet' was ?
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 jul 2018 02:26

Maar weer eens wat dik Canadees oud ijzer d'r bie hoal'n! :lol:
En nu we toch over dik ijzer ouwehoeren, dan gelijk maar de Yankees en de Russen d'r bie hoal'n :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/4-14-4

http://railwaywondersoftheworld.com/ame ... tives.html
Had ik toch bekant " The Virginian" kats vergeten.......die reed vroegaah tussen Olst en Wijhe met aardappels en balen hooi :mrgreen:
Bijlagen
CN-6060-.jpg
CN-6060-.jpg (167.06 KiB) 1617 keer bekeken
RussianBigBoy.jpg
RussianBigBoy.jpg (79.65 KiB) 1615 keer bekeken
Virginian_Railway_AE.jpg
Virginian_Railway_AE.jpg (62.52 KiB) 1614 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Patru
Berichten: 2072
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 23 jul 2018 16:27

Harry G. Hogeboom schreef:
23 jul 2018 02:26
Had ik toch bekant " The Virginian" kats vergeten.......die reed vroegaah tussen Olst en Wijhe met aardappels en balen hooi :mrgreen:
Op 4 februari 2018 was ik in Olst op een lezing van de bekende spoorhistoricus Roef Ankersmit. Prachtig. :-D
Die Virginian stond al met z'n baanruimers in Wijhe toen de tender nog maar net Olst uit was. :)
Groeten uit Zwolle, Paul G.

Hannes
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Hannes » 23 jul 2018 18:36

jdbvos schreef:
22 jul 2018 23:37
Die aangebouwde tender, ik dacht eerst dat een gasolietank was, maar daar istie wat vreemd van vorm, én een beetje groot voor...
Kan dat een condensor met waterbak zijn, of zoiets, en daaronder misschien een gasolietank ? (met een handbediende snelsluit-afsluiter aan de buitenkant bij de trap)
Of is het een soort automatische kolentrem-installatie ???
Kortom: wie weet wat die tender (wat een kolenvoorraad suggereert, tóch ?) in destijdse 'medèrne tiet' was ?
Hallo Jan,

Die tender is een olietender en bevat(te) 38,0 m³ water in tanks aan de zijkanten en 13,5 m³ zware olie in een tank in het midden.
De gegevens zijn op de tender te zien.
18%2006%202018%20braunschweig%20(8).JPG
18%2006%202018%20braunschweig%20(8).JPG (185.57 KiB) 1501 keer bekeken
De 01 1063 is een locomotief van de serie 01.10, een verbeterde 01.
In 1939 werden 204 locs van dit type besteld, door het uitbreken van de oorlog werden er 55 geleverd.
De locomotieven waren voorzien van een stroomlijnbekleding die na de oorlog verwijderd werd.
Alle locomotieven bevonden zich na de oorlog in de westelijke sectoren.
vanaf 1957 werden 33 locomotieven op oliestook omgebouwd, in 1968 werden de kolengestookte versies ingedeeld in de serie 011 en de oliegestookte versies in de serie 012.
De laatste locomotieven reden op het traject Rheine – Norddeich en werden op 31 Mei 1975 in het depot Rheine buiten dienst gesteld.
De 01 1075 doet dienst bij de Stoom Stichting Nederland in Rotterdam, deze loc is weer op kolenstook terug gebouwd.

Hieronder nog een paar links:

http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.c ... 10/01-1063

https://www.dampflokomotivarchiv.de/ind ... n=portrait

https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_01.10


Groeten, Hans.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos » 23 jul 2018 21:42

Dankjewel Hans !
'k zat er niet eens erg veel naast... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 jul 2018 23:35

Die Virginian stond al met z'n baanruimers in Wijhe toen de tender nog maar net Olst uit was
Tjaaaa Paul.....DAT me wat daar " Vroegaah langs de Ijssel in Salland"..... :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie