Het spoor
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Het spoor
Je bent van harte welkom.
Ik vergat te vermelden dat we ook een grote LGB baan ebben voor de kinderen.
Ik vergat te vermelden dat we ook een grote LGB baan ebben voor de kinderen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Het spoor
Ik loop er bijna iedere week langs als ik boodschappen ga doen...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Het spoor
De locomotoren (Sikken) zijn in de loop der tijd over heel Nederland uitgezworven.
De NS 294 (bouwjaar 1938) is in 1969 verkocht aan het Havenbedrijf Rietlanden en heeft tot 1998 dienst gedaan in de Amsterdamse Amerikahaven bij het beladen van kolentreinen. Na een brand in het compartiment van de dieselmotor is hij verkocht aan een particulier en uiteindelijk gesloopt in 2011.
Op de foto in februari 1997.
Groet, Paul G.
De NS 294 (bouwjaar 1938) is in 1969 verkocht aan het Havenbedrijf Rietlanden en heeft tot 1998 dienst gedaan in de Amsterdamse Amerikahaven bij het beladen van kolentreinen. Na een brand in het compartiment van de dieselmotor is hij verkocht aan een particulier en uiteindelijk gesloopt in 2011.
Op de foto in februari 1997.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Helaas is in het NS Reizigersvervoer het dieseltreintype DM90 ofwel Buffel uitgereden sinds vorige week de nieuwe dienstregeling is ingegaan. Jammer voor dit relatief nieuwe materieel dat het waarschijnlijk onder de slopershamer komt. Door de privatisering en de zogenaamde duurzaamheidsdoelstellingen komt dit materieel al op jonge leeftijd in het milieu terecht.
De NS behoudt één treinstel -de 3426- als museumstel.
De NS behoudt één treinstel -de 3426- als museumstel.
Re: Het spoor
Dat gele vlak op de botsneus heb ik in combinatie met het Berlijnse blauw nooit erg mooi gevonden. Maar ja, voor de zichtbaarheid was het nodig.
In 1985 heeft de loc nog een revisie gehad en is in de kleuren van de huisstijl geschilderd.
Hier staat hij met een sleep Belgische rijtuigen in Zwolle. Grijs met geel zag er veel beter uit al kon de loc op de foto wel een sopje gebruiken.
Groet, Paul G.
In 1985 heeft de loc nog een revisie gehad en is in de kleuren van de huisstijl geschilderd.
Hier staat hij met een sleep Belgische rijtuigen in Zwolle. Grijs met geel zag er veel beter uit al kon de loc op de foto wel een sopje gebruiken.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Er gloort mogelijk licht voor de eerder deze maand overbodig geworden en de al enige jaren terzijde staande en nog relatief jonge dieselstellen DM'90 Buffel. Naar verluidt zou het grootste deel van de vloot zijn verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans.
Bron: https://www.facebook.com/hashtag/rm351? ... 7184071881 en ook:
http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/913-d ... a-terzijde
De 3426 word museumstel. Wat er met de 3424 gaat gebeuren heb ik nergens gelezen; zou het inmiddels één van de twee gebruikte plukstellen zijn?
Een artikel eerder dit jaar over een Buffel met bijzondere inzet: http://nieuws.ns.nl/testtrein-nieuwe-sc ... echnieken/
Op de site van NS Financial Services stonden er vele jaren 27 stuks te koop: http://www.nsfinancialservices.ie/fleet/dm90/
In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.
Bron: https://www.facebook.com/hashtag/rm351? ... 7184071881 en ook:
http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/913-d ... a-terzijde
De 3426 word museumstel. Wat er met de 3424 gaat gebeuren heb ik nergens gelezen; zou het inmiddels één van de twee gebruikte plukstellen zijn?
Een artikel eerder dit jaar over een Buffel met bijzondere inzet: http://nieuws.ns.nl/testtrein-nieuwe-sc ... echnieken/
Op de site van NS Financial Services stonden er vele jaren 27 stuks te koop: http://www.nsfinancialservices.ie/fleet/dm90/
In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.
Re: Het spoor
Die testtrein voor de reiniging was de DM 3403. Momenteel staat het stel niet meer in Zwolle.OLAU-fan schreef: ↑21 dec 2017 22:19 In mijn herinnering verdwijnt er met de Buffels een esthetisch zeer fraai treintype, met een heerlijk geluid van de hoogtoerige brullende Cummins-motoren. Echter als passagier was het een benauwd binnenklimaat. Of ze bij het NS personeel geliefd waren weet ik niet. Mogelijk kan Paul ons helpen.
Ik heb vanmorgen nog even gekeken op het opstelterrein.
Wat er met de 3424 gaat gebeuren weet ik niet. Het was ook een testtrein van Strukton voor het weg laseren van bladresten.
Na de kerst zal ik eens navragen wat er met beide stellen is gebeurd. Ik neem aan dat ze ook verkocht zijn of gaan worden.
Ik ben met je eens dat het mooi ontworpen materieel is.
Vanaf de aflevering waren er wel al klachten over het binnenklimaat. De cabines van de machinisten zijn vrijwel direct voorzien van een airco.
Op de daken van de (passagiers)compartimenten is een witte reflecterende coating aangebracht, zoals hier te zien op de daken van stel 3426 dat gelukkig bewaard blijft. Het binnenklimaat is altijd een moeilijk punt en wordt heel verschillend ervaren.
Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld niet zo gek op airco's. Ik heb daar meestal meer last dan plezier van.
Op hotelkamers is dat ding vaak het eerste dat ik uitzet.
Een link naar deze en een vracht andere mooie foto's van de DM'90.
https://hiveminer.com/Tags/dm90%2Czwolle
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Dank voor je inhoudelijke reactie en de link naar de mooie foto's Paul. Overigens ben ik ook meer een fan van een raam dat open kan i.p.v. airco, echter de modificatie van de ICM vind ik als passagier zeer goed geslaagd: een heerlijk binnenklimaat. Als ICM waaide het zomers door de trein. Nu als ICMm niet meer. Echter bij storing zijn de kleine klapraampjes minimaal. Ik zie dat als engineeringsonvolkomenheid.
p.s. heel af en toe zit ik in treinstel 4014. Al langere tijd merk ik bij het wegrijden dat deze met een "bonk" aanzet.
p.s. heel af en toe zit ik in treinstel 4014. Al langere tijd merk ik bij het wegrijden dat deze met een "bonk" aanzet.
Re: Het spoor
Ik kan me het navragen besparen; beide stellen worden gesloopt.Wat er met de 3424 gaat gebeuren weet ik niet. Het was ook een testtrein van Strukton voor het weg laseren van bladresten.
Na de kerst zal ik eens navragen wat er met beide stellen is gebeurd. Ik neem aan dat ze ook verkocht zijn of gaan worden.
Op de site Railwiki http://www.railwiki.nl/index.php/DM%2790#Afvoer wordt al het volgende gemeld (zie de laatste zin):
Ik hou het maar bij de herinnering aan de aflevering van de 3401 in Zwolle.
Helaas is van de werkplaats daar ook niets meer van over.
T.z.t. zullen er wel foto's verschijnen van de ritten naar de sloper.
Groet, Paul G.
P.S. Let bij het reizen met de ICM 4014 even op of het misschien steeds dezelfde machinist is.