Pagina 165 van 237

Re: Het spoor

Geplaatst: 24 feb 2018 19:18
door pe7eb
Je waarneming klopt Paul.
De 2200'n liepen zowel in Alkmaar als Hoorn om naar de voorzijde van de trein.
Ook de stoomlocomotieven deden dit, het plaatsen van een tweetal 6000'n in Amr was dan ook een flinke besparende maatregel voor d.e NS. ;)
6000'n hoefden niet op de draaischijf gedraaid te worden alvorens de terugreis te kunnen aanvaarden, de 17-, 21- en 3700'n moesten dat wel.
Echter aangezien het depot van Hn en daarmee ook de draaischijf aan de zuidkant van het emplacement lag (waar nu de Connexxion garage staat) moesten er veel rangeerbewegingen tussen het overige treinverkeer door gemaakt worden om dit te werk te stellen. Hiervoor ontbrak gewoon de tijd, waardoor elke loc dus 2 uur overstond te Hoorn, alvorens terug te rijden naar Alkmaar.

Re: Het spoor

Geplaatst: 26 feb 2018 01:53
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
De diesel-electrische trein, de zgn. "Blauwe Engel" Ook wel de rode duivel genoemd.
Op 24 oktober 1953 maakte deze op het traject Groningen - Roodeschool de eerste proefrit.
Op de foto bij aankomst Usquert op de spoorwegovergang komende van Uithuizen.
blauwe engel.jpg
blauwe engel.jpg (49 KiB) 4730 keer bekeken
img102.jpg
img102.jpg (123.06 KiB) 4730 keer bekeken
Op 15 augustus 1982 werd dit type vervangen door de diesel-hydraulische trein.
Hier vertrekt de trein voor één van zijn laatste reizen op die dag van het station van Usquert
op weg naar Uithuizen.

Re: Het spoor

Geplaatst: 26 feb 2018 08:48
door pe7eb
Mooie plaatjes A. Kuiper :)

Alleen de bijnaam "Rode Duivel" hoort toch echt niet bij dit type motorrijtuigen en treinstellen, ondanks dat deze later in hun loopbaan rood werden.
De DE I en DE II stellen plan X kwamen in het blauw in dienst, dit, in combinatie met de Allan vleugels op de beide koppen heeft ze de bijnaam "Blauwe Engelen" opgeleverd.

"Rode Duivel" was de bijnaam van de begin jaren '60 in dienst gekomen DE III stellen plan U, welke geheel rood in dienst kwamen.

Als aanvulling op dit diesel verhaal kan nog vermeld worden dat met het ingaan van de nieuwe dienstregeling de NS geen dieseltreinen meer in dienst heeft. Door elektrificatie van een aantal baanvakken en het overgaan van concessies op een aantal trajecten naar andere vervoerders, zijn de nog relatief jonge treinstellen DM 90 "Buffels"buiten dienst gesteld.
Net als de DH I en DH II stellen, de "Wadlopers" die ook nog relatief jong waren bij hun afvoer, zijn ook voor deze stellen nieuwe buitenlandse eigenaren gevonden. Waar de "Wadlopers" een tweede leven hebben gevonden in Polen, Tsjechië, Roemenië en Argentinië, zijn vrijwel alle "Buffels" verkocht naar Roemenië.

Re: Het spoor

Geplaatst: 26 feb 2018 17:19
door Patru (R.I.P)
Erik,
De Stroomlijn DE3 Materieel 1934 heeft ook nog tussen Alkmaar en Hoorn gereden in de jaren'50. Vergeet vooral dat mooie treinstel niet in je opstelling van Obdam. Groen of blauw kan allebei wel denk ik. :-D

DE3 Stroomlijn 1934.jpg
DE3 Stroomlijn 1934.jpg (115.14 KiB) 4509 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Het spoor

Geplaatst: 27 feb 2018 01:19
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
pe7eb schreef de "Wadlopers" die ook nog relatief jong waren bij hun afvoer
Begrijp ik het goed dat de Wadloper toen in 1982 in gebruik werd genomen. Tot wanneer?
En die Spurt die ik ergens naast de Wadloper afgebeeld zag staan, wanneer is die in gebruik
genomen (Arriva) en is die tot op vandaag nog in gebruik?

Re: Het spoor

Geplaatst: 28 feb 2018 09:53
door Vinnie
@ pe7eb

Ik zie bij de museumtram Hoorn een filmpje uit '68 waarin het begin van de stoomtractie richting Medemblik staat. Hier ook een 2292 in beeld. Maar dit heb jij waarschijnlijk al eens gezien?

Re: Het spoor

Geplaatst: 28 feb 2018 10:07
door pe7eb
@ Paul, waar baseer je dat op m.b.t. de mat 34 DE III?
Ik heb namelijk al heel wat speurwerk gedaan in diverse bronnen, maar ben echt helemaal nergens iets tegen gekomen over de inzet van mat 34 op het traject Alkmaar-Hoorn. Stoomloc's 2100, 1700, 3700, 6000, DE loc's 2200, mat 53 DE 1 en DE 2, mat 40 DE V en plan U is allemaal terug te vinden in woord en beeld, maar nergens ook maar iets over mat 34.

Over de DE V in relatie tot Obdam is nog iets leuks te vertellen, op 12 april 1966 reed er namelijk een zeer bijzondere trein, enkel en alleen voor het huwelijk van de dochter van een gepensioneerde spoorweg medewerker. lees hier een krantenbericht.
Meer foto's hiervan op Geheugen van Nederlan.
De familie Klaver woonde destijds in het op onderstaande plaatje aangegeven Wachthuis 6 (Wh 6)
Wachthuis 6.JPG
Wachthuis 6.JPG (124.25 KiB) 4387 keer bekeken
(Uitsnede van Topotijdreis, ingesteld jaar 1959)


@ A.Kuiper, meer informatie over de Wadlopers is hier te vinden.

Re: Het spoor

Geplaatst: 28 feb 2018 22:47
door OLAU-fan
Tussen het prachtige historische materieel door een actuele situatie:
Afknijpen in Arriva-treinen: toiletten niet in gebruik

Wat mij opvalt in het artikel is de verklaring van ARRIVA woordvoerster Joce de Vries:

"Dit gebeurt ter bescherming van de toiletten, zegt Arriva-woordvoerder Joyce de Vries.
'Vanwege de vorst dreigen de fecaliën en urine in de opvangsystemen te bevriezen, wat kan leiden tot schade. We hebben daarom besloten onze toiletten af te sluiten. Bij de NS worden fecaliën en urine op het spoor geloosd. Wij hebben gekozen voor een andere manier', aldus De Vries."


Dat ze woordvoerster is voor ARRIVA en waarschijnlijk "communicatie" o.i.d. heeft gestudeerd is te begrijpen.
Echter dat ze uitspraken doet over het materieel van con-collega NS lijkt me ongepast. En volgens mij feitelijk ONJUIST.
Volgens mij loost NS-materieel tegenwoordig ook niet meer op het spoor; ze is waarschijnlijk in de veronderstelling dat er bij NS nog Hondekoppen en Blauwe Engelen rijden.

Re: Het spoor

Geplaatst: 01 mar 2018 11:19
door Patru (R.I.P)
Nog lang niet in al het materieel van NS wordt dit opgevangen. Zie hier:

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/opva ... rein-38346

Groet, Paul G.

Re: Het spoor

Geplaatst: 01 mar 2018 17:14
door Patru (R.I.P)
pe7eb schreef: 28 feb 2018 10:07 @ Paul, waar baseer je dat op m.b.t. de mat 34 DE III? Ik heb namelijk al heel wat speurwerk gedaan in diverse bronnen, maar ben echt helemaal nergens iets tegen gekomen over de inzet van mat 34 op het traject Alkmaar-Hoorn.
Ik miste in je opsomming de DE3 mat'34. Tot 1963 was er nog steeds een aantal stellen beschikbaar. Er zijn foto's, ook bij de NVBS.
Bijgaand als voorbeeld een foto uit 1958 van een kruising in Heerhugowaard. Deze staat in het mooie boek van L.J.P. Albers.
Het gaat uiteraard om het treinstel rechts op de foto langs het perron in Heerhugowaard. :)
Op de bladzijde daarvoor staat ook nog een foto (25 mei 1958) van een kruising van een DE3 met lok 2262 en stoof plus rijtuigen.

Met de trein door Nederland.jpg
Met de trein door Nederland.jpg (96.57 KiB) 4280 keer bekeken
Kruising Heerhugowaard 27-6-1958.jpg
Kruising Heerhugowaard 27-6-1958.jpg (172.96 KiB) 4280 keer bekeken
Groet, Paul G.