verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.

Verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Mee eens
8
16%
Niet mee eens
42
84%
 
Totaal aantal stemmen: 50

Ton van der Sluijs

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Ton van der Sluijs »

Mogge Harry :-D
Ik wist niet dat er nog zoveel stuk ging :oops: :oops: :oops: :oops: , maar zoals ik er naar kijk, is dat een "open machine"dus met veel bewegende delen me meer doet dan een electronisch/ hydrolisch aangestuurde machine. Nu zal dat moderne spul wel een zegen zijn voor de machinist; het is zoals mijn voorstelling was van varen toen ik als jongen van 17 naar de MSVS wilde gaan. Ook de tijd dat je tegenwoordig nog in een haven ligt is (uiteraard) niet meer zoals vroeger; lading op de wal en wegwezen enne nog wat: Ik begrijp dat er tegenwoordig vanaf de brug wordt gemanouvreerd; beter overzichtelijker en directer maar minder spannend voor de man beneden.Kortom, als ik de foto's van Ton Pekel zie op zo'n dikke Stork dan smul ik maar zo'n Hyundai /B&W IS imposant maar mij te "clean".

Teamspirit

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Teamspirit »

Ik ben het er helemaal mee eens dat zo'n open motor er veel boeiender uit ziet. Je ziet dan nog wat er gebeurd, dat zie je bij de moderne motoren wat minder. Maar als de machinist de moeite neemt wat open te sleutelen krijg je ook dan prachtige beelden, getuige dit filmpje
Zolang er beneden een tweeslag motor staat, wordt deze in veel gevallen gewoon nog beneden gestopt, in zijn achteruit gezet en weer gestart bij het manoeuvreren. Natuurlijk zijn de motoren moderner geworden en vooral veiliger! Maar dat je het niet meer ziet, betekend niet dat het werk daadwerkelijk schoner is geworden.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kwestie van goede reisvoorbereiding
Dat heet tegenswoordig " Voyage-Planning" Theo.........dock to dock en is nog verplicht ook onder ISM :lol:

Wat betreft het "wel of niet zien" van bewegende machine onderdelen kunnen we nog een lang en/of romatisch verhaal ophangen daarover, hetgeen m.i. weinig oplevert of veranderd. "IN Principe" is er in feite heeel weinig veranderd in de "gemiddelde machine kamer installatie" vergeleken met "pak weg 30-40 jaar geleden" BEHOUDENS de invloed en ROL van de automatizering EN controle en "COMPUTER" (zuigers lopen nog steeds vast en lagers draaien naar de gossiemijne)

Maar die "computer" draait de schroefas niet, OF ligt de veiligheid niet. Machines zijn "stukken betrouwbaarder" geworden, beter uitgerust en " ga zo maar door"...echter........ mijn hierboven vermeld " voorbeeld lijstje" is nog steeds van toepassing en "het gebeurd"

In mijn tijd draaide er nogal eens een Uitlaatgassen turbo in de prak, niet vaaak maar het gebeurde, gebeurd NU nog.........minder maar ik heb vorige week nog bij de wrakstukken van een knijter van een ABB blower gestaan......ik bedoel maar.
Stuurmachines nokken nog steeds af..........net tussen de havenhoofden enz. enz.

Wat betreft het " Manouvreren van de brug" Ton...da's zo oud als de weg naar Kralingen en jaa Teamspirit OOK grote 2 takt karren ( op een goed en wel onderhouden schip)......ALS er de noodzaak is om het in de MK te doen, DAN is er wat loos.......veelal vocht in de lucht van de pneumatiek, kleppies vast en " hoepla tralala"

Terwijl we "vroeger" nog al eens terecht "ons" konden verschuilen achter het " in elkaar zakken van het bewuste stukkie werktuig" is die mogelijkheid "als we eerlijk zijn" sterk gereduceerd ( in mijn ogen) er staat ons een scala van "inspectie technieken" beschikbaar, zodat we kunnen zorgen dat ie " niet in elkaar zakt"........de hele troep uit elkaar sleutelen om te kijken "of het nog goed is" is lang niet altijd meer de " juiste oplossing" ALS we zaken zoals " olie-monsters en analyse" etc. etc. toepassen EN serieus nemen, alarmen juist afstellen EN op reageren.......en gaat zo nog maar een pikheetje verder. het BLIJFT in mijn ogen "de mens" die heden ten dage de zwakke schakel is..........( NIET altijd maar WEL veeeeeeeeeel meer als vroeger)

Voorbeeld:

Waterdichte deuren behoren "op zee" dicht te staan, we hebben daarvoor NU een centraal alarm paneel en kunnen dat dan op de brug zien en " kat in't bakkie"......... het is "de mens" die "zo slim is" om het microschakelaartje in gesloten stand "vast te plakken" zodat " op de bok de deur dicht zit" maar in werkelijkheid staat ie dus "open" omdat er lieden zijn die dit "een stuk makkelijker vinden" als die deur steeds maar weer "open en dicht te doen"(ondanks de met koeienletters en in ROOD geschreven plaatselijke instrukties!!EN het aftekenen van een checklijssie in het journaal!!!)
DIT is dus NIET een kwestie van "slechts een persoon" iets verkeerd doen, NEE dit is een zaak waar "meerdere personen" hier van weten, maar "iedereen houd z'n klep dicht" ( da's net als vroeger, het blijft heel moeilijk om een Hwtk. of zo op het matje te roepen als ondergeschikte)

Allemaal NIKS aan de hand.........TOT er wat fout gaat.........brandje of zo....... :roll:

UMS..........kompleet alarm systeem " gewoon afgezet" Hwtk zag er de noodzaak niet van in. ( hij wist niet hoe het te onderhouden/repareren een wilde DAT niet naar voren brengen)

Ik heb nog gevaren met slechts EEN alarm, en stak zonder blikken of blozen een dikke poetslap in die blerende hoorn zodat je hem niet hoorde......... :roll: ( zijn mensen veranderd???)

" De zee is niet veranderd, de mensen OOK niet" ( de schepen en de machines en de procedures zijn wel wat beter geworden!! en je moet OOk iets meer van electronica weten als je d'r mee wil "vogelen" :mrgreen: )

Ik moet nog wat blad harken dus ik hou het hier maar bij :roll:

Moooooooooooi he zo'n op en neer gaande poot van een echte Kar.......

http://www.youtube.com/watch?v=6eAizpUc ... re=related

zie hier voor een drill
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Verharden van Kombuispraat.
Ik heb vandaag al weer een aantal overbodige quotes verwijderd. :roll:
Onnodig Quoten is hetzelfde als tijdens een gesprek exact hetgene herhalen wat je gesprekspartner je zojuist verteld heeft en daar dan antwoord op geven.
Ik merk de laatste tijd duidelijk een gebrek aan interesse om hier eindelijk eens een eind aan te maken.
Wel zo makkelijk. :twisted:
Men kan toch zelf zien wat je geplaatst heb en dat veranderen?
Nee hoor, gewoon lekker door blijven Quoten en na ons de zondvloed.
Verharden?
Wel nee, te belazerd om het forum een beetje overzichtelijk te houden.
Het zit me al een tijdje dwars en dit topic lijkt me een prima gelegenheid om dit even te spuien.
Quoten op zich is nuttig als je in het kort aanhaalt waar je op reageert.
All the best
Jos
Ton van der Sluijs

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Ton van der Sluijs »

Kijk Jos, dat doe je goed; gewoon je hart luchten :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zeg Jos, je mag mij gerust als "voorbeeld van een perfecte Quoter" stellen hoor........ we zijn in de Machinedienst gewend om "een goed voorbeeld te stellen" :mrgreen: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Bram »

"voorbeeld van een perfecte Quoter"
Moet jij je oerwoud niet in om bomen te kappen en bladeren(van het opruimen) te strooien.i.p.v.
de boel op te ruien :lol: :mrgreen:

Groets uit cheese city

Bram :)
Ton van der Sluijs

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Ton van der Sluijs »

Noh, as ie dan niks te doen heb, kan ie mooi bij mij blauwe krullen ruimen :roll: :roll: :-D :mrgreen:
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Compass »

Ja Ton, blauwe krullen is hij gek op sinds zijn zwarte krullen met de muziek mee zijn. :) Maar binnenkort zal hij wel even uit zicht zijn want het trainingsseizoen voor het midwinterblazen gaat weer beginnen en als rasechte Sallander zal hij zijn partijtje mee willen bazen. Misschien dat die andere 'Canadees' met zijn mooie houtsculpturen een echte 'wedstrijdhoorn' voor hem kan maken.
We 'horen' het tzt wel. :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: verharding van de maatschappij; nu ook al op kombuispraat?

Bericht door Hannes »

Hallo Ton e.a.

Ik zie dat 6 mee eens gestemd hebben, en 38 niet mee eens.
Helaas mis ik de reacties van de mensen die het er mee eens zijn.
Als men wist wat hun dwars zit, zou men daar in de toekomst rekening mee kunnen houden.

We mogen niet vergeten dat de kombuizenaars uit alle 12 Provincies komen en een paar buitenlanders.
De mensen uit de noordelijke provincies golden vroeger als stug, mensen van weinig woorden, wantrouwig tegenover vreemden.
De Hollanders zijn vrijer op dat gebied, hebben sneller kontakt met andere mensen, maken graag een praatje, ook als men elkaar niet kent.
In Brabant houd men meer van een vrolijk leven.
Al deze mensen met hun verschillende karakters en eigenschappen onder een hoedje te krijgen lukt niet.
De een kan tegen een stootje, de andere voelt zich snel op de tenen getrapt.

Wat de ziekenboeg betreft, denk ik dat het probleem daarin zit, dat de meeste Kombuizenaars elkaar niet persoonlijk kennen.
Waarschijnlijk word gedacht van:" Niemand kent mij, als schrijf dat ik ziek ben zal daar wel niet of nauwelijks op gereageerd worden".

Als ik zie hoe op andere forums mensen wegens kleine foutjes de grond in worden gestampt, vind het hier best nog wel meevallen.
Ik heb wel eens een bericht of een reactie gelezen waarvan ik denk van: "Oei, dat had misschien ook iets anders gekund".
Dit zijn gelukkig uitzonderingen.
We zijn niet perfect, we hebben allemaal onze fouten en gebreken.

Groeten, Hans.


Gesloten