Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 29 apr 2018 17:17

Station Utrecht Maliebaan in mei 1958.
Toen al een paar jaar in gebruik als Spoorwegmuseum.

Maliebaan mei 1958.jpg
Maliebaan mei 1958.jpg (189.7 KiB) 2615 keer bekeken
Groet, Paul G.

Breeze

Bericht door Breeze » 29 apr 2018 21:56

Da's een hele mooie prent en brengt als Utrechter goede herinneringen naar boven. In de vijftiger jaren ging ik als klein jochie met mijn vriendjes toch wel minstens een keer per jaar naar het museum om te kijken of er wat nieuws was, maar voornamelijk om te spelen op het materieel langs het eerste perron. In de rijtuigen van de Arend kon je het verschil tussen 3e, 2e en 1e klas ervaren.

Afbeelding
Arend met 2 verschillende klasse wagons.

Op de locs mocht je niet klimmen behalve op de stookplaat van de z.g. Invasie-loc, van de geallieerden overgenomen. Op de foto van de vorige posting staat hij volgens mij links van de linker staander van de bovenleiding. Prachtig om je even machinist te voelen.
En rijdend tussen A'dam CS en Den Helder, heb ik misschien nog wel achter loc 3737 gehangen.

Afbeelding
Locomotief 3737, in 1958 als laatste door de Nederlandse Spoorwegen buiten dienst gestelde stoomlocomotief.

Het hoogtepunt was altijd de reusachtige modelspoorbaan in de noordelijke hal van het museum. Reusachtig, in mijn toendertijdse ogen. Hij was geloof ik iets kleiner dan een LGB, dus ongeveer schaal 1:40 schat ik.

Afbeelding

De laatste keer dat ik er was, was een teleurstelling en wel hierdoor:
De presentatie is veel meer dan vroeger sterk gericht op het vermaken van een groot publiek met kinderen en voor personeelsfeestjes etc. De inhoudelijke kant van het museum is daar ondergeschikt aan gemaakt.
Het moet tegenwoordig allemaal een "Ervaring" zijn, anders komt het publiek niet meer. Positief is toch wel het vele moderne(re) materieel dat staat opgesteld.

Dus gelukkig was vroeger niet alles beter :wink: .

Adri

Patru

Bericht door Patru » 30 apr 2018 17:34

Hallo Adri,
Dat is een leuke bijdrage die je plaatst. Belevenissen uit Utrecht komen niet zo vaak voorbij op Kombuispraat :)
Wel jammer dat je plaatjes opeens verdwenen zijn. :(

Van die War Department locomotieven zijn er na de oorlog meer series geweest. Voor zover ik kan zien op de foto gaat het om een Engelse loc uit de serie 4301-4537. Tegen het einde van het stoomtijdperk zijn ze vrijwel allemaal gesloopt.

Hier een foto van de 4513 en nog een paar van die loc's in 1954 bij sloper Nijkerk aan de Cruquiusweg in Amsterdam. Als jongen speelde ik daar ook nog wel eens, vooral in de weekenden, want dan werd er niet gewerkt en aan bewaking deden ze toen nog niet zo veel. :-D

Stoomloc 4513 23-04-1954 Sloper Nijkerk.jpg
Stoomloc 4513 23-04-1954 Sloper Nijkerk.jpg (133.22 KiB) 2509 keer bekeken
Groet, Paul G.

Breeze

Bericht door Breeze » 30 apr 2018 21:18

Hallo Paul,
Het fotoprogramma dat ik gebruik "TinyPic", heeft af en toe problemen. Zonet waren er 2 foto's verdwenen en nu zie ik ze allemaal weer staan.

Ja treintjes is altijd leuk, net zoals auto's, vliegtuigen en schepen (in willekeurige volgorde).

Adri

jdbvos

Bericht door jdbvos » 01 mei 2018 18:58

Is dit iets voor jullie ? Een pdj'je met ouwe Engelse meuk....
Kijkt/download hier !
...blijft ca 1 week staan....
Greetz!
Jan DB Vos

leo-shof

Bericht door leo-shof » 01 mei 2018 23:17

Ehhh Jan
Image1.jpgx.jpg
Image1.jpgx.jpg (10.53 KiB) 2378 keer bekeken
dit is wat ik zie :roll:
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

jdbvos

Bericht door jdbvos » 02 mei 2018 09:08

Ja...dus op de downloadknop klikken... :-D
122MB
Greetz!
Jan DB Vos

pe7eb

Bericht door pe7eb » 02 mei 2018 09:38

Da's geen "Engelse meuk" Jan, die pdf staat vol met foto's van mastodonten uit de Verenigde Staten en Canada :-)
73 es gud dx de pe7eb eric k

Allen

Bericht door Allen » 02 mei 2018 09:56

Op de download knop klikken.
Dan zie je onderstaande. :mrgreen:

Knipsela.jpg
Knipsela.jpg (22.76 KiB) 2333 keer bekeken

Dan op "Toch downloaden" klikken.
Dan zie je het PDF, pagina 1 van 124 pagina's. :wink:

Knipsel001.JPG
Knipsel001.JPG (134.79 KiB) 2333 keer bekeken
Grtn

jdbvos

Bericht door jdbvos » 02 mei 2018 11:12

Da's geen "Engelse meuk" Jan
Ik zie het ! :shock:
Maar de taal (ongeveer) wél, zakmaarzegguh :-D

Ik zat er maar een klein werelddeeltje naast....en wa's dat nou, in vergelijk met het universum.... :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

OLAU-fan

Bericht door OLAU-fan » 05 mei 2018 21:31

Vandaag met een Dagkaart per spoor 't land doorgereisd. Ook in de gemoderniseerde VIRM. Treinstel 9412. De modernisering is wat mij betreft zeer goed geslaagd, met een heerlijk binnenklimaat en verlichting. Als ex ov-schoonmaker vind ik het een goede zet dat de 2e klasse weer een hygiënische en goed te reinigen bekleding heeft i.p.v. het vuilgevoelige, stoffige en moeilijk te reinigen stoffen bekleding van de oorspronkelijke VIRM's. Enig nadeeltje is dat ik mijn hoofd stootte tegen de lage bagagerekken. :(

Overigens: wat staan er nog steeds veel uitgediende Buffels in Nijmegen. Jammer dat ze nog niet aan hun volgende inzet zijn begonnen.

OLAU-fan

Bericht door OLAU-fan » 13 mei 2018 16:23

Een artikel over de NS Buffels vanuit Nijmegen:

Uitgerangeerde Buffels van Nijmegen krijgen tweede leven in Roemenië

Er wordt onder dat artikel overigens behoorlijk gemopperd over de Buffel.

Patru

Bericht door Patru » 13 mei 2018 21:59

Mijn mening is dat, ondanks de tekortkomingen, de introductie van DM'90 voor de reizigers een hele verbetering was t.o.v. de Plan U en de Blauwe Engel. Maar door liberalisering en andere ontwikkelingen van de spoorwegmarkt heeft het dit materieeltype niet meegezeten.
Destijds werd in het plan Rail 21 een exploitatiemodel voorzien met 3 treinsystemen (Euro-/Intercitytreinen, Interregiotreinen en Agglo-Regiotreinen) maar dit is nooit van de grond gekomen.
Voor SM'90 en DM'90 was daarin een belangrijke rol weggelegd. Voor deze Agglo-Regiotreinsteltypen was zelfs een eigen kleurenschema bedacht, zoals hier te zien bij de 2103. Gelukkig is het niet door gegaan. Het doet mij pijn aan de ogen. :(

SM90 Aglo-Regio proefkleuren maart 1993.jpg
SM90 Aglo-Regio proefkleuren maart 1993.jpg (141.54 KiB) 1965 keer bekeken
Groet, Paul G.

OLAU-fan

Bericht door OLAU-fan » 14 mei 2018 22:40

Dank voor de wederom informatieve bijdrage Paul. Het rood doet pijn, maar de drie blauwe reclamebanen vond ik altijd karakteristiek. Deze hadden wat mij betreft ook de Buffels mogen sieren, om de grote gele vlakken te breken.

pe7eb

Bericht door pe7eb » 15 mei 2018 08:47

Binnenschip ramt spoorbrug bij Gouda.

Het containerschip "Gouwenaar II" heeft zondagavond 13 mei de "Vierde Gouwespoorbrug bij Gouda geramd, waardoor deze flink beschadigd raakte en zowel het trein- als scheepvaartverkeer voor schepen hoger dan 7m gestremd raakte.
Het scheepvaart verkeer voor deze schepen was overigens op het moment van de aanvaring al gestremd i.v.m. gepland groot onderhoud aan de wat zuidelijker liggende "Derde Gouwespoorbrug". Kort voor het einde van deze stremming vond dus de aanvaring plaats waardoor de stremming aanhoudt.
De brug ligt in een deel van de "Staande mast route" waarvoor geen alternatief is, bij een langdurige stremming zullen veel schepen dus een grote omweg moeten maken over open zee.

Prorail is er in geslaagd om de brug tijdelijk zodanig te herstellen dat vandaag (15 mei) de treinen weer over de brug kunnen, tot vandaag was de dienstregeling gehalveerd, waarbij de treinen die wel reden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, via overloopwissels werden omgeleid over de "Derde Gouwespoorbrug. Later deze week zal Prorail verder onderzoeken hoe groot de schade aan het draaimechanisme van de brug is en of dit snel (tijdelijk) te herstellen is.

Meer informatie vindt u:
Hier, hier, hier, hier hier en hier.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru

Bericht door Patru » 16 mei 2018 15:57

OLAU-fan schreef:
14 mei 2018 22:40
de drie blauwe reclamebanen vond ik altijd karakteristiek. Deze hadden wat mij betreft ook de Buffels mogen sieren, om de grote gele vlakken te breken.
SM'90 is dacht ik de laatste materieelserie waar de blauwe banen nog op zijn aangebracht.
De kosten waren te hoog en de reclame bracht niet genoeg op. Ach, de blauwe banen hebben het vanaf 1968 uitgehouden. Zelfs een aantal van de groene Mat'46 en de rode Diesel V heeft nog met die lichtblauwe schuine banen rond gereden. :-D

In het voorontwerp van DM'90 werd wel rekening gehouden met de blauwe banen, maar in de besluitvorming zijn ze gesneuveld.
Het plaatje heb ik helaas niet in kleur.

DM'90 Ontwerp.jpg
DM'90 Ontwerp.jpg (242.42 KiB) 1771 keer bekeken
Groet, Paul G

Plaats reactie