Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Klopt René, daar doen 3 Elburger botters mee in Almere. We hopen dat het weer meezit volgende week. Met regen en wind ben je gauw klaar aan de haven en in de stad. Dan geen koude klets maar hete chocola met rum :-D
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Het botterweekend in Elburg is voorbij. Het was een zeer goed georganiseerd feest en prachtige dagen. Deze keer geen botters in beeld maar wat anders
De IJsselaak ‘Door Gunst Verkregen’ in 1910 gebouwd deed tijdens de botterdagen onze haven aan geladen met zand en een demonstratie van lossen zoals dat vroeger ging zonder een trechtersilo op de kade. Een prachtige GMC oude legertruck als zand kiepauto maakte alles compleet. Prachtig hoor dit geheel. Alles uit de verzameling van Ko Blok. De geschiedenis van dit aakje is te vinden op http://kreuk-zand.nl/?page_id=748

Ook is er een drone filmpje gemaakt van de binnenkomst van de botters op de donderdag in het havenkanaal https://www.youtube.com/watch?v=jvzcsJO ... ture=share

En de fotocollage van het aakje beladen en gelost beelden
Bijlagen
Door gunst verkregen 1
Door gunst verkregen 1
A.JPG (243.43 KiB) 7351 keer bekeken
Door gunst verkregen 2
Door gunst verkregen 2
B.JPG (267.14 KiB) 7351 keer bekeken
Door gunst verkregen oude foto
Door gunst verkregen oude foto
C.jpg (147.13 KiB) 7351 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

En natuurlijk aanwezig op de zaterdag de 12e van het feest de zaaginstallatie aangedreven door een Deutz 40 pk diesel uit 1925. Kort Youtube filmpje gemaakt voor het mooie geluid van dit stukje antiek.

https://www.facebook.com/ton.pekel.7/vi ... 9064822817

Aangevuld met een paar foto's
Bijlagen
Deutz1
Deutz1
Deutz1.JPG (262.92 KiB) 7341 keer bekeken
Deutz2
Deutz2
Deutz2.JPG (302.89 KiB) 7341 keer bekeken
Deutz3
Deutz3
Deutz3.JPG (311.86 KiB) 7341 keer bekeken
Deutz4
Deutz4
Deutz4.JPG (316.73 KiB) 7341 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ton,
Praaaachtig dat Ijsselaakje geladen met zand en ook nog een " lamme arm" voorstuwing en een " Leggende Deutz" op de kaai die hout zaagt, het kan niet op.Vroegaaah in de 1950tiger jaren waren dit soort verschijningen nog een normale zaak aan de boorden van de Ijssel. Ik heb nog ZO zand gelost met "achter de bak lopen" op de " Goede Verwachting" van schipper Appe de Vries aan de loswal in Olst........bijzonder zwaar werk als je niet precies wist hoe die neerkomende bak met een zwiep onder aan de bult zand in het ruim te laten zakken en de trek-lier het werk te laten doen.
In de zandzuiger " Maas I" stond toendertijd ook zo'n " Leggende Deutz" met een loeres van een vliegwiel om de emmerbocht aan te drijven. Starten door "op stand" te zetten, een lont in de kop en een klap lucht.
Ik was dekknecht op die zuiger " Maas I" toen er NET zo'n aakje uit Friesland zand kwam laden- dat zand was dus kletsnat en de schippers gooiden die scheepies "tot aan de strot" toe vol en lagen dan een paar uren water te pompen van onder de buikdenningen om weer een beetje vrijboord te krijgen, voor ze de rivier op gingen. Deze keer stond ik aan "de schuif"- dat was een soortement bye-pass klep waarmee je het laden van het zand kon regelen....OF het schoot door de goot in het schip OF het viel weer terug in de beun op de zuiger.
De schipper was bezig de zaak wat te trimmen, nog een klats hier en nog een klats daar......de zuigbaas had me al gewaarschuwd om "Opletten Boom en precies doen wat die schipper zegt".......en TOEN was er de laatste klats en brak het houten voorschot in het ruim en ZONK het scheepje voor je " flip" kon zeggen voor mijn ogen naast de zuiger op 10 mtr. water. Moeders en 2 kleine kindertjes stonden aan dek van de zuiger. Ik "zie" het nog gebeuren. :( :(

Bedankt voor de fraaie foto's.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Ik heb de foto's van oa. hier boven in een album gezet, nog even nagenieten voor de liefhebbers

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZYCMGYX8
Bijlagen
album.jpg
album.jpg (210.64 KiB) 7245 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ton,
Dat zijn weer fraaie beelden van de Botterdagen. Zelf was ik donderdagmiddag de 10e september in Elburg; het is dan allemaal wat rustiger, behalve dan met campers op het parkeerterrein aan de haven. Voor het overgrote deel pensionados zag ik wel op de terrassen in de Jufferenstraat. :-D
Op onze wandeling langs de visafslag hoorde we verscheidene schippers mopperen dat ze wel een Bottervlag hadden, maar géén vlag van Elburg. Daar dan maar even een shotje van gemaakt, en tegelijk van de mooie achterwerken van de bottters. :)
Botterdag 10 september 2015-1.jpg
Botterdag 10 september 2015-1.jpg (462.44 KiB) 7233 keer bekeken
En natuurlijk weer even stoofaal gekocht aan de Havenkade; 's avonds direct van genoten.
Volgend jaar weer.
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Bedankt voor de feedback Paul. Slordig geen EB vlag, foutje van de sponsoren misschien. Donderdags is het meestal het rustigs, vrijdag gaat ook wel maar dan zijn de botters aan het wedstrijd zeilen dus een lege haven tot 17:00 uur
Ik heb een kaartje als plattegrond erbij gedaan.

1) Wat rood is gaat weg dus de camperplekken en parkeerterrein gaan weg. Dat gaat haven worden daar in de zomer de schepen 3 dubbeldik in de haven liggen. 2) Het nieuwe parkeerterrein in het blauw is al aangelegd en klaar.
3) Groen is oude zooi afbreken en nieuwe winkeltjes bouwen.

Wanneer 1 en 3 gerealiseerd gaat worden is onbekend. Oorzaak...GELD. Bedoeling is om aan de havenmonding een stuk terrein te verkopen voor de bouw van een hotel en met de opbrengst daarvan nr 1 en 3 te realiseren. Momenteel liggen de onderhandelingen stil of op een laag pitje dus het zal nog wel even duren. Trouwens voor nr 3 liggen ook nog bezwaarschriften in de lade van de wethouder.

Wel is met de bouw van een nieuw havenkantoor begonnen. We blijven het volgen.
Bijlagen
Plannen haven Elburg
Plannen haven Elburg
EBhaven.jpg (130.73 KiB) 7195 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ton, zo timmert Elburg goed aan de weg.
Tot mijn plezier komt er dit jaar ook weer een Kerst in de Vesting las ik op de website, zij het met een wat andere opzet en als motto "Muziek is overal", maar minder (of niet meer) W.G. van der Hulst. Er is zelfs een eventbureau uit Zwolle in de arm genomen voor de organisatie.
Ik ben erg benieuwd hoe dat zal gaan met het heffen van toegang (€3 per dag) en polsbandjes. Voordeel is wel dat er maar 4 toegangen zijn, want Elburg is tenslotte gebouwd om mensen "buiten" de vesting te houden. :-D
Nou ja, het parkeren blijft gratis, dat scheelt. De mensen zullen denk ik wel weer komen.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Klopt helemaal Paul, programma is hier te zien http://www.kerstindevesting.nl/

Vorig jaar is het er niet geweest daar de organisatie (eigen ondernemers) de verantwoording niet meer wilden nemen ivm calamiteiten. Men kon bij ongelukken of schade zelfs privé aansprakelijk gesteld worden. Dat is nu opgelost door een evenementen bureau in te schakelen die weet hoe zo iets werkt. Het festijn is ook in al die jaren uitgegroeid van klein voor Elburgers naar iets (te) groots voor iedereen. Polsbandjes zijn voor de bewoners binnenstad en je kan als bezoeker een kaartje kopen voor 1 dag of voor 2 dagen ( 5,- euro) Parkeren is dan gratis. Duurt nog even. Volgend weekend hebben we bockbier en koetsendag dat is allemaal gratis en ook wel gezellig hoor.
Via de link het programma
http://winkelvesting.nl/event/intocht-b ... tsentocht/
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Patru (R.I.P)

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Patru (R.I.P) »

Een afbeelding van de bekende Vischpoort op de voorkant van een menukaart van de Oranje d.d. maandag 19 juli 1954. Het ontwerp is van H.E.Roodenburg.
Menu Oranje Elburg-a.jpg
Menu Oranje Elburg-a.jpg (59.01 KiB) 6932 keer bekeken
Groeten, Paul G.


Plaats reactie