Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 15 nov 2018 11:51

Trein 629 van de Canadian Pacific staat klaar voor vertrek van Toronto naar Detroit. Loks uit de 3000 series waren Jubilee's
Bijlagen
Canadian Pacific nr 3000 met trein 629 Toronto Detroit    1954003.jpg
Canadian Pacific nr 3000 met trein 629 Toronto Detroit 1954003.jpg (229.02 KiB) 760 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 15 nov 2018 12:09

Hier nog een paar foto's van noord amerikaanse spoorweg maatschappijen en hun materiaal.
Bijlagen
CPR Hudson nr 2850    004.jpg
CPR Hudson nr 2850 004.jpg (138.43 KiB) 756 keer bekeken
CPR Pacific nr 1271 op kop voor nr 2839           007.jpg
Een dubbele kop werd vaak toegepast bij zware treinen
CPR Pacific nr 1271 op kop voor nr 2839 007.jpg (245.46 KiB) 756 keer bekeken
netwerk van de CPR        005.jpg
netwerk van de CPR 005.jpg (159.95 KiB) 756 keer bekeken
Denver and Rio Grande WesternChallenger nr 3710001.jpg
De Door Baldwin gebouwde Challenger met nr. 3710 van de Denver & Rio Grande Western klimt naar de Soldier Summit (Utah).
Denver and Rio Grande WesternChallenger nr 3710001.jpg (186.56 KiB) 756 keer bekeken
Chesapeake and Ohio 2 6 6 6 nr 1647002.jpg
Chesapeake and Ohio 2 6 6 6 nr 1647002.jpg (266.59 KiB) 756 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 15 nov 2018 12:17

Ik meen dat de Lehigh & Hudson een dochtermaatschappij was van de New York Central.
Bijlagen
Lehigh & Hudson River RS3008.jpg
Lehigh & Hudson River RS3008.jpg (279.92 KiB) 755 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 15 nov 2018 12:49

Foto uit 1948 op de Arroyo Seco Speedway
Bijlagen
Samta Fe nr 3782 met trein 20 in Pasadena op weg naar Los Angeles                001.jpg
Samta Fe nr 3782 met trein 20 in Pasadena op weg naar Los Angeles 001.jpg (179.77 KiB) 750 keer bekeken
Atkinson, Topeka & Santa Fe lok nr  3781                  002.jpg
Santa Fe 3781, trein 19 met 14 rijtuigen aan het begin van de klim naar de Cajon Pass.
Atkinson, Topeka & Santa Fe lok nr 3781 002.jpg (264.42 KiB) 750 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 16 nov 2018 12:03

De Mistral in Nice, klaar voor vertrek naar Parijs. De lok is een in de U.S. gebouwde 141R met nr. 1151
Bijlagen
SNCF locomotief nr  141R nr 1151                    003.jpg
SNCF locomotief nr 141R nr 1151 003.jpg (189.05 KiB) 677 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 16 nov 2018 12:20

Een SNCF electrische locomotief van de 202.9100 serie uit 1950, 5.500 pk, serienummer 9119 met een Parijs Nice sneltrein.
Bijlagen
SNCF electrische locomotief van de 202 9100 serie002.jpg
SNCF electrische locomotief van de 202 9100 serie002.jpg (94.51 KiB) 676 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 16 nov 2018 12:31

Hier nog een SNCF loc. Nr. 241P28 met de Parijs Bazel expres trein.
Bijlagen
Loc nr  241P28002.jpg
Loc nr 241P28002.jpg (226.13 KiB) 675 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 16 nov 2018 12:45

Een Compound Pacific van de SNCF nr. 231K30, een verbouwde ex PLM machine uit 1912. De trein staat klaar om te vertrekken uit Boulogne Maritime een sneltrein voor Parijs. Gefotograffeerd 1964.
Bijlagen
Loc nr  231K30  ex  PLM001.jpg
Loc nr 231K30 ex PLM001.jpg (168.04 KiB) 672 keer bekeken

Patru
Berichten: 2066
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 16 nov 2018 21:59

Prachtige foto's van dat materieel.
Hier een plaat van de eerste Pullman-trein na de WW2 op vertrek van Amsterdam naar Brussel en door naar Parijs.
Van het CS op 2 december 1945 om 13.08. Stoom genoeg zo te zien.

Eerste Pullmantrein 2-12-1945.jpg
Eerste Pullmantrein 2-12-1945.jpg (126.71 KiB) 626 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3452
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Het spoor

Bericht door Allen » 16 nov 2018 23:54

TEE Trans Europe Express


TEE001.JPG
TEE001.JPG (244.75 KiB) 607 keer bekeken
TEE001a.JPG
TEE001a.JPG (124.85 KiB) 607 keer bekeken

TEE002 Edelweiss.JPG
TEE002 Edelweiss.JPG (295.19 KiB) 607 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het spoor

Bericht door Breeze » 17 nov 2018 10:22

Dat is een interessant artikel. Opvallend dat Frans den Hollander al in 1977 de energie(milieu)problematiek zag aankomen bij een te hoge snelheid van de treinen. Ook opvallend is dat hij daarbij met geen woord rept over de HSL treinen, terwijl de kogeltrein in Japan al 13 jaar reed en de constructie van TGV in Frankrijk een jaar eerder was begonnen. Als mister Trein moet hij dat toch hebben geweten.

Adri

Patru
Berichten: 2066
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 17 nov 2018 11:19

Den Hollander was al eerder een vooruitziende directeur door zo snel mogelijk naar afschaffing van die vervuilende stoomtractie te streven.
De NS liep daarmee voorop.

De TEE heeft nog jaren gereden in Canada. Hier wat foto's.
Er zijn nu bakken teruggehaald naar Nederland. Volgens mij staan ze nog steeds op de Dijksgracht.
Vorig jaar heb ik er nog een plaatje van gemaakt. De krantenreclame staat op het dak van een voormalige Werkspoorfabriekshal. :-D

TEE verscheping maart 1977.jpg
TEE verscheping maart 1977.jpg (103.12 KiB) 563 keer bekeken
TEE in Canada.jpg
TEE in Canada.jpg (139.63 KiB) 563 keer bekeken
TEE-bak Dijksgracht 30-09-2017.jpg
TEE-bak Dijksgracht 30-09-2017.jpg (119.19 KiB) 563 keer bekeken
Groet, Paul G.

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 17 nov 2018 12:53

Nog een paar foto's van, vindt ik, mooie locs en treinen.
In Frankrijk bestonden rond 1850 zeven grote maatschappijen waarvan een van de grootste de Paris-Lyon-Mediterranee was, een maatschappij opgericht in 1857 door overnames van verschillende kleinere lijnen.
Bijlagen
Ex Est   serie gebouwd tussen 1869 en 1884   001.jpg
Een echt oude SNCF lok, de serie gebouwd tussen 1869 en 1884 voor de Chemin de Fer de l'Est, later herbouwd met een grotere ketel. Hier nr. 130B-348.
Ex Est serie gebouwd tussen 1869 en 1884 001.jpg (87.1 KiB) 540 keer bekeken
PLM  C   klas  4 4 0   002.jpg
Een Nice Parijs "Cote d'Azur Express" in Monte Carlo in 1906, met op kop een P.L.M. "C" klasse 4-4-0 uit 1895. Deze locs hebben nog dienst gedaan bij de SNCF.
PLM C klas 4 4 0 002.jpg (232.42 KiB) 540 keer bekeken

Patru
Berichten: 2066
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 17 nov 2018 17:20

Om naar te kijken vind ik het ook prachtige machines en stukken techniek.
Vroeger stond ik in de Rietlanden veel op de luchtbruggen.
Het was altijd weer lekker om de stoom op te snuiven, maar zo'n roetpluim was minder leuk. :)
Dan stonk je vreselijk als je thuis kwam.
Hier een plaat van de voetgangersbrug bij de Handelskade in Amsterdam met zicht op de Dijksgracht.
Luchtbrug Czaar Peterstraat-Handelskade.jpg
Luchtbrug Czaar Peterstraat-Handelskade.jpg (155.11 KiB) 511 keer bekeken


De meeste foto's van oude stoomlocomotieven zijn uiteraard in zwart-wit.
Tekeningen vind ik daarom extra mooi, zoals deze van Nico Peeters uit 1996.

Loc 2114 Nico Peeters.jpg
Loc 2114 Nico Peeters.jpg (177.81 KiB) 511 keer bekeken
Groet, Paul G.

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 18 nov 2018 04:23

Goeie Morgen Patru, dat schilderij van Nico Peeters is heel mooi, ik heb er heel lang naar zitten kijken en wanneer je "beweging" van een stoomlok vergelijkt met de nieuwe treinstellen is het een verschil van dag en nacht. Het confort is echter een ander verhaal. Toen ik pas in Italie woonde, vlak buiten Genua, ging ik vaak met de trein en negen van de tien keer was het met een stoomlok. In de zomer was dat wel aardig, maar in de winter minder, omdat de rijtuigen ook met stoom werden verwarmd. De machinist had de stoom nodig om de trein vooruit te krijgen dus als je in een van de laatste rijtuigen zat had je binnen tien minuten bevroren tenen. In Aosta, waar ik later ben gaan wonen, reden diesel loks met een aparte wagon met een stoomketel voor de verwarming.

Hier een foto van een SNCF diesel lok op de lijn Le havre-Parijs.

Cor
Bijlagen
Een SNCF diesel BB 67054001.jpg
Een SNCF diesel BB 67054001.jpg (268.55 KiB) 454 keer bekeken

cenaprints
Berichten: 395
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Het spoor

Bericht door cenaprints » 18 nov 2018 12:44

Nog tijdens de tweede wereldoorlog bestelde de Franse regering in ballingschap in de Verenigde Staten meer dan twee duizend locomotieven om het materiaal dat tijdens de oorlog was beschadigd of vernietigd te vervangen. Voor de oorlog had de SNCF 5uim 17,000 locomotieven, bijna 38,000 personen rijtuigen en 480.000 goederen wagons. Eind 1944 waren er nog 3.000 locomotieven, 7.500 personen rijtuigen en 172.000 goederen wagons bruikbaar. De rest van het wagenpark was vernietigd door sabotage, bombardementen of weggevoerd door de bezetter. Naast de locs die door de Duitsers als herstelbetaling in gebruik werden genomen en het materiaal dat door de geallieerden aan de SNCF werd overgedragen kwamen geleidelijk ook de R 141' ers in gebruik. Van de totale levering van de Mikado's zoals ze ook wel genoemd werden zijn 16 R141 nooit in Frankrijk aangekomen en liggen op de boden van de zee, samen met het s.s. "Belpamela", het schip waamee de locs naar Franrijk werden vervoerd. Er zijn totaal 1.323 locs afgeleverd. De R141 zijn gebouwd doorde Amerikaanse Lima, Alco, Baldwin en de Canadese Montreal Loco en Canadian Loco.
Bijlagen
Een SNCF R 141     001.jpg
Deze loc is gebouwd door de ALCO.
Een SNCF R 141 001.jpg (472.24 KiB) 407 keer bekeken

Plaats reactie