Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi Jan, een prachtig monument van vergane glorie daar bij Station Braunschweig. :-D
Als het dieselmaterieel is kun je ook naar het noorden komen.
Rondje Meppel-Leeuwarden-Groningen-Meppel en staat met je neus de andere kant op.
Ook een mooie driehoek.
Groet, Paul G.

Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Het spoor

Bericht door Jacob Bothof »

Als ik effe naar het typeplaatje kijk dan heeft hij het wel 50 jaar volgehouden.
In mijn jonge jaren heb ik heel veel gebruik gemaakt van de Lorrelei Express als ik naar mijn ouders ging.
Prachtig die stoomgevallen. :)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Die aangebouwde tender, ik dacht eerst dat een gasolietank was, maar daar istie wat vreemd van vorm, én een beetje groot voor...
Kan dat een condensor met waterbak zijn, of zoiets, en daaronder misschien een gasolietank ? (met een handbediende snelsluit-afsluiter aan de buitenkant bij de trap)
Of is het een soort automatische kolentrem-installatie ???
Kortom: wie weet wat die tender (wat een kolenvoorraad suggereert, tóch ?) in destijdse 'medèrne tiet' was ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar weer eens wat dik Canadees oud ijzer d'r bie hoal'n! :lol:
En nu we toch over dik ijzer ouwehoeren, dan gelijk maar de Yankees en de Russen d'r bie hoal'n :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/4-14-4

http://railwaywondersoftheworld.com/ame ... tives.html
Had ik toch bekant " The Virginian" kats vergeten.......die reed vroegaah tussen Olst en Wijhe met aardappels en balen hooi :mrgreen:
Bijlagen
CN-6060-.jpg
CN-6060-.jpg (167.06 KiB) 3526 keer bekeken
RussianBigBoy.jpg
RussianBigBoy.jpg (79.65 KiB) 3524 keer bekeken
Virginian_Railway_AE.jpg
Virginian_Railway_AE.jpg (62.52 KiB) 3523 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 23 jul 2018 02:26Had ik toch bekant " The Virginian" kats vergeten.......die reed vroegaah tussen Olst en Wijhe met aardappels en balen hooi :mrgreen:
Op 4 februari 2018 was ik in Olst op een lezing van de bekende spoorhistoricus Roef Ankersmit. Prachtig. :-D
Die Virginian stond al met z'n baanruimers in Wijhe toen de tender nog maar net Olst uit was. :)
Groeten uit Zwolle, Paul G.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Hannes »

jdbvos schreef: 22 jul 2018 23:37 Die aangebouwde tender, ik dacht eerst dat een gasolietank was, maar daar istie wat vreemd van vorm, én een beetje groot voor...
Kan dat een condensor met waterbak zijn, of zoiets, en daaronder misschien een gasolietank ? (met een handbediende snelsluit-afsluiter aan de buitenkant bij de trap)
Of is het een soort automatische kolentrem-installatie ???
Kortom: wie weet wat die tender (wat een kolenvoorraad suggereert, tóch ?) in destijdse 'medèrne tiet' was ?
Hallo Jan,

Die tender is een olietender en bevat(te) 38,0 m³ water in tanks aan de zijkanten en 13,5 m³ zware olie in een tank in het midden.
De gegevens zijn op de tender te zien.
18%2006%202018%20braunschweig%20(8).JPG
18%2006%202018%20braunschweig%20(8).JPG (185.57 KiB) 3410 keer bekeken
De 01 1063 is een locomotief van de serie 01.10, een verbeterde 01.
In 1939 werden 204 locs van dit type besteld, door het uitbreken van de oorlog werden er 55 geleverd.
De locomotieven waren voorzien van een stroomlijnbekleding die na de oorlog verwijderd werd.
Alle locomotieven bevonden zich na de oorlog in de westelijke sectoren.
vanaf 1957 werden 33 locomotieven op oliestook omgebouwd, in 1968 werden de kolengestookte versies ingedeeld in de serie 011 en de oliegestookte versies in de serie 012.
De laatste locomotieven reden op het traject Rheine – Norddeich en werden op 31 Mei 1975 in het depot Rheine buiten dienst gesteld.
De 01 1075 doet dienst bij de Stoom Stichting Nederland in Rotterdam, deze loc is weer op kolenstook terug gebouwd.

Hieronder nog een paar links:

http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.c ... 10/01-1063

https://www.dampflokomotivarchiv.de/ind ... n=portrait

https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_01.10


Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Dankjewel Hans !
'k zat er niet eens erg veel naast... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die Virginian stond al met z'n baanruimers in Wijhe toen de tender nog maar net Olst uit was
Tjaaaa Paul.....DAT me wat daar " Vroegaah langs de Ijssel in Salland"..... :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Het spoor

Bericht door peelander »

Na het commentaar van Hans gelezen hebbende heb ik nog meer spijt, dat ik in Emden geen betere foto heb kunnen maken van een passerende loc 01-519. De bomen sloten, maar we liepen al verder. Plots hoorde ik een geluid van een naderende stoomtrein. Helaas te laat om naar het spoor terug te lopen. Vandaar, dat ik met een slechte te snel afgedrukt plaatje moet doen.
23 06 2018 emden(55).JPG
23 06 2018 emden(55).JPG (187.82 KiB) 4484 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vandaar, dat ik met een slechte te snel afgedrukt plaatje moet doen.

Beter ten halve gekeerd als ten hele gedwaald Jan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie