Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 15 mei 2009 15:45

De grootste ooit gebouwde stoomlocomotief. Gebouwd om in WO II zware goederentreinen over de Rockies te trekken.
Bijlagen
BigBoy4004.jpg
BigBoy4004.jpg (76.54 KiB) 1706 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3719
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Mart Hoogedoorn » 15 mei 2009 18:01

Oo :mrgreen: k om rookgordijnen te leggen , lijkt dit monster zeer geschikt
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 16 mei 2009 10:59

Hallo Mart,

Wat ik zo mooi van deze foto vind, is dat je heel duidelijk kan zien dat de loc een werkpaard is. Alleen het allernodigste onderhoud werd gepleegd. Een verfkwast heeft dat ding nooit gezien. Ik vind het prachtig.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 16 mei 2009 11:08

De stoomtrein AMR-HHW rijdt met twee loc's, een voor en een achter. Er tussen wat blokkendozen. (Denk ik, ik was te laat voor de kijker) Kan het n.l. vanaf mijn balkon zien.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11660
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Het spoor

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 mei 2009 14:48

Hallo Kombuis, spoor enthousiasten,

Er gaan nog steeds " hele DIKKE treinstellen" door de Rockies hier in Canada. Op een rangeer terrein aan de Westkant van Calgary, net naast de Bow River wo-e-rden?? de treinen samengesteld en ik hem in de 1980 tiger jaren- toen ik daar vlakbij woonde- " met de regelmaat van de klok" KNEITERS van treinen de Rockies in zien gaan met zeker drie -3-lokomotieven ervoor en dan halfweg in die eindeloze rij met karren nog weer twee-2-dikke locs d'r tussen. Allemaal locs met-als ik me goed herinner- twee-2- stuks Alco's of GM's d'r in dus da's dan zo'n goeie 7000 pk per lokomotief.

Een endje voorbij Lake Louise -midden in de bergen-heb je de " Kicking Horse Pass" in de bergen en er zijn daar twee-2 stuks spiraal tunnels ( door Zwitsers aangelegd), heb meerdere malen de kop van de trein UIT de spiraal zien komen terwijl de staart er nog niet IN verdwenen was. ( In de stoom tijd-vooooor die tunnels- was het daar ZO stijl dat ze met de regelmaat van de klok door de remmen schoten en als een bult oud ijzer onder aan de berg tot stop kwamen.

Er "was" daar vlakbij een mooie kampeerplaats in een vallei waar die JOEKELS van treinstellen door de vallei kwamen DONDEREN en vlakbij de kampeerplaats langs en je lag dan in je nest te schudden van zo'n stelletje VOL an de bak dreunende Diesel loks die al die karren met vracht tegen de bult op trokken, een absoluut facinerende ervaring en belevenis.

Met een beetje geGoogle moet dat boven water komen, ik heb nou net FF geen tijd, sukses. :lol:

http://railways-atlas.tapor.ualberta.ca ... ters-14-1/

PS.je . Het bracht herinneringen terug, zie ook Wipikedia- Kicking Horse Pass en Spiral Tunnels
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3719
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Mart Hoogedoorn » 16 mei 2009 18:26

Harry.prachtig die grote joekels,of tewel knoerten van machines.
Herrinner me dat mijn Oldman, na de bevrijding met engelse of amerikaanse stoomlocs reed,maar wél met astbest handschoenen, want alles wat ie aanraakte was bloedheet zei hij.Wie weet hoe dat zat in verband met de spoorbreedte , of zouden de laatste aangepast zijn?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 16 mei 2009 21:04

Hallo Mart,

Engeland en Amerika hebben dezelfde spoorbreedte als wij. Eigenlijk andersom, wij hebben de spoorbreedte van Engeland overgenomen. Een paar afwijkende landen zijn Rusland en Spanje met breedspoor en Zuid-Afrika met het z.g. Kaapspoor (1 meter). Ook Indonesie heeft een afwijkende breedte. Hoeveel weet ik zo snel niet.
Dat je vader met asbesthandschoenen op de bok stond zal waarschijnlijk nodig geweest zijn om dat het oorlogslocomotieven waren en er natuurlijk weinig aandacht was voor comfort. Als het je interesseert kan ik wel een paar foto's hier neerzetten van deze loc's. Zeg het maar.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Hannes
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Hannes » 16 mei 2009 21:35

Hallo spoorliefhebbers,

Onderstaand plaatje had ik al eens op een ander topic geplaatst.
Hier past het beter.
Hanomag .jpg
Hanomag .jpg (495.13 KiB) 1483 keer bekeken
Een door Hanomag gebouwde Tenderlocomotief voor de Nederlandse Staatsspoorwegen op Java.
De door Hanomag ontworpen 1F1-locs waren een berekend waagstuk.
Nooit eerder waren locs met deze asindeling gebouwd.
Hanomag produceerde er achtien van, terwijl Werkspoor het tot tien stuks bracht.

Groeten, Hans.

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1797
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Ton Pekel » 16 mei 2009 22:48

Stoomloks hadden lekker veel handels en schuiven.
Dat was nog " werken" geblazen tijdens een ritje.
Ze waren maar wat blij toen het electrisch werd....... :wink:
Bijlagen
Spoor 1.jpg
Spoor 1.jpg (87 KiB) 1452 keer bekeken
Spoor 2.jpg
Spoor 2.jpg (112.38 KiB) 1452 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

aegis
Berichten: 369
Lid geworden op: 20 mei 2006 23:54
Locatie: Epe

Re: Het spoor

Bericht door aegis » 16 mei 2009 23:41

Omdat ik horeca manager ben bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij moeten we eens een escursie plannen in Beekbergen waar 18 stoomloks zijn en ook 10 rijvaardege stoomloks staan.
En voor de liefhebbers onder ons hieronder!
Zondag de 7e juni gaan we met een volledige trein van Apeldoorn naar Hoorn om daar de collega's te gaan bezoeken.
Iedereen kan mee het kost enige euries (75) en je kan daarbij met extra kosten lunchen en dineren aan boord.
Maar een stoomrit met twee stoomloks via Amersfoort Amstedram Centraal Haarlem Velzertunnel Alkmaar en dan naar Hoorn en daar de treinen bekijken van Hoorn Medeblik en weer terug is ook leuk.(Tijden 10.00 Apeldoorn uit en 22.00 terug.)
Als men mee wil google VSM en Winkel.
Op de site staat nog Corus maar door beziunigingen daar gaat dit niet door dus door naar Hoorn!

Vriendeliijke groeten Feike.
Varen of rijden met stoom cool!

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3259
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Het spoor

Bericht door Jos Linders » 17 mei 2009 00:08

Kreeg uit Canada de volgende foto toegestuurd.
Hallo Jos, zie Spoor!! uit Wikedia, DIT is nou een "Typisch Canadees Prentje" ik heb er vaak gestaan!!
mvg hh
Kicking Horse Pass
Kicking_Horse_Pass (800 x 1074).jpg
Kicking_Horse_Pass (800 x 1074).jpg (210.42 KiB) 1430 keer bekeken
Hij is mooi Harry, bedankt.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Het spoor

Bericht door Arie Hazebroek » 17 mei 2009 09:53

De "MERCHANT NAVY CLASS" is een serie locomotieven die allen een schild droegen van bekende scheepvaart maatschappijen.
Ook Nederlandse maatschappijen waren daarbij.
Ik zoek al tijden een kleurenfoto van de Rotterdamsche Lloyd locomotief.
Misschien heb ik op dit topic succes.

Gr. Arie.


35012 United States Lines and the SR Bullied “Merchant Navy” class 4-6-2 steam locomotives
The Fleet:
SR Number: BR Number: Name: Built: Rebuilt: Withdrawn: Preserved:

21C1 35001 Channel Packet Jun 1941 Aug 1959 Nov 1964
21C2 35002 Union Castle Jun 1941 May 1958 Feb 1964
21C3 35003 Royal Mail Sep 1941 Aug 1959 Jul 1967
21C4 35004 Cunard White Star Oct 1941 Jul 1958 Oct 1965
21C5 35005 Canadian Pacific Dec 1941 May 1959 Oct 1965 Yes
21C6 35006 Peninsular & Oriental S. N. Co. Dec 1941 Oct 1959 Aug 1964 Yes
21C7 35007 Aberdeen Commonwealth Dec 1941 May 1958 Jul 1967
21C8 35008 Orient Line Jun 1942 May 1957 Jul 1967
21C9 35009 Shaw Savill Jul 1942 Mar 1957 Jul 1964 Yes
21C10 35010 Blue Star Aug 1942 Jan 1957 Sep 1966 Yes
21C11 35011 General Steam Navigation Dec 1944 Jul 1959 Feb 1966 Yes
21C12 35012 United States Lines Dec 1944 Feb 1957 Apr 1967
21C13 35013 Blue Funnel Feb 1945 May 1956 Jul 1967
21C14 35014 Nederland Line Feb 1945 Jul 1956 Mar 1967
21C15 35015 Rotterdam Lloyd Mar 1945 Jun 1958 Feb 1964
21C16 35016 Elder Fyffes Mar 1945 Apr 1957 Feb 1964
21C17 35017 Belgian Marine Apr 1945 Mar 1957 Jul 1966
21C18 35018 British India Line May 1945 Feb 1956 Aug 1964 Yes
21C19 35019 French Line CGT Jun 1945 May 1959 Sep 1965
21C20 35020 Bibby Line Jun 1945 Apr 1956 Feb 1965
35021 New Zealand Line Sep 1948 Jul 1959 Aug 1965
35022 Holland America Line Sep 1948 Jun 1956 May 1966 Yes
35023 Holland Afrika Line Nov 1948 Feb 1957 Jul 1967
35024 East Asiatic Company Nov 1948 Apr 1959 Jan 1965
35025 Brocklebank Line Nov 1948 Dec 1956 Sep 1964 Yes
35026 Lamport & Holt Line Dec 1948 Jan 1957 Mar 1967
35027 Port Line Dec 1948 May 1957 Sep 1966 Yes
35028 Clan Line Dec 1948 Oct 1959 Jul 1967 Yes
35029 Ellerman Lines Feb 1949 Sep 1959 Sep 1966 Yes
35030 Elder Dempster Lines Apr 1949 Apr 1958 Jul 1967



Van onderstaand forum heb ik wat foto's geleend.

http://www.oceaniashippingforum.com/sho ... navy+class
35028clanline2006nov6thqf1.jpg
35028clanline2006nov6thqf1.jpg (56.29 KiB) 1381 keer bekeken
35015rotterdamlloydnamerf3.jpg
35015rotterdamlloydnamerf3.jpg (28.58 KiB) 1382 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3719
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Mart Hoogedoorn » 17 mei 2009 16:26

Zeg Bob, kom maar op met die oorlogsjaren locs,enne ....wèèr wat geleerd, altijd gedacht dat de yanky sporen smaller waren.
Wat was er precies loos met de enige jaren geleden aangelegde veluwe lijn,of hoe die ook heette, die enige centimeters verschilde met de duitse aansluiting?Een milliarden foutje dus. :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Re: Het spoor

Bericht door Jolly Sailor » 17 mei 2009 17:50

Afbeelding
23-10-1930

Afbeelding
21-06-1931

Zou er nog wochenschau nieuws zijn met bewegende beelden met wegwaaiende personen op het perron.

Afbeelding
14-11-1931

Afbeelding
19-12-1932

En nu anno 2009 duurt het 2 uur en 11 minuten zover ik in de dienstregeling heb kunnen vinden
Afbeelding

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 17 mei 2009 20:03

Jolly Sailor schreef:En nu anno 2009 duurt het 2 uur en 11 minuten zover ik in de dienstregeling heb kunnen vinden
Kunst als de baan geheel vrij is van overig verkeer en er niet gestopt wordt.
Maar je hebt gelijk als je zegt tegenwoordig gaat het wat langzamer. Ergens moet bij mij nog een internationale dienstregeling zwerven van een trein naar Italie. De gehele reis werd met stoomtractie gereden. De huidige internationale treinen doen er net zo snel (langzaam) over als toen. Als ze al sneller zijn dan zijn het aantal haltetijden en stops minder.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Re: Het spoor

Bericht door Jolly Sailor » 17 mei 2009 21:07

Kunst als de baan geheel vrij is van overig verkeer en er niet gestopt wordt.
Alleen maar een tussenstop en dat is Berlin-Spandau met de Intercity-Express.

Afbeelding

En dit was die trein de Flying Hamburger hier meer over die trein.

Toen ik nogal vaak in de trein kwam om van Groningen naar Rotterdam of Amsterdam te gaan reden ze aardig op tijd en er was ook wel altijd een zitplaats, de restauratie lukte ook wel alleen in de weekenden wat moeilijker vanwege het weekendverlof van de dienstplichtigen.
En wat ook leuk was je mocht nog roken in de trein.
Afbeelding

Plaats reactie