Whisk(e)y en droge worst

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo liefhebbers van beide ingredienten,

Ik ben wat eerder thuisgekomen dan verwacht was, maar dat had zijn reden. Het onderzoek wat ik zou doen is daar door nog niet helemaal afgerond. Er moet nog een test gedaan worden met het laatste worstje. Ik besef terdege dat door deze test thuis uit te voeren de omstandigheden anders zijn dan op de camping. Toch wil ik dit laatste worstje in de test meenemen. Ik kan wel een algemeen voorlopig rapportje maken en dat is kort en krachtig:
a. Whiskey en droge worst is een uitstekende combinatie.
b. Eén worstje werd afgekeurd, wegens een te hoog zout gehalte. (Connecties met Grolsch?)
c. De worstjes moesten allemaal thuis (lees caravan) na gedroogd worden. Na een paar dagen waren ze lekkerder dan "vers".

Binnenkort meer nieuws.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Bob R.I.P. »

Het eerste worstje werd in een PlusSuper in Markelo gekocht. Het kwam van varkensboerderij "De Schelfer" Geesteren in de Achterhoek, Gelderland dus.
Het worst droeg de naam "Kruidnagel" en dat was ook te proeven. Aanvankelijk was het worstje te zacht, maar omdat we het een paar dagen vergeten waren bleek later dat de worst droger geworden was en de smaak en beet een stuk beter.

Het tweede worstje kwam bij Plus in Hattem vandaan. Het was een sappig worstje, geen "droge" worst maar wel lekker. Het is gemaakt in Friesland.
Met een stukje stokbrood krijg je een heerlijk borrelhapje.

De derde en vierde werden gekocht op de markt in Heerde van slager van Bussel.
Het kleinste worstje was bremzout. Ik vermoed dat van Bussel connecties heeft met Grolsch.
We hebben na de eerste plakjes geproefd te hebben in de groene gegooid. Waarschijnlijk is de compost nu verziekt wegens te hoog zout gehalte.
Het grotere worstje was licht gekruid, de kern was nog zacht.
Bij beide worstjes is het velletje er moeilijk af te krijgen.

In Lemmer bij de Spar werd de laatste aangeschaft. Dit was een Steneker worstje, een gerookt Friese droge worst.
Heel duidelijk was het gerookte te proeven. De worst had meer weg van boerenmetworst of cervelaat dan van een droog worstje. Veel te zacht, vet. Nee duidelijk niet onze smaak.

Conclusie: Koop niet meteen drie meter droge worst. Ga voorzichtig te werk.
Nadrogen van de worst is geen luxe.
Met een glas whisk(e)y, is het een lekker borrelhapje. Ook met een stukje goed stokbrood.
Het lijkt zuinig, maar dunne plakjes zijn het lekkerste. (Drie dunne is evenveel als een dikke)
Worstje 1 en 2 waren de beste.

Nu zie ik het commentaar van (ex) Overijselnaren al komen. Nee we hebben in Olst geen worst gekocht, ook niet in Wijhe. Ik had geen zin om het dorp in te fietsen op zoek naar een droge worsten winkel.
Waarom niet met een glaasje bier? Om de eenvoudige reden dat ik niet zo liefhebber ben van bier, de buitentemperatuur niet hoog genoeg en er geen koelkast in de caravan is.

Ik hoop dat ik hiermee een, al is het maar een kleine, bijdrage geleverd heb aan het welzijn en het betere beleven van de vakantie in Nederland.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nee we hebben in Olst geen worst gekocht, ook niet in Wijhe. Ik had geen zin om het dorp in te fietsen op zoek naar een droge worsten winkel.
NOU ik ben hier ZOO van " Terneergeslagen" :roll: dat ik nou FF niet weet wat ik moet zeggen :lol: Wijhe voorbijkarren , nou ja DAT kan ik zien, maaar OLST!!!! :mrgreen: :mrgreen: ... gevoellooos :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Bob R.I.P. »

Harry G. Hogeboom schreef:
NOU ik ben hier ZOO van " Terneergeslagen" :roll: dat ik nou FF niet weet wat ik moet zeggen :lol: Wijhe voorbijkarren , nou ja DAT kan ik zien, maaar OLST!!!! :mrgreen: :mrgreen: ... gevoellooos :roll: :roll:
Het leven is zo voorspelbaar.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bob,
In Olst is alleen maar Grunniger droge worst te koop, die moeten we nu helaas missen bij je worstentest. :(
Maar na een paar glazen whisky smaken alle worsten hetzelfde, een soort eenheidsworst zogezeid. :lol:
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja... toch had een échte drogeworstresearcher er wat meer werk van gemaakt. Die zou een duidelijk onderscheid hebben gemaakt tussen de smaak van worst in combinatie met whisky en diezelfde worst met daarbij een slokje whiskey.
Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Je hebt je best gedaan, Bob en meer mag men van een mens niet verlangen.
Misschien krijg je zoveel plezier in het worstonderzoek dat je dergelijk verfijnde proeven alsnog gaat doen. :roll:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Theo....het gevaar is dat hij een wisky keurder gaat worden,en de worst op de koop toe neemt :-D
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Bob R.I.P. »

Beste mensen,

Wat de keurderij betreft, ik moest dit doen tussen alle bezigheden door. Fietsen, uitrusten, om me heen kijken en genieten, binnenkant van mijn ogen bekijken en nog veel meer van dergelijke vermoeiende bezigheden. Daarbij kwam ook nog dat mijn partner ook inspraak heeft. Het moest dus allemaal in overleg gaan en op tijden gebeuren waarin het uitkwam.
Om dan ook nog de smaak van de worst te testen met whisky en whiskey gaat een beetje te ver. Ik heb maar een klein caravannetje, er zit geen bar in. Jullie moeten niet vergeten dat dit de eerste test is. Wat die man daar in Purmereutel vertelde sloeg natuurlijk nergens op. Hij kreeg de worsten gratis en dan is het al gauw goed.
Voor er weer een test aankomt zal wel even duren. De volgende vakantie is op een vaste plek en dan heb je niet genoeg verschillende leveranciers. Maar uiteraard staat een ieder vrij om ook een dergelijk onderzoek te doen. Wie weet neemt het AD het over in de serie haringtest en oliebollentest.
Ik sta natuurlijk open voor suggesties en regels waaraan een dergelijke test moet volddoen.

mvg

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Bob R.I.P. »

Hier een vervolg op de test droge worst en whisky. De test spitst zich vooral toe op de droge worst en nu in Frankrijk. Ik kocht de worst in een grote supermarkt (Leclerc). Gekozen werd voor worst die meteen al hard aanvoelde.
Algemeen gezegd is de daar aangeschafte droge worst beter dan in Nederland. Ook die uit Overijsel. Kalm, kalm Hoogeboom. Ik heb een drietal worsten gekocht.
1. Le Saucisson. Alleen met een scherp mes te snijden zo lekker droog en hard. Smaakte goed.
2. Le Callibier. Eigenlijk een zwitserse worst. Smakelijk, iets vetter dan de vorige. Hier en daar wat peppertjes. De smaak gaat er in de loop der tijd op vooruit. Dit geldt voor alle worsten die getest zijn.
3. Saint Cezay. Zeer stevig en smaakvol.
Alle worsten gekocht bij Leclerc.

Er is een enorme keuze aan droge worst in Frankrijk. Ik denk dat de meeste goed smaken. Bij het volgende bezoek gaat de test verder.

Misschien weet Ruud wat het witte spul is wat op de meeste worsten zit. Is dat meel? En waarom zit het er op?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Whisk(e)y en droge worst

Bericht door Brazuca »

Bob, dat witte spul op droge worst heet SCHIMMEL..., zoals dat ook op diverse Franse kazen voorkomt, kun je gewoon eten hoor !
Ja ze weten wel wat lekker is in Frankrijk....


Plaats reactie