Beide uitvoeringen Paul, zowel zonder als met demper dus.
Mijn modelbaan krijgt een heel gericht thema, namelijk het station van Obdam (mijn geboorteplaats) in de jaren '50 en '60.
Tot en met 11 juni 1955 werden de reizigerstreinen tussen Alkmaar en Hoorn nog met stoom gereden, laatste 2 jaar met de serie 6000, daarvoor met de series 3700, 2100 en 1700.
Op 12 juni werd de dienst overgenomen door gloednieuwe DE loc's serie 2200 met daarachter een of twee C 6400 (C12c) coupé rijtuig(en) en een eveneens gloednieuw plan E CKD restauratie rijtuig, waarvan de 3e klasse opgewaardeerd tot 2e klasse en de keuken buiten gebruik was.
De winterdienst 1955/1956 werd ook gereden met door een 2200 getrokken treinen, maar verwarmen van die rijtuigen met een voor de goederendienst bestemde diesellocomotief was natuurlijk een kleine uitdaging, daar deze geen stoom en 1500V hoogspanning konden leveren.
De oplossing werd gevonden in het huren van een aantal stoomverwarmingsrijtijgen bij de Deutsche Bundesbahn, die samen met een bolkop AB 7400 en een C 6400 de trein vormden.
Beide treinen heb ik in model compleet, alleen van de zomertrein heb ik nog geen foto gemaakt, omdat de aanpassingen aan het CKD rijtuig nog niet uitgevoerd zijn.
Van de wintertrein heb ik wel een foto, niet op de modelbaan (die is er nog niet), maar gewoon op een plank
- DSC03514 bijgesneden_45.JPG (51.09 KiB) 4651 keer bekeken
- DSC03513 bijgesneden_50.JPG (26.64 KiB) 4651 keer bekeken
(Locomotief Piko, verwarmingsrijtuig Heris, AB 7400 Roco en C 6400 Artitec)
Met ingang van de zomerdienst 1956 werden de 2200'n afgelost door de treinstellen plan X (blauwe engelen) die dat eigenlijk een jaar eerder al hadden moeten doen, maar toen waren er nog niet genoeg afgeleverd. Aangezien de toenmalig directeur van de NS, Ir Den Hollander de stoomlocomotief absoluut uit de reizigersdienst wilde hebben, is toen voor de oplossing met de 2200'n gekozen.
De blauwe engelen, werden op hun beurt weer afgelost door DE 5 treinstellen mat 40, die dit met een paar korte onderbrekingen, waarin weer plan X reed, hebben volgehouden tot ze eind jaren '60 definitief werden vervangen door de nieuwe DE 3 stellen plan U, die op hun beurt, na de elektrificatie in '74 werden verdrongen door plan V.
De 2000'n, waar het eigenlijk over ging, zijn het grootste deel van hun dienst bij de NS in Zwolle in depot geweest, in de tweede helft van de jaren '50 is de hele serie in de Watergraafsmeer in depot gekomen. Uit betrouwbare bron heb ik opgetekend dat de machines in die tijd ook zo nu en dan in Obdam verschenen. Iets wat niet altijd zonder problemen ging in verband met de vrij steile helling die vanuit Heerhugowaard moet worden genomen om via de brug over de ringvaart tussen de polders Heerhugowaard en Obdam, station Obdam te bereiken. Met een zware trein en natte rails (ook toen al) bleef er wel eens een trein steken op deze helling. (Iets wat ook in het stoomtijdperk wel gebeurde overigens.)
Normaal gesproken werden de goederentreinen door 2200'n gereden (inmiddels met uitlaatdemper), zowel de treinen van en naar Obdam, alsmede de stukgoedtreinen van Alkmaar-Enkhuizen vv.