Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Het spoor

Bericht door gerard tenerife »

Een beetje nostalgia voor de stoom snuivers uit Amersfoort,

Afbeeldingimag

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

De HEEMAF (Hengelosche Electrische En Mechanische Apparaten Fabriek) gaf elk jaar net voor Kerstmis een tijdschrift uit. Dat was bedoeld voor relaties en heette HEEMAF-Post.

Hier een prachtig voorbeeld uit 1955 met in de midden het stroomlijnmaterieel uit de 30'er-jaren, waarmee het einde van het stoomtijdperk een aanvang nam. Naar mijn idee één van de mooiste materieelontwerpen van NS.
Heemaf 1955 tractie.jpg
Heemaf 1955 tractie.jpg (43.11 KiB) 4404 keer bekeken
Op de website van het Historisch Centrum Overijssel is veel meer over HEEMAF te lezen. :-D
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/foto ... eemaf-post
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Mooie verhalen een mooie plaatjes heren :-D

Een deel van wat voorbij is gekomen staat hier 87 maal verkleind in de vitrine :)
DSC01892 gesneden 25.JPG
DSC01892 gesneden 25.JPG (63.28 KiB) 4359 keer bekeken
73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan »

Prachtige vitrinefoto. Ook hier een vitrine. Zonder foto, maar gestald staan er: rode en gele DE2 die vergezeld worden door een Plan V en een SGMm.

In de toekomst hopelijk nog uit te breiden met een Wadloper en een Buffel.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bob schreef:Voor de intrede van de computer had de NS een speciale klimaatkamer waar de papieren hingen waarop de dienstregeling werd uitgetekend. Het papier mocht niet rekken of krimpen, want dan verliepen de lijnen van aankomst en vertrek niet meer correct. Op de treinenclub hebben we het ook wel eens geprobeerd. Er is een ijzeren discipline voor nodig om te rijden volgens dienstregeling. Het ging dus niet.
Hoi Bob, samen met een kleinzoon heb ik gekeken naar een YouTube-filmpje over het model van de spoorbaan Interlaken-Montreux van de Vereniging Spoorgroep Zwitserland (VSZ). Het ziet er werkelijk prachtig uit en is ook naar werkelijkheid, compleet met heuse storing aan een overweg. :-D
Wij vroegen ons alleen af waarom er geen sneeuw lag op de baan, maar het er werd denk ik volgens de zomerdienstregeling gereden.
Die van de klimaatkamers voor de grafieken van de NS-dienstregeling vind ik een goeie. De klimaatinrichting voor de grafieken van jullie Zwiterse modelbaan zag ik op de film in een hoekje staan. :)
Koelbox VSZ.jpg
Koelbox VSZ.jpg (9.09 KiB) 4158 keer bekeken
Groet, Paul G.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Paul ik heb ook even gekeken. Het filmpje is al drie jaar oud. Vooral de achtergrond is enorm veranderd. Over de hele lengte (ongeveer 70 m.) is een fotoachtergrond van Zwitserse bergen opgehangen. Ik ben zelf bezig om een filmpje te maken. Misschien komt het op You Tube.
Bedankt voor de complimenten.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooie beelden van het materieel van de VSM in Jort Kelder's "Hoe heurt het eigenlijk?" van gisteravond.
VSM Stoomlok 528139.jpg
VSM Stoomlok 528139.jpg (269.34 KiB) 4048 keer bekeken
http://www.npo.nl/hoe-heurt-het-eigenli ... AT_2061513

Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb »

Een leuk modelspoor nieuwsbericht from down under :)
73 es gud dx de pe7eb eric k
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Ik neem aan dat dit hier overbekend is op dit topic, maar ik kende het niet (vond het nav een kleine zoektocht over de hier geplaatste Ketjen-spoorpont)
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Mooie link Jan. In plaats van een ketelwagen was het hier een goederenwagon die te water lag.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie