Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

DEEL 2
En zo blijft het café aan de haven voortkabbelen tot het in 1953 aangekocht wordt door een echtpaar, de heer en mevrouw Dijkman, hij werkt op een van de vrachtschepen in Elburg en zij (Marie) runt het café. Er wordt een zoon geboren, John, en later komt dhr.Dijkman te overlijden. Tante Marie zet de zaak voort maar er komt steeds meer verval aan het eens zo roemrijke pand. De naam van het café is “de Baars” geworden. Een echte publiek trekker is het absoluut niet meer, toeristen mijden het etablissement en denken zelfs dat het gesloten is. Maar de echte Elburg drinkt er zijn biertje uit een flesje en tante Marie breit sokken voor de vaste klanten en in een plaatselijk weekblad wordt wel eens melding gemaakt dat tante Marie nog steeds open is en dat vrouwen eigenlijk niet zo welkom zijn. Daar houdt ze niet zo van dat die in een café rondhangen.


Afbeelding

Afbeelding

In 2005 komt Marie te overlijden en haar zoon John met partner zetten het bedrijf verder voort. Het verval gaat gewoon verder en ramen die kapot zijn worden met houtenplaten dicht gespijkerd. Vroeger zou een bordje van gemeentewege geplaatst zijn met “onbewoonbaar verklaarde woning”.

Afbeelding

En dan opeens zijn er verbouwing activiteiten in de jaren zo vanaf 2006. De wildste geruchten doen de ronde in Elburg. Het grote café restaurant “De Haas” in Elburg zou het aangekocht hebben. aantrekkelijk natuurlijk, een prachtig plekje aan de haven met tapvergunning en nog een bouwval ook, dat is toch iets waar een horecaman van droomt. Daar kan je wat mee. Niets is minder waar blijkt uit een gemeentelijke notitie voor rijksmonument aanwijzing.
Havencafé De Baars
In de tijd dat de Elburger haven nog een grote bedrijvigheid kende door de scheepvaart en de visserij, bestond er al een havencafé langs de havenkade. Café ‘De Baars’ aan de Havenkade 31 was decennia lang dé ontmoetingsplek voor vissers, zeelieden en plaatselijke bewoners en had daardoor een grote sociale functie. Het havencafé werd sinds mensenheugenis gerund door mevrouw Marie Dijkman, een begrip in Elburg en wijde omgeving. Na de inpoldering van de Zuiderzee en het verdwijnen van de grootschalige visserij, werd het café meer een ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking.
Het pand dateert uit de periode omstreeks 1850 en heeft aan de voorzijde een niet oorspronkelijke aangebouwde serre. Aan de linkerkant bevindt zich het woonhuisgedeelte waarvan de goothoogte lager gelegen is. Ondanks de later aangebouwde serre heeft het pand haar oorspronkelijke gevelindeling grotendeels behouden. Ook de inrichting van het café heeft in de loop der jaren nauwelijks veranderingen ondergaan en verkeerd nog in vrij authentieke staat. In 1994 werd het pand door de gemeente aangewezen als gemeentelijk monument en valt tevens binnen de grenzen van het beschermde stadsgezicht.
Eind 2009 is de restauratie afgerond.


Afbeelding

En de Elburger drinkt gewoon zijn biertje en legt een kaartje. Zoals de gemeente schreef “een sociale ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking”.

Afbeelding

WORDT VERVOLGD
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Allen »

ELBURG Illustratie knipsels.
Elburg001.jpg
Elburg001a.jpg
Elburg002.jpg
Elburg003.jpg
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

DEEL 3
Bestaan ze nog de ouderwetse cafés…


De verbouwing wordt aanvangen en het eerst zijn de dakkapellen op de bovenverdieping aan de beurt en langzaam wordt naar beneden afgezakt en de oude serre vernieuwd.

Afbeelding
De bovenverdieping is al klaar

Afbeelding
Serre weggesloopt en de nieuwe klaar voor montage.

Afbeelding
De nieuwe serre is geplaatst, nog even schilderen

Afbeelding
En toen was de buitenkant af

Ook binnen wat restauraties maar niet te veel het moet nog wel zo blijven zoals vroeger en dat is wel gelukt.

Afbeelding
De vloer ook maar eens onderhanden en in de frisse lak.

Een verslaggever van de lokale krant bracht een bezoekje in 2009 aan het café en had een gesprek met de uitbater John en schreef het volgende.
In 'de Baars' staat de tijd voor altijd stil ELBURG – 2009-
De ooit zo karakteristieke serre ligt er nog steeds schots en scheef bij, maar binnen in café de Baars in Elburg is de noeste arbeid van uitbater John Dijkman al goed zichtbaar.
Hij krijgt van de gemeente en provincie een flinke zak subsidie om de zaak in oude glorie te herstellen. De bovenverdieping, het woongedeelte, is al zo'n beetje klaar en ook beneden in de oude gelagkamer vordert het werk langzaam maar zeker.

"Monnikenwerk", verzucht Dijkman. "Het moet allemaal volgens de regeltjes, hè." Trots laat hij foto's van de werkzaamheden zien. "Kijk, al het pleisterwerk is vernieuwd, net als het voegwerk aan de buitenkant. En dan al dat schilderwerk..."

Het klinkt in eerste instantie misschien wat vreemd: een café dat tienduizenden euro's krijgt van de overheid voor een fikse opknapbeurt. Maar café Baars in Elburg is dan ook niet zomaar een kroeg. De uitspanning pal aan de havenkade kent een geschiedenis die teruggaat tot ver in de achttiende eeuw. Tientallen generaties vissers, stadslui, boeren uit het achterland liepen er de deur plat voor een hartversterkertje en een praatje.

Het is een stukje historie dat de overheid graag wil bewaren. John Dijkman zelf groeide praktisch op in het café. Hij wijst naar een zijkamertje. "Daar ben ik geboren". Zijn ouders kochten het in 1953, het jaar van de watersnoodramp. "Het water schijnt hier tot aan de drempel te hebben gestaan." Zijn moeder 'Tante Marie' hield het meer dan vijftig jaar vol, voordat ze in 2005 haar laatste adem uitblies. Café de Baars is ook vandaag de dag nog een bijzondere uitspanning.

Het lijkt alsof de tijd er heeft stilgestaan. Een antiek biljart pronkt in het midden. De simpele stoelen en tafels staan schots en scheef en aan de muur prijken foto's uit lang vervlogen tijden. De prijzenkast van voetbalclub Elburgse Boys (na de oorlog gefuseerd met rivaal Quick tot ESC) hangt nog gewoon aan de muur. Overal ruik, zie en voel je het Elburgse verleden. Geen vaas is er verplaatst. Bewust, want de klant moet zich er thuisvoelen alsof het z'n eigen huiskamer betreft. Ook bijzonder: alle drankjes kosten een euro, 'want de huidige prijzen in de horeca slaan nergens op.'

Het is die charme en sfeer waarvoor gedeputeerde Theo Peters als een blok voor viel. Mede dankzij zijn inspanning kreeg Dijkman de subsidie. Voorwaarde is wel dat alles eind 2010 klaar is. Dan kan de Elburger vanaf het terras weer het havenkanaal inkijken hoe de vissers vanaf de Zuiderzee de haven binnenvaren. Hoewel .... buiten de Baars heeft de tijd natuurlijk niet stil gestaan.


WORDT VERVOLGD
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

DEEL 4
Bestaan ze nog de ouderwetse cafés…
En nu wat beelden van het huidige interieur. Is niks veranderd met vroeger. De gelagkamer met een toog en een kast waar de lekkere drankjes in staan.

Afbeelding

Een tap….? Nee gewoon bier uit een flesje, meestal Heineken maar soms ook een ander merk. De kratten staan in de kamer dat is mooi makkelijk met pakken om ze koud te zetten, koelkast? Ja dat wel.

Afbeelding

In de kelder staan nog veel meer volle kratten en de lege kratten zet je op de maandag gewoon in de serre, dat is weer makkelijk met weghalen.

Afbeelding

Afbeelding

In 2012 kwam er weer een andere verslaggever een kijkje nemen in het café om er een mooie column van te draaien.

Column Simon Schrijver: “Bij Tante Marie” zaterdag 11 augustus 2012
Waar snuif je nog de onvervalste sfeer van vroeger op, waar is alles gebleven zoals het was, waar komt bier uit de fles en niet uit de tap, juist ja bij café De Baars in Elburg. De laatste 50 jaar is het gebleven zoals het was inclusief de open serre en de schuin naar voren aflopende vloer. En als ik me niet vergis zie ik nog een klassieke oliestook kachel tegen de wand staan! Tante Marie is er niet meer maar haar zoon houdt deze traditie van harte in ere! Zomaar deze week mocht ik weer eens getuige zijn van een stukje authenticiteit, herkenbaar en eerlijkheid.
Geen fratsen of duur gedoe, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg is het devies van de uitbater. De bewuste avond dat ik er binnenloop is het een gezellige drukte, ik laat me bijpraten door iemand waarbij ik aan een tafeltje zit, de reden van de drukte berust op een soortement misverstand laat ik me vertellen. Normaal is het niet zo druk zegt mijn tafelgenoot maar men heeft de verjaardag van de uitbater niet goed in het snotje het is een week te vroeg, ze moeten nog een weekje wachten dus al die gasten die dachten, dat het vanavond ter gelegenheid van de verjaring van de café baas de drankjes van het huis zijn komen bedrogen uit. Gewoon dokken dus is het parool voor deze avond, volgende week weerkomen, als je voor niets in de olie wilt geraken!
Toch blijven ze zitten constateer ik, gezelligheid kent immers geen tijd en thuis zal het ook wel niet alles zijn als ik mijn medegasten mijn blik laat passeren. Het geeft je een beetje een gevoel van eeuwigheid denk ik bij mijzelf als ik mij naar de plasgelegenheid, de deur links van de toonbank begeef.
Tegelijkertijd kan ik dan even letterlijk naar mijn eigen gezeik luisteren bedacht ik mij, deze uitspraak hoorde ik laatst van een kennis die het op zijn beurt gehoord had van een redelijk hoog geplaatst persoon die lange tijd geleden in de onmiddellijke nabijheid van het stadje Elburg gewoond had. Een welbespraakte jongeman toen die de kunst van het moppen tappen op een bijzondere welhaast natuurlijke wijze over de bühne kon brengen.
Wim heette hij, een pientere kerel die de kunst verstond om de lachers aan zich te binden, en zich daarmee ook te vergewissen van een grote mate van populariteit onder het volk zoals dat heet! In een nostalgische gelegenheid overvallen je ook nostalgische gedachten, gedachten over vroeger toen het ook zo was zoals het er hier tot op de dag van vandaag uitziet, deze dingen kun je nu eenmaal niet los van elkaar zien.
Sober en functioneel zo was het toen, je wist waar je aan toe was, het leven was duidelijk de dominee predikte dat de beste dingen later pas kwamen als je het tijdige voor het eeuwige zou verwisselen. En intussen op deze aardbodem moest je netjes en beleefd zijn en je naaste liefhebben als jezelf, geen kwaad spreken over anderen enzovoort. Dat was nog eens een tijd, de tijd dat een arbeider nog een eerlijk loon verdiende, dat de postbode nog een gerespecteerde brieven besteller was in vaste dienst en er zwarte telefoontoestellen aan de wand hingen in gelegenheden als deze.
Op hetzelfde moment valt mijn oog op het zwarte telefoontoestel aan de wand van het etablissement waar de uitbater zojuist de hoorn van het toestel haalt, hij ging blijkbaar over!
Ondertussen krijgt mijn overbuurman een gratis massage betreffende vastzittende nek en schouderspieren van de uitbater, en het bier kost gewoon 1 euro per flesje, ik was aangenaam verrast dat anno 2012 dit soort zaken gewoon nog bestaan!


Afbeelding
Gewoon een potje bier drinken en wat keuvelen.

WORDT VERVOLGD
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door leo-shof »

Afbeelding

Zo te zien een dorstige omgeving daar !
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Dag Leo,
Je zou het bijna denken dat het een dorstig gebied is maar het kan ook de oogst van een week of twee weken zijn


DEEL 5
Bestaan ze nog de ouderwetse cafés…?
Ze bestaan dus nog steeds die ouderwetse cafés dus ook hier. Ik woon sinds 1974 in dit leuke en mooie stadje en ik kan mij niet heugen dat er ook maar iets gebeurd is waarbij de sterke wettelijke arm moest optreden in dit etablissement . Met festiviteiten in en rond Elburg is het altijd een druk beklante zaak. Met “Kerst in de Vesting”, ook dit jaar weer op 14 en 15 december as. is het in de Baars een komen en gaan van volk wat zich uitgedost heeft in kostuums en kledij van 100 jaar geleden. En een gezamenlijke maaltijd? Geen probleem gewoon pannen op een tafel en opscheppen. Eventueel ook pannen erwtensoep zonder poespas. Soms een muziekje er spontaan bij vanuit een hoekje of een dameskoortje wat binnen komt wippen. Alles kan en is verder onvoorspelbaar

Afbeelding

Afbeelding
Uitbater John Dijkman met partner

Afbeelding

Afbeelding
Een duplicaat van een advertentie van heel vroeger in de krant

In de zomer is de serre en terras soms te klein. De klanten scheren dan met hun flesje bier de halve kade in maar nooit troep, de lege flesjes gaan keurig terug in de krat.
En mochten jullie nog eens bezoek brengen aan Elburg, wip er dan eens binnen en snuif de sfeer van vroeger maar eens op. En een biertje (flesje) was in 2012 nog steeds een Euro.


Programma kerst in de vesting http://www.kerstindevesting.nl/

Wordt vervolgd (en slot
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

DEEL 6 slot
Bestaan ze nog de ouderwetse cafés…?


Nog wat laatste sfeerplaatjes, deze zijn gemaakt tijden kerst in de vesting en als je figurant bent in het stadje dan is tijdens de pauze een biertje wel lekker, warme chocolade melk had ook gekund maar of dat voorhanden was…? Denk het niet.

Afbeelding
Figurant die pauze heeft.

Afbeelding
Ook in het keukentje gaat het werk gewoon door.

En sinds september dit jaar is aan de gevel van “de Baars” een webcam geplaatst (HDTV live streaming) met een mooi uitzicht op de haven en het havenkanaal. Vanuit de luie stoel genieten, dat scheelt een fietstochtje van 10 minuten naar de haven voor mij.

Afbeelding

Afbeelding

Deze prachtige beelden komen dan je huiskamer binnen. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Het café Baars is mede door de subsidie weer keurig opgeknapt en een aanwinst voor de haven.

Afbeelding

Elburg heeft trouwens grote plannen en ambities om het havenfront aan te passen. De loswal nu parkeerplaats (A) gaat weg, wordt uitgegraven en zal 2e jachthaven worden. De ijsbaan (C) gaat dan parkeerplaats worden, grond voor de inrit is al aangekocht en de havenkade oostzijde(B), nu wat rommelig door een rokerij en wat handelsloodsen gaat op de schop en gaat gezellig worden door winkeltjes met daarboven woningen.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden en belangrijk wanneer klaar. Ik hou jullie hiervan op de hoogte via dit subforum.
Bijlagen
Havenplannen gem Elburg
Havenplannen gem Elburg
Havenplannen.jpg (63.3 KiB) 5339 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Allen »

WebCam Haven Elburg

LINK: http://www.bottercourant.nl/

Linkerkolom boven is de webcam.
Klik op "Webcam vergroten".
Wilt u nog groter beeld: "Klik op de pijltjes".
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Bedankt Allen, ik was de link naar de webcam vergeten
Rechtstreekse link = http://hdtv.webcam.nl/elburg/
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Elburg, vierkant gebouwd, maar met ronde vormen.

Bericht door Ton Pekel »

Mooie winterplaatjes Elburg voordat de NK marathon om 13:30 uur begint.
Telegraaf opent de krant vandaag met in Eerbeek...?????
Journalist maar weer eens op bijscholingscursus want dat lijkt nergens op
Las wel eens vaker eens rare fouten... Televaag...? en soms terecht deze bijnaam.

http://knsb.bbvms.com/view/videopage-fu ... 11988.html
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie