Het spoor
Re: Het spoor
Station Utrecht Maliebaan in mei 1958.
Toen al een paar jaar in gebruik als Spoorwegmuseum.
Groet, Paul G.
Toen al een paar jaar in gebruik als Spoorwegmuseum.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Da's een hele mooie prent en brengt als Utrechter goede herinneringen naar boven. In de vijftiger jaren ging ik als klein jochie met mijn vriendjes toch wel minstens een keer per jaar naar het museum om te kijken of er wat nieuws was, maar voornamelijk om te spelen op het materieel langs het eerste perron. In de rijtuigen van de Arend kon je het verschil tussen 3e, 2e en 1e klas ervaren.
Arend met 2 verschillende klasse wagons.
Op de locs mocht je niet klimmen behalve op de stookplaat van de z.g. Invasie-loc, van de geallieerden overgenomen. Op de foto van de vorige posting staat hij volgens mij links van de linker staander van de bovenleiding. Prachtig om je even machinist te voelen.
En rijdend tussen A'dam CS en Den Helder, heb ik misschien nog wel achter loc 3737 gehangen.
Locomotief 3737, in 1958 als laatste door de Nederlandse Spoorwegen buiten dienst gestelde stoomlocomotief.
Het hoogtepunt was altijd de reusachtige modelspoorbaan in de noordelijke hal van het museum. Reusachtig, in mijn toendertijdse ogen. Hij was geloof ik iets kleiner dan een LGB, dus ongeveer schaal 1:40 schat ik.
De laatste keer dat ik er was, was een teleurstelling en wel hierdoor:
De presentatie is veel meer dan vroeger sterk gericht op het vermaken van een groot publiek met kinderen en voor personeelsfeestjes etc. De inhoudelijke kant van het museum is daar ondergeschikt aan gemaakt.
Het moet tegenwoordig allemaal een "Ervaring" zijn, anders komt het publiek niet meer. Positief is toch wel het vele moderne(re) materieel dat staat opgesteld.
Dus gelukkig was vroeger niet alles beter .
Adri
Arend met 2 verschillende klasse wagons.
Op de locs mocht je niet klimmen behalve op de stookplaat van de z.g. Invasie-loc, van de geallieerden overgenomen. Op de foto van de vorige posting staat hij volgens mij links van de linker staander van de bovenleiding. Prachtig om je even machinist te voelen.
En rijdend tussen A'dam CS en Den Helder, heb ik misschien nog wel achter loc 3737 gehangen.
Locomotief 3737, in 1958 als laatste door de Nederlandse Spoorwegen buiten dienst gestelde stoomlocomotief.
Het hoogtepunt was altijd de reusachtige modelspoorbaan in de noordelijke hal van het museum. Reusachtig, in mijn toendertijdse ogen. Hij was geloof ik iets kleiner dan een LGB, dus ongeveer schaal 1:40 schat ik.
De laatste keer dat ik er was, was een teleurstelling en wel hierdoor:
De presentatie is veel meer dan vroeger sterk gericht op het vermaken van een groot publiek met kinderen en voor personeelsfeestjes etc. De inhoudelijke kant van het museum is daar ondergeschikt aan gemaakt.
Het moet tegenwoordig allemaal een "Ervaring" zijn, anders komt het publiek niet meer. Positief is toch wel het vele moderne(re) materieel dat staat opgesteld.
Dus gelukkig was vroeger niet alles beter .
Adri
Re: Het spoor
Hallo Adri,
Dat is een leuke bijdrage die je plaatst. Belevenissen uit Utrecht komen niet zo vaak voorbij op Kombuispraat
Wel jammer dat je plaatjes opeens verdwenen zijn.
Van die War Department locomotieven zijn er na de oorlog meer series geweest. Voor zover ik kan zien op de foto gaat het om een Engelse loc uit de serie 4301-4537. Tegen het einde van het stoomtijdperk zijn ze vrijwel allemaal gesloopt.
Hier een foto van de 4513 en nog een paar van die loc's in 1954 bij sloper Nijkerk aan de Cruquiusweg in Amsterdam. Als jongen speelde ik daar ook nog wel eens, vooral in de weekenden, want dan werd er niet gewerkt en aan bewaking deden ze toen nog niet zo veel.
Groet, Paul G.
Dat is een leuke bijdrage die je plaatst. Belevenissen uit Utrecht komen niet zo vaak voorbij op Kombuispraat
Wel jammer dat je plaatjes opeens verdwenen zijn.
Van die War Department locomotieven zijn er na de oorlog meer series geweest. Voor zover ik kan zien op de foto gaat het om een Engelse loc uit de serie 4301-4537. Tegen het einde van het stoomtijdperk zijn ze vrijwel allemaal gesloopt.
Hier een foto van de 4513 en nog een paar van die loc's in 1954 bij sloper Nijkerk aan de Cruquiusweg in Amsterdam. Als jongen speelde ik daar ook nog wel eens, vooral in de weekenden, want dan werd er niet gewerkt en aan bewaking deden ze toen nog niet zo veel.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Hallo Paul,
Het fotoprogramma dat ik gebruik "TinyPic", heeft af en toe problemen. Zonet waren er 2 foto's verdwenen en nu zie ik ze allemaal weer staan.
Ja treintjes is altijd leuk, net zoals auto's, vliegtuigen en schepen (in willekeurige volgorde).
Adri
Het fotoprogramma dat ik gebruik "TinyPic", heeft af en toe problemen. Zonet waren er 2 foto's verdwenen en nu zie ik ze allemaal weer staan.
Ja treintjes is altijd leuk, net zoals auto's, vliegtuigen en schepen (in willekeurige volgorde).
Adri
Re: Het spoor
Is dit iets voor jullie ? Een pdj'je met ouwe Engelse meuk....
Kijkt/download hier !
...blijft ca 1 week staan....
Kijkt/download hier !
...blijft ca 1 week staan....
Oost, west...ook best
Re: Het spoor
Da's geen "Engelse meuk" Jan, die pdf staat vol met foto's van mastodonten uit de Verenigde Staten en Canada
73 es gud dx de pe7eb eric k
Re: Het spoor
Op de download knop klikken.
Dan zie je onderstaande.
Dan op "Toch downloaden" klikken.
Dan zie je het PDF, pagina 1 van 124 pagina's.
Dan zie je onderstaande.
Dan op "Toch downloaden" klikken.
Dan zie je het PDF, pagina 1 van 124 pagina's.
Grtn @Allen
Re: Het spoor
Ik zie het !Da's geen "Engelse meuk" Jan
Maar de taal (ongeveer) wél, zakmaarzegguh
Ik zat er maar een klein werelddeeltje naast....en wa's dat nou, in vergelijk met het universum....
Oost, west...ook best