Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Mario,
Je vergist je niet. :-D
Dat album was inderdaad een uitgave van die beschuitfabriek, gezamenlijk met de puddingfabriek A.J.Polak uit Groningen en Van Slooten pepermunt uit Leeuwarden. Kon je lekker snel de plaatjes bij elkaar krijgen.
De beoogde winnaar had gebruik gemaakt van de boot Enkhuizen-Stavoren. De winnaar van de 2e prijs vond dat niet eerlijk en eiste diskwalificatie.
Maar na veel discussie won, na aftrek van het scheepstraject, onze held toch nog. Een mooi verhaal. :)
van Hasselt.jpg
van Hasselt.jpg (98.77 KiB) 3677 keer bekeken
Vermogenselektronica en draaistroom worden bij NS al sinds de jaren '80 toegepast. dat staat denk ik wat los van cruise control.
Daar zijn vele experimenten mee gaande en daaraan vastgekoppeld met onbemande treinen.
Interessant, maar ingewikkeld.

Groet, Paul G,

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Het spoor

Bericht door Da Silva »

Paul,
Ja inderedaad, dat was de strekking van het verhaal. Die andere twee bedrijven die je noemt, herinner ik me nu ook. Allemaal lang geleden, op die foto voor die BR218 was ik nog 47, kan je nagaan hoe oud ik nu ben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Een wonder ( en blij ) dat ik me dat allemaal nog kan herinneren. Vroeger had je veel van die plaatjes. Ik herinner me de auto plaatjes, bij de "Full Speed " sigaretten (geel kartonnen doosje ??) en niet te vergeten de schepen/havenplaatjes bij de sigaretten van Captain Grand. Er werd heel wat afgeblowd om die boeken vol te krijgen.
Ik was vorige week zaterdag rond half acht op station Leiden, daar stond die vernieuwde VIRM. Dat zag er niet verkeerd uit. Ik wilde nog een foto maken, maar was net te laat.

Goed weekend.

Mario
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mario,

Hier staat veel informatie met beelden over die VIRM.
http://www.nedtrain.nl/eerste-nieuwe-ge ... rm-gereed/

Ook een goed weekend, Paul G.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Het spoor

Bericht door Da Silva »

Paul,

Bedankt, leuk artikel. Fijne treinen. Wij reizen naar onze kinderen meestal via Schiphol. Op de terugreis altijd een afknapper als we in ons Belgische boemeltje in moeten.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Afbeeldingupload photos

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
aegis R.I.P.

Re: Het spoor

Bericht door aegis R.I.P. »

Ja Gerard dat was een mooie happening veel locomotieven en prima geregeld en woonde toen in Leusden .

De 23071 van de foto en de 23076 zijn vandaag en morgen te gast bij stoomtrein Hoorn Medemblik en rijden tussen Hoorn en Enkhuizen bij het Bello festival kan men per stoomtrein SHM , boot Friesland en stoomtrein VSM een rondje maken.

groet Feike
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Da Silva schreef:Wat ik me nu afvraag, hebben de moderne treinen een soort "cruise control", waarmee je een bepaalde snelheid kan aanhouden
Ik heb deze vraag even op een ander forum neer geplempt Da Silva, hieronder de reacties van een aantal machinisten in actieve dienst:
Moderne loccen zoals de 186 enn189 beschikken inderdaad over een soort van cruisecontrol. Van treinstellen weet ik dit niet.
Bij NS hebben / hadden de loc's 1600/1800, 1700 en mDDM en bij de treinstellen SGM en een blauwe maandag ICM-0 een "cruisecontrol"
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Ik bepaal liever zelf wat er gebeurd.

De modernere (goederen) machines BR 186 en 189 heb ik geen ervaring mee, maar ik neem aan dat deze ook zo'n voorziening hebben.
Het gebruik van de "cruisecontrol" is iets persoonlijks denk ik. Ik zweer erbij, zeker op de lange afstanden, maar ik ken ook collega's die het systeem verfoeien
Bij DDZ (in de 3600) wil ik hem nog wel eens gebruiken. In de 5600 is het vaak tot 140 knallen en dan uit laten rollen. DD-AR (loc of Bvk) rij ik niet, helaas. En de DDM-1, ben ik niet bevoegd voor. :D De automaat bij SGM is waardeloos. Je rijdt bijna altijd 10-15 km/h te langzaam. Dus lekker spellen met de controller ;)
Voor zware goederentreinen is er bijna niet mee te rijden op de zogeheten AFB (automatik fahren und bremsen) een containertrein o.i.d. gaat nog wel.
Heb ik andere ervaringen mee, maar bepaalde trajecten of gedeeltes daarvan dan gaat die bij mij ook uit. Bij het oprijden van steile hellingen bijvoorbeeld geeft de AFB te weinig tractie. Bij hellingen naar beneden moet je het alleen goed in de gaten houden en je kunt altijd handmatig ingrijpen.
Containertreinen kunnen ook aardig aan het gewicht zitten ;)
73 es gud dx de pe7eb eric k
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Het spoor

Bericht door Da Silva »

Goeieavond,

Bedankt voor uw reactie. Ik ben ook aan het speuren op het net en kom ook vaak de term AFB tegen. Ik heb ooit een boek gehad van Siemens ABB, waarin deze techniek werd beschreven. Men noemde dat toen "GTO-Technik" (of iets wat daar op leek ), toen wij kleiner gingen wonen heb ik een hoop spullen opgeruimd. In Nederland is er ooit ook een testlok geweest (1600P), als ik goed lees is op basis van de bevindingen de NS 1600 serie besteld. Vanwege mijn interesse voor aandrijftechnieken, vroeg ik mij af hoe dit bij railmateriaal was.
Bedankt, alvast weer een stapje verder.

Grt.

Mario.
Vinnie
Berichten: 85
Lid geworden op: 25 mei 2015 16:53
Locatie: Westfriesland

Re: Het spoor

Bericht door Vinnie »

Afbeelding
De 23 071 tijdens het Bello festival in Hoorn
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Helaas. Het einde van een zeer respectabel en betrouwbaar electrisch treintype, plan V. Samen met Plan T vormde dit het zogenaamde Materieel 1964, ofwel Mat64. De Diesel-liefhebbers onder ons kennen de variant Plan U.

Laatste Apekop maakt nostalgische rit

Het karakteristieke brommende geluid bij het optrekken blijft in herinnering.
Gelukkig zijn er enige stellen bewaard gebleven, waaronder een stel voor het Spoorwegmuseum en ook eentje van een stichting in Enschede.

Een speciale website over het afscheid van dit materieeltype:
DagMat64.nl

Het speciale Twitter-account:
https://twitter.com/dagMat64/with_replies


Plaats reactie