Rode kruismail

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
w v/d hoek
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 aug 2005 10:38
Locatie: brielle

Rode kruismail

Bericht door w v/d hoek »

hallo mede kombuis(ters) een vraag of iemand weet hoe het zat met de post, in de ww2 ,hoe die uit het het buitenland naar bezet nederland werd gebracht ging dat per vlietuig ,illegaal,of via een land dat niet bezet was ,zoals zwitserland,spanje,of zweden,of op een ander soort transport ,want je mocht maar een paar woorden schrijven, bvd Willem

Jan v derLugt (RIP)

Re: rode kruismail

Bericht door Jan v derLugt (RIP) »

Goede morgen willem.
De vraag die je stelde.Kan ik wel beantwoorden.Wehadden een ome op de sleepboot Thames van Smit varen.
Die zijn vrouw is overleden in maart 1943 .Daarna kregen we post vandie ome.via het Rode Kruis Zoalsls je gezegd had
ze mochten maar eenbrief schrijven van 25 woorden .en dat was alleen overde gezondheid enverder niets geen naam van
het schip en dat soort dingen.Die brieven kwamen via het Rode Kruis van portugal.We hebben ook weleens blikjes sardienjes in de olijie gehad.Die waren toendertijd heerlijk.We liepen inde oorlog groen van de honger.Dus die waren wel welkom.Die brieven waren een soort formulier daar stond in wat of je wel mocht schrijven.Dus zo ging dat in zijn werk.
Maar dat had ook aan je moeder kunnen vragen want die weet dat ook wel.
Willem van deze kant de hartelijke groeten van en tot weder horen.Jan en Corrie.
w v/d hoek
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 aug 2005 10:38
Locatie: brielle

Re: rode kruismail

Bericht door w v/d hoek »

ome Jan maar was dat de lijn via het rodekruis, ik neem aan dat niet alles via portugal is gegaan, zeg maar via de weg van het rodekruis want de duitsers lazen die brieven ook en haalden ook belangrijke info er uit en werden die brieven per ptt rondt gebracht,trouwens wel leuk om met je oom te communicerenop internet, Willem
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rode kruismail

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ze kwamen ook wel via Zwitserland en werden gewoon door de PTT bezorgd, maar eigenlijk stelden ze heel weinig voor. Niet meer dan 25 woorden zoals Jan al zegt en dan alleen nog maar wat nietszeggende woorden. Stempels erop dat de brief door de Duitse sensor geopend was en soms ook nog een paar woorden doorgehaald. Ik zie mijn moeder nog in de weer om te proberen te lezen wat daar dan wel had gestaan: brief tegen het licht houden, wat niets opleverde en dan in de weer met een kwastje en een flesje met een vloeistof dat daar speciaal voor was bedoeld. Het eindresultaat was gewoonlijk niet meer dan een puinhoop.
Komt ook nog eens bij dat zo'n brief altijd wel enige maanden oud was, soms wel vier maanden, dus wat kon er in die tussentijd allemaal niet zijn gebeurd. Helaas is er bij ons in de familie niet een zo'n brief bewaard gebleven.
w v/d hoek
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 aug 2005 10:38
Locatie: brielle

Re: Rode kruismail

Bericht door w v/d hoek »

de bekende berichten van smit, knrm,enz kwamen natuurlijk ook aan. en dan berichten via via zoals mtb die contact maakten met vissers,en agenten die gedropt werden dat waren zo illegaal als het maar kan,dus op een legale manier was het niet te doen ,want ik dacht dat het rode kruis ook brieven regelde, maar ja ik mga en beetje verder op zoek zowel illegaal als legaal ,maar alvast bedankt en tot horens ,Willem
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Rode kruismail

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,
Ik vond in ons familiearchiefje onderstaand bericht. Mijn oom en tante (zuster van mijn moeder) woonde gedurende de oorlogsjaren in Engeland. Gedurende die jaren hebben mijn ouders 19 van dit soort berichten ontvangen.
Bovenaan het bericht staat From: War Organisation etc. To: Comité International de la Croix Rouge, Genève, maar hoe dat nu verder in Amsterdam terecht kwam is me niet duidelijk en zal wel, zoals Theo al zei, gewoon door de P.T.T. bezorgd zijn.
img234 (Large).jpg
img234 (Large).jpg (81.49 KiB) 1785 keer bekeken
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie