Het spoor
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
De grootste ooit gebouwde stoomlocomotief. Gebouwd om in WO II zware goederentreinen over de Rockies te trekken.
- Bijlagen
-
- BigBoy4004.jpg (76.54 KiB) 5021 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Het spoor
Oo k om rookgordijnen te leggen , lijkt dit monster zeer geschikt
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Hallo Mart,
Wat ik zo mooi van deze foto vind, is dat je heel duidelijk kan zien dat de loc een werkpaard is. Alleen het allernodigste onderhoud werd gepleegd. Een verfkwast heeft dat ding nooit gezien. Ik vind het prachtig.
mvg
Bob
Wat ik zo mooi van deze foto vind, is dat je heel duidelijk kan zien dat de loc een werkpaard is. Alleen het allernodigste onderhoud werd gepleegd. Een verfkwast heeft dat ding nooit gezien. Ik vind het prachtig.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
De stoomtrein AMR-HHW rijdt met twee loc's, een voor en een achter. Er tussen wat blokkendozen. (Denk ik, ik was te laat voor de kijker) Kan het n.l. vanaf mijn balkon zien.
mvg
Bob
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Het spoor
Hallo Kombuis, spoor enthousiasten,
Er gaan nog steeds " hele DIKKE treinstellen" door de Rockies hier in Canada. Op een rangeer terrein aan de Westkant van Calgary, net naast de Bow River wo-e-rden?? de treinen samengesteld en ik hem in de 1980 tiger jaren- toen ik daar vlakbij woonde- " met de regelmaat van de klok" KNEITERS van treinen de Rockies in zien gaan met zeker drie -3-lokomotieven ervoor en dan halfweg in die eindeloze rij met karren nog weer twee-2-dikke locs d'r tussen. Allemaal locs met-als ik me goed herinner- twee-2- stuks Alco's of GM's d'r in dus da's dan zo'n goeie 7000 pk per lokomotief.
Een endje voorbij Lake Louise -midden in de bergen-heb je de " Kicking Horse Pass" in de bergen en er zijn daar twee-2 stuks spiraal tunnels ( door Zwitsers aangelegd), heb meerdere malen de kop van de trein UIT de spiraal zien komen terwijl de staart er nog niet IN verdwenen was. ( In de stoom tijd-vooooor die tunnels- was het daar ZO stijl dat ze met de regelmaat van de klok door de remmen schoten en als een bult oud ijzer onder aan de berg tot stop kwamen.
Er "was" daar vlakbij een mooie kampeerplaats in een vallei waar die JOEKELS van treinstellen door de vallei kwamen DONDEREN en vlakbij de kampeerplaats langs en je lag dan in je nest te schudden van zo'n stelletje VOL an de bak dreunende Diesel loks die al die karren met vracht tegen de bult op trokken, een absoluut facinerende ervaring en belevenis.
Met een beetje geGoogle moet dat boven water komen, ik heb nou net FF geen tijd, sukses.
http://railways-atlas.tapor.ualberta.ca ... ters-14-1/
PS.je . Het bracht herinneringen terug, zie ook Wipikedia- Kicking Horse Pass en Spiral Tunnels
Er gaan nog steeds " hele DIKKE treinstellen" door de Rockies hier in Canada. Op een rangeer terrein aan de Westkant van Calgary, net naast de Bow River wo-e-rden?? de treinen samengesteld en ik hem in de 1980 tiger jaren- toen ik daar vlakbij woonde- " met de regelmaat van de klok" KNEITERS van treinen de Rockies in zien gaan met zeker drie -3-lokomotieven ervoor en dan halfweg in die eindeloze rij met karren nog weer twee-2-dikke locs d'r tussen. Allemaal locs met-als ik me goed herinner- twee-2- stuks Alco's of GM's d'r in dus da's dan zo'n goeie 7000 pk per lokomotief.
Een endje voorbij Lake Louise -midden in de bergen-heb je de " Kicking Horse Pass" in de bergen en er zijn daar twee-2 stuks spiraal tunnels ( door Zwitsers aangelegd), heb meerdere malen de kop van de trein UIT de spiraal zien komen terwijl de staart er nog niet IN verdwenen was. ( In de stoom tijd-vooooor die tunnels- was het daar ZO stijl dat ze met de regelmaat van de klok door de remmen schoten en als een bult oud ijzer onder aan de berg tot stop kwamen.
Er "was" daar vlakbij een mooie kampeerplaats in een vallei waar die JOEKELS van treinstellen door de vallei kwamen DONDEREN en vlakbij de kampeerplaats langs en je lag dan in je nest te schudden van zo'n stelletje VOL an de bak dreunende Diesel loks die al die karren met vracht tegen de bult op trokken, een absoluut facinerende ervaring en belevenis.
Met een beetje geGoogle moet dat boven water komen, ik heb nou net FF geen tijd, sukses.
http://railways-atlas.tapor.ualberta.ca ... ters-14-1/
PS.je . Het bracht herinneringen terug, zie ook Wipikedia- Kicking Horse Pass en Spiral Tunnels
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Het spoor
Harry.prachtig die grote joekels,of tewel knoerten van machines.
Herrinner me dat mijn Oldman, na de bevrijding met engelse of amerikaanse stoomlocs reed,maar wél met astbest handschoenen, want alles wat ie aanraakte was bloedheet zei hij.Wie weet hoe dat zat in verband met de spoorbreedte , of zouden de laatste aangepast zijn?
Herrinner me dat mijn Oldman, na de bevrijding met engelse of amerikaanse stoomlocs reed,maar wél met astbest handschoenen, want alles wat ie aanraakte was bloedheet zei hij.Wie weet hoe dat zat in verband met de spoorbreedte , of zouden de laatste aangepast zijn?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Hallo Mart,
Engeland en Amerika hebben dezelfde spoorbreedte als wij. Eigenlijk andersom, wij hebben de spoorbreedte van Engeland overgenomen. Een paar afwijkende landen zijn Rusland en Spanje met breedspoor en Zuid-Afrika met het z.g. Kaapspoor (1 meter). Ook Indonesie heeft een afwijkende breedte. Hoeveel weet ik zo snel niet.
Dat je vader met asbesthandschoenen op de bok stond zal waarschijnlijk nodig geweest zijn om dat het oorlogslocomotieven waren en er natuurlijk weinig aandacht was voor comfort. Als het je interesseert kan ik wel een paar foto's hier neerzetten van deze loc's. Zeg het maar.
mvg
Bob
Engeland en Amerika hebben dezelfde spoorbreedte als wij. Eigenlijk andersom, wij hebben de spoorbreedte van Engeland overgenomen. Een paar afwijkende landen zijn Rusland en Spanje met breedspoor en Zuid-Afrika met het z.g. Kaapspoor (1 meter). Ook Indonesie heeft een afwijkende breedte. Hoeveel weet ik zo snel niet.
Dat je vader met asbesthandschoenen op de bok stond zal waarschijnlijk nodig geweest zijn om dat het oorlogslocomotieven waren en er natuurlijk weinig aandacht was voor comfort. Als het je interesseert kan ik wel een paar foto's hier neerzetten van deze loc's. Zeg het maar.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Het spoor
Hallo spoorliefhebbers,
Onderstaand plaatje had ik al eens op een ander topic geplaatst.
Hier past het beter. Een door Hanomag gebouwde Tenderlocomotief voor de Nederlandse Staatsspoorwegen op Java.
De door Hanomag ontworpen 1F1-locs waren een berekend waagstuk.
Nooit eerder waren locs met deze asindeling gebouwd.
Hanomag produceerde er achtien van, terwijl Werkspoor het tot tien stuks bracht.
Groeten, Hans.
Onderstaand plaatje had ik al eens op een ander topic geplaatst.
Hier past het beter. Een door Hanomag gebouwde Tenderlocomotief voor de Nederlandse Staatsspoorwegen op Java.
De door Hanomag ontworpen 1F1-locs waren een berekend waagstuk.
Nooit eerder waren locs met deze asindeling gebouwd.
Hanomag produceerde er achtien van, terwijl Werkspoor het tot tien stuks bracht.
Groeten, Hans.
Re: Het spoor
Stoomloks hadden lekker veel handels en schuiven.
Dat was nog " werken" geblazen tijdens een ritje.
Ze waren maar wat blij toen het electrisch werd.......
Dat was nog " werken" geblazen tijdens een ritje.
Ze waren maar wat blij toen het electrisch werd.......
- Bijlagen
-
- Spoor 1.jpg (87 KiB) 4996 keer bekeken
-
- Spoor 2.jpg (112.38 KiB) 4996 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Het spoor
Omdat ik horeca manager ben bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij moeten we eens een escursie plannen in Beekbergen waar 18 stoomloks zijn en ook 10 rijvaardege stoomloks staan.
En voor de liefhebbers onder ons hieronder!
Zondag de 7e juni gaan we met een volledige trein van Apeldoorn naar Hoorn om daar de collega's te gaan bezoeken.
Iedereen kan mee het kost enige euries (75) en je kan daarbij met extra kosten lunchen en dineren aan boord.
Maar een stoomrit met twee stoomloks via Amersfoort Amstedram Centraal Haarlem Velzertunnel Alkmaar en dan naar Hoorn en daar de treinen bekijken van Hoorn Medeblik en weer terug is ook leuk.(Tijden 10.00 Apeldoorn uit en 22.00 terug.)
Als men mee wil google VSM en Winkel.
Op de site staat nog Corus maar door beziunigingen daar gaat dit niet door dus door naar Hoorn!
Vriendeliijke groeten Feike.
En voor de liefhebbers onder ons hieronder!
Zondag de 7e juni gaan we met een volledige trein van Apeldoorn naar Hoorn om daar de collega's te gaan bezoeken.
Iedereen kan mee het kost enige euries (75) en je kan daarbij met extra kosten lunchen en dineren aan boord.
Maar een stoomrit met twee stoomloks via Amersfoort Amstedram Centraal Haarlem Velzertunnel Alkmaar en dan naar Hoorn en daar de treinen bekijken van Hoorn Medeblik en weer terug is ook leuk.(Tijden 10.00 Apeldoorn uit en 22.00 terug.)
Als men mee wil google VSM en Winkel.
Op de site staat nog Corus maar door beziunigingen daar gaat dit niet door dus door naar Hoorn!
Vriendeliijke groeten Feike.